.

Beantwoord

8,4 % inflatie onacceptabel?

  • 19 September 2023
  • 21 reacties
  • 342 Bekeken

Ik ga nier accoord met prijsstijging.

 

Hoe en wanneer kan ik nu gratis opstappen bij U?

icon

Beste antwoord door Seren 20 September 2023, 15:34

Bekijk originele reactie

Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik ga nier accoord met prijsstijging.

Hoe en wanneer kan ik nu gratis opstappen bij U?

De inflatiecorrectie is onderdeel van de algemene voorwaarden (Artikel 9.1), die u heeft geaccepteerd bij het nemen van uw abonnement.

Artikel 13.3 van diezelfde voorwaarden geeft aan dat u niet tussentijds kunt opzeggen door de aanpassing van tarieven aan de inflatie.

Dus u kunt opzeggen met de opzegtermijn van een maand nadat de looptijd van uw abonnement is afgelopen. Als behulpzame klant kan u uw gegevens niet inzien, maar op deze pagina onder "Meer informatie over mijn contract” zou de einddatum van uw abonnement moeten staan.

 

Reputatie 1

De inflatiecorrectie is niet conform de regels van de ACM:

https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/abonnementen/aanbieder-verandert-prijzen-of-algemene-voorwaarden

Wat moet de aanbieder doen als hij de voorwaarden wil wijzigen?

Wil de aanbieder uw abonnement wijzigen? Dan heeft de aanbieder de volgende verplichtingen:

  • Hij moet u een maand van te voren informeren over de wijziging.
  • Hij moet u zo veel mogelijk persoonlijk informeren over deze verandering. Bijvoorbeeld met een brief, e-mail of sms. Zet hij de verandering alleen in de krant? Dan is dat niet voldoende.
  • Is de verandering nadelig voor u? Dan moet hij u laten weten dat u zonder bijkomende kosten uw abonnement kunt opzeggen.
  • Hij moet u laten weten op welke wijze u kunt opzeggen.

Ik ben het niet eens met de wijziging van mijn abonnement. Wat kan ik doen?

Is de wijziging nadelig voor u? Dan mag u het abonnement direct gratis opzeggen. Nadat u bent geïnformeerd door de aanbieder hebt u een maand lang de tijd om op te zeggen.

 

 

 

Belachelijk inflatiecijfer en schande dat je gewoon volle mep door moet betalen tot opzegdatum.

Mag dit allemaal wel Staat/KPN/Simyo? Heeft de Staats-rechter hier nog nooit naar gekeken?

Simyo zegt: verhoging mogen wij 1x per jaar doen en afkoop kost evenveel als maanden nog te gaan.

Discussie niet mogelijk. Punt. Is hun antwoord op mijn vraag aan hun per WhatsApp.

Ongelofelijk maar waar en naar mij lijkt wellicht zelfs onwettig.

Reputatie 1

Ik heb een melding bij ACM doorgegeven (https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer). Ik hoop dat dit opgepakt gaat worden door ACM (of Simyo zelf zodra ze inzien dat het problemen oplevert).

Goed plan Simyo user name! Dank. Deed zelf zojuist ook daar melding.

Reputatie 1

Zo te zien is ook het inflatiecijfer van 8,4% incorrect:

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/28/inflatie-daalt-naar-5-7-procent-in-juni

Het cijfer 1 juli 2022 - 31 juni 2023 is 5,7%. Waarschijnlijk heeft Simyo (onterecht) eerdere maandcijfers meegenomen om op 8,9% (en 8,4% als prijsstijging) uit te komen.

Ik ga nier accoord met prijsstijging.

 

Hoe en wanneer kan ik nu gratis opstappen bij U?

Hallo @Campert de prijsverhoging door de inflatiecorrectie is geen reden om gratis binnen je contract op te stappen, zie daarvoor de betreffende voorwaarden, versie juni 2023.

Waar je wel tegen moet protesteren is het feit dat Simyo niet tijdig, minimaal 30 dagen, mededeling doet over een verhoging die op 1 oktober ingaat, dat is over minder dan 14 dagen..

