.

Beantwoord

Waarom wordt bellen vanuit Nederland naar een ander EU land niet gratis?

  • 25 April 2017
  • 18 reacties
  • 7442 Bekeken

Badge +1
Deze tekst hieronder stond in een stukje over de roaming kosten per 1 juni 2017.

"Goed om te weten: bellen vanuit Nederland naar het buitenland valt niet onder roamen. Je gebruikt dan namelijk het telefoonnetwerk van je eigen provider. Hiervoor kun je niet de minuten uit je belbundel gebruiken. Het tarief voor bellen naar een ander EU-land vanuit Nederland is 23 cent per minuut."

Mijn vraag is waarom de kosten voor bellen naar een ander EU land buiten deze aanpassing valt? Het is best wel duur om met je mobiel naar een EU land te bellen. Hopelijk kan iemand me hier wat uitleg over geven.
icon

Beste antwoord door Samantha 25 April 2017, 15:46

Bekijk originele reactie

18 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Dit addertje onder het gras had ik nog niet ontdekt....

Ik was van plan om mijn 2e simkaart (Belgisch nummer) weg te doen, maar ik hou deze toch maar, met dit nummer bel ik vanuit Nederland veel goedkoper naar het buitenland.
Badge +7
Hoi Karin69,

Ik kan het me goed voorstellen dat je je afvraagt waarom dit niet van je bundels af gaat. Het idee van roamen is dat je gebruik maakt van een buitenlands netwerk. Hierbij worden extra kosten in rekening gebracht, de zogenaamde roamingskosten. Deze kosten komen in naleving van de EU regelgeving per 15 juni te vervallen. Dat betekent dat buitenlandse providers geen extra kosten meer in rekening mogen brengen als je belt via hun netwerk.

Wij hebben als Simyo zijnde ervoor gekozen om deze roamingskosten per 1 juni al af te schaffen. Vanaf die datum gaat je verbruik in EU landen van je Nederlandse bundels af. Als je belt vanuit Nederland naar het buitenland, maak je geen gebruik van een gastnetwerk. Je belt dan via je eigen provider. In dit geval ben je niet aan het roamen. Daarom komen deze kosten niet te vervallen.

@Franswon Vreemd genoeg heb je daar helemaal gelijk in. Bellen vanuit bijvoorbeeld Spanje naar Frankrijk gaat wel van je Nederlandse bundels af.

Laat je het weten als je hier nog vragen over hebt?

Groetjes,
Samantha
Ik vind het op z'n zachts gezegd schandalig dat simyo voor het bellen naar een buitenlands nummer ALLEEN vanuit nederland voor a) 23ct per minuut belast en b) dit ook nog niet eens uit de bundel komt. Terwijl zo'n beetje alle andere mogelijkheden zoals in het buitenland bellen naar het buitenland toch eigenlijk duurder voor simyo zou moeten zijn, gratis is of in ieder geval uit de bundel komt.
Ik overweeg sterk per 1 juni naar een andere provider te gaan, ik bel zelf regelmatig naar het buitenland, wat mij altijd extra geld heeft gekost, en dacht hier nu eindelijk vanaf te zijn, dus niet!
Reputatie 7
Badge +9
Beste ErikB71,

Ik vrees dat andere providers hetzelfde systeem hanteren, mijn Belgische provider in ieder geval wel.

Er is geen sprake van roaming zoals boven al is uitgelegd.

Wel zou ook ik graag zien dat a: de tarieven voor bellen/sms-sen vanuit Nederland omlaag gaan en b: uit de bundel betaald worden.
Ik snap het verhaal dat er geen sprake van roaming is. Ik vind het vanuit simyo gezien, een soort van verschuilen achter regeltjes. Als ik met mijn simyo abo in duitsland ben en bel dan naar een duits nummer, moet dit toch duurder voor simyo zijn dan dat ik vanuit NL bel ?? En 23 cent !! Ik vraag me af of dit niet tegen de EU regelgeving is, hier https://www.europa-nu.nl/id/vkdilf8mtgz0/nieuws/afschaffing_van_roamingkosten_voor_eu staat dat bellen naar het buitenland 0,032 EUR per belminuut vanaf 15 juni 2017 mag kosten maximaal!
Kan iemand van simyo hier antwoord op geven?
Je vergeet ook een ander essentieel punt. Bellen, smsen en internet in het buitenland (EU) is gebonden aan Europese afspraken / wetgeving. Bellen naar een Ander / EU land vanuit Nederland valt onder vrije markt en niet de Europese wetgeving.

Jouw link gaat puur over het roamen en niet over nationale tarieven. De url noemt het zelf al.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi ErikB71,

Zoals Ray aangeeft, zijn wij gebonden aan Europese afspraken en de wetgeving die hieruit gekomen is. Dit gaat specifiek over roaming en zoals uitgelegd, maak je geen gebruik van roaming als je in Nederland bent. Het maximum bedrag wat er in jouw link genoemd wordt, gaat over de tarieven tijdens roamen in het buitenland voor de afschaffing van deze tarieven.

Ik zou het erg jammer vinden als je besluit bij ons weg te gaan, maar ik ben bang dat alle providers deze zelfde regels hanteren. 😞 Het spijt me dat ik je niet van een bevredigend antwoord kan voorzien. Als ik je verder nog kan helpen, dan hoor ik het graag.

