.

Beantwoord

Hoe kom ik aan internetkosten buiten mijn bundel?

  • 17 December 2015
  • 6 reacties
  • 176 Bekeken

Badge
Via de Simyo-app zie ik in mijn factuur voor november dat ik voor €19,68 buiten mijn bundel ben gegaan. Naast het feit dat ik me al niet kan voorstellen dat ik buiten m'n bundel kom, kreeg ik pas op 30 november een sms'je dat ik 80% van mijn bundel had gebruikt en enkele uren later direct het volgende sms'je dat ik 100% van mijn bundel had verbruikt. In één dag heb ik natuurlijk niet voor bijna €20 aan data erdoorheen geholpen.

Ik hoor graag hoe dit komt.
icon

Beste antwoord door Angela 18 December 2015, 16:59

Bekijk originele reactie

6 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi JelmerMVL,

Wat lastig dat je het buitenbundel verbruik niet kan plaatsen!

Ik heb het voor je nagekeken en zie dat het toch echt internetkosten betreft. Helaas kan ik niet zien waaraan deze MB's zijn opgegaan vanwege jouw privacy. Wat ik wel kan zien is wanneer jij een sms'je hebt gehad en op welke tijdstippen je buiten je bundel bent gegaan.

Op 30 november heb je om 13:46 uur een sms'je ontvangen dat je op 100% van je bundel zit. Vervolgens is er vanaf 14 uur tot 14:30 uur een grotere datasessie geweest. In dit half uur is er ongeveer 130MB verbruikt buiten je bundel. Dit wordt tegen het buitenbundel tarief berekend. De kosten die jij ziet staan kloppen.

Je kunt in de meeste telefoons achterhalen waaraan jouw MB's opgegaan zijn. Via dit blog legen we dit aan je uit. Kun je hier wat uit opmaken?

Laat je het weten als je nog vragen hebt?

Groetjes,
Angela
Badge
Bedankt voor de reactie, maar ik heb nog steeds mijn twijfels bij deze factuur.

Op maandag 30 november heb ik om 13.36 uur een sms'je ontvangen dat ik 80% had verbruikt. Dit vond ik al vreemd, aangezien ik op dat moment op WiFi zat (maandag ben ik altijd vrij), maar daar heb ik verder geen aandacht aan besteed aangezien het toch de laatste dag van de maand was en ik kennelijk nog 20% over had. Vervolgens kreeg ik tien minuten later, om 13.46 uur, een sms'je dat ik mijn gehele databundel had verbruikt. Ik heb ook in mijn Simyo-app gekeken (dat was toen om 14.34) en daar stond dat ik gewoon nog 112 MB over had. U zegt dus dat ik in een halfuur 130 MB heb verbruikt, maar dit is niet in mijn telefoon te achterhalen. Zo'n grote hoeveelheid moet betekenen dat ik iets heb zitten streamen of dergelijke, maar dat is niet gebeurd. Ik zat dus die dag gewoon thuis op WiFi (wat ook in onderstaande afbeelding te zien is).

Ten tweede zie ik ook dat ik een sms'je naar het buitenland zou hebben gestuurd voor €0,07. Ook dit kan ik in mijn telefoon niet terugvinden. Sterker nog: ik sms (zoals velen) nooit meer. Dit gaat me niet om die €0,07, maar is wel nog een reden dat ik deze factuur niet vertrouw.

Ik hoor het graag.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi JelmerMVL,

Aan je eerste punt van je reactie kon ik al opmaken dat je waarschijnlijk gebruik maakt van een iPhone. Deze telefoons kiezen zelf welk netwerk dat ze willen gebruiken, zolang de snelheid maar hoog is. De stelling dat dit niet mogelijk is omdat je maandag op wifi zat, kun je dus niet helemaal met zekerheid zeggen. Dit komt in de meeste gevallen door Wi-Fi assist. Lees er hier meer over. Zoals je hopelijk begrijpt registreren wij niet zomaar verbruik, zonder dat daar aanleiding voor is en hebben we je ook tijdig gewaarschuwd per sms.

