Skip to main content

Vanochtend opgestaan en zag dat mijn simkaart geblokkeerd is na hoogverbruik, volgens de app is er in minder dan 19 minuten €4980,85 euro buiten de bundel verbruikt. Ik kon het niet geloven. Uitgerekend op een dag dat ik een belangrijke telefoontje moet plegen.

 

Via whatsapp werd ik niet echt geholpen en kreeg te horen dag het bedrag klopt en standaard tekst dag data onbewust verbruikt kan worden door het toestel. Vervolgens geen reactie meer.
 

In het verbuiksoverzicht zie je ene moment rond €8 per 59MB en moment later €0 voor 59MB.

Ik heb een Databundel abonnement van 24GB en daarvan was nog geen 2 GB verbruikt. In totaal is er dus meer dan 58GB verbruikt. Aan wat? Dat is mij een raadsel. Een vraag of ik een overzicht kan krijgen naar wat voor verkeer al die GB’s zijn verbruikt, kreeg ik te horen dat het niet mag wegens privacy wetgeving.

 

Ik ben nog steeds in schok.

 

Ik hoop op een spoedig antwoord.

 

 

Hallo @Seal dat is het hoogste bedrag dat ik tot nu toe binnen dit forum heb gezien.

Simyo kan alleen zien en bevestigen dat er data verbruikt is.

Simyo kan, om privacy redenen, niet zien waar de data aan 'verstookt’ is.

Dat kun je wel zelf zien op je mobiel op app-niveau en daar maatregelen op nemen.

Verder is het verstandig dataplafond te activeren, dat kost 50 cent per maand en gaat dan per de 1e van de volgende maand in om herhaling te voorkomen.

Voor nu is het verstandig internet uit te zetten op je mobiel en/of in de Simyo-app.

Als je het bedrag niet in 1 keer kunt betalen kun je via de bekende kanalen (na het weekend) contact opnemen met Simyo om een betalingsregeling te treffen of een reactie van een moderator binnen dit forum afwachten. Dat wordt echter na het weekend pas.

Onderstaand de contactmogelijkheden:

https://www.simyo.nl/klantenservice

 

 


@JanD Kan Simyo ook niet zien wat voor soort verkeer dat is? Download of streamen? Ik heb niks gedownload of gestreamd  en daarom zoek ik antwoorden. Dit kan en mag niet vind ik. Ik kan op app niveau niet zien waar meer dan 58GB aan is verbruikt. Ik zie het totale verbruik van meer dan een jaar. 

kunt u misschien het gedrag verklaren dat ene moment geld werd gerekend en ander moment niet?

 


Hallo @Seal , nee dat kan en mag Simyo niet zien vanwege de privacy.

Als je een Android telefoon hebt kun je het op de volgende wijze achterhalen:

Ga naar instellingen

Ga naar netwerk en internet

Ga naar mobiel netwerk

Ga naar datagebruik van app en je ziet in detail welke apps hoeveel verbruikt hebben

Succes.

 


Ik heb een iPhone.


Ik heb een iPhone.

Hallo @Seal Daar heb ik helaas geen verstand van, maar daar zul je ongetwijfeld ook inzicht in het verbruik van de apps kunnen zien, ik ken alleen het pad er naar toe niet.

Misschien dat andere forumleden je daarmee kunnen helpen zoals @Michel.uit.Arnhem of @Groentjuh ,

ik heb ze even ingeseind en willen misschien wel helpen.

Succes.

 


Bedankt voor uw reacties. Ik weet waar ik dat kan zien en dat heb ik al gecontroleerd zoals ik hierboven heb aangegeven. Je ziet verbruik per app maar je ziet het totale verbruik van meer dan een jaar. Vanaf het moment dat ik mijn iPhone heb. Maar waar het mij omgaat is hoe dit mogelijk kan? Simyo zou ingrijpen als binnen 24 uur meer dan €100 is verbruikt. En ik krijg ik maar geen antwoord hoe het mogelijk is dat de ene moment wel een bedrag wordt gerekend en moment daarna wordt er niks gerekend. Ik heb het hier over bijna €5000 in 19 minuten de tijd en daarom hoop ik dat Simyo kan vertellen hoe het zit. Ik weet dat Simyo wegens privacy eea niet mag vertellen maar ik weet dat het mogelijk om alle data in te kunnen zien. 


