.

Beantwoord

Kunnen jullie Buitenlandse nummers blokkeren?

  • 10 March 2016
  • 15 reacties
  • 2518 Bekeken

Badge
Wij (familie met 4 Simyo-nummers) worden de laatste dagen herhaaldelijk gebeld door 355 679435270 en 386 49839268. Er wordt kort gebeld (te kort om op te nemen) in de hoop dat je terugbeld. Zijn dit soort nummers te blokkeren? Ik weet dat Tele2 dit soort nummers blokkert, doet Simyo dat ook of kun je landen blokkeren op je telefoon?
icon

Beste antwoord door Tiury 11 March 2016, 10:54

Bekijk originele reactie

15 reacties

Reputatie 6
Badge +10
Hoi AHGteD, welkom op het Simyo forum :)

Wat vervelend dat jullie alle vier lastig worden gevallen door deze buitenlandse nummers. Helaas kunnen we deze nummers niet direct vanaf het netwerk blokkeren, want hiervoor moeten we eerst een onderzoek starten. Wat je wel kunt doen is deze nummers blokkeren in je telefoon 🙂. Weet je niet precies goed dit moet, help ik je daar graag mee. Ik hoef dan alleen de type telefoons van je door te krijgen.

Laat je het me weten?

Groetjes, Tiury
Hallo,

Normaal gesproken kan je gewoon vanaf je mobiel alle buitenlandse nummers blokkeren met de "barring" code zoals alle andere netwerken hebben. Echter Simyo heeft deze "dood gewone service" niet geactiveerd. Als klant maak je gebruik van het KPN netwerk dus zou je deze barring service toch ook moeten hebben?

Via andere netwerken kan je zoals aangegeven in de onderstaande website alle binnenkomende en uitgaande calls en sms zelf in de hand houden:
http://www.bakcell.com/en/call-and-sms-barring

Zowel op dit forum als op andere fora zijn er klachten van Simyo klanten betreft vreemde sms die verstuurd worden. Ook ontvangen veel klanten vreemde telefoontjes uit het buitenland. Steeds weer geeft Simyo aan dat ze er niets aan kan doen en dat jij dus of een nieuwe nummer krijgt of alle nummers zelf blokkeren. Aangezien nummers steeds weer veranderen heb je een hele waslijst aan geblokkeerde nummers. Daarnaast heeft Simyo geen contract met apple. Klanten met een Iphone versturen zonder dat zij dit beseffen smsen naar het buitenland. Ben je zelf in het buitenland dan kan je ook verwachten dat je Iphone stiekem smsen verstuurd. Als je dan vraagt naar welke nummer je mobiel deze smsen heeft verstuurd kan Simyo hier geen antwoord op geven. Hoe kan ik dan die nummers blokkeren Simyo?

Aangezien er zoveel klanten last van hebben en met het oog op beveiliging (bv tegen fraude/misbruik uit nigeria of andere landen) zou je als goede provider met zogenaamd de beste service die netwerk barring service toch aan moeten zetten? Wat bij andere providers normaal is. Kpn heeft het standaard zo ook andere providers. Waarom heeft Simyo deze service niet aan?

Het enige dat ik me kan bedenken is, dat door deze service niet aan te bieden Simyo profiteert van alle calls/smsen naar het buitenland, want dat valt namelijk buiten je bundel terwijl je maandelijks genoeg minuten/smsen overhoudt.

Simyo doe er wat aan!!!

Ik heb spijt van het switchen naar Simyo al na 1 maand. Na contractperiode ben ik dus weg als dit soort problemen na jaren niet opgelost worden.
Reputatie 7
Badge +9
Ik ben benieuwd wat de mogelijkheden bij andere Nederlandse netwerken zijn. Ik heb wat rondgesnuffeld op het internet en krijg de indruk dat bij andere providers blokkeren op netwerkniveau alleen mogelijk is voor uitgaande gesprekken terwijl het hier gaat om binnenkomende gesprekken. De genoemde website lijkt me niet zo relevant want dat is een provider gevestigd in Baku, Azerbeidzjan.
Ongewenste nummers zijn wel te blokkeren op je telefoon (heb ik zelf goede ervaringen mee).
Ik ben benieuwd wat de mogelijkheden bij andere Nederlandse netwerken zijn. Ik heb wat rondgesnuffeld op het internet en krijg de indruk dat bij andere providers blokkeren op netwerkniveau alleen mogelijk is voor uitgaande gesprekken terwijl het hier gaat om binnenkomende gesprekken. De genoemde website lijkt me niet zo relevant want dat is een provider gevestigd in Baku, Azerbeidzjan.
Ongewenste nummers zijn wel te blokkeren op je telefoon (heb ik zelf goede ervaringen mee).


