.

Beantwoord

Hoe komt het dat de dekking zo slecht is op mijn nieuwe adres?


Reputatie 1
Badge +1
Postcode: 6005SG
Telefoon: iPhone 4 (iOS 7.1.2.)
Aanbieder: KPN NL 16.1

We zijn vorige maand naar Tungelder (gemeente Weert) verhuisd.
Sindsdien is onze bereikbaarheid voor simpel bellen en SMS'en (zowel binnenshuis als in de tuin)
slecht (2 streepjes - soms) / zeer slecht (1 streepje - vaak) of totaal afwezig (geen service - veel te vaak.).
Krijg ook meer dan eens een berichtje "
qte...
welkom in Belgie
...unqte
terwijl we op dat moment toch echt in nederland zijn

Daarom 3 vragen:
Q1 - Is dit een gekend issue?
Q2 - Bestaan er plannen om de dekking te verbeteren en zo ja binnen welke termijn?
Q3 - Wat kunnen we er zelf aan doen om de bereikbaarheid te verbeteren?
icon

Beste antwoord door Sean 20 July 2016, 14:37

Bekijk originele reactie

38 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Hi levensnevel,

Wij vinden het ook heel erg jammer dat je zo snel bij ons weggaat en dat we je niet hebben kunnen helpen 😞 Voor ons zal je altijd een Simyaan blijven! Ik hoop dat het netwerk bij de nieuwe provider wel goed is. Fijn dat je in ieder geval zo snel geholpen bent.

Net als Groentjuh ben ik ook benieuwd naar de verdere ervaring met VoWIFI. Helaas verdwijnt het Forumaccount met de portering van het telefoonnummer. Gelukkig hebben we nog genoeg andere kanalen waar we op te bereiken zijn :)

Groetjes,
Niels
Reputatie 7
Badge +9
Levensnevel, kun je ons (of in ieder geval mij) wel nog even op de hoogte houden over je ervaring met vowifi?

Ik ben echt benieuwd hoe goed dat nu echt werkt.
Reputatie 1
Badge +1
epiloog.
Ik vind het echt jammer dat onze wegen zich snel gaan scheiden.
Niets dan lof voor SIMYO. Dank voor jullie meedenkenen behulpzaamheid.
Jammer van de halstarrige houding en het oude tijd denken van KPN want dat kost jullie klanten.
Reputatie 1
Badge +1
goede vroeg morgen allen,

Vooralsnog gaat het allemaal crescendo.
  • afgelopen vrijdag een geschikt mobieltje aangeschaft (iPhone SE)
  • gisteren bij Vodafone langs geweest. Na wat wachten perfect geholpen en een half uur later liep ik met een nieuw SIM only contract en een nieuwe SIM kaart de winkel uit.
  • pakweg 2 1/2 uur later dwarrelde er een sms'je van Vodafone binnen dat de aanvraag voor nummerbehoud is goedgekeurd.
Nu is het het wachten op een berichtje van vodafone wanneer m'n mobiele nummer daadwerkelik is overgezet naar m'n nieuwe provider.
Reputatie 6
Badge +4
Hi Thomas,

bedankt voor je reactie & bevestiging.
Zal waarschijnlijk naar Vodafone overstappen omdat zij Voice over WiFi aanbieden.
Maar dat laat ik zo snel als mogekijk weten.


Ik ben benieuwd hoe het verloopt levensnevel! 😉
Reputatie 1
Badge +1
Hi Thomas,

bedankt voor je reactie & bevestiging.
Zal waarschijnlijk naar Vodafone overstappen omdat zij Voice over WiFi aanbieden.
Maar dat laat ik zo snel als mogekijk weten.
Reputatie 6
Badge +4
Hoi levensnevel,

Wat goed om je weer terug te zien op het Simyo Forum! ;)

Zo! Wat raar dat je zo lang moet wachten bij de klantenservice van KPN en dat je vervolgens van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Omdat KPN de netwerkbeheerder is kunnen wij er namelijk niets aan veranderen dat KPN het gebruik van een GSM repeater niet toestaat. Voor jou schiet dat natuurlijk niet erg op! Ik heb nog extra m'n best gedaan door zonet met de netwerkspecialisten van KPN te bellen. Helaas krijg ik een bevestigend antwoord: op dit moment is er geen verbetering in de dekking mogelijk en een GSM repeater staan ze niet toe.