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Campert, @User-5361, @abj en @Groentjuh,

Bedankt voor je bericht.  Ik heb in dit topic al gereageerd over het tijdig communiceren maar ik zal even mijn antwoord kopiëren:

Ik kan begrijpen dat jullie vragen hebben over de inflatiecorrectie. Ik heb de vraag over het tijdig communiceren doorgezet naar de juiste afdeling. Ik ben in afwachting van hun antwoord. Zodra ik meer weet zal ik jullie informeren in dit topic

Alle andere vragen en antwoorden over het percentage en opzeggen kunnen jullie op deze pagina vinden.

Tot slot @User-5361, het is niet toegestaan om Simyo in een gebruikersnaam te gebruiken. Om deze reden heb ik jouw naam gewijzigd. Mocht je liever een andere naam willen kun je mij een privé bericht sturen. 

Groetjes,
Seren

Reputatie 1

@Seren

Dank voor je antwoord.

Zou je ook kunnen navragen waar dee 8,9% vandaan komt? Zoals het CBS het publiceert is het cijfer van juni 5,7% t.o.v. een jaar ervoor en geen 8,9%.

Hetvolgende staat op de https://www.simyo.nl/klantenservice/inflatie

De gemiddelde gemeten inflatie door het CBS over de periode 1 juli 2022 t/m 30 juni 2023 is 8,9%.

Op een of andere manier een “gemiddelde” berekenen op een cijfer dat t.o.v. het voorgaande jaar gemeten is, is een incorrect gebruik van inflatiecijfers.

Reputatie 7
Badge +6

@Seren

Zou je ook kunnen navragen waar dee 8,9% vandaan komt? Zoals het CBS het publiceert is het cijfer van juni 5,7% t.o.v. een jaar ervoor en geen 8,9%.


Deze vraag heb ik inmiddels ook doorgezet. Wanneer ik een duidelijk antwoord heb zal ik dit met jullie delen.

Seren, de STAAT = KPN heeft toch altijd gelijk?

Ik ga nier accoord met prijsstijging.

 

Hoe en wanneer kan ik nu gratis opstappen bij U?

Hallo @Campert de prijsverhoging door de inflatiecorrectie is geen reden om gratis binnen je contract op te stappen, zie daarvoor de betreffende voorwaarden, versie juni 2023.

Waar je wel tegen moet protesteren is het feit dat Simyo niet tijdig, minimaal 30 dagen, mededeling doet over een verhoging die op 1 oktober ingaat, dat is over minder dan 14 dagen..

 

Ik zal het 1 keer nog hier bij vermelden, mijn abonnement is al wat jaren contractvrij, wanneer is mij medegedeeld dat de voorwaarden die ik bij afsluiten geaccepteerd waar de inflatie verhoging niet in stond gewijzigd zijn naar versie juni 2023 waar het nu wel in staat.

Bij Ziggo weet ik dat ik stilzwijgend akkoord ben gegaan met de laatste versie in 2023, waarom weet ik dat, ik heb 3 mails en een brief er over gehad en die zitten allemaal in de map telecom internet, ik ben ouderwets papier bewaar ik, van Simyo kan ik niks terug vinden als een verwijzing naar hun site, en het contract waarnin staat dat ik de algemene voorwaarden kan nalezen, de link loopt dood, ik weet het, dom dat ik ze niet heb binnen gehaald, ik heb ze wel gelezen.

Seren, de STAAT = KPN heeft toch altijd gelijk?

Hallo @Campert wat heeft de staat met KPN en Simyo te maken?

De staat heeft een aandeel in KPN, maar dat hebben meer bedrijven en particuleren en Simyo is een volle dochter van KPN maar is zelfstandig bevoegd, dus ik weet niet wat dit met de inflatieverhoging en de te late melding daarover door Simyo te maken heeft. Laten we wel bij de les blijven s.v.p.