De uitleg over waarom jouw iPhone een sms'je naar een Engels nummer heeft gestuurd, is een hele simpele uitleg: de verificatie van iMessage en Facetime. In dit topic leg ik hier meer over uit 🙂.

Groetjes, Tiury
Badge
Beste Tiury,

WiFi-assist is volgens mij pas beschikbaar vanaf ios 9, wat ik nog niet gebruik. Schakelt de iPhone daarvoor ook al opeens over op een ander netwerk? Mocht de iPhone inderdaad vanzelf kunnen overschakelen van het WiFi op het mobiele netwerk lijkt mij dat alsnog onwaarschijnlijk. In mijn geposte afbeelding kunt u zien dat mijn WiFi-verbinding erg stabiel is.

Daarnaast zegt u dat ik 'tijdig ben gewaarschuwd per sms'. Dit suggereert dat ik na het sms'je opzettelijk Netflix heb zitten streamen of iets anders heb ondernomen wat veel data kost, terwijl ik wist dat ik door mijn internetverbruik heen was. Dat is dus niet gebeurd. Als ik dat heb gedaan, ga ik natuurlijk niet achteraf verhaal halen. U kunt zelfs nagaan dat ik in veertien maanden tijd nog nooit over mijn bundel ben gegaan. U zegt dat er niet zomaar internetverbruik wordt geregistreerd. Dat lijkt me inderdaad een raar fenomeen, maar ik hoop dat u dan van mijn kant begrijpt dat ik om opheldering vraag wanneer me zoiets nog nooit is overkomen.

Er zit dan voor mij niets anders op dan voor de volgende maand via mijn iPhone het datagebruik goed in de gaten te houden en hopelijk blijft het dan bij één keer. Spijtig dat ik voor nu niet kan achterhalen waarom ik zulke hoge buitenbundelkosten heb.

Vriendelijke groet,

JelmerMVL
Reputatie 7
Badge +9
Je zegt niet welke versie iOS je gebruikt, maar de laatste iOS (iOS 9) heeft een datamonitor ingebouwd, te vinden onder Settings > Mobile Data (mijn iPhone is Engelstalig). Per app kun je aflezen wat het mobiele data verbruik is geweest sinds de laatste keer dat de teller op nul is gezet. Je kunt bijvoorbeeld 1x per dag checken, en de teller vervolgens een reset geven. Op die manier krijg je een goed idee welke apps de afgelopen 24 uur de grootste dataslurpers waren, en kun je eventueel maatregelen nemen om dit te voorkomen of te beperken. Lijkt me een uitkomst in gevallen zoals door jou hier aangekaart. Mocht jouw iOS dit niet hebben, is dit misschien een reden temeer om te upgraden naar iOS 9.

Het door jou geposte plaatje is een snapshot, het geeft aan dat er op dat moment een goed WiFi signaal beschikbaar was. Maar het zegt niets over de betrouwbaarheid van het WiFi bereik over een aantal uren. Er zijn allerlei externe plaatselijke factoren die de goede ontvangst van het WiFi signaal negatief kunnen beïnvloeden. Daarbij komt nog dat je best 100% WiFi bereik kunt hebben, maar als jouw huis-ISP de verbinding verbreekt, of als de data throughput tijdelijk wordt afgeknepen, dan heeft een iPhone geen enkel probleem met het vinden van een alternatieve dataverbinding via 3G of 4G (mits je goed bereik hebt op jouw locatie).
Reputatie 4
Badge +10
Hoi JelmerMVL,

Ik zie dat Scotsman al uitgebreid heeft gereageerd. Dankjewel Scotsman voor je reactie. Zie je in je iPhone een ingebouwde datameter terug? Op die manier kun je sneller achterhalen waar de MB’s aan worden verbruikt. Voor de aankomende dagen/ maand kun je dit goed in de gaten houden.

Ik hoor het graag van je.

Reageer