.

Beantwoord

Hoe kan het dat ik ben afgesloten wegens hoogverbruik en waarom word ik niet terug aangesloten?

  • 30 January 2017
  • 7 reacties
  • 490 Bekeken

Beste Simyo,
Zoals jullie wellicht kunnen nagaan zie je dat we al behoorlijke tijd een trouwe band hebben met elkaar....

Helaas is dit afgelopen weekend behoorlijk verpest. Of zeg maar zeer verpest..
Ik ben me bewust van t feit dat mijn maandelijkse kosten zijn gestegen afgelope maanden( waarschijnlijk door een nieuwe telefoon). Maar met de mededeling op 28-01-2017/ 10:32, dat ik was geblokkeerd vanwege hoge verbruikerskosten heb ik letterlijk staan trillen op m'n benen, toch diezelfde middag nog de gevraagde minimale aanbetaling gedaan van €100 om mijn simkaart te deblokkeren, beloofd binnen 1 uur zou ongeveer mijn simkaart weer geactiveerd worden, nou tot op dit moment nog steeds geen bereik. Wel € 100 betaaald, tevens zoals stond in mail extra data gekocht om de dagen tot ingang van nieuwe bundel niet nog eens in enkele uren zulke belachelijke rekeningen te maken. Ik wil bij deze aangeven dat ik t schandalig vindt ze op 28-01 bericht sturen over mijn geblokkeerde kaart +instructies en deze niet nakomen
+Ik ook niet gebruik kan maken van de belminuten etc die ik nog WEL heb en ze daarbij zeker onnodig in lastige of vervelende situaties hebben gebracht, heb geen openstaande facturen maar jullie sluiten mij op voorbaat af?! Wellicht is bereikbaar zijn niet geheel innoodzakelijk en betreur de omgang met trouwe, betalende vaste klanten. Je kan duidelijk niet op jullie rekenen...

Daarnaast zou ik toch heel graag gedetailleerd willen inzien waarom ik elke keer exact dezelfde data kosten heb per 4 min op de wonderbaarlijke manier juist op t moment dat ik wifi heb, aantoonbaar. Maar ga er van uit dat jullie dat van de tegenovergestelde bewering eveneens kunnen.

Daarnaast zijn jullie niet onbekend met onderstaande: Naleving wettelijke verplichtingen

Tot slot zorgt KPN voor uitvoering van wettelijke maatregelen zoals het instellen van datalimieten bij dataroaming en de uitvoering van gerechtelijke bevelen.

KPN klanten met een mobiel abonnement kunnen deze ook gebruiken in de EU en de rest van de wereld. KPN is verplicht het internet gebruik in het buitenland standaard voor iedere klant te blokkeren bij het passeren van de €50 excl. btw limiet aan data kosten als gevolg van een wettelijke maatregel. Klanten worden per SMS geïnformeerd over het naderen en passeren van de limiet en kunnen deze blokkade ongedaan maken door het sturen van een SMS aan 1330.

KPN zal toegang tot bepaalde sites nooit blokkeren tenzij een gerechtelijk bevel daartoe dwingt.


Dit geldt enkel voor roaming en zodra je niet in t buitenland bent is niet belangrijk staat op de site van simyo (volgens de normen van KPN? Als er maar betaald wordt? Enkel dit soort regels volgen omdat t moet? Maar regels hierover in eigen land wordten niet genoemd dus hebben schijt?! Heeft me erg verbaasd over Simyo's (en daarmee ook kon) Consument- en klantvriendelijkheid
icon

Beste antwoord door Samantha 31 January 2017, 13:03

Bekijk originele reactie

7 reacties

Badge
Hallo,

Ik heb een soortgelijk geval. Ik heb hiervoor een topic geplaatst nooit een reactie mogen ontvangen en hij is blijkbaar verwijderd.

Bij mij het geval dikke kosten terwijl mijn mobiele netwerk(dus geen internet uitgezet) volledig op wifi zitten thuis en toch de melding krijgen dat ik op 80% van mijn datalimiet zit (EIGENAARDIG) vervolgens doe ik dat zoveel mogelijk ondertussen zit ik op 81,- euro buiten de bundel wat dikke onzin is! Ik heb 3x extra 500mb aangevraagd nou 15,- extra maar totale kosten zijn nu 134,- wat echt niet kan ik ga er lekker formeel een dikke klacht voor indienen, bij mij voelt het als oplichting aan!!
Reputatie 7
Badge +9
Simyo sluit klanten inderdaad af als de systemen van Simyo ontdekken dat ze meer dan 100 euro per dag of 250 euro per week buiten de bundel gebruiken. Dat is bescherming voor zowel klant als Simyo. Voor Simyo betekend het dat dat kans hoger is dat de klant het kan betalen. Voor de klant voorkomt het rekeningen, die nog veel hoger zijn! Je kunt hier meer lezen over hoogverbruik.