 

Dat ene laatste betwijfel ik @JanD of Simyo nog zo zelfstandig bevoegd is, komen de laatste tijd wat meer streken boven die ook bij Telfort en xs4all gebeurden, ik zeg, een dikke vinger van KPN in de pap lijkt het, de teugeltjes worden aangetrokken, de vrijheid beperkt, nog effe, bye bye Simyo, 👋👋Hallo …...*👍👍

 

*Youfone als de ACM akkoord gaat.😉

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Campert@User-5361@Doornekamp33@JanD@abj,

Bedankt voor je bericht. Ik snap dat je vragen hebt over de inflatiecorrectie. Wij hebben in onze Algemene Voorwaarden staan dat we één keer per jaar een inflatiecorrectie kunnen doorvoeren. Deze voorwaarden horen bij je abonnement. Het is daarom niet mogelijk om kosteloos je abonnement op te zeggen voor het einde van je contract. Je mag wel opzeggen voordat je contractperiode is afgelopen, maar dan betaal je een afkoopsom. Voor alle andere vragen en antwoorden over de inflatiecorrectie wil ik je verwijzen naar deze pagina

In een ander topic heb ik al antwoord gegeven over het tijdig communiceren. Ik zal mijn antwoord even kopiëren. De woordvoerder van Simyo heeft in een statement laten weten aan Tweakers hoe het precies zit met het tijdig communiceren van de inflatiecorrectie. Het artikel en zijn antwoord kunnen jullie op deze pagina terug lezen. 

Het inflatiepercentage CPI wordt vastgesteld door het CBS. Het CBS publiceert elke maand de maandinflatie. Bijvoorbeeld in juni was die 5,7%. Dat wil zeggen dat het prijsniveau in juni 2023 5,7% hoger lag dan in juni 2022. Simyo gebruikt niet het maandcijfer, maar het jaarcijfer. De gemeten inflatie over de periode juli 2022 t/m juni 2023 was 8,9%.

Ik hoop dat ik jullie hiermee voldoende heb geïnformeerd.

Groetjes,
Seren

Dank Seren.

Hoe hoog is de afkoopsom?

Maurits

Dank Seren.

Hoe hoog is de afkoopsom?

Maurits

Hallo @Campert het aantal maanden dat je nog klant zou moeten blijven tot contracteinde x het maandtarief en dat in 1 keer afrekenen.

Dus stel dat je contract afloopt op 1 maart 2024 en dat je €10 per maand betaalt, dan moet je dus 5x€10=€50 in een keer afrekenen inclusief misschien een boete, maar dat weet ik niet, maar Symyo wel.

 

Is toch schandalig dat je betaalt voor niet afgenomen minuten en GB’s…

Moet toch een prijsje voor gemaakt worden!

Reputatie 1

Hoi @Campert@User-5361@Doornekamp33@JanD@abj,

Bedankt voor je bericht. Ik snap dat je vragen hebt over de inflatiecorrectie. Wij hebben in onze Algemene Voorwaarden staan dat we één keer per jaar een inflatiecorrectie kunnen doorvoeren. Deze voorwaarden horen bij je abonnement. Het is daarom niet mogelijk om kosteloos je abonnement op te zeggen voor het einde van je contract. Je mag wel opzeggen voordat je contractperiode is afgelopen, maar dan betaal je een afkoopsom. Voor alle andere vragen en antwoorden over de inflatiecorrectie wil ik je verwijzen naar deze pagina

In een ander topic heb ik al antwoord gegeven over het tijdig communiceren. Ik zal mijn antwoord even kopiëren. De woordvoerder van Simyo heeft in een statement laten weten aan Tweakers hoe het precies zit met het tijdig communiceren van de inflatiecorrectie. Het artikel en zijn antwoord kunnen jullie op deze pagina terug lezen. 

Het inflatiepercentage CPI wordt vastgesteld door het CBS. Het CBS publiceert elke maand de maandinflatie. Bijvoorbeeld in juni was die 5,7%. Dat wil zeggen dat het prijsniveau in juni 2023 5,7% hoger lag dan in juni 2022. Simyo gebruikt niet het maandcijfer, maar het jaarcijfer. De gemeten inflatie over de periode juli 2022 t/m juni 2023 was 8,9%.

Ik hoop dat ik jullie hiermee voldoende heb geïnformeerd.

