.

Prepaid eSim met onbeperkt internet als (wifi) hotspot vervangt Odido router internet.

  • 14 March 2024
  • 9 reacties
  • 112 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Al urenlang geen vast odido internet. Kon dus ook geen iptv kijken. Toen de S9 Tablet als 5G hotspot ingesteld, want daarin zit een Prepaid eSim van Simyo, de automatische opwaardering van het beltegoed uitgezet en voor 10 euro p.m. bij Simyo onbeperkt internet op lage snelheid aangeschaft. De Formuler iptv box ethernetkabel losgemaakt van de router, want toch geen internet door de storing. De formuler ipTV box op de 5G hotspot wifi van de Tablet ingesteld, en... 867 Mbps Download snelheid... Perfecte ontvangst.
Alle LiveTV, Youtube, Films en Netflix Series kwamen zonder stotteren in beeld op de televisie.
Odido internet kost me ong. 40 euro p.m. Simyo lage snelheid internet 10 euro p.m. Mogelijk dat ik Odido opzeg! Want IPTV televisie via Simyo/KPN eSim werkt Prima. Misschien ook omdat ik niet ver van een zendmast woon.

 


9 reacties

Reputatie 1
Badge

De snelheid verbaast me, en is veeel hoger dan de 128 Mbps die men opgeeft. Vanmorgen nog eens gecontroleerd, nog snel. Later, na 09:00 uur, met de ethernetkabel weer aangesloten op de router, want de storing was net verholpen, was het zelfs iets lager.

Reputatie 7
Badge +9

128 Mbps

128 Kbps geeft men op. Ik gok dat jij een technisch gelukje hebt en dat het netwerk het commando om jouw internetsnelheid van 256Mbps naar 128 Kbps om te zetten niet heeft gehad of niet goed heeft verwerkt.

Ik sluit niet uit dat dat later alsnog goed komt. Profiteer dus zolang het kan, maar wees niet verbaast als je vroeg of laat toch de lage snelheid krijgt!

 

Reputatie 1
Badge

OK, dus voorlopig Odido nog maar niet opzeggen 😋

 

Reputatie 1
Badge

128 Mbps

"128 Kbps geeft men op. Ik gok dat jij een technisch gelukje hebt en dat het netwerk het commando om jouw internetsnelheid van 256Mbps naar 128 Kbps om te zetten niet heeft gehad of niet goed heeft verwerkt.

Ik sluit niet uit dat dat later alsnog goed komt. Profiteer dus zolang het kan, maar wees niet verbaast als je vroeg of laat toch de lage snelheid krijgt!"

Hopelijk werkt automatisch verlengen, anders is het (ongemerkt) 15c/mb

 

Reputatie 7
Badge +9

@Hans113, ik citeer uit jouw eigen screenshot:

Onbeperkt MB's (lage snelheid) is 128 Kbps, de dekking is gewoon op het 4G netwerk.

Reputatie 1
Badge

@Hans113, ik citeer uit jouw eigen screenshot:

Onbeperkt MB's (lage snelheid) is 128 Kbps, de dekking is gewoon op het 4G netwerk.

 

@Groentjuh

Je hebt volkomen gelijk dat het 128 Kbps zou moeten zijn. Des te vreemder dat ik nu, bij het door-testen van de iptv, draadloos verbonden met deze S9 tablet in hotspot stand, (Simyo eSim) zulke bijzonder hoge snelheden haal. Ik heb de Iptv Formuler n.b. via VPN op Zwitserland staan. Ik kijk op dit moment vloeiend YouTube films op de TV en zie bij de Tablet instellingen de verbruikte gigabytes door het dak gaan. Zo nu en dan check ik even bij "mijnSimyo". of de rekening stiekum toch oploopt. Niet dus. Wel staan op de verbruiks-lijst honderden vermeldingen van 59mb verbruik voor 0,00 euro per melding over enkele uren gezien.

De lijst begint al uren eerder dan de screenshot, en is bijna eindeloos door te scrollen. Ik heb de meldingen ook nog eens uitgevouwen, en dan zie je de data-chuncks van 59MB.

 

Reputatie 1
Badge

Stel ik de Formuler iptv box draadloos niet meer in op "onbeperkt lage snelheid" eSim internet, maar gewoon op de Odido internet router, en dan draadloos i.p.v. ethernetkabel, dan daalt de snelheid direct naar 174 Mbps (zie foto). Steek ik de ethernetkabel van de odido router weer in de Formuler iptv box dan wijzigt de verbindings icon naar 1000 Mbps. Doe ik dan evenwel een snelheids meting via een android Internet speedtest app dan is er weinig verschil tussen de netwerkkabelsnelheid en draadloos. De eSim Simio/KPN verbinding is het snelste draadloos bij de meting via de app., steeds ruim boven 160 Mbs. Zo ook met ethernet, behalve als ik de vpn uitschakel, dan stijgt de ethernet snelheid tot de odido abonnementssnelheid van 400 Mbps.

