.

Beantwoord

Oude simkaart? Verminkte contactnamen?


Badge +2
Hallo.

Het volgende.
Ik gebruik al sinds begin 2009 hetzelfde simkaartje, zo'n normale grotere simkaart, in een telefoon uit 2007, een K810i van S-E.
Van de week heb ik een Galaxy Core gekocht en kwam er achter dat het oude kaartje niet paste.
Wist het al wel dat dat zou gebeuren en heb het oude kaartje pas laten knippen en in die Galaxy gestopt.
Het kaartje werkte, ik had verbinding met Simyo en de telefoonnummers waren zichtbaar.
Echter toen ik alle conacten vanaf het oude simkaartje naar de telefoon had geëxporteerd, bleken alle namen van de contacten te zijn beschadigd en totaal door de war met vreemde tekens er tussen.
Ik heb ze later handmatig gecorrigeerd in de telefoon zelf, maar er klopt toch iets niet.
Is het normaal dat dat gebeurd, of ligt het aan het niet goed communiceren tussen oude simkaart en moderne smartphone?
Hebben alle simkaarten dit, ook de modernere simkaarten zoals micro en nano?
Is het ook normaal dat het aantal karakters van een contactnaam op een simkaart véél beperkter is als in een (moderne) telefoon?

Heleboel vragen maar aangzien ik erg nieuwsgierig en leergierig ben wil ik dat graag weten, vandaar.

Groeten, Willem
icon

Beste antwoord door Ernst 18 June 2014, 13:06

Bekijk originele reactie

10 reacties

Hoi Willem.

Er zou (misschien) het volgende kunnen spelen.
  • Aan exporteren van contacten kleeft altijd een risico.
  • Stel je hebt contacten verschillende met wel een emailadres, anderen zonder emailadres.
  • Een aantal namen staan bijvoorbeeld onder jouw hotmailaccount  (zakelijk)
  • Een aantal namen staan bijvoorbeeld onder jouw Gmailaccount (prive)
  • Een aantal namen daarvoor gebruik je bijvoorbeeld een ander Gmailaccount (familie)
Dan zou het kunnen zijn dat het systematisch botst.

Een telefoon van 7 jaar oud werkt toch weer geheel anders dan een nieuwe.
(waarmee ik niet wil zeggen dat een oudje slecht is)

Besef wel dat android een technisch hoogstandje is.
Je oude telefoon heeft een  Proprietary  besturingssysteem dat eenvoudig niet te vergelijken valt met android.
Je zou het een miracle kunnen noemen.


Aantal karakters per sim kan inderdaad verschillen zelfs aantal namen wat dat betreft, is wel afhankelijk van welke (moderne) telefoon je uit gaat.
Je hebt bijvoorbeeld simkaarten met 250 entries, telefoon met 1000 entries.

Houd wel goed in de gaten dat er aan een smartphone ook gevaren kunnen kleven.
Download geen apps van onbekende bronnen, gebruik bij voorkeur google play store.
Die worden door google gescreend.
Gebruik een goede security scanner.
En let op het gebruik van mobiel data.
Kosten!!

Omdat je een nieuwe smartphone hebt gekocht wil ik je adviseren om vooral dit zeer goed door te lezen.

Maar vooral en dit is nog wel het allerbelangrijkst, neem rustig de tijd om je telefoon te leren kennen.

Groet,
Friesian

En, heeft jou dit geholpen? 🙂
Badge +2
Hallo Friesian.

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.

Nee ik had geen "moelijke" :rolleyes: contacten, het waren er een tiental, en alleen maar gewone telefoon-nummers, en internetten deed ik al helemaal niet.
Daar ben ik nu wel mee bezig maar alleen via wifi en ik heb alle andere manieren al uitgeschakeld in de instellingen vah "het miracle".
Inderdaad is het oude toestel wat ik had geheel anders dan zo'n modern wonderding wat ik nu gebruik, want wat daar mee mogelijk is, is onvoorstelbaar 🆒
Nee het ging puur om het verminken van de contact-namen, en die waren allemaal erg beperkt v.w.b. aantal karakters.
Mij gedachte was omdat het een oud simkaartje was, dat het daarom niet zo goed communiceerde met de moderne toestellen en dat je misschien een oude moest/kon omruilen voor een modernere...
Ik weet trouwens uberhaupt niet hoeveel karakters een contact-naam mag/kan hebben op een simkaartje, en of er echt verschil zit in mogelijkheden in oude en nieuwe simkaartjes, dat was ook de reden van mijn vragen.

