Skip to main content

Helpdesk helpt niet. De website wellicht wel met een vervangende SIM kaart.

• October 30, 2025
  • 43 reacties
  • 370 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb (of had) een probleempje met een SIM kaart die ik op Marktplaats van iemand anders had gekocht. En zoals ik al eerder heb meegemaakt kon de Helpdesk van SIMYO het probleem niet oplossen. Dat heb ik al vake meegemaakt met een andersoortig probleem.
Als je 1200 belt krijg een uiterst vriendelijke persoon aan de lijn, die de vraag opneemt. En om het (technische) probleem op te lossen moeten ze dan altijd overleggen met iemand anders. En die andere iemand blijkt ook vandaag weer niet mee te werken.
Want omdat de SIM nog op naam staat geregistreerd van de oorspronkelijke eigenaar, wordt mijn verzoek een vervangende SIM op te sturen niet ingewilligd. Ook niet nadat ik de personalia van die oorspronkelijke eigenaar heb doorgegeven. Voor mij is het totaal onbelangrijk wie de oorspronkelijke aanvrager is. Maar het is voor SIMYO kennelijk een excuus om mijn verzoek niet te honoreren.

Het is een vaak voorkomend probleem. Op de helpdesk klinken goed getrainde vriendelijke telefonistes, maar ze lossen het probleem niet op. Ze begrijpen de vraag na uitvoerige uitleg wel, maar achter de schermen gebeurt er uiteindelijk helemaal NIETS.

43 reacties

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • October 30, 2025

Ik ben niet een van de allerslimsten dus misschien mis ik iets, maar waarom koop je een Simyo simkaart als je een gratis simkaart krijgt toegestuurd als je prepaid of sim-only neemt?

JanD
  • October 30, 2025

Beste ​@Grensgeval als je een simkaart van iemand anders overneemt en daar zit nog een abo op praat je officieel over een contractovername met alles wat daarbij hoort.

Geen slimme set, beter gewoon een abo bij Simyo genomen.

Een logische reactie van de helpdesk, want jij bent geen abonnementhouder van die simkaart.

Dacht je goedkoper uit te zijn op deze manier???

Tessanne
Moderator
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • October 31, 2025

Hoi ​@Grensgeval,

Welkom op het Simyo Forum en bedankt voor het aanmaken van dit topic! 

Het is misschien niet wat je graag hoort, maar ik denk dat ik toch iets meer uitleg nodig heb over jouw situatie om je goed te kunnen adviseren. Zou je mij kunnen vertellen wat de gedachte is achter het aanschaffen van een simkaart van iemand anders via Marktplaats? Simkaarten zijn namelijk, zoals ​@JanD ook aangeeft, gekoppeld aan een persoonlijk account (iets wat je niet zomaar van iemand kan en mag overnemen door het simpelweg ‘over te kopen’). En een vervangende simkaart zorgt er niet voor dat dit account automatisch op jouw naam staat, daarvoor is inderdaad een contractovername nodig met alle juiste documentatie. 

Mag ik ook vragen waarom je niet hebt gekozen om rechtstreeks een abonnement of prepaid kaart aan te schaffen? Het enige wat ik me namelijk kan verzinnen is dat je een prepaid kaart met een bepaald bedrag aan beltegoed hebt aangeschaft voor een lagere prijs? Maar goed, misschien is dat helemaal niet zo… Ik ben nieuwsgierig! Laat je het even weten in een reactie? Ik help je namelijk graag verder. 

Bedankt ​@Scotsman en ​@JanD ! 

Groetjes, 

Tessanne 

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • October 31, 2025

Het enige wat ik me namelijk kan verzinnen is dat je een prepaid kaart met een bepaald bedrag aan beltegoed hebt aangeschaft voor een lagere prijs?

En andere optie is juist om een bepaald telefoonnummer te krijgen. Soms wordt een (prepaid) simkaart verkocht omdat er een gemakkelijk te herinneren nummer op zit.

Tessanne
Moderator
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • October 31, 2025

@Groentjuh hmmm ja dat kan natuurlijk ook, die had ik nog niet verzonnen! 

JanD
  • October 31, 2025

Beste ​@Grensgeval een 06 nummer mag ook niet in een router gebruikt worden dat kan door providers geblokkeerd worden i.v.m. sancties door de ACM.

Voor apparatuur waarmee niet gebeld kan worden zoals 4G routers, tablets e.d. mag uitsluitend een datasim met een 097 nummer gebruikt worden en die levert Simyo niet.

