Skip to main content
Beantwoord

Heb ik een phishing sms'je ontvangen van ''Simyo''?

• April 14, 2026
  • 5 reacties
  • 32 Bekeken

Vandaag een sms ontvangen van tel nr 06-23818112 over het bijwerken van gegevens, welke mij niet juist lijkt. Kan dit iets te maken hebben met het plotselinge hoge dataverbruik dat mij wordt aangerekend? Dit gebeurt nl altijd rond hele uren en ook wanneer ik data uit heb staan en de telefoon idle met wifi is verbonden. Zelfs als die in een metalen locker ligt.

En voor degenen die liever symptomen bestrijden, ik had dataplafond aangezet miv april, maar dit is weer ongedaan gemaakt en gaat na opnieuw aanzetten in mei weer in.

Moderator: Titel is aangepast voor duidelijkheid en betere vindbaarheid.

Beste antwoord door Shaniqua

Hoi ​@Jo_ost,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier een topic over opent en een melding over maakt, dit is inderdaad een vorm van phishing. Zoals ​@Groentjuh ook heeft aangegeven in zijn bericht, zijn er helaas meerdere meldingen van klanten die dezelfde phishing sms ontvangen. Het is belangrijk dat je niet op deze linkjes klikt en ik adviseer je om het nummer te blokkeren en de sms te verwijderen. Ik zal in ieder geval dit topic ook intern doorsturen naar de juiste afdeling om een melding te maken. Wij hebben ook een handige blog waarin we onder andere informeren over phishing en hoe je dit kunt voorkomen. Je kunt de blog hier teruglezen: Spoofing, phishing en smishing: wat is het en hoe voorkom je het?

In je bericht vraag je of deze sms te maken kan hebben met je hoge data verbruik. Dat is niet het geval, dat staat namelijk echt los van elkaar. Het is goed om te weten dat als je internet aanstaat, je telefoon altijd gebruik kan maken van het internet, ook al zit je niet op je telefoon. Je apps verbruiken namelijk op de achtergrond ook data omdat ze bijvoorbeeld verversen, updaten of als meldingen binnenkomen.

Je gaf ook aan dat dit ook gebeurt als je telefoon verbonden is met wifi, maar weet je zeker of je data dan echt ook uitstaat op je toestel? Het is namelijk niet zo dat als je telefoon verbonden is met de wifi dat je telefoon automatisch je mobiele data uitzet. Op Android-toestellen heet het deze optie 'Slimme netwerkwissel'. Ik adviseer je om deze optie uit te schakelen als deze aanstaat. Controleer ook of je foto's gesynchroniseerd worden naar de cloud via 4G of 5G, want dit kan ook veel data verbruiken. Meer informatie over hoe back-ups werken op je Android toestel kun je hier teruglezen: Back-up instellingen op je Android

Tot slot was ik net zoals ​@JanD benieuwd naar hoe je dataplafond was uitgeschakeld. Dus ik heb snel even een kijkje genomen op jouw aansluiting. Wat ik terugzie op het netwerk is dat je inderdaad in april je dataplafond heb aangezet en hier ook een bevestiging per e-mail van hebt ontvangen. Op het netwerk zie ik niet terug dat je in maart een dataplafond hebt aangezet. Weet je zeker of dat de eerste keer goed is gegaan? Ik zie namelijk geen bevestiging in maart. Je kunt zoals ​@JanD aangaf ook via Android toestellen zelf een dataplafond instellen. Hoe je dat kunt doen kun je hier teruglezen: In 3 stappen een mobiel datalimiet op Android instellen

Ik hoop dat je hiermee iets meer duidelijkheid hebt. Mocht je nog vragen hebben, hoor ik dat graag! 

Heel erg bedankt voor jullie behulpzaamheid, ​@Groentjuh en ​@JanD!

Groetjes,
Shaniqua

5 reacties

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum Expert
  • April 14, 2026

Zie ook hier: https://forum.simyo.nl/bellen-sms-en-netwerk-en-nummerbehoud-85/pas-op-spam-sms-bericht-vanuit-een-duits-telefoonnummer-50465

Er zijn meer die die SMS hebben ontvangen. Hij is niet van Simyo afkomstig.

JanD
  • Forum Expert
  • April 14, 2026

Door wie of wat is het dataplafond ongedaan gemaakt ​@Jo_ost ?

• auteur
  • Beginner
  • April 14, 2026

Dat weet ik niet @JanD. Heb het op 31-3 aangezet, omdat ik ineens meer dan mijn maandelijkse verbruik binnen 1u rijden zonder navigatie zou hebben verbruikt. Maar moet wel bekennen, dat ik niet heb gecontroleerd of de bevestigingsmail is ontvangen.