Ik had slecht een website gepaste. Echter dat zijn universele code zoals ook bij vodafone:
http://vodafone.intelliresponse.com/index.jsp?id=1652&question=Use+GSM+codes+to+manage+call+and+TXT+barring&requestType=NormalRequest&source=100

of op een willekeurige forum:
http://www.nairaland.com/203046/universal-gsm-codes

De barring passcode van KPN is 0000 standaard.

Je kan met die code zowel inkomende als uitgaande nummers blokkeren. Als Simyo die service gewoon aanzet, dan zijn alle problemen met vreemde nummers verholpen.

Ongewenste nummers kan je pas blokkeren wanneer je het nummer weet. Als ik in het buitenland ben verstuurd mijn mobiel blijkbaar smsen zonder dat ik het weet (Iphone), en dan zie ik de nummers niet (Simyo kan dit niet verschaffen) en kan ik deze dus ook niet blokkeren. Als ik gewoon in nederland ben verstuurd mijn mobiel blijkbaar ook smsen, daarvan zie ik dus dat het uit UK komt maar dan maak ik ook al kosten zonder dat ik het weet. Ik heb inmiddels verschillende nummers uit de UK geblokkeerd, het lijstje wordt steeds langer.
Reputatie 7
Badge +9
Wat de iPhone betreft: die verstuurt alleen een zgn. "silent text message" naar een Apple server in de UK wanneer (1) je de simkaart verwijdert en terugplaatst of (2) FaceTime/iMessage uit en weer aan zet. Die eenmalige registratie sms'jes zijn bij Simyo niet gratis want ze gaan naar een buitenlands nummer en die brengt Simyo altijd in rekening.
Als je de iPhone + simkaart bij een andere provider koopt dan zijn die sms'jes gratis. Maar Simyo verkoopt geen iPhones. Het blokkeren van het nummer van de Apple server lijkt me niet handig want dan kun je geen gebruik maken van FaceTime en iMessage.
Voorzover ik weet stuurt een iPhone behalve bovengenoemde registratie sms geen andere sms'jes op eigen houtje naar het buitenland. Een app die je zelf hebt geïnstalleerd kan dit uiteraard wel doen.
Ik gebruik geen FaceTime of iMessages, die zijn uitgeschakeld, ik maak alleen gebruik van die app om smsen te sturen verder staan imessaging uit. Alles staat uit, location services etc. daarom is het vreemd dat telkens als ik naar het buitenland ga, weer vreemde rekening krijg en zie ik deze maand weer rare smsen naar +44.

Binnenkort weer naar het buitenland, verwacht weer onverklaarbare smsen. Ik stap over op android en daarna ook weg bij simyo. Sinds overstappen naar Simyo alleen maar problemen gehad.
Voor wie nog twijfels heeft of andere providers de mogelijkheid hebben om zelf calls te blokkeren, bij Vodafoon is het zeker mogelijk! Je kan daar via website aanpassen maar voor wie zelf wil intikken kan ook, zie:

http://forum.vodafone.nl/t5/Apps-Diensten/Vodafone-oproepen-blokkeren-via-handset-en-blokkeringscode/m-p/250617/highlight/true#M6382

Zoals ik al melde, de codes zijn gewoon universeel voor alle providers en mobiels alleen providers moeten het wel die service aanzetten.
Reputatie 7
Badge +9
Je besluit om over te stappen vind ik wat voorbarig want Simyo heeft nog helemaal niet gereageerd. Het is best mogelijk dat het een kleinigheid voor Simyo is om barring codes in te voeren.