Daarvoor kun je wel terecht bij o.a. KPN

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 2, 2025

Beste ​@Grensgeval een 06 nummer mag ook niet in een router gebruikt worden dat kan door providers geblokkeerd worden i.v.m. sancties door de ACM.

Voor apparatuur waarmee niet gebeld kan worden zoals 4G routers, tablets e.d. mag uitsluitend een datasim met een 097 nummer gebruikt worden en die levert Simyo niet.

Daarvoor kun je wel terecht bij o.a. KPN

Ik had een heel lang antwoord bedacht op jouw reactie, en realiseerde me later dat het niet nuttig was.

Want de klacht en het geschetste probleem gaat niet over de wijze van gebruik of verplichtingen naar toezichthouders waaraan SIMYO moet voldoen. Veel forumreacties proberen op soortgelijke wijze de discussie in een dwaalspoor te dirigeren. De reden die SIMYO opgeeft waarmee zij de afschakeling verantwoordt is dat er een openstaande rekening niet zou zijn voldaan.

Maar dat is niet het geval. De onderhavige prepaid kaart was gewoon betaald en het tegoed geboekt. Men heeft ook geen bewijs daarvoor geleverd, en het account toont een tegoed saldo wat SIMYO aan mij schuldig. De openstaande rekening is dus een CREDITNOTA die SIMYO nog niet aan mij heeft betaald of in de vorm van de bestelde dienst heeft geleverd.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 2, 2025

Mag ik ook vragen waarom je niet hebt gekozen om rechtstreeks een abonnement of prepaid kaart aan te schaffen? Het enige wat ik me namelijk kan verzinnen is dat je een prepaid kaart met een bepaald bedrag aan beltegoed hebt aangeschaft voor een lagere prijs? Maar goed, misschien is dat helemaal niet zo… Ik ben nieuwsgierig! Laat je het even weten in een reactie? Ik help je namelijk graag verder. 

Bedankt ​@Scotsman en ​@JanD ! 

Groetjes, 

Tessanne 

Antwoord : PRIJS

Ik betaalde 15 euro voor een 35 euro beltegoed. En dat was wat de besteller ( aanvrager ) nodig had. SIMYO kan (en mag) niet eisen dat de aanvrager dat alleen zelf opmaakt. Met b.v. een vriendendeel gebeurt iets vergelijkbaars : De aanvrager en ontvanger ontvangen beide een tegoed van SIMYO en mogen dat opmaken op een zelf verkozen manier.
Het streven van SIMYO om aanvrager gelijk te stellen aan eindgebruiker is een onhaalbaar doel, zeker voor prepaid kaarten zoals hier het geval is. Het is praktisch en technisch gezien ONMOGELIJK en daarom zinloos het na te streven.

En omdat zo'n koppeling onmogelijk gegarandeerd kan worden moet SIMYO de suggestie om "contracten” over te nemen onmiddellijk schrappen. Een prepaid SIM is een kaart met een tegoed, en iedereen die het in handen krijgt mag het gebruiken en het beltegoed opmaken. Tenaamstelling = onzin !

JanD
  • November 3, 2025

Beste ​@Grensgeval , als je in je 1e reactie had geschreven dat het om een prepaid kaart ging, was mijn reactie heel anders geweest.

Een prepaid kan totaal anoniem zijn en door iedereen worden gebruikt zonder dat naw gegevens bekend zijn bij een provider, dat is een van de voordelen van prepaid anoniem gebruiken.

Waarom Simyo de kaart buiten gebruik heeft gesteld kan ik niet beoordelen,  ik ben ook gewoon een klant van Simyo en geen medewerker. 

Mijn stelling blijft wel staan dat een 06 nummer niet in een router gebruikt mag worden.

Fijne dag verder.

Friesian
  • Forum Expert
  • November 3, 2025

Grensgeval schreef:

Bedankt oplichters van SIMYO ! 

Na dit stukje ben ik gestopt met lezen. Dit is geen manier van respectvol schrijven over mensen die medewerkers zijn van Simyo . Erg jammer dit. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • November 3, 2025

wordt mijn verzoek een vervangende SIM op te sturen niet ingewilligd.

Waarom wil je een vervangende kaart?

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • November 3, 2025

Met de bedoeling die nadien over te zetten naar een SIM-only met een 20GB data bundel, en het tegoed bijna alleen te gebruiken voor internet / data.

Als je Sim Only (abonnement) wil, waarom sluit je dat dan niet zelf af?