Ook begrepen voor de gevaren, ik had me er al goed op ingelezen, en ik zal er wel mijn voorzorgen voor nemen, zeker wat betreft de apps.
Friesian ik wil je bedanken voor je uitgebreide antwoorden en de goede tips, het wordt bijzonder gewaarderd...

Groeten, Willem
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Willem47,

Behalve alle mogelijke oorzaken die Friesian noemt (waarvoor dank!), is er nog een mogelijk oorzaak. 1 die mijns inziens misschien wel het meest waarschijnlijk is.
Je simkaart is 'te oud' voor je telefoon. Sinds een paar jaar worden er standaard U-sims geleverd. Deze simkaarten zijn speciaal gemaakt om te opereren in het UMTS netwerk. Zelf de meest simpele, nieuwe telefoon maken namelijk gebruik van UMTS. Zij het dan enkel om te bellen.
Jouw simkaart uit 2009 is nog niet optimaal geschikt voor UMTS. Niet dat het niet werkt hoor, maar perfect is anders.
Je nieuwe telefoon is ook gemaakt om te werken met U-Sims, en niet met oudere simkaartjes. Hier geldt weer hetzelfde; niet dat het niet werkt, maar niet perfect. En dat ondervind je dus.

Officieel raad ik je dan ook aan om een vervangende simkaart te bestellen op Mijn Simyo. Het kost slechts €5 en we garanderen hiermee een goede werking. Niet in het minst omdat je oude simkaart geknipt is. We kunnen nu simpelweg niet instaan voor de goede werking er van.
Badge +2
@Ernst.

Bedankt voor je antwoord.
Het beantwoord precies aan de gedachte en gevoel die ik over mijn probleem had.
Maar nu het volgende, en ik hoop dat je me daar ook verder mee kunt helpen.
Ik hebdus al sinds begin 2009 een prepaidkaartje, met automatisch opwaarderen, en er staat nu nog een goeie 8 Euro beltegoed op.
Als ik nu mijn oude simkaartje vervang voor een nieuwe, hoe gaat het dan verder, ben ik dan mijn beltgegoed kwijt?
En hoe werkt dat dan verder?
Moet dan alles weer geregistreerd worden en zo?
Ik bestel dus een nieuw kaartje, die krijg ik thuis gestuurd, maar dan, hoe verder?
Alvast bedankt voor je hulp, en ook nog bedankt aan Friesian...
En ik vraag naar dat ik er verstand van heb, dus niet veel.. :p

Groeten, Willem
Reputatie 5
Badge +11
Hey Willem47,

Als je een nieuwe simkaart wilt, kun je die bestellen op Mijn Simyo. Op het tabblad Mijn instellingen & simkaart vind je de optie Aanvragen vervangende simkaart. Als je dan het juiste formaat kiest (micro) krijg je die binnen 2 werkdagen per post thuisgestuurd.
Zo'n vervangende simkaart kost €5 van je beltegoed. Er staan dan alleen natuurlijk geen contactgegevens op. Die zou je eventueel naar je telefoon kunnen kopiëren waarna je ze weer op de simkaart zet. Al hoeft dat laatste niet per sé natuurlijk.

Je nummer blijft dus gewoon hetzelfde en je beltegoed ook. Minus die €5 dan 😉
Badge +2
Hoi Ernst.

Begrepen van Mijn Simyo, ik ga het zo gelijk doen
Tof zo'n forum met die aardige mede-forummers en modjes...🆒
Reputatie 5
Badge +11
We voelen ons vereerd met deze vermelding :o

Je simkaart is al onderweg naar je. Morgen al bij je afgeleverd, denk ik.
Badge +2
Mooi dat ie al onderweg is Ernst

Nou een goed forum waar mensen terecht kunnen met hun (redelijke) vragen en moeilijkhden is een belangrijk iets hoor, evenals een goede helpdesk.
Het kan een enorme toevoeging zijn op de bedrijfsvoering en naam van een onderneming, op welk gebied dan ook.
Gegroet, en bedankt.

Willem
Badge +2
Nieuwe simkaartje zit er al in en werkt perfect zo te zien.
Tnx!
Reputatie 2
Badge +6
Hoi Willem47,

Super fijn dat je je simkaart op tijd hebt ontvangen en dat hij goed werkt 🙂 Dat is allemaal goed verlopen zo te zien.

Wederom dank voor je lovende woorden. Als je nog eens een keer vragen hebt of als je meer informatie ergens over wil, dan helpen we je graag verder op ons forum 🙂

Reageer