Waar bevond je je, toen die data verstookt zou zijn?


Hallo @Seal nogmaals, wacht s.v.p. de reactie van een moderator af na het weekend.

Wij, als medeforumleden hebben daar ook geen inzicht in.

Fijne (zon)dag verder.

 


Hoi @Seal 

WoW 😧 !! Zulke hoge bedragen heb ik ook nog niet voorbij zien komen, en dat binnen een tijdsbestek van 19 minuten.

Om te beginnen kan Simyo (maar ook alle andere providers in Nederland) niet inzien waaraan deze data is verbruikt, dit mag ook niet volgens de strenge AVG Privacywetgeving.
Simyo ziet alleen de hoeveelheid data, wat je aan mobiele data (via 4G) hebt verbruikt, niet waaraan.

Je smartphone is ook op de achtergrond altijd bezig, ook als je hem niet fysiek in je handen hebt.
Denk hierbij aan synchronisatie, het op de achtergrond updaten van geïnstalleerde apps of een update voor het software van je smartphone.

Een software update van je smartphone, vanuit de fabrikant gebeurd ook meestel in de nachtelijke uren, en die zijn vaak groot qua hoeveelheid data.
Maar niet zo groot, dat je daar voor 4980,85 euro aan data buiten je bundel hebt verbruikt.

Het enige wat eventueel kan leiden tot zulke hoge bedragen, is dat er gestreamd wordt.
Denk aan het luisteren naar een radiozender via een app of een film/video bekijken op hoge resolutie.

Je kunt in de instellingen van jouw smartphone terug zien waaraan deze data is verbruikt, dit kan zowel bij een Android toestel als bij een iPhone (iOS).
Dan zie je exact het verbruik aan data per app, synchronisatie en updates (systeem).

Wat wel raar en vreemd blijft, is het gegeven dat je een databundel hebt van 24 GB en daar maar 2 GB van is verbruikt, dus waarschijnlijk is er ergens iets niet goed gegaan binnen de registratie systemen voor het verbruik van data.
Al kan het wel zo zijn, dat het verbruik in de Mijn Simyo App wat achter liep op het moment dat je het ging checken.
Dus je zou nu nog eens kunnen kijken, wat de huidige verbruik aan data is in deze app.

Een overzicht waar je naar vraagt, met daarin een overzicht waaraan deze data is verbruikt zul je helaas niet gaan krijgen, omdat Simyo dat simpelweg niet kan zeggen wegens de privacywetgeving, zei zien alleen de hoeveelheid aan data die jouw smartphone via het mobiele datanetwerk heeft verbruikt.

Omdat het wel een mega groot verbruik is van meer dan 4 duizend euro, ga ik ervan uit dat er wel wat te regelen valt (uit coulance) met een moderator van Simyo.
Dus zorg dat je profiel volledig is ingevuld, zodat en moderator gelijk kan meekijken.

Daarnaast adviseer ik je om het dataplafond in te schakelen, dat kun je doen via de Mijn Simyo App of via je online omgeving.


Hoi ​

Wat wel raar en vreemd blijft, is het gegeven dat je een databundel hebt van 24 GB en daar maar 2 GB van is verbruikt, dus waarschijnlijk is er ergens iets niet goed gegaan binnen de registratie systemen voor het verbruik van data.
 

Vandaar ook mijn vraag waar TS op dat moment was. Als dat een CruiseSchip was, of een zone 4 land maakt dat wel een verschil met gewoon ergens in een EU land.


@Seal Dat bedrag is natuurlijk dramatisch hoog! Vraagje:

Nadat ik zelf al het dataplafond had ingeschakeld, heb ik een nieuwsbrief van Simyo voorbij zien komen waarin het dataplafond werd genoemd, zie afbeelding hieronder.

Heb jij die nieuwsbrief niet gekregen? En als ik vragen mag: Waarom heb je toen niet het dataplafond ingeschakeld?