Tessanne
Moderator
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • November 3, 2025

Hoi ​@Grensgeval

Bedankt voor je reactie, dit heldert inderdaad een aantal dingen op. Ik wil graag meekijken op jouw aansluiting om te zien wat de reden is van blokkeren van de simkaart, zodat ik de situatie van onze kant en ook van jouw kant beter begrijp. Zou je mij een privébericht kunnen sturen (klikken op mijn avatar) met daarin het betreffende nummer? Alvast bedankt! 

Even een aanvulling op ​@JanD: bij Simyo is een volledig anonieme prepaid niet mogelijk aangezien wij geen winkels hebben om een dergelijke simkaart aan te schaffen en simpelweg te betalen zonder gegevens achter te laten. Onze simkaarten, prepaid of niet, bestel je online en hier zijn wel degelijk persoonlijke gegevens voor nodig. Al is het alleen al om contact te houden over het feit dat je prepaid simkaart ook door ons geblokkeerd kan worden na een half jaar geen gebruik. 

Groetjes, 

Tessanne 

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 3, 2025

Hoi ​@Grensgeval

Al is het alleen al om contact te houden over het feit dat je prepaid simkaart ook door ons geblokkeerd kan worden na een half jaar geen gebruik. 

Groetjes, 

Tessanne 

Zelfs daarvoor zijn geen persoonsgegevens nodig. De waarschuwing voor een aanstaande afsluiting kan ( en wordt ook ) gewoon per SMS naar het betreffende nummer verstuurd.

Een postadres voor de verzending volstaat.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 3, 2025

En vervolgens weigert SIMYO zelfs een nabestelling met overeenkomende personalia en adres gegevens te leveren. CITAAT :

"

Hoi Grensgeval,

We hebben je aanvraag voor een Simyo Prepaid ontvangen. Helaas hebben we deze bestelling afgewezen.

Reden afwijzing
Voordat Simyo overgaat tot acceptatie van een aanvraag, wordt conform artikel 1.4 van de algemene voorwaarden op basis van verstrekte persoonlijke gegevens een risicoanalyse uitgevoerd.

Op basis van gegevens die verstrekt zijn door externe bronnen heeft Simyo besloten deze aanvraag niet te accepteren.

Vriendelijke groet,

Simyo

” 

En dat is extra bijzonder omdat ik nog twee andere SIMYO prepaid pakketten in gebruik heb die wel functioneren. Maar ik vrees dat ze die nu ook nog gaan blokkeren, en alle dienstverlening staken. 

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 3, 2025

Na controle blijkt mijn vrees werkelijkheid geworden. SIMYO heeft nu ook nog andere nummers van mij afgeschakeld en geblokkeerd, en daarmee GROTE OVERLAST veroorzaakt.
Het andere (privé) nummer werd namelijk uitsluitend gebruikt voor bankzaken om transacties te verifiëren. En ik kan dus opeens helemaal geen bankzaken meer doen. Niet naar SIMYO, maar geen enkele overboeking doen naar andere ontvangers.

Ik ga jullie een poepie laten ruiken SIMYO. Wat dit soort schade en overlast zal niet onbestraft blijven.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 3, 2025

Klantenservice weer gebeld, en ja hoor weer hetzelfde scenario : Ik begrijp het, er is inderdaad geen dwingende of verklarende reden, maar we hebben je toch maar gewoon afgesloten, en ik kan er verder niets aan doen. Helaas.

SIM kaart kan in de vuilnisbak, en drie dagen werk om de registraties van mijn telefoonnummer elders aan te passen. Wat een ongelooflijke BALLENTENT zijn nullie SIMYO.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 3, 2025

ELLENDE ELLENDE, en NOG MEER ELLENDE

Want inloggen bij de bank gaat ook niet meer. De push berichten kunnen niet worden verstuurd naar MIJN nummer. Maar ik kan dus ook geen nummer wijzigen daar.

GOD ALLEMACHTIG SIMYO wat zijn jullie een ENORM STELLETJE ETTERBAKKEN !.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 4, 2025

Dit is de volgende dag ( ik ben de tel kwijt van hoe lang al ) om de malversaties die SIMYO heeft begaan gecorrigeerd te krijgen. En ik het het nog eerst door 1200 te bellen met al weer een andere "helpdesk” medewerker die beleefd het probleem aanhoort, en na een kwartier uitleg te hebben gegeven het ook opgeeft met de mededeling : Sorry ik kan U niet helpen. Het verzoek mij laten bellen door iemand die het wel zou kunnen wordt afgeslagen, en er gebeurt net als de vorige keren helemaal : NIETS.

