.

Beantwoord

Extreem hoog dataverbruik in enkele minuten


Hallo,



Op 10 mei zou ik in 14 minuten 222630 kB verbuik hebben en in iets meer als 2 uur 282632 kB. Dit is onmogelijk.

Ook opvallend is dat het steeds 60002 kB en 600001 kB is (zie onderstaand overzicht).



Datum Omschrijving Duur Bedrag

2014-05-10 00:00:55 Internet gebruik (35 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-10 08:20:17 Internet gebruik (6050 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-10 12:19:52 Internet gebruik (53 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-10 12:24:16 Internet gebruik (2 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-10 12:24:51 Internet gebruik (44 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-10 12:31:30 Internet gebruik (24 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-10 12:37:06 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-10 14:47:29 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-10 14:48:07 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-10 14:59:45 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00


2014-05-10 15:01:04 Internet gebruik (14547 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-10 15:01:04 Internet gebruik (28079 kB) 00:00:00 €4.11

2014-05-10 20:05:17 Internet gebruik (56 kB) 00:00:00 €0.01

2014-05-10 20:58:57 Internet gebruik (2717 kB) 00:00:00 €0.40



In de datateller van mijn Iphone 5 staat dit verbruik niet geregistreerd.



Ik lees erg veel klachten over extreem dataverbruik bij Simyo.

Mijn zoon en mijn vrouw hebben dit overigens ook al eens meegemaakt.



Graag uitleg over bovenstaande.



Grpeten,



Wido
icon

Beste antwoord door Kim 14 May 2014, 17:39

Bekijk originele reactie

49 reacties

Badge +6
Hoi WeeDee, welkom op het forum van Simyo!



Wat vervelend dat er op 10-5 internetverbruik heeft plaatsgevonden dat je niet kan thuis brengen :(



Dat je deze pakketten van 60MB meerdere malen tegenkomt dat kan wel kloppen, dit komt doordat dit de maximale grootte is van de pakketten zoals ze bij ons binnenkomen van het netwerk.



Helaas is het voor ons, zoals je denk ik ook al zal hebben gelezen, niet mogelijk om na te gaan wat er op je telefoon voor dit verbruik heeft gezorgd, welke apps en/of achtergrondprocessen dit zijn geweest, omdat wij alleen de pakketjes aan verbruik binnen krijgen van het netwerk. Hierdoor kunnen wij tot onze spijt ook alleen maar gissen naar wat er voor dit verbruik heeft gezorgd, zijn er soms apps automatisch geüpdate op de achtergrond, e-mails met bijlages binnengekomen, radio gestreamd, het kan echt van alles zijn.



Daarnaast is het natuurlijk erg vervelend dat dit verbruik niet in de datateller van je iPhone is terug te vinden, maar dit kan jammer genoeg voorkomen doordat datatellers niet 100% waterdicht zijn, daarom wordt er ook in elke datacounter app gewaarschuwd dat het verbruik dat wordt gemeten via zo'n app kan verschillen met wat er daadwerkelijk wordt verbruikt en vanaf de simkaart via het netwerk wordt geregistreerd.



Wat belangrijk is om te weten, is dat het verbruik dat wij verwerken rechtstreeks van het netwerk binnenkrijgen, oftewel er is toch echt 'iets' op je telefoon geweest dat de simkaart de opdracht heeft gegeven om deze pakketjes verbruik te laten plaatsvinden, waardoor je, zie ik, helaas ook al door je internetbundel heen bent gegaan 😞



Omdat ik natuurlijk begrijp dat dit niet je bedoeling is geweest, zal ik eenmalig de verbruikskosten die daardoor tot nu toe zijn ontstaan, verrekenen tegen een hogere bundel. Ik wil je aanraden om tot 1-6 zoveel mogelijk gebruik te maken van Wifi.

Je kan voorkomen dat je telefoon ongewild verbinding maakt met mobiel internet door de optie "Internet op je mobiel - Nederland" uit te schakelen op Mijn Simyo, dan zal het voor de simkaart niet mogelijk zijn om verbinding te maken met mobiel internet.



Daarnaast wil ik je aanraden om een kijkje te nemen op deze pagina voor tips & tricks om ervoor te zorgen dat je voortaan binnen je internetbundel blijft :)



Mocht je nog vragen en/of opmerkingen hebben, dan hoor ik dat natuurlijk graag 🙂
Ik heb een vergelijkbare ervaring.

