Skip to main content
Vraag

Vermiste contacten en berichten

• August 19, 2026
  • 15 reacties
  • 28 Bekeken

Léonz

Vandaag stuurde ik een sms om mijn beltegoed te behouden.

Zomaar opeens blijken alle telefoonnummers, alle ingekomen berichten en alle verzonden berichten verdwenen te zijn. Er zijn in deze drie categorieën nog één tot drie gegevens aanwezig.

Hoe kan zoiets gebeuren? Er is niets met de telefoon gebeurd, dus het moet een actie vanuit Simyo zijn.

Is hier iets aan te doen? Dit is natuurlijk rampzalig.

Telefoonboek staat op „Alle invoer“.

Moderator: Titel is aangepast voor duidelijkheid en betere vindbaarheid. 

15 reacties

Shaniqua
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • August 19, 2026

Hoi ​@Léonz,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp dat je hier enorm van schrikt. Het kwijtraken van je contacten en berichten is heel erg vervelend.

Om je meteen gerust te stellen: Simyo kan er niet voor zorgen dat er gegevens in jouw telefoon worden gewist. Als provider leveren wij alleen het netwerksignaal en de simkaart waarmee je belt, sms't en internet. De opslag van jouw sms-berichten, inkomende oproepen en telefoonnummers gebeurt lokaal op het geheugen van de telefoon zelf, of in een online cloud-account (zoals Google of iCloud). Wij kunnen daar vanaf een afstand simpelweg niet bij en kunnen dit dus ook niet wissen.

Omdat je aangeeft dat het telefoonboek op "Alle invoer" staat en er toch bijna niets meer te zien is, zijn er een aantal dingen die je kunt controleren om de gegevens hopelijk weer terug te krijgen:

• Controleer de simkaart: Soms stonden er vroeger contacten op de simkaart zelf opgeslagen. Als de simkaart verschoven is of slecht contact maakt, kan de telefoon ze tijdelijk niet lezen. Zet de telefoon eens helemaal uit, haal de simkaart eruit, stop hem er opnieuw in en zet het toestel weer aan.
  • Cloud-synchronisatie: Kijk bij de instellingen van je telefoon of er een back-up is gemaakt. Bij een Android-telefoon (Google) of iPhone (iCloud) worden contacten en sms-berichten vaak automatisch opgeslagen. Soms helpt het om de synchronisatie in de instellingen van je telefoon een keer uit en aan te zetten.
  • Software-update: Heeft je telefoon onlangs (misschien automatisch) een update gehad? Soms zorgt een storing in de software ervoor dat gegevens tijdelijk onzichtbaar zijn tot de telefoon een keer geforceerd opnieuw is opgestart.

Mocht je na deze stappen nog steeds problemen ervaren en wil je dat we met je meekijken, stuur mij dan een privébericht met je telefoonnummer en persoonlijke gegevens. Dan help ik je graag verder.

Groetjes,
Shaniqua

Léonz
  • auteur
  • August 19, 2026

Geachte Shaniqua,

Wat de nieuwe topictitel betreft: is dit nu nodig? Ik heb niet beweerd dat de gegevens weg waren na de sms. Ik zàg het na de sms.

De simkaart viel uiteen in twee delen toen ik hem uit de telefoon nam. Een klein deel met chip (neem ik aan) en het omringende deel waar deze chip in zat. Ik kan deze twee delen wel samenvoegen, maar als de telefoon dan aangaat wordt er gezegd: "Plaats simkaart". Dat lukt nu dus blijkbaar niet meer.

Hoe kan ik nu het beste verdergaan?

Het gaat hier om een kleine Alcatel telefoon uit 2008/2009.

Ik heb ook nog een smartphone uit december 2023, maar daar heeft nog nooit een simkaart in gezeten.

Waarom bestaat de simkaart uit twee delen die uit elkaar kunnen vallen? Sorry als dit een domme vraag is, maar ik gebruik die telefoon alleen voor verplichte sms codes.