Ik ben wel benieuwd wat die "rare smssen naar +44" zijn. Ik reis meerdere keren per jaar van de UK naar NL en weer terug, waarbij ik elke keer mijn UK simkaart voor een Simyo simkaart verwissel en vice versa, maar behalve de activerings sms die de Simyo simkaart naar Apple stuurt zie ik helemaal geen andere onverklaarbare sms'jes die door mijn iPhone verzonden zouden zijn.
Simyo heeft wel degelijk gereageerd op mijn klachten maanden geleden per email. Men kon mij dus helemaal niet eens het nummer achterhalen die via mijn mobiel verstuurd zijn, behalve hun centrale nummer wanneer je in het buitenland bent. Ik zie die berichten dus ook niet in mijn smslog omdat ik ze niet zelf heb verstuurd. Simyo wil eventueel alleen de nummers achterhalen als er een gerechtelijke procedure gestart wordt. Men kon mij dus niet bewijzen dat ik die berichten heb gestuurd, maar betalen moet ik dus wel. Nu was ik gelukkig slechts een week in de VS en waren er gelukkig maar 3 onbekende smsen gestuurd wat 51cnt per stuk koste. Als ik mijn facturen bekijk was het al vanaf de eerst maand raak en werden er smsen naar de UK gestuurd, wat gelukkig niet duur was (Europa) maar wel buiten mijn bundel viel. Ook data werd gebruikt terwijl ik die niet had, deze heb ik later zelf kunnen aanpassen. In augustus, november (vanaf buitenland), december (vanaf buitenland) en februari zijn naar buitenlandse nummers verstuurd die mij niet bekend zijn. Van Microsoft kreeg ik ook zomaar sms berichten binnen om een en ander te activeren terwijl ik in het buitenland was. En dat terwijl ik nergens mijn nummer achterlaat behalve overheidsinstanties. Mijn verwachting is dat ook voor maart en april weer spook smsen "verstuurd worden" waar ik niets van weet.
Dus dat ik een "voorbarig besluit" maak klopt niet. Ik heb eerder contact gehad met Simyo. Simyo zegt zelf ook nog eens in de email dat je voor berichten die "niet aankomen" ook moet betalen, wat natuurlijk belachelijk is. Al mijn berichten zijn aangekomen anders zou ik volgens die verklaring dubbel hebben betaald.

Ik ben dus zelf zover dat ik overweeg om voor te leggen bij de rechter alleen om principiele redenen dat ik voor iets moet betalen en naar mijn mening niet heb gebruikt. Dat ik mijn mobiel naar nummers heb verstuurd dat accepteer ik als ik het nummer weet waarheen het gaat zoals +447786205094. Online heb ik gevonden dat dit iets met iMessage te maken heeft (staat uit bij mij) vandaar ook mijn overweging te switchen naar Android. Maar centrale nummers van Simyo, dat zegt mij echt niets.
U geeft aan de simkaarten te verwisselen als u in het buitenland bent. Dat doe ik niet, dus dan snap ik de zogenaamde activeringen ook niet.

Ik wil hier alleen mijn ervaring delen en begrijp gewoon niet waarom Simyo steeds aangeeft niet te kunnen oplossen terwijl de oplossing voor de hand ligt. Er hebben eerder mensen gemeld op deze forum betreft de barring code, blokkeren van internationale nummers zou ook wel voldoende zijn voor wie het zou willen. Simyo melde trouwens elders zelf op de forum dat KPN activeringscode 0000 is, maar dat zij met hun goede service die niet hebben.

Ik hou mijn kosten graag zelf bij, en bij Simyo lijk ik helemaal niets te kunnen instellen behalve bundel aanpassen en nog paar kleine aanpassingen als internet uit.

Bij Telfort had ik hier nergens last van, een levenslang onbeperkt inet bundel (nog van de oude abo) voor nauwelijks meer geld en had ik dit hele gedoe niet eens. Omdat ik dat niet meer gebruik, ben ik wegens goede ervaring van fam. overgestapt en meteen spijt!

