.

'Smartphone via computer opladen gevaarlijk om malware'

  • 18 January 2016
  • 3 reacties
  • 193 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
Smartphones kunnen beter via netstroom worden opgeladen dan via een computer. Er is namelijk een soort malware ontdekt die via de computer smartphones binnendringt.

De Russische antivirusmaker Kaspersky heeft maandag een aantal beveiligingstips gepubliceerd waarmee gebruikers kunnen voorkomen dat ze slachtoffer worden van schadelijke software.

Het bedrijf waarschuwt voor een type malware dat kan voorkomen op iOS. De software besmet computers, maar dringt de iPhone binnen zodra die via een usb-poort wordt aangesloten.

De software maakt het besturingssysteem onveilig en stelt hackers in staat om via de microfoon mee te luisteren of zelfs ongemerkt de camera te bedienen.

Kaspersky geeft daarbij aan dat er ook schadelijke software is gevonden voor Android, Windows Mobile en Blackberry OS. Met de software kan informatie worden gestolen en gespioneerd.

Het Russische bedrijf raadt mensen aan onder meer veiligheidssoftware te installeren, apparaten met een wachtwoord te beveiligen en veiligheidsupdates altijd uit te voeren.


Bron: nu.nl
Link: http://www.nu.nl/internet/4199919/smartphone-via-computer-opladen-gevaarlijk-malware.html

3 reacties

Reputatie 5
Badge +10
A ha.
Blij dat ik hem via netstroom of Powerbank oplaad.
Reputatie 7
Badge +9
Het was te verwachten natuurlijk (achteraf), ik heb een betaalde versie van een anti-virus programma al vanaf mijn Nokia E7-00. Daarvoor altijd gratis versies.
Reputatie 5
Badge +8
Hoi Franswon,

Wat goed dat je deze informatie hier met ons deelt! Zeer nuttig, want ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn telefoon (tot vandaag) regelmatig via de laptop heb opgeladen. Bedankt!

Groetjes,
Sean

Reageer