Ik kan me voorstellen dat je vanwege de slechte dekking dan toch wilt overstappen naar een andere provider. Het aanbod van Illias staat dan ook nog steeds. Als dit is wat je wilt doen, dan raad ik je aan om vooraf contact op te nemen met de provider van je keuze om zekerheid te krijgen over de kwaliteit van de dekking op jouw postcode. Zodra je een provider hebt gevonden kun je daar een bestelling plaatsen met Nummerbehoud. Dat moet verder helemaal goed komen.

Weet je al of dit is wat je gaat doen?

Groetjes,
Thomas
Reputatie 1
Badge +1
Doe je best SIMYANEN want in een gelijktijdige discussie welke ik met KPN voer geeft KPN aan dat bij de oplossing bij SIMYO vandaan dient te komen.
Reputatie 1
Badge +1
Alles overziend bestaat de kans dat we, gezien de verdommunicatie van de kant van KPN, helaas gebruik moeten gaan maken van de toezegging welke ons ruim een jaar geleden door een toenmaalige moderator (Ilias) gedaan is
qte...
Als het bereik dusdanig slecht blijft dat het niet te doen is, dan kunnen wij ervoor zorgen dat je vervroegd kunt overstappen naar een andere provider die op die locatie wel genoeg bereik heeft. Dat zullen we natuurlijk doen met pijn in ons hart, maar soms de beste service is niet altijd hetgeen wat Simyo het best uitkomt. Wij doen het voor onze klanten.
...unqte
In gedachten het gezegde "een man een man, een woord een word" ga ik er vanuit dat deze toezegging anno nu gestand gedaan wordt..

Overigens is een schriftelijk akkoord voor het gebruik van onze GSM repeater (ligt nu ergens achter in de schuur stof te verzamelen) natuurlijk voor beide partijen de beste oplossing. Dus beste medewerkers van SIMYO doe je best .
Reputatie 1
Badge +1
bedankt Groentjuh,

dan gaan we de optie Voice over WiFi maar eens verder onderzoeken.

BTW, dat KPN Netwerk Chat is kwalitatief uitermate teleurstellend.
stel je een vraag om 10:47, komt er om 12:19 een eerste reactie
Uiteindelijke antwoord:
qte...Die vraag kan je het beste bij je telefoon provider neerleggen .unqte
En aangezien dat toch echt (in)direct KPN is gevraagd bij welk KPN deurtje we ons dan kunnen melden voor onze "paarse krokodil" vraag. (12:20)
Het is nu 12:42 en stil, lunchtijd?
Reputatie 7
Badge +9
  • switch naar een andere provider (bijv. vodafone met hun femtocel - leveren ze die eigenlijk nog?)

Nee, Vodafone levert sinds de uitrol van zijn 4G-netwerk geen SignaalPlus meer.

Ik zou me richten op VoWIFI. KPN en T-mobile bieden het (nog?) niet, maar Tele2 en Vodafone hebben het wel.
Reputatie 1
Badge +1
Zijn we weer.
Het blijft behelpen, zo zeer zelfs dat ik in m'n werkkamer zeg 50% van de tijd de melding 'geen servce' in de linker bovenhoek van m'n slimme telefoons heb staan. Wat lastig gedurende het thuiswerken.

KPN geeft vooralsnog geen sjoege op m'n vragen.
Nu het repeater verhaal, zonder toestemming van de KPN, vooralsnog een gesloten boek blijft zit ik natuurlijk te broeden op alternatieven.
  • dual SIM mobieltje met als tweede SIM een SIMkaartje van een belgische provider
  • mobieltje met een extra gevoelige antenne
  • switch naar een andere provider (bijv. vodafone met hun femtocel - leveren ze die eigenlijk nog?)
iemand een idee / work around wat effectief is gebleken?
Reputatie 6
Badge +5
Hi levensnevel,

Ah, onhandig dat het een bekend probleem is waar momenteel nog geen oplossing voor is. Dan is het natuurlijk extra zuur als je je repeater niet meer mag gebruiken. Waarom het KPN netwerk nog steeds geen gebruik maakt van VoWIFI weet ik niet, Scotsman. Laten we in ieder geval hopen dat deze techniek snel beschikbaar is!