Ik ben er klaar mee.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Ontevredenklant,

Wat jammer om je klachten hier te lezen op het Simyo forum. Er zijn voor Simyo absoluut wel manieren om bepaalde klanten te blokkeren, maar op een andere manier dan bij Vodafone zo te horen 🙂. We starten eerst een onderzoek waar de klant aan mee moet helpen door tijdstippen van overlast te vermelden. Er wordt vervolgens een waarschuwing gestuurd naar de afzender, waarna bij verder overtreding een blokkade volgt. Omdat dit voor een klant vrij intensief is, adviseer ik bijna alle gevallen eerst het bovenstaande.

Helaas verwijs je over de barringcodes en over de mogelijkheden bij andere providers enkel naar internationale pagina's. Zoals je misschien weet zijn de systeem en netwerk niet in elk land hetzelfde en heb ik begrepen van een collega van Vodafone dat dit bij hen op dezelfde wijze is geregeld 🙂. De pagina's waar je naar verwijst zullen daarom wel .COM of .CO.UK zijn en zijn niet relevant voor Nederlandse klanten.

Nu kunnen we ook erg ver doorkletsen over sms-verbruik en de 1.000 varianten van vragen op het Simyo forum, maar deze discussie lijkt me erg onzinnig, omdat ze in nagenoeg elk geval uiteindelijk te verklaren zijn 🙂 óf we met een gepaste oplossing zijn gekomen voor de klant.

Groetjes, Tiury
Hoi Ontevredenklant,

Wat jammer om je klachten hier te lezen op het Simyo forum. Er zijn voor Simyo absoluut wel manieren om bepaalde klanten te blokkeren, maar op een andere manier dan bij Vodafone zo te horen 🙂. We starten eerst een onderzoek waar de klant aan mee moet helpen door tijdstippen van overlast te vermelden. Er wordt vervolgens een waarschuwing gestuurd naar de afzender, waarna bij verder overtreding een blokkade volgt. Omdat dit voor een klant vrij intensief is, adviseer ik bijna alle gevallen eerst het bovenstaande.

Helaas verwijs je over de barringcodes en over de mogelijkheden bij andere providers enkel naar internationale pagina's. Zoals je misschien weet zijn de systeem en netwerk niet in elk land hetzelfde en heb ik begrepen van een collega van Vodafone dat dit bij hen op dezelfde wijze is geregeld 🙂. De pagina's waar je naar verwijst zullen daarom wel .COM of .CO.UK zijn en zijn niet relevant voor Nederlandse klanten.

Nu kunnen we ook erg ver doorkletsen over sms-verbruik en de 1.000 varianten van vragen op het Simyo forum, maar deze discussie lijkt me erg onzinnig, omdat ze in nagenoeg elk geval uiteindelijk te verklaren zijn 🙂 óf we met een gepaste oplossing zijn gekomen voor de klant.

Groetjes, Tiury


Beste Tiury,

Deze discussie is inderdaad onzinnig om verder door te gaan, omdat Simyo geen oplossing heeft voor mij en waarschijnlijk ook vele andere klanten gezien de reacties en vragen op deze forum. Simyo heeft nooit een oplossing aangeboden behalve dan met de vraag komen van of ik mijn contract wil afkopen! Dat is natuurlijk belachelijk. Simyo zou op zijn minst een contract beeindiging mogen aanbieden vanwege onvolledig informatie verstrekking.

De reden waarom ik op jou reactie reageer is dat je wellicht onvolledig was betreft website vermelding. Als je bedoelde dat Vodafoon op dezelfde wijze regelt met nummer blokkeren als Simyo, dan klopt dat niet. Ik heb contact gehad met Vodafoon omdat ik bezig was met het zoeken naar een goede provider waarbij ik een en ander zelf kan instellen. Vodafoon heeft mij bevestigd dat je, als klant bij hen alle blokkeringen zelf kan uitvoeren met je account. Via de website gaat het uiteraard anders. Als je mijn postings goed had gelezen had je ook gezien dat er een vodafone.nl tussen zat, namelijk: http://forum.vodafone.nl/t5/Apps-Diensten/Vodafone-oproepen-blokkeren-via-handset-en-blokkeringscode/m-p/250617/highlight/true#M6382
Daar zie je dat je via je mobiel zelf kan instellen, dus de call/txt barring waarover ik het had. De barringcode moet je wel eerst opvragen bij Vodafoon waarna je deze zelf kan aanpassen zoals dat ook op die forum pagina staat vermeld. Ik denk dat je onjuist bent geinformeerd.