Heb jij een databundel? Als je dit niet hebt en je hebt op je mobiel datagegevens niet hebt uitgezet op je mobiel en op mijn Simyo, dan gaat zo'n mobiel gewoon het internet op en kost dat 0,15 euro per MB. Bij je vorige mobiel stond mobiel datagegevens misschien dan wel uit!

Als je wel een databundel hebt, dan zou je ook waarschuwingen gehad moeten hebben dat deze databundel op was. Dan is het aan te raden om of een extra bundel te nemen of om "Internet op je mobiel" via mijn Simyo uit.

Misschien gaat het antwoord van Samantha hier ook wel op:
Wat vervelend dat je onverwachts internet hebt verbruikt! Om alvast één ding voorop te stellen, je kunt geen mobiel internet verbruiken als je verbonden met wifi. Er kunnen daarom twee dingen aan de hand zijn.

Zo kan je wifi verbinding zijn weggevallen, zodat je telefoon automatisch verbinding heeft gemaakt met je mobiele internet. Je geeft aan dat je deze optie in je telefoon hebt uitgezet. Dit gaat vaak niet helemaal goed, daarom raden we altijd aan om ook de optie 'Internet op je mobiel in Nederland' uit te zetten op Mijn Simyo. Als deze optie uit staat, kun je zeker geen verbinding maken met mobiel internet.

Wat er ook aan de hand kan zijn, is dat je jouw telefoon zo hebt ingesteld dat hij automatisch schakelt tussen je wifi en je mobiele internet. Hij maakt dan verbinding met de sterkste verbinding. Dit heet in een Android telefoon de 'Slimme netwerkwissel', in een iPhone heeft dit 'Wifi-assistentie'. Of dit aan staat, kun je controleren in de wifi-instellingen van je telefoon.

Je MB verbruik dat bij ons binnenkomt is, is gemeten door je telefoon. We kunnen jammer genoeg vanwege jouw privacy niet zien waar deze MB's aan op zijn gegaan. Dit kun je wel in je telefoon terug zien. Waar je dit in jouw telefoon terug kunt zien, kun je lezen in deze blog.

Groetjes,
Samantha


@Rwnd: Ik geloof dat je je topic kwijt bent geraakt. Verwijderen van vragen gebeurd bijna nooit! Ik denk dat dit jouw topic is. Misschien is het handig om daar door te gaan.
Badge +7
Hoi Ewijk,

Welkom op het Simyo forum! :)

Ik kan me voorstellen dat je enorm geschrokken bent toen je deze melding kreeg! Ik geloof daarom ook goed dat je weekend hierdoor verpest is. Dit vind ik oprecht heel vervelend voor je.

Ik zie dat je was afgesloten wegens hoogverbruik. We sluiten je hierom af zodra je meer dan € 100,00 in 24 uur, of meer dan € 250,00 in een week buiten je bundel hebt verbruikt. Dit doen we om nog hogere kosten te voorkomen. Jij hebt op 27-1-2017 meer dan € 100,00 buiten je bundel verbruikt, vandaar dat we je simkaart geblokkeerd hebben.

Ook zie ik dat je internetbundel al op 21-01-2017 volledig verbruikt was. Vanaf dat moment ben je dus al MB's buiten je bundel aan het verbruiken. MB's buiten de bundel kosten € 0,15. De kosten kunnen hierdoor dus hoop oplopen. We sturen altijd sms'jes zodra je internetbundel voor 80% en voor 100% is verbruikt. Heb je deze sms'jes gezien? Hierna kun je ervoor kiezen om MB's bij te kopen, of om de optie 'Internet op je mobiel in Nederland' uit te zetten op Mijn Simyo. Dit kun je doen onder het tabblad Instellingen > Netwerkinstellingen. Als deze optie uit staat, kan je simkaart geen verbinding met internet maken.

Toen je simkaart geblokkeerd was, heb je inderdaad dezelfde middag een bedrag van € 100,00 betaald. Op 28-1-2017 om 15.20 hebben we je simkaart gedeblokkeerd. Vanaf dat moment zou je je simkaart weer als vanouds kunnen gebruiken. Je geeft aan dat dit bij jou niet het geval was. Dat maakt deze situatie alleen nog maar vervelender, want nu ben je al een paar dagen onbereikbaar. Daarom heb ik je simkaart een reset gegeven. Je simkaart maakt dan een nieuwe verbinding met het netwerk. Kun je je telefoon ongeveer 10 minuten uitzetten? Hierna zou je weer zonder problemen gebruik moeten kunnen maken van je bundels.

