Skip to main content
antwoord

Waarom heb ik extreem hoge kosten aan Turkije?

• April 2, 2025
  • 15 reacties
  • 341 Bekeken

Ik krijg op 2 april een welkoms bericht in turkije met 500 cent kosten per mb, 6 minuten later ben ik geblokkeerd en €60,50 kwijt.... Dit kan absoluut niet! Graag oplossing.

Ik heb één tikkie betaald en 2 appjes gestuurd dat ik geland ben. En dat kost dan €60,50.... Graag oplossing dit is onacceptabel! 

Beste antwoord door Seren

Update: Nieuwe buitenlandbundels voor Turkije beschikbaar!

Goed nieuws! Vanaf vandaag introduceren wij gloednieuwe Buitenlandbundels voor internet in de populairste bestemmingen buiten Europa. Met deze bundel internet je zorgeloos op je bestemming!

Voor alle details over hoe het werkt, welke bundels beschikbaar zijn en hoe je ze activeert, verwijs ik je graag naar het officiële topic op ons forum: Simyo Buitenlandbundels: Blijf verbonden buiten de EU!

Nog meer informatie vind je op onze website via deze pagina: Simyo servicepagina Buitenlandbundels.

Omdat alle informatie nu netjes gebundeld staat in het forumtopic, zal ik dit topic sluiten. Heb je daarna nog vragen? Laat het dan vooral weten in het aankondigingstopic!

Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

15 reacties

• auteur
  • Beginner
  • April 2, 2025

.... .

• auteur
  • Beginner
  • April 2, 2025

• auteur
  • Beginner
  • April 2, 2025

13.53 sms met kosten en 13.52 €60,50 berekenen, dat is wel knap...

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • April 3, 2025

Turkije valt buiten zone 1 en ook buiten de Europese unie. Hierdoor zijn hier de roam-like-home regels, die binnen de Europese unie gelden hier niet van toepassing.

De roam-like-home regels verplichtte providers om de kosten voor het bellen/gebeld worden, SMSen en internetten binnen de landen van de Europese unie gelijk te maken. Hierdoor kun je dus binnen heel zone 1 gebruik maken van de Simyo bundels.

Buiten de Europese unie zit je echter nog steeds vast aan oude roaming tarieven. Daardoor kost 1 MB inderdaad ineens 5 euro i.p.v. dat deze uit een databundel komt.

Hierdoor is het goed mogelijk dat je al snel aan 50 euro (ex BTW) aan kosten komt. Hier komt roam-like-home dan overigens ook weer even kijken bij Europese providers. Die moeten dan immers de verbinding stoppen en per bericht daarover informeren. Deze klant kan de blokkade opheffen, maar dient daarvoor een actie te doen.

Wat hier gebeurd is, is precies volgens voorwaarden en wetten. Ja, ik zou ook graag zien dat je over de hele wereld lekker kunt internetten, maar zo werkt het niet.

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • April 3, 2025

Hoi ​@CeesMolenaar,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je baalt van de hoge kosten. Ik zie dat je van ​@Groentjuh al een goede uitleg hebt gekregen!

Helaas heb je wel het grensbericht te laat van ons ontvangen waardoor je ook niet op tijd actie hebt kunnen ondernemen. Onze oprechte excuses hiervoor. Daarom zullen wij de kosten voor je vergoeden. 

Zou je mij hiervoor nog even een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan maak ik dit graag voor je in orde. 

Groetjes,
Amy

• Beginner
  • April 23, 2025

Cees ik hoef geen nieuw forum te starten. Mij is hetzelfde overkomen. We waren nog niet geland en kregen een standaard welkomst tekst. Paar minuten later dezelfde sms met 60,50. En dit voor een paar mb. Inmiddels Amy ook een privé bericht gestuurd. Simyo ik zou klanten beter informeren want er gaan zoveel Nederlanders op vakantie naar Turkije.  

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • April 24, 2025

Volgens mij wordt dit toch redelijk duidelijk gezegd. 
Kijk bijvoorbeeld op https://www.simyo.nl/klantenservice/roaming.

Daarnaast is dit toch een inmiddels redelijk bekend probleem.

Maar laat ik de vraag omkeren: op welke manier zou jij voorstellen om dit te communiceren?

• Beginner
  • April 24, 2025

Ik denk dat het direct afsluiten van internet en een SMS met uitleg beter werkt. Je stapt nu uit het vliegtuig en alvorens je de koffers hebt gepakt ben je 60 euro lichter. Doordat er op de achtergrond een paar mb gebruikt word voor diverse apps.  Dit is wel heel snel geld verdienen over de rug van je klanten. Hen ik het nog niet over de kosten per mb die men vraagt. 

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • April 24, 2025

Ik denk dat het direct afsluiten van internet en een SMS met uitleg beter werkt. Je stapt nu uit het vliegtuig en alvorens je de koffers hebt gepakt ben je 60 euro lichter. Doordat er op de achtergrond een paar mb gebruikt word voor diverse apps.  Dit is wel heel snel geld verdienen over de rug van je klanten. Hen ik het nog niet over de kosten per mb die men vraagt. 

