.

Local Break Out

  • 11 January 2015
  • 26 reacties
  • 2186 Bekeken

Badge +3
Volgend stukje kwam ik tegen bij Telfort, als ik dit zo lees is het dus wel al mogelijk (LBO) hoe zit dat, iemand hier al ervaring mee? Als ik het goed lees, kan ik het instellen op mijn telefoon en gaat het gewoon werken?

Mobiel internet bij lokale provider

Vanaf 1 juli 2014 kun je in de EU en enkele andere landen gebruikmaken van een alternatieve aanbieder voor mobiel internet. Dit aanbod wordt LBO (Local Break Out) genoemd. Op het LBO-aanbod zijn de voorwaarden van de lokale aanbieder geldig. LBO geldt alleen in het betreffende EU-land en alleen voor mobiel internet.

Hoe kan ik gebruikmaken van LBO?

Om gebruik te maken van LBO, is het nodig dat je de APN (toegangspunt voor internet) op je toestel aanpast. Dit kun je als volgt doen:

Ga naar toestelhulp.
Selecteer je toestel.
Klik op Internet.
Klik op Handmatig instellen. In deze instructie wordt uitgelegd hoe je de APN kunt wijzigen.
Selecteer de APN met de naam EUINTERNET.
Selecteer nu het netwerk van de lokale aanbieder waar je gebruik van wil maken. Voor specifieke informatie over een LBO-aanbod, kun je terecht bij de LBO-aanbieder.

Wat moet ik doen als ik weer terug ben in Nederland?

Als je in het buitenland gebruik hebt gemaakt van LBO, moet de APN van je toestel bij terugkomst in Nederland weer aangepast worden om weer gebruik te kunnen maken van mobiel internet. Ga hiervoor naar toestelhulp, selecteer je toestel en volg de instructies voor het aanpassen van de APN.

Veelgestelde vragen

In welke landen kan ik gebruikmaken van LBO?
Dit is mogelijk in alle EU-landen, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland. De EU-landen zijn de volgende landen:

België, Bulgarije, Cyprus (met uitzondering van het Turkse deel), Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Azoren, Madeira, Canarische Eilanden, Guadeloupe, Martinique, Réunion, Gibraltar, Frans Guyana, Mayotte en Saint Martin.

26 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Het hangt er helemaal van af of jouw nationale provider een LBO overeenkomst heeft gesloten met ARP's (Alternative Roaming Providers) in andere EU landen. Ik weet niet of Nederlandse providers al zover zijn (Simyo niet voor zover ik weet), maar mijn provider hier (Three UK) heeft dit te zeggen op zijn website:
"We don’t have an ARP just yet, but we’re working with a third party to provide this service soon."

Aan de andere kant zijn er zestien landen waar klanten van Three kunnen bellen en internetten tegen tarieven zoals die in de UK gelden. Dus iemand bellen in de UK met je Three aansluiting tijdens verblijf in landen zoals Zwitserland, Frankrijk of USA gaat gewoon van je binnenlandse belbundel af. Helaas (voor mij) is Nederland nog niet opgenomen in het rijtje landen waar deze regeling voor geldt. Maar het zou aardig zijn als ik binnenkort met mijn Three sim tijdens verblijf in Nederland Simyo als ARP zou kunnen kiezen. Dan hoef ik ook niet meer van simkaarten te wisselen.
Reputatie 7
Badge +9
ARP is iets anders dan LBO. Bij LBO internet je alleen via de lokale provider. Bij ARP doe je alles met die lokale provider.

Ja, het is mogelijk om LBO te gebruiken, maar dan moet je wel roamen bij een provider, die LBO-pakketten aanbiedt. Er zijn nog zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer weinig providers, die dat doen. Dat vind ik heel erg zonde.

Als je naar Litouwen gaat, dan zou het in theorie mogelijk zijn om in Litouwen LBO kunnen gebruiken om te internetten met cheapdata.com. (Theoretisch, want ik weet niet of KPN-klanten mogen Roamen met bite.lt) Tot nu toe is dat (nog steeds) de enige provider, waarvan ik weet dat het LBO-pakketten aanbiedt.

@Simyo mods: Kunnen Simyo klanten roamen met de provider "bite" in Litouwen?

Ik hoop dat meer providers dat gaan doen, want de prijzen zijn best redelijk: 200MB/dag daarna afknijpen voor 5 euro per dag of 12 euro per week (= 1,71 euro/dag)...
Badge +8
Hoi Fressa,

Wij hebben die informatie ook netjes op onze website gezet voor je, hoor. Daarvoor hoef je niet naar Telfort. ;)
Hier vind je alles over LBO voor zover wij op de hoogte zijn.