Omdat ik ook allerlei verdachte apps binnen 'Android OS' had uitgeschakeld, heb ik de telefoon eerst opnieuw moeten installeren en kon toen, vanwege de reset, makkelijker monitoren waar de data heen ging. Toen ik die week weer een keer zo'n 3gb data kwijt was, heb ik de 30 apps die in dat cluster vallen 1 voor 1 op dataconsumptie gecheckt. De grootste verbruikers, met 17,94kb datagebruik, binnen die groep, waren carrierupdate en carrierdefaultapp, maar zullen samen niet de 3gb halen.

Omdat erna de telefoon weer crashte heb ik toen maar e/os erop gezet om van alle google datahonger af te zijn. Gisteren rond 17u reed ik op dezelfde route weer ruim 2gb dataverbruik, terwijl de gsm gelockt op de stoel lag en hooguit wat browsers openstonden zonder lopende downloads. Ik heb voor de zekerheid toch maar het domein ota.googlezip.net geblock, wat vaak in zulke gevallen de boosdoener schijnt te zijn, maar laat de telefoon meestal thuis nu.

Tussendoor een andere gekocht, die terug gaat vanwege de trage verbinding (10% van een model uit 2016 wat ik nog had liggen). Gek genoeg werd die sneller na het verwijderen van de simkaart, wat mogelijk toch een link met t simyo netwerk kan betekenen.

Maar eerlijk gezegd, vind ik het van de zotten om een dataplafond nodig te hebben wanneer ik maandelijks 2,5 vd 12gb verbruikte, met uitschieters naar 4,5gb als ik paar dagen wifi uit had staan. En heb al begrepen, dat dit vaak pas na opraken bundel actief wordt dus dan zou ik ieder uur moeten checken of de data op hol slaat. Meestal is dit namelijk om xx:00, :01 of :02 en klapt dan direct naar minimaal 2gb verbruik.

JanD
  • Forum Expert
  • April 15, 2026

Beste ​@Jo_ost bij een Android telefoon kun je zelf ook een data-waarschuwing en-plafond instellen.

Shaniqua
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • antwoord
  • April 17, 2026

Hoi ​@Jo_ost,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier een topic over opent en een melding over maakt, dit is inderdaad een vorm van phishing. Zoals ​@Groentjuh ook heeft aangegeven in zijn bericht, zijn er helaas meerdere meldingen van klanten die dezelfde phishing sms ontvangen. Het is belangrijk dat je niet op deze linkjes klikt en ik adviseer je om het nummer te blokkeren en de sms te verwijderen. Ik zal in ieder geval dit topic ook intern doorsturen naar de juiste afdeling om een melding te maken. Wij hebben ook een handige blog waarin we onder andere informeren over phishing en hoe je dit kunt voorkomen. Je kunt de blog hier teruglezen: Spoofing, phishing en smishing: wat is het en hoe voorkom je het?

In je bericht vraag je of deze sms te maken kan hebben met je hoge data verbruik. Dat is niet het geval, dat staat namelijk echt los van elkaar. Het is goed om te weten dat als je internet aanstaat, je telefoon altijd gebruik kan maken van het internet, ook al zit je niet op je telefoon. Je apps verbruiken namelijk op de achtergrond ook data omdat ze bijvoorbeeld verversen, updaten of als meldingen binnenkomen.

Je gaf ook aan dat dit ook gebeurt als je telefoon verbonden is met wifi, maar weet je zeker of je data dan echt ook uitstaat op je toestel? Het is namelijk niet zo dat als je telefoon verbonden is met de wifi dat je telefoon automatisch je mobiele data uitzet. Op Android-toestellen heet het deze optie 'Slimme netwerkwissel'. Ik adviseer je om deze optie uit te schakelen als deze aanstaat. Controleer ook of je foto's gesynchroniseerd worden naar de cloud via 4G of 5G, want dit kan ook veel data verbruiken. Meer informatie over hoe back-ups werken op je Android toestel kun je hier teruglezen: Back-up instellingen op je Android

Tot slot was ik net zoals ​@JanD benieuwd naar hoe je dataplafond was uitgeschakeld. Dus ik heb snel even een kijkje genomen op jouw aansluiting. Wat ik terugzie op het netwerk is dat je inderdaad in april je dataplafond heb aangezet en hier ook een bevestiging per e-mail van hebt ontvangen. Op het netwerk zie ik niet terug dat je in maart een dataplafond hebt aangezet. Weet je zeker of dat de eerste keer goed is gegaan? Ik zie namelijk geen bevestiging in maart. Je kunt zoals ​@JanD aangaf ook via Android toestellen zelf een dataplafond instellen. Hoe je dat kunt doen kun je hier teruglezen: In 3 stappen een mobiel datalimiet op Android instellen

Ik hoop dat je hiermee iets meer duidelijkheid hebt. Mocht je nog vragen hebben, hoor ik dat graag! 

Heel erg bedankt voor jullie behulpzaamheid, ​@Groentjuh en ​@JanD!

Groetjes,
Shaniqua