Echter bij mij vond het ook nog plaats in een wifi omgeving.

Heb dat nog extra gecheckt, de wifi is niet uit geweest en ik heb altijd prima verbinding omdat ik niet ver van de modem zit.

Heb dit nooit eerder gehad, zit altijd ruim onder mijn maandverbruik :(

snap werkelijk niet hoe dit kan

Dit is echt een ramp  omdat hiermee ook mijn hele maandverbruik op is terwijl we pas halverwege de maand zijn



2014-05-14 13:19:40  Internet gebruik (47197 kB)  00:00:00  €0.00

2014-05-14 13:19:40  Internet gebruik (12804 kB)  00:00:00  €1.88

2014-05-14 13:22:35  Internet gebruik (60001 kB)  00:00:00  €8.79

2014-05-14 13:25:30  Internet gebruik (60002 kB)  00:00:00  €8.79

2014-05-14 13:28:25  Internet gebruik (60002 kB)  00:00:00  €8.79

2014-05-14 13:31:22  Internet gebruik (60001 kB)  00:00:00  €8.79

2014-05-14 13:34:17  Internet gebruik (60002 kB)  00:00:00  €8.79

2014-05-14 13:47:41  Internet gebruik (60001 kB)  00:00:00  €8.79

2014-05-14 13:48:39  Internet gebruik (60002 kB)  00:00:00  €8.79

2014-05-14 13:49:47  Internet gebruik (60002 kB)  00:00:00  €8.79

2014-05-14 13:50:51  Internet gebruik (60003 kB)  00:00:00  €8.79

2014-05-14 13:51:53  Internet gebruik (60002 kB)  00:00:00  €8.79

2014-05-14 13:53:00  Internet gebruik (60002 kB)  00:00:00  €8.79

2014-05-14 13:54:02  Internet gebruik (60002 kB)  00:00:00  €8.79

2014-05-14 13:55:04  Internet gebruik (60002 kB)  00:00:00  €8.79

2014-05-14 13:56:08  Internet gebruik (60002 kB)  00:00:00  €8.79

2014-05-14 13:57:09  Internet gebruik (48362 kB)  00:00:00  €7.08

2014-05-14 13:58:31  Internet gebruik (6316 kB)  00:00:00  €0.92
Reputatie 2
Badge +6
Hoi benBen,



Welkom op het forum,



Ik snap dat je geschrokken bent van je dataverbruik en geef je graag meer uitleg over wat er precies gebeurd is.



Je geeft aan dat je 14 mei verbonden was met wifi, dat geloof ik uiteraard. Het is echter wel zo dat als het 3G signaal sterker is dan wifi, je gewoon data van je mobiele netwerk verbruikt. Je hebt ook erg veel data verbruik waardoor je heel snel door je bundel bent gegaan. Misschien heb je wat filmpjes gestreamd? Om dit te voorkomen kun je het beste op je telefoon je mobiele data (3G) uitzetten als je van plan bent om veel te gaan streamen. Op die manier verbruik je alleen data via wifi. Met een iPhone kun je zelfs helemaal geen wifi gebruiken als je je scherm uit zet. Voor meer handige tips verwijs ik je graag naar dit artikel op onze blog.



Ik zie dat je inderdaad nooit over je bundel gaat en dat je dus niet expres zoveel data hebt verbruikt. Om deze reden geef ik je eenmalig een coulance voor je dataverbruik. Je hebt in april de 500 MB bundel van €7,- voor mei al betaald. In mei heb je voor €132,94 buiten je bundel aan data verbruikt. Dat is omgerekend iets meer dan 886 MB buiten je bundel. In totaal heb je dus 1386 MB verbruikt. Dit kan ik verrekenen voor de 1500 MB bundel van €12,50. Omdat je die €7,- al betaald hebt, blijft er dan €5,50 over. Je betaalt dus nog €5,50 en wij schelden het bedrag van €132,94 kwijt.



Het is van belang om te weten dat je door je internetbundel bent. De optie 'internet op je mobiel' zul je daarom moeten uitzetten om te voorkomen dat je meer data buiten je bundel gaat verbruiken. Je simkaart staat nu geblokkeerd, dus je kunt nu niet bellen of gebruik maken van internet. Ik zet daarom de optie voor internet uit en deblokkeer je simkaart. Op 01-06-2014 kun je weer gebruik maken van je 500 MB bundel. Log op die dag even in op Mijn Simyo en zet de optie voor internet weer aan. Je kunt daarna weer gebruik maken van je internetbundel.



