Skip to main content

klacht

• August 19, 2021
  • 17 reacties
  • 144 Bekeken

Gebeld met Simyo klantenservice begin vd maand (lieve dame overigens) of ik tijdelijk meer mb bij kon kopen ivm vakantie. Kon alleen miv nieuwe maand. 500mb vind ik in verhouding te duur.  Uit coulance 500 mb gekregen.  Lief. Nu zit t kind bij mij op de hotspot en gaat ze nóg 119 EUR over haar tegoed heen. Dit is écht de zoveelste keer. Stop internet als de bundel op is. Dit is écht niet kindvriendelijk. Het bericht wat je krijgt bij 80% komt té laat. Dan is hij er al over. En ze heeft amper op haar data gezeten. Ben er klaar mee ik stap na vakantie over naar nw provider. Al jaren trouwe klant, maar ben klaar nu. 

Gegroet

17 reacties

Tessanne
Moderator
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • August 19, 2021

Hi RoosP, 

Welkom op het Simyo forum, helaas onder deze omstandigheden. 

Het is heel begrijpelijk dat je enorm baalt van deze situatie! Een hoge rekening ontvangen is natuurlijk nooit leuk en al helemaal niet als het vaker is gebeurd. De sms'jes die Simyo verstuurd zijn real time, dus zodra de 80% of 100% bereikt is krijg je meteen een bericht. Soms is het verbruik echter zo snel en veel dat het voelt alsof je helemaal geen tijd hebt om te kunnen reageren. Het is daarom erg belangrijk dat je weet wat de oorzaak is van dit hoge verbruik, ook voor als je besluit naar een andere provider te gaan. De simkaart werkt namelijk in opdracht van de telefoon en ook bij een andere provider zul je dan zien dat er ongewenst veel MB's worden verbruikt. Daarom wil ik je aanraden om dit blog goed door te nemen met de betreffende telefoon ernaast. Hier staan ook nog een hoop andere tips in (bijvoorbeeld een datalimiet instellen voor android). 

Je klacht zal ik in ieder geval intern doorgeven ook samen met de feedback voor Simyo! 

Groetjes, 

Tessanne 

• Beginner
  • September 16, 2025

Vandaag heb ik een melding ontvangen om een factuur van 400 euro te betalen. Nummer is 06XXXXXXXX.

Ik ben er zeker van dat er een fout is gemaakt.

Ik heb deze factuur nagekeken, maar er stond geen enkele informatie op dat mijn tegoed op was of bijna op zou zijn. Dit is echt zorgwekkend en het tast het vertrouwen aan.

Kunt u alstublieft de meldingen en het netwerkgebruik nakijken? Bovendien is er een fout in het aantal gebruikte gigabytes in zo’n zeer korte periode.

En ik benadruk dat het voor mij niet mogelijk is om meer te betalen dan het vaste maandelijkse bedrag.

Kijkt u alstublieft naar de voorgaande maanden: er is nooit sprake geweest van overschrijding, en elke maand blijft er zelfs tegoed over dat niet wordt gebruikt. Dit toont duidelijk aan dat er nu iets niet normaal verloopt.

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • September 16, 2025

Hi ​@Ghosoun,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Ik heb als eerst jouw telefoonnummer verwijderd uit je bericht. Het forum is namelijk openbaar en zichtbaar voor iedereen. Ik raad aan om voorzichtig te zijn met het delen van je persoonlijke gegevens voor je eigen veiligheid!

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken of automatische updates bijvoorbeeld. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Groetjes,
Roeqajja

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • October 23, 2025

Het is heel begrijpelijk dat je enorm baalt van deze situatie! Een hoge rekening ontvangen is natuurlijk nooit leuk en al helemaal niet als het vaker is gebeurd. De sms'jes die Simyo verstuurd zijn real time, dus zodra de 80% of 100% bereikt is krijg je meteen een bericht.

Dit soort nare ervaring lijken bij Simyo een beetje business as usual.. 

Tessanne
Moderator
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • October 24, 2025

Hoi ​@XTF,

Gelukkig hebben we inmiddels een dataplafond die je kan instellen om buiten de bundel kosten te voorkomen. En mochten er kosten buiten de bundel toch erg hoog oplopen kunnen klanten altijd contact met ons opnemen zodat we samen naar een passende oplossing kunnen zoeken. 

Groetjes, 

Tessanne  

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • October 24, 2025

Gelukkig wel, maar waarom staat het niet standaard aan om dit soort hoge rekeningen  te voorkomen?

Tessanne
Moderator
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • October 27, 2025

Hoi ​@XTF,  

Ik snap je vraag! We kunnen het niet zomaar bij iedereen aanzetten voor €0,50 en lang niet iedereen heeft het nodig. 

Daarom bieden we de optie om dit zelf te activeren als het voor jou handig is om te hebben. 

Groetjes, 

Tessanne

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • October 27, 2025

Waarom kost het eigenlijk 50 cent?