Scotsman en Groentjuh, bedankt voor jullie reacties en tips :)

Groetjes,
Niels
Reputatie 7
Badge +9
Ik bedoel ook niet dat de repeater slecht is of stoort; Ik zeg dat de repeater hoogst waarschijnlijk wetgeving overtreedt, waar het Agentschap Telecom toezicht op houdt. Puur daarop wordt gelet en niet naar de achterliggende reden waarom iemand zo'n repeater heeft gekocht en gebruikt.

Ik hoop voor jou en andere, dat technieken zoals bijvoorbeeld vowifi snel ook naar andere providers komen! Dan kunt je namelijk legaal wifi routers (met internet) als zendmastvervangers gebruiken en dat is dan wel legaal.
Reputatie 1
Badge +1
@ Niels -
het is een gekend probleem in ons kerkdorp, Altweerterheide & Swartbroek (allemaal gemeente Weert) .
Is in juli 2016 o.a. door de ;leverancier van de Repeater uitvoerig naar gekeken. En daar is sindsdien geen verbetering in gekomen en die is ook niet te verwachten op korte / middellange termijn
Heeft iets te maken met wonen in een natuurgebied en daarom het door de overheid ingestelde verbod op het plaatsen van extra zendmasten door de hh telecom providers.

Krachtigere zenders in de huidige masten plaatsen zou een oplossing zijn.
Maar daar willen de KPN's, T-Mobile's en Ziggo's van deze wereld niet aan gezien het, relatief gezien, gering aantal huizen en bewoners per vierkante kilometer.

Het is zoals het is en daar verander je als consument helaas niets aan.

@ Groentjuh
Onze GSM repeater veroorzaakte geen enkele overlast. We zijn een kleine hechte gemeenschap en het onderlinge kontakt is goed.
Uit de uitleg welke ik vandaag de Repeaterboer kreeg begrijp ik dat er eind 2017 een controleronde van het Agentschap Telecom geweest waarbij alle leveranciers van GSM repeaters gescreend zijn.En de leveranciers zijn wettelijk verplicht om de adresgegevens van de kopers van GSM repeaters door te geven wanneer hier om gevraagd wordt (Het Agentschap Telecom is tenslotte een overheids orgaan)
Naar aanleiding van deze screening hebben duizenden repeater bezitters een brief gehad.
Ben dus niet de enige die nu met een nutteloze repeater zit.met

Maar goed, we hebben 'whatsapp' & 'skype' en een vaste telefoonlijn voor wanneer het internet 'plat ligt' dus we overleven het wel. Maar echt practisch is het zo niet..
Reputatie 7
Badge +9
Jammer dat voice over wifi bij KPN/Simyo nog op zich laat wachten. Wat is de reden voor de vertraging? De techniek bestaat al een tijdje dus het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden zou je zeggen. Mijn provider hier (Three) biedt dit al sinds vorig jaar aan ("Three InTouch Wi-Fi Calling") en dit is een uitkomst voor mensen zoals wij die in oudere huizen wonen met dikke zandstenen muren waar het mobiele bereik slecht is.
Reputatie 7
Badge +9
Ik snap ergens het agentschap Telecom wel. Zo'n GSM versterkers zendt op frequenties, waarop alleen houders van een vergunning op mogen zenden. KPN, Vodafone, T-Mobile of Tele2 en niet jij.

De technieken, die zou kunnen helpen in deze soort situaties, is vowifi (voice over wifi).

Volgens een google zoektocht zou KPN dit in de loop van 2017 (linkje, linkje) uitrollen. Inmiddels is dat echter veranderd naar "Onbekend/Niet beschikbaar/We zijn er nog druk mee bezig."

