.

Beantwoord

Hoge kosten internetverbruik. Hoe voorkom ik dit?

  • 18 May 2016
  • 3 reacties
  • 129 Bekeken

Goedenavond,

Ik raak langzamerhand geïrriteerd door het dataverbruik van mijn zoon. Bij de voorgaande provider hebben we al een aantal keer meegemaakt dat hij bepaalde dingen kocht d.m.v. zijn mobiele abonnement, en nu krijgen we wéér meteen een rekening van bijna 100 euro. Zelf beweert hij dat hij van niks weet, maar als ik ga kijken bij de details van de factuur, zie ik dat er meerdere malen ongeveer 60 mb buiten het bundel is verbruikt aan internet, en dat hiervoor steeds 8,79 in rekening wordt gebracht. Dit heeft ons in het verleden al honderden euro's gekost en nu ben ik hier een klein beetje klaar mee.

Is er iemand van Simyo die mij privé kan contacteren met een eventuele oplossing, zoals het geheel blokkeren van internettoegang wanneer het standaardbundel verbruikt is? En is het eventueel ook mogelijk om in te zien waar dit internetverbruik precies aan is opgegaan? Alvast heel erg bedankt voor de hulp en een fijne avond verder!
icon

Beste antwoord door Tiury 19 May 2016, 12:47

Bekijk originele reactie

3 reacties

Reputatie 6
Badge +10
Hoi Lauran68, welkom op het Simyo forum 🙂.

Allereerst wil je ik graag vertellen dat ik het erg vervelend voor je vind dat dit telkens gebeurt. Het is natuurlijk als ouder lastig om precies in de gaten te hebben wat een kind precies doet op zijn telefoon. Dan is het ook slim om je alvast aan te geven dat Simyo geen functie heeft waarbij je een automatische blokkade op internet kan zetten als zijn bundel op is.

Gelukkig zit er in het laatste punt wel een klein beetje hoop, want je kunt namelijk wel handmatig het internet uitschakelen via Mijn Simyo. Je kunt in dit geval dus het allerbeste de Mijn Simyo app installeren op jouw telefoon, om zo zijn verbruik in de gaten en het uit te schakelen zodra het uit de hand loopt. Dit is de manier die ik ouders het liefste aanraadt. Daarnaast is een goed gesprek over het verbruik geen slecht idee, want hij heeft zo te zien gewoon een waarschuwing sms ontvangen bij zowel 80 als 100%.

Dan het punt over de kosten die nu zijn opgebouwd. Helaas kunnen wij je niet op papier laten zien waar deze MB's aan op zijn gegaan. Dit zou een schending zijn van zijn privacy en dat willen we niet. Gelukkig kan het in de meeste telefoon wel worden achterhaald. In deze blog leggen we uit hoe je dit precies doet. Hopelijk zie je ook meteen terug waar die 60 MB blokken vandaan komen. Let hierbij wel op dat hij niet zoveel x 60 MB heeft verbruikt, maar dat dit één lange datasessie is. 60 MB is namelijk het maximale aantal MB's dat het netwerk kan registreren.

Ik hoop dat je met deze tips verder komt, zodat dit jullie in de toekomst niet meer overkomt.

Groetjes, Tiury
Badge +2
In de telefoon kun je bij mobiele gegevens een waarschuwingsniveau en een max instellen, bij de 1e krijg je een waarschuwing en bij de laatste stopt het internetverkeer direct.
Ik ben even uitgegaan van een Android-toestel, van een iPhone weet ik het niet.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi PCfreak,

Bedankt voor de tip! Heel fijn dat je met ons en onze forumleden meedenkt 😃 We waarderen dit enorm.

Groetjes,
Angela

Reageer