Ik hoop dat ik je onzekerheden op deze manier heb kunnen wegnemen 🙂 Mocht je nog vragen hebben, dan help ik je graag verder!
Dag Dries,



Oef een pak van hart, het was echt even flink schrikken!

hartelijk dank voor deze super coulante opstelling van Simyo

Duidelijk waarom de klantevredenheid zo hhog is!



Ik heb gisteren doorgeklikt naar het artikel en alle aanbevelingen opgevolgd.

het probleem is inderdaad ontstaan tijdens het streamen van een filmpje.

Nog steeds verbazingwekkend voor me omdat mijn vorige telefoon , een Lumia 800, dit nog nooit heeft gepresteerd in exact dezelfde plaats en setting.

Mijn huidige, Lumia 1520, reageert hier dus toch duidelijk anders!

Opletten dus.

Wel jammer dat Simyo niet net als Hi bij overschrijden het internet verbruik knijpt.

Wellicht een idee voor de toekomst?

Nogmaals bedankt voor de coulance
Reputatie 2
Badge +6
Dag Dries,



Oef een pak van hart, het was echt even flink schrikken!

hartelijk dank voor deze super coulante opstelling van Simyo

Duidelijk waarom de klantevredenheid zo hhog is!



Ik heb gisteren doorgeklikt naar het artikel en alle aanbevelingen opgevolgd.

het probleem is inderdaad ontstaan tijdens het streamen van een filmpje.

Nog steeds verbazingwekkend voor me omdat mijn vorige telefoon , een Lumia 800, dit nog nooit heeft gepresteerd in exact dezelfde plaats en setting.

Mijn huidige, Lumia 1520, reageert hier dus toch duidelijk anders!

Opletten dus.

Wel jammer dat Simyo niet net als Hi bij overschrijden het internet verbruik knijpt.

Wellicht een idee voor de toekomst?

Nogmaals bedankt voor de coulance




Hoi benBen,



Fijn dat je tevreden bent met de geboden tegemoetkoming 🙂 Hopelijk ben je weer van de schik bekomen.



Ook goed dat je even de instellingen van je telefoon hebt nagelezen. Je komt er dan vaak achter dat je telefoon een heleboel dingen doet waar je eigenlijk helemaal niet van op de hoogte bent. Wat ook nog extra kan helpen is een datamonitor app. Wij horen goede verhalen over 3G Watchdog :)



Op het moment dat je door je bel- of internetbundel bent ga je het buiten bundel tarief betalen. Dit is een beslissing van ons marketingteam. Het ziet er niet naar uit dat dit zal veranderen in de nabije toekomst, maar je weet het nooit zeker ;)



Mocht je nog vragen hebben of je wil ergens meer info over dan help ik je graag verder!
Beste moderator,



ik heb sinds 2009 een Nokia E7.

Daarmee zat ik altijd onder de 100 mb aan dataverbruik.

Nu heb ik met het afsluiten van mijn Simyo abonnement een nieuwe nokia lumia aangeschaft.

Hiermee is mijn verbruik gestegen tot zo'n 120 mb per maand. Op oktober na toen heb ik die leuke reclamespot van vw met die hond gekeken de laatste dagen van mijn bundel. Hier kreeg ik meteen een sms van dat de bundel bijna op was, en inderdaad er was nog iets van 5 mb ofzo over voor de laatste 3 of 4 dagen. Daarna heb ik nooit meer zonder wifi video gekeken op mijn mobiel.



Nu is eind december de lumia aan diggels gevallen, en gebruik ik sinds januari de e7 weer.

Maar wat schertst mijn verbazing, deze maand kreeg ik na een week een mededeling dat de helft van mijn bundel al op is.

Vandaag eens gaan kijken wat er loos is, en op de één of andere onverklaarbare wijze is er ineens een 60,02 mb verbruikt.

Dit op een tijdstip dat ik gewoon aan het werk was, en daar wordt mijn telefoon niet gebruikt op de pauze momenten na.

Ook is er gister toen ik weer aan het werk was een 51mb data verbruikt.