Als ik even kritiek mag zijn; Sommige andere providers bieden even VoWIFi aan en 2017 is al eventjes voorbij. Met de huidige isolatiewensen en soort bouw leuk het mij niet onhandig als KPN en vriendjes daar toch snel en goed naar gaan kijken! VoLTE mis ik overigens ook nog bij Simyo, maar KPN is daar in ieder geval mee begonnen!
Reputatie 6
Badge +5
Hi levensnevel,

Dat is een tijd geleden! Wauw, zo'n brief is even schrikken 😞 Gaat dit om de GSM Repeater die je destijds hebt aangeschaft? Mag je deze officieel niet gebruiken? Als ik de eerdere berichten in dit topic lees zijn er al meerdere dingen geprobeerd om het netwerkprobleem op te lossen. Vreemd dat er na al deze tijd nog steeds niet aan gedaan is. Heeft de rest van de buurt hier ook last van? Ik heb je zojuist een netwerkklachtenformulier via de mail gestuurd. Zou je die zo compleet mogelijk kunnen invullen en terug kunnen mailen? Dan zal ik de klacht doorzetten naar onze netwerkspecialisten :)

Groetjes,
Niels
Reputatie 7
Badge +6
In het begin lees ik iets over een netwerk klacht formulier, hier is verder niet meer op terug gekomen!?

Neem aan dat je de buitenlandse netwerken hebt geprobeerd, weet niet exact je woonplaats.

Wel raar dat de gsm versterker gewoon te koop is maar uiteindelijk niet toegestaan is, heeft de verkoper jou daar niet over geïnformeerd.
Was een behoorlijke investering denk ik.
Reputatie 1
Badge +1
Daar zijn we weer.
Vandaag dwarrelde er een brief van het agentschap Telecom op onze deurmat.
De inhoud kan je wel raden Demonteren of anders inbeslagname en een boete van max 2.000 euri.
We zijn dus weer terug bij af met onze iPhones 5S.
Af als in binnenshuis 'geen service' of max 1 streepje bij zowel het KPN Netwerk (onze prive GSM's als
T-Mobile (m'n zakelijke GSM)
Iemand nog suggesties om weer een fatsoenlijke ontvangst te krijgen?
Want dit werkt niet 😞
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Levensnevel,

Heel prettig dat het opgelost is! 😃 Dankjewel voor je terugkoppeling! Op deze manier hebben andere mensen er wellicht ook baat bij. Super!

Laat je 't weten als je nog andere vragen hebt?

Groetjes,
Jihane
Reputatie 1
Badge +1
verbetering gaf uiteindelijk toch te veel ergernissen.
In overleg met de GSM Repeater Shop hebben we een passende oplossing gevonden:
de GSM Repeater RF G10C-F van RosenFelt + een UG-RF-OYLA-9 Yagi Logarithm Richtantenne
Spulletjes kwamen gisteren binnen.
Vandaag middels een proefopstelling uitgeprobeerd.
Wat een verbetering.
Nog ff wat montage materiaal halen (muurbeugels en een metalen buis voor de buiten antenne)
En dan is het leed geleden.
Voor de techneuten onder ons: ik heb bij m'n iPhone 4 de signaalsterkte indicatie middels streepjes vervangen door cijfers.
Bij '40' sta je zowat onder de zendmast; '80' is goed; vanaf '100' wordt de ontvangst minder en daarna gaat het van kwaad, via '110'- '120' - '130' tot erger: '140' en 'no service'
We zaten in de oude situatie in de beste gevallen zo rond de '100' - '105'.
In de testopstelling, zonder finetuning, zitten we vlak bij de binnen-antenne op '74'.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Levensnevel,

Wat ontzettend fijn om te horen dat het bereik verbeterd is! Ik hoop echt dat het zo blijft, en anders kun je gewoon aan de bel trekken. :)

Groetjes,
Jihane
Reputatie 1
Badge +1
Levering van nieuwe SIM kaart super snel. 27e aangevraagd en de 28e in de bus.
Top dus!
Ontvangst met de nieuwe SIM kaart thuis beter, nu:
goed (3 streepjes - soms); redelijk (2 streepjes - regelmatig); matig (1 streepje - soms) of totaal afwezig (geen service - af en toe).
De miracle cure is het vooralsnog dus niet, maar we zijn tevreden met de verbetering.
Allen: dank voor het meedenken en de tips & tricks.
Benieuwd of deze verbetering de komende tijd stand zal houden.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Levensnevel,

Natuurlijk zou ik jou een nieuwe simkaart willen toesturen! Ik zie echter inderdaad dat jij dit zelf al voor elkaar hebt gekregen. Laat je het mij weten wanneer de simkaart binnen is? Ik ben benieuwd of het de oplossing bleek te zijn!

@ Wimj12: Dank voor je reactie!

Groetjes,
Jihane

Reageer