.

CSFB; De tijdelijke schakel voor het bellen in een 4G netwerk

  • 28 March 2014
  • 10 reacties
  • 2223 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
Edit door @Thomas 9 juli 2018: Binnenkort kunnen Sim Only gebruiker via 4G (VoLTE) gaan bellen. In dit topic lees je er meer over.

De 4G netwerken in Nederland zijn snel groeiende, en daarbij ook het aantal gebruikers die gebruik maken van 4G. Maar voor bellen blijven we (nog) afhankelijk van het oudere 2G en 3G netwerk.In dit artikel gaan we dieper op het fenomeen CSFB oftwel Circuit-Switched Fallback in; Wat is het? Hoe werkt het? De voor- en nadelen van het systeem.

Lees hier het, behoorlijk technisch, verhaal.

Bron: 4Gmasten.nl

10 reacties

Reputatie 2
Badge +6
Hoi franswon,

Het is inderdaad een vrij technisch verhaal 🙂 Wel heel interessant. Deze technologie gaat telecomland op veel mooie manieren verbeteren, maar dat gaat zo te lezen nog wel even duren 😉
Reputatie 7
Badge +9
4g gaat de telecomwereld mooie dingen geven. CSFB is een hotfix totdat VoLTE er is.
Reputatie 7
Badge +9
En 5G is al volop in ontwikkeling !
Reputatie 2
Badge +6
@Franswon, Ik kwam dit artikel tegen over LTE-Advanced. Zijn dit 5G snelheden? Ik begrijp het allemaal niet zo goed meer :o

CSFB is een tijdelijke oplossing tot VoLTE er is. Maar wat is VoLTE dan precies en wat is LTE-Advanced...?
Reputatie 7
Badge +9
Beste Dries,

Wat wij 4G noemen is 3,9G http://nl.wikipedia.org/wiki/4G

Het echte 4G is LTE-Advanced, met veel hogere snelheden.

VoLTE is Voice over LTE, dan is CSFB uiteraard niet meer nodig.
Reputatie 7
Badge +9
Als je 4G hebt, dan bel je nog steeds over 2G of 3G. (Zie artikel)
VoLTE is Voice over LTE. Als dat er is, ben je niet meer afhankelijk van 2G of 3G om te bellen als 4G gebruiker.

Om 4G te zijn moet een maximale snelheid van 1gbit per seconde mogelijk zijn. LTE kan dat niet(300Mbit/s max) en is daardoor 3,9G gedoopt.
LTE-Advanced is een evolutie van LTE en haalt wel 1git per seconde.

Hoe snel 5G moet zijn is volgens mij nog niet duidelijk. Ik ben de nieuwe 5G eisen nog niet tegen gekomen. Jij wel Franswon?
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Groentjuh,

De eisen van 5G liggen nog niet vast, het gaat, zegt men, over tientallen Gbit/s.

Meer vind je op deze site http://en.wikipedia.org/wiki/5G
Reputatie 2
Badge +6
Maar is VoLTE dan niet gewoon bellen over 4G? 🙂 En LTE-Advanced is dus 4G? Of haal ik nou weer dingen door elkaar? 😮
Reputatie 7
Badge +9
VoLTE is inderdaad bellen over 4G en LTE-Advanced is het echte 4G, dus niet wat nu als 4G wordt aangeboden. Beide zijn hier nog niet beschikbaar.
Reputatie 2
Badge +6
VoLTE is inderdaad bellen over 4G en LTE-Advanced is het echte 4G, dus niet wat nu als 4G wordt aangeboden. Beide zijn hier nog niet beschikbaar.

Kijk dat is de uitleg die ik zocht 🙂 Dankjewel franswon!

Reageer