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum Expert
  • August 19, 2026

Waarom bestaat de simkaart uit twee delen die uit elkaar kunnen vallen? Sorry als dit een domme vraag is, maar ik gebruik die telefoon alleen voor verplichte sms codes.

De simkaarten, die Simyo levert, bestaan strict genomen uit 4 delen… Een volledige simkaart is de grote van een volledige creditkaart (85,6mm x 53,98mm). Hele oude toestellen namen zulke volledige kaarten! Daarna kwam de Mini-simkaart (25mm x 15mm). De meeste mensen zien dit als de “normale simkaart”.

Daarna werden de simkaarten en lezers in de mobieltjes nog kleiner met de komst van de Micro-simkaart (15 x 12 mm).

Ook dat was niet klein genoeg, want het werd nog kleiner: Nano-simkaart (12,3mm x 8,8mm)

En dat is nog eigenlijk veel te groot, want tegenwoordig heb je natuurlijk ook eSims, die dus ergens in een chipje in het toestel belanden i.p.v. op een stukje plastic met contacten. Dat neemt dus nog minder ruimte in.

Wat jij nu hebt je de simkaart verder hebt uitgedrukt dan nodig voor jouw oude toestel. Dat losse deel vult min of meer alleen maar lege ruimte...

Shaniqua
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • August 19, 2026

Hi ​@Léonz,

Bedankt voor je reactie. Dat is helemaal geen domme vraag en het verklaart direct waarom de telefoon de simkaart niet meer herkent!

Wat de topictitel betreft: ik begrijp helemaal dat het puur ging om het moment waarop het opviel en dat de sms niet de oorzaak was. Ik heb de titel daarom zojuist aangepast. We kiezen dit soort titels puur op basis van het kernprobleem, zodat het topic later voor andere klanten met exact dezelfde situatie het beste vindbaar is op het forum.

Moderne simkaarten worden gemaakt als een soort 'puzzel' (een 3-in-1 simkaart). Hierdoor past dezelfde kaart in een ouderwetse telefoon en in de nieuwste smartphones. De chip zit in het kleinste kaartje (de Nano-sim). Voor jouw Alcatel uit 2008 is die Nano-sim te klein en moet deze in de grotere plastic houder (de Standaard-sim) geklikt worden. Omdat de kaart nu beschadigd is en loslaat, maakt de chip geen goed contact meer met de lezers in je telefoon. Vandaar de melding "Plaats simkaart".

De beste oplossing is dat ik kosteloos een nieuwe simkaart naar je opstuur die zowel in de Alcatel past als in je nieuwe smartphone uit 2023. Zodra de nieuwe werkende simkaart in het toestel zit, is de kans groot dat je gegevens en sms'jes ook weer zichtbaar worden.

Stuur mij gerust een privébericht met je gegevens en telefoonnummer, dan maak ik de nieuwe simkaart direct voor je in orde!

Ook bedankt voor jou uitleg ​@Groentjuh!

Groetjes,
Shaniqua

Forum|alt.badge.img+2
  • Actief Simyaan
  • August 19, 2026

Zodra de nieuwe werkende simkaart in het toestel zit, is de kans groot dat je gegevens en sms'jes ook weer zichtbaar worden.

Waarom ga je daar vanuit?

Als die data op de simkaart stond, klopt dat natuurlijk niet.

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum Expert
  • August 19, 2026

Zodra de nieuwe werkende simkaart in het toestel zit, is de kans groot dat je gegevens en sms'jes ook weer zichtbaar worden.

Waarom ga je daar vanuit?

Als die data op de simkaart stond, klopt dat natuurlijk niet.

Nee, met een nieuwe simkaart worden die SMSjes en contacten op de simkaart zeker niet meer zichtbaar. Je hebt echter wel simkaart adapters, die beter zijn in deze gevallen. Daarin kan je zo’n nano-simkaart plaatsen en die vergroten zo'n simkaart weer wel goed.

Léonz
  • auteur
  • August 19, 2026

Geachte Shaniqua,

Alvorens een privébericht naar u te sturen meld ik alvast dat ik de nieuwe topictitel nu prima vind. Dank voor de correctie!