Als het standaard was had het wel gewoon voor iedereen aangezet kunnen worden.

Tessanne
Moderator
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • October 28, 2025

Hoi ​@XTF,

Het dataplafond is een extra netwerkfunctie die actief dataverkeer bewaakt en automatisch blokkeert zodra de bundel is verbruikt. Het activeren hiervan vraagt een systeemwijziging en controle op de aansluiting, waar wij €0,50 voor in rekening brengen.

Dit tarief is laag, zodat je de mogelijkheid hebt om het dataverbruik flexibel te beheren zonder onnodig hoge kosten. Daarnaast is Simyo een budgetprovider, en omdat onze bundels zo goedkoop zijn, is deze functie niet automatisch inbegrepen.

En zoals Seren al eens heeft gezegd: Er zijn ook andere providers die een vergelijkbare aanpak hebben en het dataplafond tegen betaling aanbieden. Deze providers hebben deze optie vaak wel inbegrepen, omdat ze de bundels tegen een hogere prijs aanbieden. Elke provider pakt het op zijn eigen manier aan.

Groetjes, 

Tessanne 

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • October 30, 2025

Het dataplafond is een extra netwerkfunctie die actief dataverkeer bewaakt en automatisch blokkeert zodra de bundel is verbruikt. Het activeren hiervan vraagt een systeemwijziging en controle op de aansluiting, waar wij €0,50 voor in rekening brengen.

Moet een stagair hiervoor bij Simyo elke maand ponskaarten preparen?

Daarnaast is Simyo een budgetprovider,

Wat houdt dit in?

Horen onaangename verrassingen in de vorm van onverwacht torenhoge rekeningen hier bij?

JanD
  • Forum Expert
  • October 31, 2025

Voor mensen die niet weten wat een ponskaart is.😎

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • October 31, 2025

Voor mensen die niet weten wat een ponskaart is.😎

@JanD : Heel herkenbaar. Als student in Leiden (net als jij?) in het begin van de 1970-er jaren heb ik tijdens een cursus programmeren (PL/1 geloof ik) stapels van dit soort kaarten erdoor gejaagd. De computer was een bakbeest van een installatie, stond opgesteld achter een glazen wand, een soort heiligdom waar je met ontzag naar keek en waar je niet dichtbij mocht komen.

Friesian
  • Forum Expert
  • October 31, 2025

@JanD Herinnert zich vast nog @wjb van het KPN forum. Die wist er ook over te vertellen dat er in zijn branche veel veranderd was. En die ponskaarten sprak hij ook met ontzag over, die moest je niet laten vallen. 

JanD
  • Forum Expert
  • October 31, 2025

Beste ​@Scotsman je bedoelt zoiets:

Op zo'n gesloten afdeling heb ik dus gewerkt in de jaren '60, moest stofjas aan, alles stond op een verhoogde vloeri.v.m. de kabels en de ruimte was airconditioned.

Ik heb niet in Leiden gestudeerd.

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • October 31, 2025

Beste ​@Scotsman je bedoelt zoiets:

Op zo'n gesloten afdeling heb ik dus gewerkt in de jaren '60, moest stofjas aan, alles stond op een verhoogde vloeri.v.m. de kabels en de ruimte was airconditioned.

Ik heb niet in Leiden gestudeerd.

De ponskaart die je liet zien is eentje die in gebruik was rond 1972 bij het Rekeninstituut van de Leidse universiteit, vandaar dat ik dacht dat je in die tijd daar studeerde...

JanD
  • Forum Expert
  • October 31, 2025

Beste ​@Scotsman die ponskaart heb ik als voorbeeld van Google geplukt.

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • November 3, 2025

Daarnaast is Simyo een budgetprovider,

Wat houdt dit in?

Horen onaangename verrassingen in de vorm van onverwacht torenhoge rekeningen hier bij?

Dat houdt doorgaans in dat je er voor een lage prijs absoluut minimale dienstverlening kan krijgen. Wil je meer, dan kost dat net iets meer.

Simyo is uiteindelijk gewoon een bedrijf. Die willen omzet en winst draaien. Simyo heeft ongetwijfeld net als andere providers berekend dat als vele klanten allemaal 0,50 euro/maand betalen, dat dat niet veel slechter is dan de buiten de bundel kosten, die ze anders hadden kunnen innen.

Er zijn simpelweg twee opties voor Simyo bij het dataplafond: Alle databundels 0,50 euro/maand duurder maken en dan dataplafond daar standaard erin stoppen of simpelweg wat ze nu doen (dataplafond los 0,50 euro/maand laten kosten). Simyo koos voor dat laatst en geeft daarmee de keuze aan de consument.

Ik persoonlijk betaal liever 6 euro per jaar meer, dan dat ik één keer buiten de bundel ga en dan in een keer tientallen jaren aan kosten van een dataplafond alsnog aan Simyo betaal.