Voor de zekerheid heb ik zojuist een test gedaan via wifi, met ruim een half uur de facebook app aan, terwijl ik video afspeelde en intensief browsde op een fotoalbum website. En volgens de data teller was dat toevallig ongeveer zoveel, namelijk precies 50,8 mb data. En aangezien ik op wifi veel sneller kan surfen dan op 2g, video kijken hiermee ook niet soepel gaat, en ik de telefoon eigenlijk niet op 3g heb staan omdat de accu dan binnen een 12 tot 16 uur leeg trekt, en ik op 2g 36 tot 48 uur met een lading doe. Lijkt het me stug dat ik in de 5 a 10 minuten dat ik met mijn telefoon e-mail gecheckt heb, en wat linkjes naar normaal ook bezochte textbased website's geopend heb in mijn pauze, en waar ik sowieso geen video gekeken heb, de 50 mb kan halen.



E-mails haalt mijn telefoon alleen maar de headers van binnen, en bijlagen alleen als je deze expliciet downloadt door ze te openen.



Ook OTA updates doet mijn telefoon alleen via wifi omdat ik dat zo ingesteld heb, en dan moeten er sowieso al update's zijn, wat ik het afgelopen jaar alleen maar voor whatsapp, en de facebook app heb gezien. Omdat er anders niets op staat geïnstalleerd, en er überhaupt geen update's meer komen voor dit antieke model.



Dus snap ik echt niet dat er in twee dagen binnen een beperkte hoeveelheid tijd, terwijl ik aan het werk was, er meer dan anderhalf keer zoveel data verstookt is dan dat mijn hele maandgebruik normaal is.



Ik heb dan ook echt het vermoeden, dat er iets mis gegaan is met de meting, de afronding/komma, of dat het een andere gebruiker was.

Kunnen jullie dit vermoeden ook checken, of is zoiets ook onmogelijk?
Hallo,



Ik heb zelf al ca. 1,5 jaar een abo 100 min/sms en 200MB internet. Krijg wel heel vaak de laatste 2 maanden melding geen netwerk beschikbaar, terwijl automatisch netwerk selecteren ingeschakeld staat (heeft dit misschien met 4G van KPN te maken?), want voorheen gebeurde dit met dezelfde telefoon zelden of nooit.



Onze dochter heeft het zelfde abo, maar zij gaat de laatste 2 maanden over haar MB bundel heen. Ze heeft hem eerder deze maand al verhoogd naar 500MB voor de volgende maand (ze had het vorige maand al aangepast zei ze me, echter had ze de wijziging niet bevestigd, maar slechts aangeklikt.)



Ze heeft internet op je mobiel - Nederland op mijn simyo trouwens al 2 maanden uit staan door het hogere bovenbundel verbruik van "slechts" €12 en €17 zodat ze geen internet meer kan gebruiken zonder wifi dachten we.



Wat een schrik vanmorgen. Ze is gisteren in ongeveer 1 uur tijd terwijl ze dacht dat ze via wifi verbonden was om de 6 minuten iedere keer 60 MB kwijtgeraakt en moet daardoor nu terwijl er nog 2 weken voor deze maand resten al bijna € 55 bijbetalen. Hoe kan dat?



Om 18.42 heeft ze trouwens in onze achtertuin met wifi geskyped (hierbij was ze ook 60MB van haar bundel kwijt.) Wordt de wifi verbinding dan verbroken en gaat het dan gewoon via 3G terwijl internet op mobiel uit staat?



Ze kreeg om ongeveer 22.30 via mail melding 50% verbruikt en om ongeveer 23.55 via mail hele bundel verbruikt terwijl al het verbruik al voor 20.45 uur verbruikt was. Via SMS kreeg ze vanmorgen na 9.00 uur pas bericht.



Datum Omschrijving Duur Bedrag

2014-05-17 10:09:47 Internet gebruik (30 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-17 10:10:12 Internet gebruik (183 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-17 11:07:46 Internet gebruik (113 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-17 11:34:33 Internet gebruik (355 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-17 12:40:32 Internet gebruik (56 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-17 15:25:09 Internet gebruik (543 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-17 16:48:32 Internet gebruik (151 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-17 18:42:24 Internet gebruik (60003 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-17 19:51:06 Internet gebruik (40322 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-17 19:55:11 Internet gebruik (48747 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-17 20:00:00 Internet gebruik (11504 kB) 00:00:00 €0.00

2014-05-17 20:00:00 Internet gebruik (48497 kB) 00:00:00 €7.10

2014-05-17 20:07:19 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79

2014-05-17 20:13:53 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79

2014-05-17 20:20:35 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79

2014-05-17 20:26:54 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79

2014-05-17 20:33:17 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €8.79

2014-05-17 20:39:45 Internet gebruik (14906 kB) 00:00:00 €2.18



Berekend KPN aan jullie nu soms 4G prijzen voor 2/3G verbruik?