Ik ben eens dat er simpelweg een optie moet zijn om Data roaming in zone 2, 3 en 4 uit te zetten. Dat zou dit probleem als enige oplossen. Daar is overigens ook veelvoudig naar gevraagd. Bij moedertje KPN kun je deze 60,50 euro limiet verlagen naar 0 euro. Als de bij Simyo ook zou kunnen…

In je vorige bericht geef je echter aan: “Simyo, ik zou klanten beter informeren want er gaan zoveel Nederlanders op vakantie naar Turkije.”

Hier blijven denk ik altijd problemen. Communicatie is hier waarschijnlijk niet het probleem. Simyo kan niet weten dat jij naar Turkije gaat en niemand zit te wachten op allerlei berichten, die hen niet aangaan. Je kunt dit vele vele malen op de website plaatsen, maar doordat roamen in Europa (zone 1) binnen de bundel zit, zie je dat weinig mensen nog op letten op de randgevallen/andere gevallen. Ik heb ook dit zelfde gehoord van iemand die naar Thailand ging. Buiten Turkije zijn er ook allerlei gevallen rond randen van zone 1 (Sommige Griekse eilanden kun je soms ook in Turkije uitkomen). Veerponten kunnen zone 4 zijn.

Je hebt simpelweg niet gedacht aan dat in het buitenland mogelijk andere tarieven gelden. Dat snap ik, maar lijkt mij niet een geval van Simyo die niet communiceert.

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • April 24, 2025

Ik ben eens dat er simpelweg een optie moet zijn om Data roaming in zone 2, 3 en 4 uit te zetten. Dat zou dit probleem als enige oplossen. Daar is overigens ook veelvoudig naar gevraagd. Bij moedertje KPN kun je deze 60,50 euro limiet verlagen naar 0 euro. Als de bij Simyo ook zou kunnen…

Dat zou mooi zijn, en bijvoorbeeld Simpel heeft dit: optie om internet in zone 2, 3 en 4 toe te staan (of niet natuurlijk).
Nog beter zou het zijn om dat hele gedoe af te schaffen. 

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • April 28, 2025

Hi ​@scholtenR,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat je hetzelfde probleem hebt.

Ik zie dat ​@wimj12 en ​@Groentjuh je hierover hebben geïnformeerd, super bedankt voor jullie hulp! 

Op je aansluiting zie ik ook dat je inmiddels contact hebt gehad met onze klantenservice. Fijn om te zien dat het inmiddels is opgelost. 🙂

Groetjes,
Roeqajja

• Startend Simyaan
  • June 16, 2025

Goedenavond, 

Mij is vandaag tot mijn schrik hetzelfde overkomen. Ik ben nog niet een uur het vliegtuig uit in Turkije of ik krijg ook een sms van Simyo dat ik €60,,50 aan kosten heb gemaakt zonder mijn weten. Schijnbaar heb ik ergens 12mb verbruikt ?

Nu begrijp ik na deze berichten waarom dat komt. Amy of Roeqajja hopelijk kunnen jullie ook voor mij iets betekenen voor de gemaakte kosten ? Ik ben ook erg lang klant van Simyo.

Met vriendelijke groet,

Arjan

JanD
  • Forum Expert
  • June 17, 2025

Beste ​@Arjan1970 je had voordat je Turkije bereikte roaming en/oif internet buitenland al uit moeten zetten.

Als je dat in Turkije zelf doet ben je al veel te laat.

Gelukkig zijn er internationale afspraken, zodat je kosten beperkt blijven tot slechts €60,50.

Verstandiger is het voordat je op reis gaat buiten de EU even te kijken wat de gevolgen zijn voor bellen en internetten en welle maatregelen je daar voor die tijd al voor kunt nemen.

Zie onderstaande link voor gebruik van de telefoon in Turkije.

Ik ben bang dat Simyo dit niet voor je gaat vergoeden.

Als je klant bij KPN was geweest, was je hetzelfde overkomen, maar daar kun je tegen via een SMS een blokkade voor activeren.

Bij Simyo kan dat (nog) niet en of Simyo dat in de (naaste) toekomst krijgt, weet ik niet.Ik kan helaas geen koffiedik kijken.

Neem je verlies en geniet van je vakantie:

https://www.simyo.nl/klantenservice/roaming#bellen-en-internet

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • June 17, 2025

Hoi ​@Arjan1970,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je baalt van deze extra kosten. 

Ik zie dat je van ​@JanD (bedankt!) al een goede uitleg hebt gekregen! 

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met jou persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag even met je mee om te zien of we iets voor je kunnen betekenen in de gemaakte kosten. 

Groetjes,
Amy

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • antwoord
  • July 1, 2025

Update: Nieuwe buitenlandbundels voor Turkije beschikbaar!

Goed nieuws! Vanaf vandaag introduceren wij gloednieuwe Buitenlandbundels voor internet in de populairste bestemmingen buiten Europa. Met deze bundel internet je zorgeloos op je bestemming!

Voor alle details over hoe het werkt, welke bundels beschikbaar zijn en hoe je ze activeert, verwijs ik je graag naar het officiële topic op ons forum: Simyo Buitenlandbundels: Blijf verbonden buiten de EU!

Nog meer informatie vind je op onze website via deze pagina: Simyo servicepagina Buitenlandbundels.

Omdat alle informatie nu netjes gebundeld staat in het forumtopic, zal ik dit topic sluiten. Heb je daarna nog vragen? Laat het dan vooral weten in het aankondigingstopic!