Groetjes,
Seren

 

* Kun je de informatie delen over het inflatiecijfer van 8,9% en hoe dat tot stand is gekomen?

Het cijfer van juni is geen "maandcijfer" maar gewoon de inflatie gemeten over periode juli 2022 t/m juni 2023. Je kan niet zomaar het gemiddelde pakken van meerdere "maandcijfers" en het dan een "jaarcijfer" noemen. De eerdere cijfers nemen immers inflatie mee t.o.v. de periode buiten juli 2022 t/m juni 2023. Dat is goochelen met cijfers dus.

* In het artikel staat geen verdere informatie over het tijdig informeren, behalve dat Simyo tijdig geïnformeerd zou hebben. Op 19 september een mail sturen over de factuur van 1 oktober is niet één maand van tevoren, hoeveel de woordvoerder ook zijn best doet om dit wel zo te framen. Misschien past het wel net binnen de regeltjes van de ACM, aangezien er geen echte contractwijziging plaatsvindt, maar netjes is het allerminst.

Ik wil Simyo verder van harte feliciteren met deze fantastische manier om klanten te verliezen!

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi,
 

Dank Seren.

Hoe hoog is de afkoopsom?

Maurits

De afkoopsom wordt berekend op basis van je huidige actieve bundels. Wanneer je akkoord bent gegaan met de afkoopsom, dan ben je vrij om over te stappen naar een andere provider. Op dit moment kan ik dit niet voor je uitrekenen.Als je zeker weet dat je wil afkopen kun je een e-mail sturen naar klantenservice@simyo.nl. Binnen enkele werkdagen zul je dan een e-mail ontvangen over de afkoopsom. Jammer om te horen dat jullie de keuze hebben gemaakt om op te zeggen. Wij hadden dit graag anders gezien.

 

* Kun je de informatie delen over het inflatiecijfer van 8,9% en hoe dat tot stand is gekomen?

Het cijfer van juni is geen "maandcijfer" maar gewoon de inflatie gemeten over periode juli 2022 t/m juni 2023. Je kan niet zomaar het gemiddelde pakken van meerdere "maandcijfers" en het dan een "jaarcijfer" noemen. De eerdere cijfers nemen immers inflatie mee t.o.v. de periode buiten juli 2022 t/m juni 2023. Dat is goochelen met cijfers dus.

* In het artikel staat geen verdere informatie over het tijdig informeren, behalve dat Simyo tijdig geïnformeerd zou hebben. Op 19 september een mail sturen over de factuur van 1 oktober is niet één maand van tevoren, hoeveel de woordvoerder ook zijn best doet om dit wel zo te framen. Misschien past het wel net binnen de regeltjes van de ACM, aangezien er geen echte contractwijziging plaatsvindt, maar netjes is het allerminst.

Ja hoor, dat kan ik zeker delen. Het CBS publiceert twee cijfers: de jaarinflatie en de maandinflatie. De maandinflatie wordt elke maand gepubliceerd, en 1 keer per jaar nemen ze het gemiddelde van alle 12 maanden van het jaar voor de jaarinflatie. Omdat Simyo op een ander moment in het jaar de inflatiecorrectie doet, moeten we de berekening zelf doen voor de jaarinflatie. Hiervoor gebruiken we de berekening die het CBS zelf ook gebruikt voor de jaarinflatie. De berekening hebben we van het CBS ontvangen. De cijfers kun je hier op deze pagina terug vinden. Hopelijk heb ik zo je vraag beantwoord. 

Tot slot over het stukje 12.1 in onze algemene voorwaarden, dit slaat niet op de inflatiecorrectie. Wij passen de overeenkomst niet aan, wij passen de prijzen aan met inflatie, conform AV. Ik kan begrijpen dat je het liever anders had willen zien. 

Om alles wat overzichtelijker te maken zal ik dit topic sluiten. Alle vragen, reacties en opmerkingen over de inflatiecorrectie worden vanaf nu opgevangen in dit centrale topic: Inflatiecorrectie 2023, hoe zit dit?

Groetjes,
Seren