Graag een oplossing voor deze bovenproportionele kosten voor een 14-jarig meisje.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Graafie,



Een smartphone kun je het beste vergelijken met een normale desktop PC zoals je misschien zelf thuis wel hebt staan. Het is een computer met een internetverbinding.

Zodra je apparaat aan staat draaien en processen waar je zelf niets van merkt, maar nodig zijn om je computer up to date te houden en worden er gegevens uitgewisseld via internet. Wanneer je een WiFi netwerk hebt, kan je computer daar gebruik van maken. Ook al zit er een ethernet kabel in.

Je telefoon kan ook van dat WiFi netwerk gebruik maken, ook al zit er een simkaart in.

Het is alleen wel het apparaat dat die verbinding moet maken, niet de ethernet kabel in je computer en niet de simkaart in je telefoon. Deze worden gebruikt om de verbinding te maken, maar doen zelf niets.

In je simkaart zit een chip waar deze verbinding doorheen gaat en welke is ‘uit te lezen’ door de provider.

Het is voor een provider niet mogelijk om te checken waarom je telefoon data verbruikt. Bijvoorbeeld; XS4all kan ook niet in je computer thuis kijken waarom er internet verbruikt wordt.

Het is zelfs niet mogelijk voor ons om te zien wat voor data er gebruikt is. Je browse geschiedenis, welke apps, dat soort dingen zijn afgeschermd. Vanaf waar ik zit kan ik enkel de tijdstippen en de hoeveelheid data zien en dat is exact wat er op je factuur komt te staan.

Je verbruik wordt per kB afgerond, zonder komma’s. Een punt die je in je verbruik op Mijn Simyo ziet staat voor een duizendtal.

Je schrijft overigens over 2G, maar jouw Nokia E7 kan gewoon op 3G. De maximum snelheid voor 3G met jouw toestel is 10,2 Mbps, en dat is best snel. 50 Mb kan ruim binnen een minuut gedownload zijn.

Met ‘een andere gebruiker’ weet ik niet wat je bedoelt. Ik kan niet zien of iemand anders jouw telefoon heeft gebruikt, natuurlijk. Of bedoel je data van een andere Simyo klant in jouw verbruiks statistieken?

Als dat zou kunnen, zou het echt niet te best zijn. Dat is uitgesloten.



Waar je nog even naar kunt kijken is de Facebook app. Sinds kort worden video’s automatisch afgespeeld.

Hier lees je hoe je dit uit kunt zetten, zodat dát in ieder geval niet meer kan.



Heb ik het zo duidelijk uitgelegd voor je?
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Erna Kroeze, welkom op het Simyo forum!



Waarom heb je het gevoel dat wanneer je geen verbinding hebt, dit aan 4G ligt? 4G heeft zelfs een betere dekking dan 3G, maar je gebruikt het niet.



In de gegevens van haar aansluiting zie ik dat inderdaad de optie ‘Internet op je mobiel – Nederland’

op 28 maart uit is gezet. Waarom dit niet is doorgevoerd weet ik niet, maar alle kosten die gemaakt zijn voor internet sinds het moment dat het uitgezet is zal ik crediteren.

Dit betekent dat de er voor de factuur van mei hoogstwaarschijnlijk niets geïncasseerd zal worden, en misschien zelfs die van juni ook niet. Je zult natuurlijk wel een factuur krijgen, maar daar staat dan een verrekening op.



Ik heb het internet nu nogmaals uitgezet, dus nu zou het zonder WiFi niet meer moeten werken.

Viel het je niet eerder op dat ze wel kosten maakte voor internet terwijl dat niet zou meten kunnen?

Vanaf 1 juni heeft ze in ieder geval 500 MB, dus dan zou je de optie weer aan kunnen zetten.



De SMS van het 100% bundel verbruik is overigens 17 mei in de avond al verzonden. De SMS berichten van 50% en 100% zaten wel dicht op elkaar, maar dat komt door de vertraging waarmee wij de verbruiksgegevens binnenkrijgen en de snelheid waarmee de data is verbruikt.



