.

Beantwoord

Waarom kan ik niet bellen/whatsappen in het buitenland?

  • 15 March 2016
  • 9 reacties
  • 2910 Bekeken

Hallo,

Ik ben vaak in het buitenland en maak al jaren gebruik van dezelfde Simyo simkaart. Momenteel kan ik echter zeer beperkt bellen in het buitenland, na het handmatig selecteren van een netwerkoperator is een keer gelukt, maar volgens mij verandert het vanzelf weer, want de verbinding is absoluut niet betrouwbaar. Dit is over de jaren heen af en toe wel eens vaker voorgekomen, maar dan was het in een paar minuten op te lossen door opnieuw een netwerkoperator te selecteren. Nu zou ik dat meerdere keren per dag moeten doen en dan werkt het eigenlijk nog steeds niet. Sms gebruik ik bijna nooit, daarom gaan mijn klachten vooral over het bellen. Ik krijg steeds achteraf een melding dat ik een oproep gemist heb, terwijl de telefoon niet over is gegaan en zelf bellen gaat het merendeel van de pogingen niet.

Er zijn op het moment geen storingen bekend bij whatsapp, maar dat werkt al helemaal niet. Whatsapp geeft aan dat óf de internetverbinding, óf het mobiele netwerk niet functioneert. Mijn andere apps werken perfect op de huidige wifi-verbinding, dus ik verwacht niet dat daar het probleem ligt. Is het mogelijk dat dit aan hetzelfde probleem gerelateerd is als het bellen?

Ik hoor graag wat ik kan doen om het probleem op te lossen.
icon

Beste antwoord door Angela 16 March 2016, 09:26

Bekijk originele reactie

9 reacties

Het probleem lijkt momenteel opgelost door meerdere keren opnieuw opstarten en het netwerk opnieuw te selecteren. Ik kan bellen en gebeld worden en Whatsapp heeft zich hersteld. Zijn er manieren om deze problemen te voorkomen, of misschien sneller op te kunnen lossen? Ik ben er nu behoorlijk lang mee bezig geweest.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Pascalle1995,

Welkom op het Simyo Forum.

Wat onhandig dat je niet goed bereikbaar bent in het buitenland. Ik kan me voorstellen dat je dit hard nodig hebt, vooral omdat je regelmatig over de grens heen bent.

Het is daarom ook goed om te zien dat de verbindingen zich hersteld hebben nadat jij jouw telefoon een aantal keer uit en aan hebt gezet. Omdat alles verder nu werkt, ga ik niet meer rommelen in je instellingen. Het lijkt er in dit geval op dat het een netwerk gerelateerd probleem is geweest. Ook buitenlandse netwerken kunnen natuurlijk soms storingen hebben. Wellicht was er op dat moment geen juist netwerk wat volledige dekking kon bieden, was het druk op de mast waarop je aangemeld was of waren er andere problemen. Het opnieuw opstarten van je telefoon is dan het enige wat je kunt doen.

Het handmatig selecteren van het netwerk is normaal gesproken ook voldoende. Jouw telefoon zoekt automatisch naar het sterkste netwerk. Als jij handmatig een netwerk selecteert, is het van belang dat je het 'automatisch selecteren' uitzet in je telefoon. Anders zal hij daarna weer automatisch gaan zoeken.

Mocht het vaker voorkomen, kun je ons altijd een seintje geven. Wij kunnen dan een reset geven op de buitenlandinstellingen op je simkaart. Heb je hier verder nog vragen over?

Groetjes,
Angela
Beste Angela,

Hartelijk bedankt voor je reactie met uitleg! Af en toe handmatig een ander netwerk selecteren is geen probleem, mocht het probleem nog eens zo groot zijn als gisteren, dan zal ik contact op nemen voor het resetten van de instellingen.

Groeten,
Pascalle
Beste Angela,

Toch nog een extra reactie, gisteren was alles opgelost op een kleine hapering na en vanmorgen heb ik ook geen problemen gemerkt. Aan het eind van de ochtend begon alles echter weer opnieuw, ik ben nu zo ver dat mijn telefoon niet eens mobiele netwerken kan vinden. Het aan en uitschakelen van de vliegtuigstand of de telefoon zelf heeft geen zin. Daarom zou ik graag een keer alle buitenlandinstellingen willen laten resetten, want nu kan ik zelfs met heel veel geduld en geluk helemaal niets meer.

Groeten,
Pascalle
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Pascalle1995,

Super vervelend dat het bellen in het buitenland nog steeds niet soepel werkt.

Je hebt een Prepaid aansluiting en je kan daarmee niet internetten in het buitenland (zonder WiFi). Je instellingen voor het bellen/sms'en in het buitenland heb ik gereset. Je zult daarvoor wel even je toestel uit en aan moeten doen. Je kan verder ook je telefoon instellingen checken op deze pagina.

Ik hoor graag van je of het geholpen heeft!

Groetjes, Caspar
Hallo,

Het probleem lijkt nu weer opgelost. Als ik er weer last van krijg, zal ik opnieuw contact opnemen. Bedankt!
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Pascalle1995,

Wat goed om te horen dat het nu opgelost lijkt 🙂. Wat heb je gedaan om het aan de praat te krijgen of werkte het gewoon plotseling? In elk geval hartstikke bedankt dat je het ons hebt laten weten 🙂.

Groetjes, Tiury
Hallo,

Ik heb naar mijn weten niets nieuws gedaan, enkel nog een keer mijn telefoon uit en weer aan gezet, zoals Caspar zei 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Kijk aan! Fijn dat de oplossing zo makkelijk is geweest 🙂 We horen het van je als je nog vragen hebt.

Groetjes,
Angela

Reageer