En dus zal ik vandaag opnieuw een hele dag moeten spenderen om de kapot gemaakte accounts bij SIMYO gerepareerd te krijgen. Want de blokkades op verschillende (prepaid) aansluitingen hebben onverwacht grote implicaties.

JanD
  • November 4, 2025

Hallo ​@Grensgeval heb je al via WhatsApp geprobeerd contact te krijgen met Simyo, dan heb je meteen alles zwart-op-wit?

Zie onderstaande link voor contactgegevens:

https://www.simyo.nl/klantenservice#contact

Succes

Friesian
  • Forum Expert
  • November 4, 2025

**Tip van flip. **

@Grensgeval meestal bereik je meer met iets met elkaar te bespreken dan lomp tegen iemand te schreeuwen.

De toon maakt de muziek, ook op dit forum, ook tegen medewerkers (moderators, Community manager) van Simyo. 

https://forum.simyo.nl/uitleg-over-de-simyo-community-151/de-simyo-community-huisregels-46590

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 4, 2025

Alsof de eerste blokkade niet erg genoeg was, doen de SIMYO operators er iedere dag weer een ander blokkade of dienstweigering bij. En het vreemde is dat het telkens om prepaid SIMs gaat die dus zijn betaald. De eerste verklaring die SIMYO gaf om de afschakeling gaf was dat er een factuur nog niet  zijn voldaan. Dat is natuurlijk lariekoek want er zijn voor de betreffende SIMs nooit facturen verstuurd. Prepaid betekent namelijk : vooraf betaald. En dat waren ALLE aan mij geleverde door SIMs die de afgelopen dagen zijn geblokkeerd. Dit is niet alleen een wanprestatie maar regelrechte FRAUDE !

Als SIMYO bestellers laat betalen en vervolgens niets ( of minder dan eerder overeengekomen ) levert dan heet dat fraude. Dat is inmiddels ook gemeld aan de ACM, en ik zal niet nalaten om andere SIMYO klanten te waarschuwen voor de schier oneindige ellende, overlast, en schade die SIMYO daarmee heeft veroorzaakt.

Ik was al een jaar of acht trouwe SIMYO klant en omdat die prepaid  SIMs tot koer geleden goed functioneerden heb ik er nog enkele bijgekocht. Bij SIMYO zelf, en via "vriendendeals”. Ik gebruik die allemaal uitsluitend zelf, voor verschillende doelen, en uit veiligheidsoverwegingen heb ik een bepaalde SIM die ik alleen voor bankzaken (transactiefiattering) en soortgelijke identiteitscontrôles.Dat nummer heb ik dus nergens gepubliceerd behalve op de websites waar dat nodig is. Die kaart heeft geen relatie tot de recente bestellingen, en kan ook geen redelijke verklaring bedenken waarom SIMYO tot blokkade heeft besloten. Bankzaken kan ik nu al enkele dagen niet meer doen, en boodschappen doen in de supermarkt en brandstof tanken id dan weldra niet meer mogelijk.

Drie slapeloze nachten en stemverheffingen naar de onmachtige "SIMYO HELPDESK” hebben tot heden allemaal niets kunnen herstellen. Voor ieder die nog zijn hoop vestigt op de "HELPDESK”, kan ik informeren dat kunnen rekenen op oneindig veel ergernis en verloren tijd. Ga maar vast nadenken over een andere leverancier, want SIMYO is hetzelfde lot beschoren als het beklaagde T-mobile.  

JanD
  • November 4, 2025

Waarom een ander topic geopend over hetzelfde onderwerp ​@Grensgeval , is tegen de huisregels, werkt verwarrend en je wordt er niet sneller mee geholpen.

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Rookie
  • November 4, 2025

Waarom een ander topic geopend over hetzelfde onderwerp ​@Grensgeval , is tegen de huisregels, werkt verwarrend en je wordt er niet sneller mee geholpen.

Dit gaat over minstens drie verschillende SIMs die allen met andere ( of helemaal geen ) verklaringen zijn geblokkeerd.

Tessanne
Moderator
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • November 4, 2025

@Grensgeval Zoals aangegeven in onze privéchat. Jouw probleem is intern opgepakt en zeker serieus genomen. Wij zullen telefonisch contact opnemen om dit met je te bespreken, voor nu is het even afwachten op dat telefoontje. Ik zal kijken of ik de topics kan samenvoegen, want het gaat inderdaad wel om hetzelfde probleem uiteindelijk.