Dan je vraag over Skype en WiFi; de reden waarom een toestel soms voor 3G kiest terwijl er wel WiFi voor handen is, is voor ons niet te zeggen. Dit ligt aan het toestel. Van bijvoorbeeld iPhones weten we dat deze voor 3G kiest als dat signaal sterker is dan het WiFi.



En nee, KPN rekent voor 2G/3G gewoon 2G en 3G tarieven aan ons door. 4G kent weer een ander tarief, en dan betaal je zelf ook alleen als je dit gebruikt.



Heb ik je vragen zo naar tevredenheid beantwoord?
Hallo Ernst,



Mijn vragen zijn in je antwoord bijna allemaal beantwoord.



Via klantenservice nog een aantal dingen opgehelderd, omdat ik niet meer op het forum kon komen.

Oplossingen waren niet allemaal simpel uit te voeren: internet op mobiel werd niet automatisch echt uit gezet waardoor de kosten bleven oplopen, maar achteraf goed opgelost.



Na nog een aantal keren klantenservice weet ik nu ook weer hoe ik op het forum kom (op het juiste aangemelde tel.nr. inloggen; we hebben hier 3 nrs. dus dat was nog even flink puzzelen).



TOP service klantenservice en forum!!  Bedankt.



Dit wilde ik toch nog even melden.
Reputatie 2
Badge +6
Hoi Erna Kroeze,



Fijn dat je weer kunt inloggen op het forum :)



Erg leuk om te lezen dat je tevreden bent over de aangeboden oplossing en natuurlijk onze klantenservice! Als je nog meer vragen hebt of als je ergens meer informatie over wilt, kun je altijd terecht op ons forum. We helpen je graag verder 🙂
Hallo,

Sinds gisteren, 7-7 is mijn bundel actief (bellen/ sms 300 + 500mb Internet). Mijn internet werkte niet op mijn mobiel, ondanks dat ik dat wel had aangezet op mijnsimyo. Ik ben dus gaan zoeken op t forum en vond een verhaal over 'Namen toegangspunten' en dacht dat het daaraan zou kunnen liggen. Ik heb vervolgens een voorbeeld opgevolgd van Mobiele Internet en deze ingesteld: niets! Daarna verder gezocht en vervolgens een voorbeeld van 'KPN internet' gevolgd en doet deed ie het! Vanmorgen kreeg ik een meldig dat ik buiten mn bundel Internet.  Ik ga naar mijnsimyo en zie dat de Internetmodus UIT staat?? Hoe kan dat? Dat heb ik niet gedaan. Gisteren stond hij nog aan. Graag snel een reactie. Alvast bedankt en groet, thirza
Reputatie 5
Badge +11
Hoi surferrosa, welkom op het Simyo forum :)



Je geeft aan dat je een 500 MB internetbundel hebt, maar dat zie ik niet terug in je gegevens 😕

Gevolg is dus dat alle dataverbruik als buiten bundel wordt gefactureerd.



Wat kun je dan nu het beste doen? Meteen een databundel aanklikken en bevestigen op Mijn Simyo! Die gaat dan direct in en scheelt dus een hoop geld.

Ook kun je het beste even contact opnemen met de klantenservice van de website bij wie je je abonnement hebt besteld.

Als zij een foutje hebben gemaakt geven ze dat door aan ons en kunnen we het rechtzetten.
Hallo,



Ik heb deze maand een factuur gekregen van € 136,69 (Juni). Mijn bundel is 1000mb en deze verbruik ik nooit.

Wat opvalt aan het dataverbruik is dat er steeds pakketten van 60001/60002kB voorbij komen.



05-06-2014 08:03 Internet gebruik (60001 kB)

06-06-2014 20:00 Internet gebruik (60002 kB)

06-06-2014 23:03 Internet gebruik (60002 kB)

06-06-2014 23:12 Internet gebruik (60002 kB)

07-06-2014 20:00 Internet gebruik (60001 kB)

07-06-2014 23:01 Internet gebruik (60002 kB)

12-06-2014 20:05 Internet gebruik (60001 kB)

12-06-2014 23:03 Internet gebruik (60002 kB)

12-06-2014 23:06 Internet gebruik (60001 kB)

28-06-2014 00:09 Internet gebruik (60538 kB) Groter als 60001/60002kB



Het lijkt mij hoogs onwaarschijnlijk dat dit normaal data verbruik is, want dit zie ik niet terug op mijn vorige facturen. De telefoon wordt gebruikt in een omgeving waar WIFI aanwezig is. De databundel van juni was binnen 10 dagen verbruikt



Ik zou graag zien dat dit gecorrigeerd wordt.