 


Hallo @Michel.uit.Arnhem , @Seal wil juist graag weten hoe hij op zijn IPhone het datagebruik per app kan zien, dat weet hij niet en ik ook niet omdat ik Android gebruik.

Kun je hem dat uitleggen dan???


Hallo @Michel.uit.Arnhem , @Seal wil juist graag weten hoe hij op zijn IPhone het datagebruik per app kan zien, dat weet hij niet en ik ook niet omdat ik Android gebruik.

Kun je hem dat uitleggen dan???

Op mijn (Engelstalige) iPhone:

Settings > Mobile Service > naar beneden scrollen tot je Mobile data for Simyo ziet, Kies Show All en je ziet alle apps met het bijbehorende dataverbruik.

Op het eerdere scherm kun je de verbruiksteller weer op nul zetten.


Hoi @Seal (en @JanD),

Uiteraard wil ik dat voor TS @Seal doen:

  • Open de instellingen app (het tandwieltje)
  • Ga naar Mobiel Netwerk
  • Scroll naar beneden tot Mobiele Data
  • Daaronder staan alle apps en wat ze tot op heden hebben verbruikt, inclusief het systeem.
  • Tik op Toon alle en je ziet alle apps keurig onder elkaar, met daar achter het data verbruik per app.

Heb het menu op engels taal staan, dan heeft @Scotsman het hier boven mij ook in het engels aangegeven.


Hoi ​

Wat wel raar en vreemd blijft, is het gegeven dat je een databundel hebt van 24 GB en daar maar 2 GB van is verbruikt, dus waarschijnlijk is er ergens iets niet goed gegaan binnen de registratie systemen voor het verbruik van data.
 

Vandaar ook mijn vraag waar TS op dat moment was. Als dat een CruiseSchip was, of een zone 4 land maakt dat wel een verschil met gewoon ergens in een EU land.

 

Hoi @wimj12 

Ook dan moet je echt heel veel moeite doen om aan zo’n hoog bedrag te komen binnen 19 minuten, dat zou kunnen als je naar een video of film kijkt in 4K resolutie.
Maar TS @Seal sliep volgens mij op dat moment, dus lijkt mij sterk dat @Seal toen naar een video of film keek, want daar staat ook niets over vermeld in de tekst.

Daarnaast stopt het internet automatisch als je de 60,50, euro hebt bereikt (in zone 4 of via een maritiem netwerk), wil je verder gebruik maken van het mobiele (data-) netwerk dan moet je daar eerst nadrukkelijk akkoord voor geven, door een sms te sturen naar het opgegeven nummer in de ontvangen sms.
 

 

 


Op dat moment waren we al aan het slapen  (mijn vrouw en onze baby). Vandaar dat ik de smsjes niet had gezien.

 

Mijn iPhone is niet ge-update geweest. Nieuwste iOS Update staat nog beschikbaar. Ik heb 23 apps in de App store niet ge-update sinds 7 oktober. Een iOS of een app update downloaden gebeurt nooit op 4G, alleen als je het handmatig doet. Op wifi gebeurt dat wel automatisch.

 

synchroniseren ook niet. Back-up iCloud staat uit. Ook dit gebeurt alleen als Wifi beschikbaar is.

 

Ik heb mijn iPhone helemaal gecontroleerd. In Bestanden gekeken, daar is niks te vinden wat gedownload zou zijn op die dag. 

 

Data verbruik heb ik ook gecontroleerd maar het totale verbruik van meer dan een jaar kan ik ook niet ziet welke app veel data heeft gebruikt.

 

Ik wacht reactie van Simyo af en ik hoop dat ze mij kunnen vertellen wat voor verkeer dit is geweest. Downloaden? Streamen?


@Seal Dan blijft nog de vraag van @wimj12 :

Vandaar ook mijn vraag waar TS op dat moment was. Als dat een CruiseSchip was, of een zone 4 land maakt dat wel een verschil met gewoon ergens in een EU land.


We waren gewoon in ons huis in Nederland.


@Seal Dan blijft nog de vraag van @wimj12 :

Vandaar ook mijn vraag waar TS op dat moment was. Als dat een CruiseSchip was, of een zone 4 land maakt dat wel een verschil met gewoon ergens in een EU land.