 

Reputatie 7
Badge +9

De snelheid, die daar weergeven wordt, is de snelheid tussen het kastje en de modem(/hotspot). Via kabels zie je meestal 100 of 1000 Mbps. En draadloos kan allerlei snelheden bieden en dat is afhankelijk van allerlei factoren (onder andere afstand en mogelijkheden van de hotspot). Een internet speedtest geef meestal een betere indicatie van de mogelijke snelheid, want als een goed netwerk hebt, dan ligt de bottleneck niet tussen het apparaat en de modem(/hotspot), maar pas na de modem(/hotspot). Die eerder genoemde "867 Mbps” is dus de (maximaal theoretische) snelheid (zonder overhead etc) tussen dat iptv kastje en de tablet, maar niet noodzakelijk de maximaal haalbare snelheid richting het internet.

De maximale snelheid is immers altijd zo snel als de traagste link! Net als een ketting zo sterk is als de zwakste schakel van de ketting.

Een VPN verbinding versleuteld al het verkeer. Het apparaat wat dat doen, wordt daarmee meestal flink belast. Afhankelijk van de snelheid van de processor van dat apparaat kan het voorkomen dat een apparaat niet meer dan een bepaalde hoeveelheid verkeer kan versleutelen en dat daardoor de snelheid lager wordt, omdat het apparaat niet meer aankan.

Mocht bij Simyo die trage snelheid aangeschakeld worden, dan is het goed mogelijk dat dat kastje nog steeds "867 Mbps” toont, maar dat je dus niet verder komt dan ~128 Kbps bij het doen van een internet speedtest.

Zoals ik al reeds aangaf:

Ik gok dat jij een technisch gelukje hebt en dat het netwerk het commando om jouw internetsnelheid van 256Mbps naar 128 Kbps om te zetten niet heeft gehad of niet goed heeft verwerkt.

Ik sluit niet uit dat dat later alsnog goed komt. Profiteer dus zolang het kan, maar wees niet verbaast als je vroeg of laat toch de lage snelheid krijgt!

En totdat je eventueel die lage snelheid hebt, lekker genieten daarvan.

Reputatie 1
Badge

De snelheid, die daar weergeven wordt, is de snelheid tussen het kastje en de modem(/hotspot). Via kabels zie je meestal 100 of 1000 Mbps. En draadloos kan allerlei snelheden bieden en dat is afhankelijk van allerlei factoren (onder andere afstand en mogelijkheden van de hotspot). Een internet speedtest geef meestal een betere indicatie van de mogelijke snelheid, want als een goed netwerk hebt, dan ligt de bottleneck niet tussen het apparaat en de modem(/hotspot), maar pas na de modem(/hotspot). Die eerder genoemde "867 Mbps” is dus de (maximaal theoretische) snelheid (zonder overhead etc) tussen dat iptv kastje en de tablet, maar niet noodzakelijk de maximaal haalbare snelheid richting het internet.

Een VPN verbinding versleuteld al het verkeer. Het apparaat wat dat doen, wordt daarmee meestal flink belast. Afhankelijk van de snelheid van de processor van dat apparaat kan het voorkomen dat een apparaat niet meer dan een bepaalde hoeveelheid verkeer kan versleutelen en dat daardoor de snelheid lager wordt, omdat het apparaat niet meer aankan.

Zoals ik al reeds aangaf:

Ik gok dat jij een technisch gelukje hebt en dat het netwerk het commando om jouw internetsnelheid van 256Mbps naar 128 Kbps om te zetten niet heeft gehad of niet goed heeft verwerkt.

Ik sluit niet uit dat dat later alsnog goed komt. Profiteer dus zolang het kan, maar wees niet verbaast als je vroeg of laat toch de lage snelheid krijgt!

En totdat je eventueel die lage snelheid hebt, lekker genieten daarvan.

 

Dank je voor deze fantastisch goede uitleg.

Blijft natuurlijk de bijzonder hoge eSim Simyo/KPN snelheid van de S9 hotspot, die dankzij het technische foutje prima LiveTV en media vertoningen geeft, niet minder in kwaliteit dan via de Odido internet router.

Ik heb nu maar een fysieke Prepaid sim bij Simyo besteld voor in de mifi. Als dat dan goed blijft werken, dan overweeg ik mijn Odido internet abonnement op te zeggen. Scheelt weer 360 euro per jaar. Zolang het foutje bestaat heb ik mazzel, anders is een vast internet zo weer geregeld.

 

Wat is het verschil tussen wifi en mifi?

Een mifi router is eigenlijk niets meer dan een wifi hotspot waar een simkaart in zit van een mobiele provider, waarmee je draadloos en tegenwoordig zelfs bedraad kunt verbinden. Met een router met simkaart haal je veel meer uit je data, dan wanneer je bijvoorbeeld verbindt met de hotspot van je smartphone.

Reageer