Wat Groentjuh zegt, klopt helemaal. Het is zeker mogelijk om het te gebruiken, maar nog bijna niemand biedt LBO pakketten aan. Dat was voor ons ook teleurstellend, wat ons betreft is het al sinds juli mogelijk. En wij dachten daarmee dat het een mooi alternatief zou zijn voor buitenland bundels. Maar op deze manier is het dat nog niet :(

In Litouwen zie ik deze provider staan: UAB Bite Lietuva (UAB “BiteGSM")
Is dat de Bite die je bedoelt, Groentjuh? Dan zou je daar gebruik van moeten kunnen maken. Die staat op onze lijst.
Verder zie ik in Litouwen: Tele2 (dat klinkt bekend) en Omnitel Lithuania.

Heb je daar iets aan, Groentjuh? Ga je binnenkort nog naar Litouwen?

Groetjes,
Charlene
Reputatie 7
Badge +9
Ik was niet van plan naar litouwen te gaan, maar het is goed om te weten, dat mocht ik daar heengaan dat ik dan kan gaan lbo'en.
Reputatie 3
Badge +7
Dat is het zeker! Groentjuh, heb jij ervaring met LBO in Litouwen? Of was dat een willekeurig voorbeeld? 😉
Reputatie 7
Badge +9
Nee, willekeurig is het niet dat ik die provider noem. Ik heb geen ervaring mee, maar die provider is DE ENIGE IN EUROPA, die LBO-pakketten aanbiedt.

Dus kun je gebruik maken van LBO?
Antwoord: Ja, in heel europa werkt het. Echter op dit moment kun je enkel in Litouwen een aanbieder daarvoor vinden, dus efficient kan je alleen in Litouwen LBO'en.
Reputatie 5
Badge +11
maar die provider is DE ENIGE IN EUROPA, die LBO-pakketten aanbiedt.

Heeft het gebrek aan LBO aanbieders niet gewoon te maken met de op handen zijnde afschaffing van roaming tarieven.
Niet dat dát heel erg binnenkort gaat gebeuren, maar het is onderwerp van gesprek en ik kan me zo voorstellen dat providers dat liever even afwachten.
Reputatie 7
Badge +9
Heeft het gebrek aan LBO aanbieders niet gewoon te maken met de op handen zijnde afschaffing van roaming tarieven.
Niet dat dát heel erg binnenkort gaat gebeuren, maar het is onderwerp van gesprek en ik kan me zo voorstellen dat providers dat liever even afwachten.


Zou me niets verbazen. Er is al een provider hier die voor bepaalde landen de roamingtarieven heeft afgeschaft. 
Reputatie 5
Badge +11
Bedoel je Three, Scotsman?
Ik heb hier ook al reclames gezien voor iets vergelijkbaars.
Reputatie 7
Badge +9
Bedoel je Three, Scotsman?
Ik heb hier ook al reclames gezien voor iets vergelijkbaars.


Indeed, Three.

Roaming is al afgeschaft in 16 landen, en binnenkort komen daar Spanje en Nieuw Zeeland bij.

http://youtu.be/jFKat7xzNSc
Reputatie 5
Badge +11
NZ zelfs? Maar nog geen Nederland...
Gelukkig maar, anders waren we je kwijt 😞
Reputatie 7
Badge +9
NZ zelfs? Maar nog geen Nederland...
Gelukkig maar, anders waren we je kwijt :(


Ik blijf voorlopig nog bij Simyo, zelfs wanneer Nederland wordt toegevoegd aan het lijstje van landen waar je als Three klant zonder extra kosten kunt bellen en internetten. Waarom?

Met Three's "Feel at Home" zijn de kosten hetzelfde als in de UK, dus bellen met een UK nummer gaat gewoon van je belbundel af. Hetzelfde geldt voor dataverbruik, hoewel er wel een maximum is van 25 MB die je in een "Feel at Home" land per maand mag verstoken ook al heb je in de UK een onbeperkte databundel. Mooi dus voor Britten die regelmatig vanuit het buitenland naar familie of vrienden in de UK willen bellen.

Maar bellen met een nummer in het land waar je verblijft wordt als een buitenlands gesprek geregistreerd en als zodanig in rekening gebracht, dat dus gaat niet van je UK belbundel af. De meeste gesprekken die ik voer als ik in Nederland ben zijn met Nederlandse nummers, dus "Feel at Home" zou mij in dat geval geen voordeel opleveren want dat zijn dan buitenlandse gesprekken. Een Nederlandse simkaart is dan nog steeds de beste oplossing.