@Ray, bedankt, het klopt helemaal wat je zegt. Hoe vervelend het ook is :(

Groetjes,
Angela
Badge +1
Dus kun je het beste een abonnement in bv Roemenie nemen? Dan roam je toch altijd;)
Reputatie 7
Badge +9
Er zijn regels dat je als niet ingezetene van een land niet zomaar een abonnement in een ander EU-land onbeperkt kunt gebruiken....

Er komt geen beperking tot negentig dagen. Wel krijgen telecombedrijven de mogelijkheid maatregelen te nemen als ze 'misbruik' signaleren. Mensen die langere tijd in een ander EU-land willen roamen moeten een 'stabiele' band hebben met dat land. Voorbeelden zijn buitenlandse studenten die deelnemen aan het Erasmusi-programma, grenswerkers of expats die geregeld naar hun thuisland gaan. Bij mensen die hun telefoon in eigen land nauwelijks gebruiken, maar wel lange tijd in andere EU-landen, mag maximaal 4 cent per gebelde minuut of iets minder dan 1 cent per megabyte in rekening worden gebracht. Telecom-aanbieders moeten hen daar wel vooraf voor waarschuwen.
Badge +1
Hoeveel betaalt Simyo eigenlijk voor het gebruik als iemand vanuit Nederland naar het buitenland,bv Duitsland belt? Stel dat is 1 cent per minuut, waarom dan niet een algemene prijs van bv 10,2 cent voor alle gesprekken. Zoveel wordt er toch niet naar het buitenland gebeld?
Reputatie 7
Badge +9
De prijzen die providers elkaar in rekening brengen voor roaming zijn door 'Europa' vastgesteld:


New wholesale price caps

Voice call: €0.032


Gigabyte: €7.7 (15/06/2017), €6 (01/01/2018), €4.5 (01/01/2019), €3.5 (01/01/2020), €3 (01/01/2021), €2.5 (01/01/2022)


Text message: €0.01
Reputatie 7
Badge +10
Hoi MartNL.

Zoals Franswon al aangeeft, zijn er bepaalde regels voor het gebruik van een simkaart. Ik wijs niet graag met m'n vingertje naar de algemene voorwaarden, maar in dit geval staat daar inderdaad je antwoord. Mensen die langere tijd in een ander EU-land willen roamen moeten een 'stabiele' band hebben met dat land. Onder andere zoals de voorbeelden in Franswon zijn bericht.

Simyo richt zich voornamelijk op bellen binnen Nederland. Daar heeft onze focus eigenlijk altijd gelegen. Dat is een van de redenen waarom wij in het verleden ook geen buitenlandbundels aanboden. Zo zijn er ook providers waarbij je goedkoop naar het buitenland kunt bellen. Wat Simyo precies betaalt is een lastige vraag. Om bellen mogelijk te maken moeten wij als provider uiteraard ook kosten maken. Denk aan het gebruiken van een goed netwerk, onderhoudskosten, verschillende afspraken met roamingpartners en we willen natuurlijk ook een goede dienstverlener zijn.

Een goede klantenservice vinden we erg belangrijk, maar ook de website en Mijn Simyo zijn onderdelen van de dienstverlening waar wij veel waarde aan hechten. Dit is onze grootste kracht. Hopelijk ervaar jij met name de laatste punten ook zo.

@Franswon, bedankt voor je hulp.

Groetjes,
Angela
Reputatie 1
Badge +4
Hoi MartNL.

Om bellen mogelijk te maken moeten wij als provider uiteraard ook kosten maken. Denk aan het plaatsen van de zendmasten, ........


Simyo maakt toch gebruik van het KPN netwerk en dus ook van KPN masten en geen eigen ?

Reputatie 7
Badge +9
Hoi Frenske,

Je denkt toch niet dan mama KPN niet gedeeltelijk doorberekent aan dochter Simyo????
Reputatie 1
Badge +4
Hoi Frenske,

Je denkt toch niet dan mama KPN niet gedeeltelijk doorberekent aan dochter Simyo????

Hoi franswon,
Natuurlijk doet KPN dat maar dan het "huren van het netwerk" .Dat is toch iets anders dan plaatsen van masten en alles wat daar mee samenhangt.
We moeten de informatie wel recht houden- mastenrecht :S
Reputatie 7
Badge +7
Maar TS heeft wel gelijk. Als je veel belt vanuit NL naar het buitenland ben je goedkoper uit met een abonnement van een buitenlandse provider. Dat is tegen de algemene voorwaarden (van de buitenlandse provider, Angela noemt die van Simyo (?); maar daar heb je natuurlijk niets mee te maken als je een abonnement neemt bij de Roemenen). Zolang mensen dat niet massaal gaan doen zou het zomaar kunnen dat dit niet opvalt.
Reputatie 7
Badge +9
Lee Towers.... ik bedoel Litouwen is ook erg goedkoop :)

De algemene voorwaarden zijn op dit punt EU-regels zoals door mij 29 mei 16:21 hier geplaatst. Europese wet- en regelgeving zijn bindend.
Reputatie 7
Badge +10
@Frenske, je hebt gelijk. Het daadwerkelijk plaatsen van masten valt niet direct onder ons beheer maar het is ook niet kosteloos. Ik heb dit aangepast in mijn bericht.

@Wimj12, de regels die wij hiervoor in onze voorwaarden hebben opgenomen zijn inderdaad vastgesteld voor ons. Ook met bijvoorbeeld een simkaart uit Spanje mag je niet volledig onbeperkt roamen in Nederland zonder een 'stabiele' band hebben met dat land. Dit zal ook in de voorwaarden staan van bijvoorbeeld de Spaanse provider.

@Franswon, bedankt!

Groetjes,
Angela

Reageer