Die blijft niet, want op het Mijn Simyo screenshot zie je gewoon dat het normaal Nederlands dataverkeer is, wat buiten de bundel valt. Daar zie je ook gebruikelijke ~60MB datasessies van net onder de 9 euro (60 * 0,15 euro). Al het dataroaming zou 5 euro per MB zijn.

 

Het probleem met de datateller(s) van iOS (zie berichten Michel.uit.Arnhem en Scotsman), is dat ze dat ze het verbruik sinds laatste reset ervan tonen. Veelal is dat sinds dat je het toestel hebt! Het is niet in te stellen om dat automatisch maandelijks dat te resetten, daardoor zijn die tellers niet altijd goed bruikbaar. Hoe dan ook moet bij die datatellers in ieder geval één app meer dan 58GB aan data hebben verbruikt. Zit er niet een app tussen waarvan jij zou zeggen: "Dat is gek, die app gebruik ik bijna nooit, maar heeft veel gebruikt?”


Hi @Seal,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! Ik kan me goed voorstellen dat je bent geschrokken van de kosten.

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Op je aansluiting zie ik dat je internetbundel wel op is. Waarschijnlijk was je verbruik nog niet bijgewerkt in Mijn Simyo toen je de kosten had gemaakt. Het is zo dat het verbruik in Mijn Simyo een paar keer per dag wordt bijgewerkt. De sms’jes die wij versturen worden realtime verstuurd zoals ik aangaf maar het verbruik in de app wordt dus niet realtime weergegeven. Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. Bij een iPhone is dit inderdaad wel lastiger omdat je vaak alleen het verbruik over langere periode terug kunt zien.

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. Ik raad zeker aan om een dataplafond te activeren via Mijn Simyo.

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor alle hulp! @Groentjuh @Scotsman @wimj12 @Katana @JanD @Michel.uit.Arnhem 

Groetjes,
Roeqajja



<knip>

Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

<knip>

Groetjes,
Roeqajja

Maar dat blokkeren is kennelijk niet, of in ieder geval erg laat gebeurd.


Maar dat blokkeren is kennelijk niet, of in ieder geval erg laat gebeurd.

Je slaat de spijker op de kop! @wimj12 


@Roeqajja

 bedankt voor je reactie.

Zoals ik eerder aangaf, zijn de kosten voor het dataverbruik buiten mijn bundel niet bewust door mij gemaakt. Ik waardeer je uitleg over de waarschuwingsberichten, maar ik wil graag meer duidelijkheid over de aard van het dataverbruik, aangezien ik op dat moment aan het slapen was.

 

Ik begrijp dat jullie vanwege privacywetgeving e.e.a niet moge delen. Echter, ik verwacht als klant wel meer informatie over het soort dataverkeer dat is gegenereerd, zoals of het bijvoorbeeld ging om downloaden, streamen of synchroniseren. Dit zou mij helpen om inzicht te krijgen in wat er precies gebeurd is.

 

Ik heb het eerste waarschuwingsbericht bij 80% om 01:39 ontvangen en het tweede bericht om 01:42. Het dataverbruik buiten mijn bundel begon om 01:41 en stopte om 02:00, met als gevolg dat mijn simkaart om 02:25 werd geblokkeerd.

In het overzicht van het dataverbruik buiten mijn bundel is te zien dat er soms kosten zijn gerekend en soms niet. Graag zou ik uitleg ontvangen over deze inconsistentie.

 

Zie mijn screenshot in een van mijn vorige berichten.


@Seal Is de factuur met dat onwaarschijnlijk hoge bedrag inmiddels al gecrediteerd of geminimaliseerd?


@Seal Is de factuur met dat onwaarschijnlijk hoge bedrag inmiddels al gecrediteerd of geminimaliseerd?

Er kan nog geen factuur zijn, want het is pas 3 dagen geleden gebeurd @Summer2 

@Seal kan al wel zien wat nu de kosten gaan worden, na overleg met Simyo, maar of hij dat met ons wil delen betwijfel ik.


Reageer