Ik weet niet goed hoe het zit bij LBO. Stel je verblijft in een land waar Simyo een LBO partner heeft, krijg je dan te maken met tarieven die gelden voor de eigen klanten van die LBO partner, d.w.z. bellen met een nummer geregistreerd in datzelfde land wordt dan gezien als een binnenlands gesprek? En betaal je voor gesprekken met NL het buitenlandtarief?
Reputatie 7
Badge +9
LBO is alleen voor data. Telefoongesprekken gaan nog gewoon naar je echte provider. Daarnaast is er ook nog ARP, waarbij de roaming provider ook het bellen en SMSen overneemt van jouw provider. Daarbij krijg je de rekening van de roaming provider voor bellen en SMSen en gelden ook alleen de tarieven van die roaming provider.
Reputatie 7
Badge +9
Bedankt voor de opheldering. Het blijkt dus dat Feel at Home vergeleken met LBO best aantrekkelijk is omdat het ook bellen en sms'sen naar het thuisland omvat, naast een bescheiden hoeveelheid data.

Wat ARP betreft is het maar afwachten of dat het bellen met je woonland vooreliger maakt, want het zou best zo kunnen zijn dat hun tarieven voor bellen met Nederland hoger liggen dan de roamingtarieven die Simyo hanteert. Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Reputatie 5
Badge +11
Hi Scotsman en Groentjuh,

Om écht voordelig te bellen en internetten met je NLse nummer in het buitenland (Europa) moeten we dus gewoon netjes wachten tot de roamingtarieven afgeschaft worden...
Reputatie 7
Badge +9
Om niet te hoeven wachten, gebruik ik voip!? Iets meer latency, maar gaat meestal prima!
Reputatie 5
Badge +11
gebruik ik voip

Kost je dat geen data in het buitenland, Groentjuh?
Badge +3
Tsja....ik wil gewoon goedkoop internetten met mijn eigen nummer, voor het geval dat, straks in Portugal 🆒
Badge +3
Hoi Fressa,

Wij hebben die informatie ook netjes op onze website gezet voor je, hoor. Daarvoor hoef je niet naar Telfort. ;)
Hier vind je alles over LBO voor zover wij op de hoogte zijn.

Wat Groentjuh zegt, klopt helemaal. Het is zeker mogelijk om het te gebruiken, maar nog bijna niemand biedt LBO pakketten aan. Dat was voor ons ook teleurstellend, wat ons betreft is het al sinds juli mogelijk. En wij dachten daarmee dat het een mooi alternatief zou zijn voor buitenland bundels. Maar op deze manier is het dat nog niet :(

In Litouwen zie ik deze provider staan: UAB Bite Lietuva (UAB “BiteGSM")
Is dat de Bite die je bedoelt, Groentjuh? Dan zou je daar gebruik van moeten kunnen maken. Die staat op onze lijst.
Verder zie ik in Litouwen: Tele2 (dat klinkt bekend) en Omnitel Lithuania.

Heb je daar iets aan, Groentjuh? Ga je binnenkort nog naar Litouwen?

Groetjes,
Charlene


Ik kon het zo gauw hier niet terugvinden, dus ben gewoon gaan zoeken naar LBO. Ik wil eind februari in Portugal gebruik maken van internet en telefoon. Met eigen nummer. Ik blijf het jammer vinden dat Simyo geen buitenlandbundels biedt.
Reputatie 7
Badge +9
Even OT Fressa, welk deel van Portugal ga je naartoe? 😃
Badge +3
De Algarve, Albufeira :D
Mijn ouders opzoeken die daar overwinteren 🆒
Reputatie 7
Badge +9
Bofkont. Portugal is leuk. 🙂
Badge +3
Ja! Heb er zin in!!!
Reputatie 4
Badge +10
Super leuk dat je naar Portugal gaat! Portugal is echt één van mijn lievelingslanden 😃 Zelf vind ik Porto ook heel mooi en Cascais, dat is bij Lisboa in de buurt.

Eind februari dat schiet op. Dat is bijna dagen en nachtjes tellen of niet? 😮
Badge +3
Het is voor mij de eerste keer dat ik naar Portugal ga, dus ben heel erg benieuwd! 
Ja, ben inderdaad aan het aftellen! Nog 14 nachtjes!!!! 🆒

Reageer