Ramona
Reputatie 7
Badge +9
Bij ongeveer 60MB start KPN een nieuwe data-sessie/meting. Dat is dan ook wat je ziet in de datasessie in die lijst. Het verbruik is gewoon gemeten. Je moet dit een beetje zien als het meten van één kilometer met een meetlint van 61 meter! Met een waslijst aan metingen van ~60 meter, kom je uiteindelijk ook op de kilometer!
Dat de kilometer na 10 dagen bereikt is begrijp ik dan niet. 



Wanneer er een sessie van 60mb wordt afgesloten volgt er een nieuwe sessie tot 60mb. Hier zit een paar minuten ertussen. Er zijn ook verschillende sessies die precies op 60001 of 60002kB stoppen. Dus het lijkt of de sessie maximaal vebruikt wordt en dan in eens afkapt.



Het vreemde is dat het niet voor komt in de afgelopen maanden en dat er strikt gelet wordt op het dataverbruik

via 3G en dat dezelfde apps gebruikt worden.
Reputatie 7
Badge +9
Op moderne OSsen zoals iOS 7 kan je nalezen wat je recente mobiele dataverbruik is geweest, en door welke app(s). De teller kan je met de hand weer op nul zetten. Die teller zou opheldering kunnen geven waarom je zo'n hoog dataverbruik hebt gehad.
Reputatie 6
Badge +10
Dat de kilometer na 10 dagen bereikt is begrijp ik dan niet. 



Wanneer er een sessie van 60mb wordt afgesloten volgt er een nieuwe sessie tot 60mb. Hier zit een paar minuten ertussen. Er zijn ook verschillende sessies die precies op 60001 of 60002kB stoppen. Dus het lijkt of de sessie maximaal vebruikt wordt en dan in eens afkapt.



Het vreemde is dat het niet voor komt in de afgelopen maanden en dat er strikt gelet wordt op het dataverbruik

via 3G en dat dezelfde apps gebruikt worden.




Hoi Ramone1982,



Het lijkt me vervelend om data op je factuur tegen te komen, maar niet precies weet waar dit nou vandaan komt. Zoals Groentjuh al uitlegt, zijn sessies omstreeks 60.000 kB de maximale sessie grootte dat Simyo aangeleverd krijgt van KPN. Jij en ik kunnen niet zien wanneer de sessie is gestopt, behalve als je kijkt naar wanneer er een nieuwe sessie is gestart. De tijd die daar tussen zit, is dus de tijd hoe snel je 60 MB hebt verbruikt.



(Mooie vergelijking Groentjuh)

Je moet dit een beetje zien als het meten van één kilometer met een meetlint van 61 meter! Met een waslijst aan metingen van ~60 meter, kom je uiteindelijk ook op de kilometer!




Dit verbruik is er echt geweest en dit kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is het een vergissing door te denken dat je telefoon goed aangesloten is bij het WiFi netwerk, maar dat hij toch een betere vinding heeft met het 3G netwerk. Je verbruik is vaak anders op WiFi dan op 3G, dus misschien dat het hier niet goed is gegaan.



Zou je door kunnen geven welke telefoon je hebt? Dan zoek ik uit of het mogelijk is om op jouw toestel in te kunnen zien waar dit verbruik naartoe is gegaan. Ik hoor het graag van je!
Het gaat zich niet om dat kpn het zo aanleverd of dat ik niet zou weten hoe de telefoon werkt. Het gaat zich erom dat het maanden van te voren niet gebeurt en nu wel terwijl dat er niets aan de apps gewijzigd is of aan de Wifi verbinding. We pakken niet voor niets simyo maar zo hoeft het niet.



Blokkeer de verbinding gewoon als de bundel vebruikt is. Maar is het natuurlijk makkelijker om dit door te laten lopen dan valt er nog iets te verdienen. walgelijk!
Hallo Ramone1982.



Ik heb enkele vragen voor je.....

Schakel je alleen mobiele netwerken (data) in op het moment dat je die nodig hebt, op je telefoon?

Staat bij wifi-gebruik mobiele netwerken uit?

En heb je een data manager app geinstalleerd?