Verder heb ik ook van Hollands nieuwe per mail bevestigd gekregen, dat deze de blokkeer opties ook heeft, hier een quote uit de reactie met Hollands nieuwe:

"
Wij zouden u graag als nieuwe klant bij Hollandsnieuwe welkom willen heten uiteraard.

Wij kunnen de volgende blokkades op uw account zetten :
Bar incoming calls
Bar data
Bar roaming calls
Bar outgoing calls and SMS
Bar outgoing international calls and SMS
Bar premium rate calls
Bar outgoing calls
Bar premium SMS
Bar outgoing SMS (on SurePay)
Bar outgoing SMS (on BSL)

Het is dus mogelijk om nummers en smsjes naar het buitenland compleet te blokkeren.
"

Hetzelfde lijstje als dat ik kreeg van een Vodafone medewerker.

Door deze blokkade mogelijkheden, hoeven klanten dus niet eerst lastig te worden gevallen met allerlei reclames, activeer codes en spook calls uit afrikaanse landen en elk buitenlandse nummer te moeten verzamelen om deze een voor een te blokkeren. Voor mensen die nooit naar een buitenlands nummer bellen of telefoons verwachten is zo'n internationale blokkade ideaal. In een keer zelf de boel uitzetten, hoe handig is dat? Wellicht voor Simyo ook erg handig om dit in te voeren, als vorm van service naar de klanten. Mij is Simyo in ieder geval kwijt.

Goed, ik hou hierover op.
Fijne dag
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Ontevredenklant,

Zoals Tiury ook heeft aangegeven, vinden wij het jammer om te zien dat je zoveel klachten hebt 😞 Helaas kan ik het antwoord niet anders maken dan dat hij al heeft gedaan.

Dit betekent niet dat wij in de toekomst deze optie misschien wel kunnen aanbieden. Ik zorg ervoor dat dit bij de juiste personen terecht komt. Wie weet kunnen we dit wel mogelijk maken op de lange termijn.

Het spijt me dat dit het punt is waarop jij hebt besloten om bij ons weg te gaan. Zoals gezegd, kan ik je helaas geen ander antwoord geven dan dat Tiury heeft gedaan. Mochten je nog vragen hebben, laat het dan weten.

Groetjes,
Angela
Badge +2

Ik zou graag willen, dat Simyo het mogelijk maakt +44 -nummers en dergelijke te blokkeren.
Ik kan namelijk NOOIT uit het buitenland gebeld worden, omdat ik daar eenvoudigweg geen vrienden heb. Dus dit is heel simpel door een computer te controleren, lijkt mij!
Maak gewoon een aanvinkhokje, met: kan (jan/nee) uit het buitenland gebeld worden. Dan kan ik dat als klant uitvinken en ontvang ik niet meer dagelijks spamtelefoontjes van ‘Microsoft’ uit India.

Ik hoop dat jullie hier, na vele jaren zo te zien, eens echt werk van maken!

Groet,
NicoW

Reputatie 7
Badge +9

Voor vele smartphones bestaan apps om oproepen van bellers te blokkeren. Misschien dat je daarmee kan bereiken wat je wilt.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi NicoW,

 

Leuk je weer eens te zien op het forum!

 

Bedankt voor je feedback, de optie om nummers te blokkeren voor klanten heeft Simyo niet. Dit is ook niet iets wat we momenteel kunnen aanbieden aan klanten. Ik ga je feedback doorgeven en kijken wat we daar mee kunnen doen. Zoals Groentjuh al aangaf zijn er opties om nummers te blokkeren in je toestel of apps die daarvoor zijn. :blush:

 

Groetjes,

Daisy

 

 

Reageer