.

Beantwoord

Waarom word ik gebeld door vreemde nummers?

  • 13 March 2017
  • 8 reacties
  • 1106 Bekeken

Badge
Hoi Simyo,

Zowel gisteren als vandaag ben ik gebeld door het nummer +5975900821. Ze laten je telefoon 1x overgaan en hangen dan op. Omdat ik dit soort onbekende nummer bij voorbaat al niet vertrouw heb ik het nummer opgezocht. Er wordt gezegd dat het een Surinaams nummer is en het veel geld zou kosten als je het nummer uit nieuwsgierigheid terugbelt.

- Omdat dit hoogstwaarschijnlijk niet de laatste keer dat ik gebeld ga worden door dit nummer vroeg ik me af of het mogelijk is om dit nummer te blokkeren en zo ja, hoe?

- Waarom staat dit nummer niet op een soort zwarte lijst (als een soort spamfilter), zodat anderen niet mogelijk in deze vorm van fraude trappen of lastig gevallen

Los van bovenstaande vraag maar wel gerelateerd heb ik nog de volgende vraag. Is het mogelijk om 'privé' nummers automatisch door te sturen naar een soort standaard voicemailbericht waarin gezegd wordt dat dit nummer geen gesprekken aanneemt van 'privé' nummers?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Rick
icon

Beste antwoord door Jihane 14 March 2017, 09:51

Bekijk originele reactie

8 reacties

Dit kan door jou op je telefoon geblokkeerd worden bij oproepinstellingen, per telefoon kan er verschil zijn in menu, hoe.
Verder zijn er apps mogelijk, bijvoorbeeld blacklist plus.

Deel 2 niet direct maar, de wijze van waarop jij de voicemail hebt ingesproken kan dan een optie zijn.

Blacklist door provider, spamfilter, een goed idee. Uitvoeren is dan 2 en moeilijker simpelweg omdat die lui dan weer een ander nummer gaan gebruiken. De mogelijkheden zijn legio voor de boefjes.
Laat je weten of het is gelukt?
Badge
Hoi Friesian, bedankt voor je reactie. Als het gelukt is zal ik het wel even laten weten. Het probleem van deel 2 is dat prive nummers vaak geen voicemail achterlaten en ophangen voordat of zodra de telefoon overgaat op voicemail.
Daarom zou het mooi zijn als de telefoon voor privé nummers direct overgaat op voicemail. Wordt ik ook niet meer ongewenst gestoord door dit soort nummers.
Badge +2
Hallo,

hier op dit moment ook last van.
Na wat research:
Het betreft een verlopen VOIP nummer blok uit Suriname (+597 590-****)

The Telecommunications Authority Suriname (TAS), Paramaribo, announces the abrogation of the numbers
assigned to Intelsur Suriname N.V. (Uniqua) for mobile services from 18 November 2016.

Numbering blocks........................................................Date of withdrawal
5900 000 ­-- 5904 999....VOIP.....Intelsur N.V. - UNIQA....18.XI.2016

Is het eventueel mogelijk voor de provider dit blok (tijdelijk) te blokkeren?
Ik weet dat het mogelijk is bijvoorbeeld op een VOIP centrale voor een bedrijf. Alleen zal het bij de provider op iets grotere schaal moeten, maar komt op hetzelfde neer?

Op diverse nederlandse security fora worden op dit moment deze fraude telefoontjes gemeld, maar er is blijkbaar niets aan te doen? Maarja war-dailing zal wel effectief zijn anders doen ze het niet 🆒
Reputatie 7
Badge +9
Hé, zo eentje kreeg ik net ook. Heb maar nu opgenomen en niet teruggebeld. Ik heb nu 1 contact met 5000 telefoonnummers in de blokkeerlijst staan. (Tussen de recruiting bedrijven black-list...)
In het weekend was ook een melding met een Surinaams nummer. Lijkt goed aan verdient te worden. Als je het nummer van jou niet hebt gegeven dan lijkt het me haast onmogelijk dat hier niet een systeem achter zit.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Originalrick,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat vervelend dat je gebeld bent door een Surinaams nummer dat je helemaal niet kent 😞 Ik zal al je vragen hieromheen beantwoorden: als eerste kun je vaak wel nummers blokkeren vanuit je toestel. Zeker smartphones moeten deze functie gewoon hebben. Weet je niet precies hoe je dat doet vanuit je telefoon? Dan kun je óf de handleiding erbij pakken (digitaal of fysiek), of je kunt ons laten weten welke telefoon je hebt. Dan zijn er vast genoeg mensen die je dat stap-voor-stap willen uitleggen :)

Het opstellen van een 'blacklist' is haast onhaalbaar. Ik denk dat iedereen het een prettig concept zou vinden als zulke dingen nooit meer zouden gebeuren, maar zoals Friesian zegt zouden deze boeven dan een nieuw nummer aannemen. Het probleem zou hiermee dus niet opgelost zijn.

Ik vind het trouwens wel ingenieus bedacht om privénummers specifiek door te laten schakelen naar een speciale voicemail. Dat is helaas niet mogelijk, maar ik vind het een goed idee 😃 Je kunt er wel voor kiezen om je voicemail zodanig in te spreken dat het ook privénummers aanspreekt. Je zou bijvoorbeeld kunnen noemen dat je geen privénummers opneemt en dat het dus verstandig is om een bericht achter te laten of om met een bekend nummer te bellen.

Laat je het weten als je nog andere vragen of ideeën hebt?

@ Isene, wat goed dat je dit hebt uitgezocht 😃 We kunnen vanuit Simyo geen nummers blokkeren, maar het is wel heel raadzaam voor klanten om individueel deze nummers te blokkeren.

@ Friesian en Groentjuh, dank voor de reacties 😃

Groetjes,
Jihane
maar zoals Friseian zegt zouden deze boeven dan een nieuw nummer aannemen.
Groetjes,
Jihane

Lieve lezertjes, Friesian heb een plaatselijke identiteitscrisis. 😉
Reputatie 7
Badge +10
Haha! Ik moest oprecht, hardop lachen om deze typefout! Ik ga hem aanpassen voor je, Friesian 😉

Reageer