.

Beantwoord

Beltegoed wordt langzaam afgesnoept zonder gebruik telefoon?!?

  • 16 June 2021
  • 2 reacties
  • 397 Bekeken

Badge

Ik heb sinds een paar weken een sim only gekocht voor de telefoon van mijn dochter op school.

Ze heeft deze telefoon voor noodgevallen en de afgelopen 2-3 dagen heeft ze hem niet gebruikt. Vreemd genoeg kreeg ik eergisteren een bericht, dat de databundel op haar telefoon bijna verbruikt was. We hebben de instellingen bekeken, maar dataroaming stond uit, op mobiel internet zijn er geen apps die daar data van mogen gebruiken, behalve whatsapp en die was niet gebruikt.

 

Gisteravond kreeg ik een email dat de databundel helemaal was verbruikt, en dat er geld van het beltegoed werd afgehaald. Wederom de telefoon bekeken (deze was nog steeds NIET gebruikt en zat nog steeds in de schooltas) en geen activiteit kunnen ontdekken….

We hebben al diverse sim only deals gehad, maar dat er zo maar beltegoed en databundels opgemaakt worden zonder dat je de telefoon gebruikt hebben we in 20 jaar nog nooit meegemaakt.

Ik lees hier diverse berichtjes dat meerdere mensen er last van hebben. Voor ons is dit nu de reden om simyo niet meer te gaan gebruiken.

De tweede simkaart, die besteld was voor zoonlief, sturen we terug, omdat we niet weer dit gedoe willen.

 

Graag zou ik willen weten wat de reden is, dat er dataverbruik plaatsvindt zonder dat er toestemming is op de telefoon om mobiel internet te gebruiken en zonder dat er iemand de telefoon bedient.

icon

Beste antwoord door Groentjuh 17 June 2021, 10:30

Bekijk originele reactie

2 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Simyo haalt niet zomaar data af; Simyo meet enkel wat er door een toestel verbruikt wordt en verrekend dat dan.

De oplossing zit dan ook ergens in het toestel. Meeste toestellen houden vrij precies bij welke app hoeveel KB gebruikt. In dit hoofdstuk van dit blog wordt uitgelegd hoe je kunt zien welke app op android data verbruikt en in dit hoofdstuk is hetzelfde te vinden voor ios.

Je kunt best overstappen, maar indien er simpelweg toch een app het voor elkaar krijgt om data te verbruiken op je toestel, dan gaat dat zelfde waarschijnlijk gebeuren bij alle andere providers.

Mocht je overigens bij prepaid geen data willen verbruiken, dan kun je ook via "Mijn Simyo” de optie "Internet op je mobiel” uitzetten. Dan wordt internetten vanuit Simyo geblokkeerd en is het simpelweg niet mogelijk om data te verbruiken.

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Renti, 

Welkom op ons forum!

Het is erg frustrerend als blijkt dat er internet is verbruikt, maar jij dit niet bewust gedaan hebt. Belangrijk om te weten is dat je simkaart in opdracht van je toestel werkt en niet andersom. Het kan zijn dat er bepaalde apps op de achtergrond updaten, verversen of continue nieuwe informatie ophalen. Denk hierbij aan Whatsapp, de mail app of Facebook app (dit zijn apps die berichten blijven ophalen om jou up to date te houden wanneer je de app opent). Er kan ook een update hebben plaatsgevonden die via de mobiele data is gedownload in plaats van de WiFi. Je kan in je toestel per app instellen of deze gebruik mag maken van het mobiele internet en/of deze mag verversen op de achtergrond. 

De “WiFi-assistentie” is vaak een onbewuste boosdoener. WiFi-assistentie is een instelling op je smartphone die de verbinding met je wifi-modem verbreekt als het wifi-signaal zwak is. Bij zo’n zwak signaal heeft je telefoon nog wel verbinding met de WiFi-modem, maar de internetsnelheid is hierdoor laag. WiFi-assistentie verbreekt dan de verbinding zodat je telefoon overschakelt op mobiel internet. Het is van belang de instellingen van je toestel te checken en eventueel aan te passen om te voorkomen dat je in de toekomst nog een keer (ongewenst) veel MB’s verbruikt. Maak daarvoor gebruik van dit blog

Heb je hier nog vragen over? Reageer dan even op dit bericht 😊

Groetjes,
Bas

Reageer