Ook van mij uit dank aan Groentjuh voor de uitgebreide uitleg. Alles moet in onze samenleving blijkbaar voortdurend ingewikkelder gemaakt worden. Maar dat wisten wij al.

Nu ik toch bezig was met "domme vragen": aan welke kant moet je beginnen als je een simkaart in het toestel stopt? Ik denk aan de kant waar de ontbrekende hoek zit. Klopt dat?

Dat dit middengedeelte er zomaar uit kan vallen heeft mij onzeker gemaakt dat het bij een volgende simkaart ook weer kan gebeuren. 

En dan wil ik nog vragen: is deze uiteengevallen simkaart nu compleet onbruikbaar geworden? Ik zal toch niet de eerste in de geschiedenis zijn die zoiets overkomt?

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum Expert
  • August 19, 2026

En dan wil ik nog vragen: is deze uiteengevallen simkaart nu compleet onbruikbaar geworden? Ik zal toch niet de eerste in de geschiedenis zijn die zoiets overkomt?

Die simkaart zelf werkt nog prima, maar moet ofwel in een adapter (om weer groter te worden) ofwel in een toestel waar deze nu kleinere simkaart in past.

Léonz
  • auteur
  • August 19, 2026

In mijn smartphone passen twee kaartjes die nog kleiner zijn dan het chipgedeelte van de uiteengevallen simkaart.

Zeer teleurstellend, want ik was al geruime tijd van plan de bestaande simkaart over te brengen naar de smartphone.

Forum|alt.badge.img+2
  • Actief Simyaan
  • August 19, 2026

Sorry als dit een domme vraag is, maar ik gebruik die telefoon alleen voor verplichte sms codes.

Dan heb je het telefoonboek e.d. niet nodig toch?

Als de oude simkaart niet kapot is, zou je deze in een moderne telefoon kunnen proberen die nanosims ondersteund. Of in een telefoon die microsims ondersteund en dan met plakband iets in elkaar freubelen.

Léonz
  • auteur
  • August 20, 2026

Hallo XTF,

De contacten zijn natuurlijk wel nodig als ik een sms moet sturen om het beltegoed te behouden. En heel af en toe voor dringende berichten als er voor de rest alleen gebeld kan worden (sms is dan goedkoper).

Wat de simkaart betreft: ik wacht even af tot de nieuwe simkaart hier is gearriveerd die mij wordt toegestuurd.

Als daar hetzelfde beltegoed op staat als ik had (€6,00) en wellicht contacten en berichten zichtbaar worden die in mijn telefoongeheugen zaten, kan ik de oude simkaart sowieso niet meer gaan gebruiken, neem ik aan. En natuurlijk hoeft het dan ook niet meer.

Maar ik gooi hem voorlopig nog niet weg.

Overigens: ik weet niet welke simkaart mijn smartphone nodig heeft. De ruimte is kleiner dan het chipgedeelte van mijn huidige gebroken simkaart.

Forum|alt.badge.img+2
  • Actief Simyaan
  • August 20, 2026

Overigens: ik weet niet welke simkaart mijn smartphone nodig heeft. De ruimte is kleiner dan het chipgedeelte van mijn huidige gebroken simkaart.

Dat staat bij de specificaties. Welk model smartphone gaat het om?

Léonz
  • auteur
  • August 20, 2026

Het gaat om de allergoedkoopste smartphone die ik kon vinden: de Xiaomi Redmi A2.

Hij doet het overigens goed.

Forum|alt.badge.img+2
  • Actief Simyaan
  • August 20, 2026

Die doet 2x nanosim (en microSD) zo te zien. 

Op https://en.wikipedia.org/wiki/SIM_card kun je de verschillende formaten kaarten zien.

Léonz
  • auteur
  • August 20, 2026

Dat kan heel goed kloppen. Ik zag gisteren al een YouTube uitleg om te kijken hoe de sms sleuf gebruikt moet worden.

Dank voor de informatie. We houden het bij Nano.