.

Beantwoord

Idee: gebeld worden via SIP / bellen via SIP

  • 14 July 2014
  • 5 reacties
  • 1023 Bekeken

Badge
Ik ben inmiddels al een tijdje tevreden Simyo klant, maar tegelijkertijd ook intensief gebruiker van SIP en VoIP diensten. Uiteraard sluiten deze twee elkaar niet uit - ik gebruik ze aanvullend. Binnen Nederland bel ik via Simyo, in en naar het buitenland via mijn SIP account. Werkt prima, en nergens iets te klagen over, wat dat betreft.

Er zijn twee ideeen die ik graag naar voren wil brengen:

Idee 1
Helaas zijn Nederlandse mobiele nummers vrijwel nergens tegen een behoorlijk tarief te bellen via SIP/VoIP, en dit is het punt waar ik denk dat Simyo een handige dienst zou kunnen aanbieden: SIP adressen die direct het mobiele nummer bereiken.

Wat bedoel ik?
Een voorbeeld van hoe VoIP nu werkt om een Nederlands mobiel nummer te bereiken:
  1. Je draait een NL mobiel nummer via je SIP/VoIP toestel (of thuiscentrale).
  2. Jouw toestel maakt verbinding met je VoIP provider, en vraagt het gesprek aan.
  3. De VoIP provider maakt contact met een POTS gateway, welke het daadwerkelijke nummer draait
  4. De rest van het gesprek verloopt over het normale telefoonnetwerk.
  5. De kosten van de gateway + nog wat extra voor de VoIP provider worden aan de beller doorbelast.
Vrij... omslachtig, niet?
Als Simyo SIP addressen voor hun nummers had, zou het zo kunnen werken:
  1. Je draait een NL mobiel nummer via je SIP/VoIP toestel.
  2. Na een ENUM lookup, ziet jouw toestel dat dit nummer direct via Simyo te bereiken is.
  3. Jouw toestel maakt direct verbinding met de SIP server bij Simyo, en Simyo maakt direct contact met het mobiele nummer.
Het is een utopisch idee, natuurlijk. Maar niet geschoten is altijd mis - dus ik plaats het hier.

Idee 2
Uitbellen met je Simyo account via SIP.
Dit is eigenlijk precies het tegenovergestelde van hierboven: stel, je zit thuis, en belt liever met een vast toestel en/of je mobiele telefoon heeft geen of slecht bereik.
Het zou geweldig zijn om in te kunnen loggen op een Simyo SIP server, en je bestaande belminuten te kunnen gebruiken via een computer en/of SIP toestel.
Bonuspunten: gebeld kunnen worden via datzelfde account (zowel mobiele toestel als SIP lijn "rinkelen", eerste die opneemt krijgt het gesprek te pakken).

Ben erg benieuwd of ik de enige ben die dit zou waarderen. Zijn er nog andere klanten die hier gebruik van zouden willen maken? Ik zou er persoonlijk zelfs extra voor willen betalen.
Simyo medewerkers: een officiele reactie over dit alles zou heel erg gewaardeerd worden, het liefst van een technische medewerker, als dat mogelijk is. 🙂
icon

Beste antwoord door Dries 15 July 2014, 16:49

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 2
Badge +6
Hoi Thulinma,

Welkom op het forum :)

Wauw wat een uitgebreide reactie! 🙂 We vinden het altijd heel erg leuk als klanten ons benaderen met ideeën of feedback over onze producten/diensten. Ik moet je dan ook gelijk wel even aangeven dat Simyo een 'low budget' provider is. Hierdoor zullen de technische mogelijkheden altijd enigszins beperkt blijven. Dit is dus waarschijnlijk niet iets is dat we aan ons product zullen toevoegen :(

Heb je interesse in dit soort nieuwe technologieën? In ons sub forum Telecom weetjes en nieuwtjes plaatsen we wat vaker berichten over nieuwe technologieën of andere slimme weetjes over de telecombranche. Ook bij het sub forum Over Simyo vragen we vaak de mening van onze klanten. Wellicht vind je hier andere leuke topics waar je op kan reageren?
Badge
Zal ik zeker doen (alvast een paar reacties geplaatst, ook).

Ik snap dat Simyo een budget provider is - dat is een van de redenen dat ik ervoor gekozen heb - maar dat is juist waarom ik dit soort functionaliteit graag bij Simyo zou zien: het zijn immers dingen die mensen die voor een budgetoplossing kiezen, graag willen doen!

Grote kans dat het inderdaad technisch simpelweg niet kan, omdat KPN niet zoveel controle op het netwerk toestaat of zoiets... Dat is jammer, maar dan valt er natuurlijk verder niets aan te doen.

Toch, ben erg benieuwd of er ooit binnen Simyo aan dit soort "geintjes" wordt gedacht. Zijn toch features waar je je mee onderscheid als provider, en direct zeer positief boven de rest uitsteekt. Wel een stapje verder dan belbundels en nummerblokkeringen, natuurlijk.
Mocht het technisch wel kúnnen, maar er simpelweg niet genoeg expertise op het gebied van SIP/VoIP bij Simyo zijn - vraag dan gerust om hulp 😉
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Thulinma,

Het is absoluut een goede suggestie en ik verwacht dat er absoluut naar gekeken wordt 🙂 Simyo probeert zich altijd te onderscheiden van de rest en als dit een optie is, staat iedereen daar voor open!

Heel erg bedankt dat je ook meteen een helpende hand aanbiedt 😃
Badge
Nou ja, die helpende hand aanbieden is voornamelijk egoïstisch, natuurlijk... ik wil hier gewoon zelf gebruik van kunnen maken ;-)
Goed om te zien dat ik niet de enige ben die er wel iets in ziet!
Reputatie 5
Badge +11
Ach Thulinma, vanwege een gezond egoïsme zitten we hier toch bij Simyo 😉

Reageer