(voorbeelden My Data Manager, Onavo Count, 3G Watchdog)

En firmware upgrades worden bijgewerkt uitsluitend via wifi?



Blokkeer de verbinding gewoon als de bundel vebruikt is

Hiervoor adviseer ik je nadrukkelijk een data manager.

Deze kun je zelf instellen en meet het verbruik van data direct op je telefoon.



Ik hoop dat dit nuttige tips zijn.



Met vriendelijke groet,

Friesian
Reputatie 6
Badge +10
Het gaat zich niet om dat kpn het zo aanleverd of dat ik niet zou weten hoe de telefoon werkt. Het gaat zich erom dat het maanden van te voren niet gebeurt en nu wel terwijl dat er niets aan de apps gewijzigd is of aan de Wifi verbinding. We pakken niet voor niets simyo maar zo hoeft het niet.



Blokkeer de verbinding gewoon als de bundel vebruikt is. Maar is het natuurlijk makkelijker om dit door te laten lopen dan valt er nog iets te verdienen. walgelijk!




Hoi Ramone1982,



Wat je telefoon hier heeft laten zien is EXTREEM data verbruik. Hier kan Simyo zelf niets aan doen 😞. Zodra je verstandig en bewust om gaat met je MB's, heb je een heel goed, betrouwbaar en goedkoop abonnement. Ik hoop dat je hierna besluit om een datameter te installeren of rekening houdt met de waarschuwings SMS'jes. Op het moment dat je een datameter installeert, kun je zelf de blokkade op je verbruik zetten, lijkt me in dit geval heel erg slim 🙂
vraagje mijn zoon heeft prepaid nu heb ik internet aan gezet als het op is krijgt hij dan een bericht?
Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn, zeker wanneer het gaat om prepaid in combinatie met internet.

Al meer mensen zijn onaangenaam verrast met een negatief tegoed.

Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor WIFI dat is i.i.g. gratis.

http://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/kan-ik-negatief-staan-met-mijn-beltegoed-26046601

Houd er dus rekening mee dat de kosten bij prepaid internet snel kunnen oplopen.





Groet,

Friesian
Reputatie 6
Badge +10
vraagje mijn zoon heeft prepaid nu heb ik internet aan gezet als het op is krijgt hij dan een bericht?



Hoi Manjojo, welkom op het Simyo forum! 🙂



Je krijgt bij een Simyo prepaid met internetbundel gewoon een melding als je bijna door de MB's heen bent 🙂 Wat ik wel zou adviseren is om deze tips eens goed door te nemen. Met die tips beperk je het risico om tegen hogere kosten aan te lopen. Vooral het installeren van een datameter en eventueel het instellen van een datalimiet is een manier om verassingen tegen te gaan!



Heb ik je vraag zo goed beantwoord? 😃



@Friesian: bedankt voor je reactie 🙂
Beste Simyo,



Sinds kort is onze dochter naar het voortgezetonderwijs en heeft zij naast een prepaid belbundel ook een internetbundel. Omdat ik nog niet aan een abonnement wil beginnen eerst maar prepaid internet aangeschaft van 250 MB voor 7 euro. Ik heb dit express gedaan om niet in een keer teveel aan te schaffen. Uiteraard heb ik mijn dochter op het hart gedrukt dat zij alleen de internetbundel mag gebruiken voor onderweg in noodsituaties en niet om mee te spelen. daarnaast heb ik haar uitgelegd dat het veel geld kost om internet te hebben op je mobiel (iPhone 4S). Tot afgelopen week ging het prefect. Een paar keer internet gebruikt en allemaal binnen de grenzen. Totdat ik een waarschuwing kreeg van Simyo dat de internetbundel verbruikt is. Snel gekeken op mijn account en wat schept mijn verbazing 54,17 euro negatief. Ik denk, dit kan toch niet waar zijn?? Nou blijkt dat het extra hoge verbruik heeft plaats gevonden in de avond omstreeks 20.58 minuten. 

Wat mij nu het meeste verbaasd is dat er niet een signaal wordt afgegeven wanneer de belbundel bijna verbruikt is. Ik vindt dat Simyo dit had kunnen doen om verdere verbruik te voorkomen. Daarom schaf ik juist een prepaid bundel aan om niet met verdere kosten te zitten. Ik hoop dat Simyo begript heeft voor het bovenstaande en komt met een passende oplossing. 



Gr. Alex

Reageer