Waarom je telkens hetzelfde aantal MB's en hetzelfde bedrag in je verbruik terugziet, is eenvoudig te verklaren. Grote datasessies splitsen we op in pakketjes van 58,60 MB, die buiten de bundel (58,60 x € 0,15=) € 8,79 kosten. Wanneer je in je verbruik veel van deze pakketjes achter elkaar ziet, weet je dus dat dit in werkelijkheid één grote datasessie is geweest. Ik kan helaas vanwege jouw privacy niet zien waar de MB's aan op zijn gegaan. Dit kun je wel in jouw telefoon terug zien. Welk toestel heb je? In deze blog kun je lezen waar je dit met welk besturingssysteem terug kunt zien. Is het zo iets duidelijker voor je wat de boosdoener is geweest?

Daarnaast is het niet mogelijk dat je telefoon mobiel internet verbruikt als je verbonden bent met wifi. Hij gebruikt óf wifi, óf mobiel internet. Er kunnen dus twee dingen aan de hand zijn. Zo kan het dus zo zijn dat je telefoon helemaal geen verbinding had met wifi. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je wifi wegvalt, of wanneer je wifi verbinding simpelweg niet sterk genoeg is om helemaal tot aan jouw locatie wifi te verzorgen. Weet je bijvoorbeeld of je ver van de router zat? Wat er ook aan de hand kan zijn, is dat je je telefoon zo hebt ingesteld dat je telefoon automatisch verbinding maakt met mobiel internet als deze verbinding sterker is dan je wifi-verbinding. Of dit zo staat ingesteld, kun je zien in de wifi instellingen van je telefoon. In een iPhone heet dit 'Wifi-assistentie', in een Android telefoon heet dit 'Slimme netwerkwissel'. Als je dit aan hebt staan, is dit al een goede verklaring waarom je internet verbruikt terwijl jij denkt dat je verbonden bent met wifi. Als je er toch zeker van bent dat je internet hebt verbruikt terwijl je verbonden was met wifi, zou ik je telefoon laten nakijken. Dit zou je telefoon namelijk echt niet moeten kunnen.

Wat betreft het instellen van datalimieten bij dataroaming, dat hebben wij ook. Zodra je in het buitenland voor meer dan € 60,50 aan internet verbruikt, ontvang je van ons ook een sms'je. Op dat moment heb je ook geen toegang meer tot internet. Alleen als je akkoord gaat met dit sms'je, kun je vervolgens weer verder gaan internetten. Maar dat is in het buitenland. Aangezien jouw verbruik allemaal in Nederland heeft plaatsgevonden, gaat dit hier niet op. Het is zeker niet zo dat we dit in Nederland niet belangrijk vinden. Daarom sluiten we je af op het moment dat je meer dan € 100,00 in 24 uur, of meer dan € 250,00 in week buiten je bundel hebt verbruikt. Precies wat we bij jou ook gedaan hebben ;)

Als je hier nog vragen over hebt, laat je dit dan weten?

Groetjes,
Samantha

@Groentjuh, Heel erg bedankt voor hulp :D

@Rwnd We hebben je topic helemaal niet verwijderd of onbeantwoord gelaten! We helpen en beantwoorden natuurlijk iedereen 🙂 Jouw topic staat gewoon hier op het forum 😉 Vind je het goed dat we je daar verder helpen?
Hallo Samantha,

Ik moet helaas melden dat na meerdere malen uit en aanzetten en wat ik dan ook kan bedenken ik nog steeds geen bereik heb. Heb inmiddels ook weer mijn nieuwe bundel, dus voorzie daarin eigenlijk geen problemen(kan hier met spoed iets aan gedaan worden). Daarnaast heb ik dus ook geen gebruik kunnen maken van de extra mbs die ik had bijgekocht plus überhaupt mijn belminuten. Kan niet eens jullie klantenservice bellen zeg maar. Zou hier graag een oplossing voor zien. Gr lisa
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Ewijk,

Wat vervelend dat je geen bereik hebt. Laten we dat eerst oplossen zodat je zo snel mogelijk weer kan bellen, daarna kijken we naar de bijgekochte MB's en je factuur.

Kun je eens je simkaart in een ander toestel stoppen? Doe daarna gelijk een andere simkaart in jouw huidige toestel. Kijk dan eens met welk toestel je kan bellen. Hopelijk horen we snel van je!

Groetjes,
Caspar
Hallo Casper,

Ik heb mij simkaart in n lg g5 geprobeerd, geen bereik. Diegene in die van mij, een huawei p9lite en ik wel bereik met zijn Sim en andersom niet. Beide telefoons Sim lock vrij. Automatisch zoeken naar netwerk doet hij niet als ik handmatig doet staat er ook al direct een geblokkeerd teken bij het netwerk. Misschien dat je dat wat zegt?

Gr lisa
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Ewijk,

Wat vervelend dat het nog steeds niet werkt. Het kan zijn dat je simkaart stuk is. Ik heb je daarom gelijk gratis een vervangende simkaart opgestuurd. Deze zul je binnen een paar dagen binnen hebben. Laat je het me weten of de vervangende simkaart wel werkt?

Groetjes,
Caspar

Reageer