.

Beantwoord

Waarom is er internet verbruik na uitschakelen van mobiel netwerk?

  • 23 August 2021
  • 4 reacties
  • 233 Bekeken

mijn kinderen gebruiken beiden een prepaid kaart met onbeperkt lage snelheid internet bundel. Deze bundel is 30 dagen geldig. helaas kan je deze bundel niet automatisch verlengen waardoor je altijd op moet letten wanneer deze afloopt. het tijdstip op de mijn simyo app laat telkens een ander tijdstip zien waardoor je ook daar niet van op aan kan. 

Om problemen hiermee te voorkomen heb ik van beide toestellen tijdig het internet uitgezet. Ook de ondersteuning van wifi staat uit waardoor er geen internet gebruikt kan zijn na het tijdstip van uitzetten. Helaas zijn op beide nummers na dit tijdstip internetkosten in rekening gebracht ( en daarmee buiten bundel) 

ik heb begrepen (uit andere meldingen op het forum) dat het tijdstip van het in rekening brengen afhangt van het moment dat kpn dit bij simyo in rekening brengt. Klopt dit ? kan het daardoor zijn dat data die voor aflopen van de bundel is verbruikt maar daarna in rekening is gebracht ?  

graag zou ik willen weten hoe dat mogelijk is, ook zou ik graag willen weten waarom je de internet bundel niet direct door kan laten lopen als de vorige afloopt. Dit zou een boel ergernis schelen. 

 

het overschakelen naar een simonly abbo kan geadviseerd worden maar dat zou ik dan bij de concurrent moeten doen. Ik wil juist persee onbeperkt langzaam internet hebben voor mijn kinderen.

 

icon

Beste antwoord door Tessanne 24 August 2021, 11:44

Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Maurice, 

 

Welkom op het Simyo forum! 

 

Fijn dat je contact opneemt! Ten eerste zou ik je namelijk willen aanraden om het internet uit te zetten, niet via de telefoon zelf, maar via de Mijn Simyo accounts van jouw kinderen. Als je naar Instellingen > Internet en bellen > Internet in Nederland gaat en het schuifknopje uitzet. Dan is het internet afgesloten vanaf de simkaart en kan er zeker weten geen internet meer worden verbruikt. Als je dit namelijk alleen vanaf de telefoon uitschakelt (door mobiele gegevens uit te zetten), kan de telefoon soms alsnog met een omweg een  manier vinden om internet te verbruiken. Dat kan dus ook de oorzaak zijn van het verbruik wat je hebt gezien. Een andere oorzaak kan inderdaad zijn dat het verbruik wat later is geregistreerd (en dus in rekening gebracht), maar die kans schat ik kleiner in. 

 

Hopelijk kan je wat met de bovenstaande informatie! :)

 

Groetjes,

Tessanne

Beste Tessanne 

Kan je mij vertellen hoe het mogelijk is voor een telefoon om “via een omweg” een manier kan vinden om internet te verbruiken ? Kun je mij dat eens uitleggen hoe dat werkt ?

Zo als losse opmerking kan ik dat niet als erg aannemelijk bestempelen. 

Dan verwacht ik eerder dat het verbruik later geregistreerd is.  De juiste oplossing zou dan zijn dat ik het teveel in rekening gebrachte teruggeboekt zou moeten  krijgen.

 

maar zoals gezegd, als Simyo er gewoon voor zorgt dat je de bundels aansluitend op elkaar kunnen worden besteld, dan is het niet zon probleem.  

Reputatie 7
Badge +9

Kan je mij vertellen hoe het mogelijk is voor een telefoon om “via een omweg” een manier kan vinden om internet te verbruiken ? Kun je mij dat eens uitleggen hoe dat werkt ?

Het is in het verleden gebleken dat de dataverbinding uitschakelen via de schakelaar op de mobiel zelf niet altijd alle data blokkeert. Deze blokkering is een software blokkering op het toestel zelf. Deze software blokkering heeft als nadeel dat in het verleden wel eens gebleken is dat deze niet op alle toestellen even goed gemaakt is, waardoor soms deze blokkering niet volledig voorkwam dat data werd verbruikt. Daarnaast kan Simyo ook niets zien over deze blokkering, dus kunnen ze niet controleren of deze blokkade werkt of niet.

De blokkade via Mijn Simyo kan Simyo natuurlijk wel zien. Als de optie “Mobiel internet op je mobiel” in Mijn Simyo uit gezet wordt, kan Simyo dat zien. Indien er dan toch nog dataverbruik daarna wordt gemeten, dan is dat natuurlijk Simyo's probleem en corrigeren ze dat doorgaans. Een blokkade via het netwerk is daarnaast niet afhankelijk van de software op het toestel en werkt daardoor eigenlijk altijd wel naar behoren.

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Maurice, 

Voor meer tekst en uitleg hierover moet je de bovenstaande reactie van Groentjuh even doorlezen (thanks Groentjuh!) 😇

Wat het automatisch verlengen van de internetbundel betreft: dat kan! Je moet dat alleen wel even inschakelen via Mijn Simyo. Als je eerst automatisch opwaarderen aanzet, dan zou je daarna automatische verlenging van je internetbundel ook aan moeten kunnen zetten. 

Laat je weten of het gelukt is? 

Groetjes,
Bas

Reageer