Skip to main content

.

De oplichting gaat heel simpel; ze stellen standaard “internetten in Nederland” in.

Als een onwetende klant vervolgens een prepaid kaartje van 5 euro in zijn mobiel stopt is die al meteen € 3,93 kwijt aan allerlei apps, die ondanks dat die internet heeft uitstaan toch zaken gaan updaten. Dat moet je maar weten, bij KPN vertellen ze het je helaas niet als je je fatsoenlijk probeert te informeren.

Als daarna een vertegenwoordigster in een ziekenhuis met gratis WIFI probeert een app te installeren op jouw mobiel, de reden dat ik die had aangeschaft, ben je nog eens 165mb kwijt, oftewel € 24,64.

Bij Simyo lachen ze zich rot hoe makkelijk ze geld verdienen, maar het is wel pure oplichterij en bizar dat dit nog steeds niet aangepakt is. Ik ben een volle week klant van ze geweest en had nog niets met het beltegoed gedaan en heb nu een schuld van € 21,07 (omdat ik 7,50 beltegoed had).   

Ik was nog een belangrijk detail vergeten, dat downloaden van die app lukte sowieso niet, omdat ik het had gepresteerd de pincode niet mee te nemen, dus ik kon zelfs mijn mobiel niet aanzetten.

Maar toch gebeurde er daarna dit: 

 

 


Staat in de welkomstmail niet dat internet aan staat, en hoe je dat kunt uitzetten in Mijn Simyo? Zo ja dan is er van “oplichterij” (een zware beschuldiging!) geen sprake.


Nee, dat staat er niet in. Bovendien zou het toch voldoende moeten zijn als ik het in mijn mobiel uitzet, nogal onhandig als ik het daarnaast telkens uit en aan moet zetten in Niet mijn simyo.

Het is oplichterij als je een prepaid kaart verkoopt en dan die optie aanzet, want dan is de klant op het moment dat hij de simkaart erin doet al meer dan de helft van zijn beltegoed kwijt, terwijl dat niet de bedoeling zal zijn. Van de onwetende klant althans, van simyo natuurlijk wel.

Die belangrijke informatie is nergens in de mails of op de site van simyo te vinden en geven ze je ook niet in de KPN-winkel, waar ik speciaal een afspraak had gemaakt. Hier is die welkomstmail, uit een serie van 5 mails trouwens, wat de kans dat je die leest een stuk kleiner maakt;

 

 

 

Een geluk bij een ongeluk dat ik geen abonnement van 1gb had, want bij een sluipverbruik van minstens 157MB per uur had ik anders aan het einde van de maand een rekening van meer dan € 18.975,= gekregen.

Wie weet trouwens welke app dat is die een aantal keer per uur 59MB verbruikt, dat was in dit draadje ook al zo: https://forum.simyo.nl/factuur-en-betalen-65/schrikbarende-extra-kosten-4980-88-buiten-bundel-in19-minuten-48809


Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden. Je moet kijken naar het gebruik per app op je telefoon. Simyo mag vanwege privacy niet vastleggen waarvoor jij jouw databundel gebruikt en kan je daarmee niet helpen.

 

Als jij op je telefoon internet uitzet en je telefoon desondanks toch 4G gaat gebruiken voor het downloaden van data is dat een probleem van jouw telefoon. Daar heeft Simyo geen controle over.

 

 


Hoi ​@Bubbleblower,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te lezen dat je een negatieve ervaring met ons hebt gehad. 

Wat ​@Scotsman (bedankt voor je reactie!) zegt klopt inderdaad. In de tweede e-mail die wij versturen met de titel '’Je persoonlijke inloggegevens voor Mijn Simyo!'’ staat het volgende vermeldt: '’Let op: mobiel internet staat standaard aan op je simkaart. Zonder internetbundel betaal je € 0,15 per MB. Wil je geen gebruikmaken van mobiel internet? Zet dit dan uit op Mijn Simyo in de instellingen. Veel plezier met je Simyo Prepaid!'’. Ik zal voorleggen bij de juiste afdeling of dit wellicht ook in de eerste e-mail kan worden vermeldt. 

​​​​​Het is ook zo dat wij wegens privacy wetgeving niet kunnen en mogen inzien waar het internet aan is verbruikt zoals ​@Hsd (bedankt voor je hulp!) al aangeeft. Zolang de optie in Mijn Simyo aanstaat kan het inderdaad altijd voorkomen dat er internet wordt verbruikt, bewust of onbewust. 

Met een Prepaid kan je eigenlijk nooit in de min uitkomen. Als je beltegoed op is, is het op. Op dit moment staat jouw tegoed op €0,00. Als je jouw beltegoed weer opwaardeert kan je weer gebruik maken van je aansluiting. 

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid. Mocht je nog andere vragen hebben dan hoor ik het graag.

Groetjes.
Amy


Maar waarom zou ik geen gebruik willen maken van internet, ik wilde dat wel eens uitproberen en volgens jullie kon ik van alles doen met mijn riante beltegoed:

 

Maar daar klopt dus helemaal niets van, want het gaat er niet om wat jij verbruikt (in mijn geval helemaal niets, ik hoefde alleen maar 2 weken een bepaalde app te kunnen draaien) maar wat al die apps die jij er niet opgezet hebt allemaal verbruiken; alle apps die standaard met Android 14 worden meegeleverd. Dat had KPN mij wel mogen vertellen vóórdat ik deze kaart aanschafte, 7 November om 10u30 had ik een afspraak en meteen daarna heb ik de prepaid kaart aangeschaft. 

 

 

Jullie geven op de website de indruk dat die prepaid kaart een logische optie is, als je weinig of helemaal geen gebruik maakt van internet:

 

 

 

Die kaart was dus op mijn lijf geschreven als je die tekst mag geloven.

En hier versterken jullie die informatie nog eens:

 

 

Bovenstaand voorbeeld klopt niets van, want als je 20 euro beltegoed koopt is dat nog niet eens voldoende om de aanloopkosten zeg maar te betalen, want die zijn al € 28,57 en die gooi je in een bodemloze put. Voor dat geld heb je zelfs nog niet eens je telefoon aangezet omdat je werd overvallen door weer een verzoek om de pincode in te toetsen, ik heb letterlijk nog helemaal niets met de telefoon gedaan, dit is mijn totale geschiedenis:

 

 

Die eerste € 3,93 is wat het alleen al kost om een simkaartje in je mobiel te doen.

Ondertussen raadde ​@Amy mij op X aan om op te waarderen, want dan zou ik mijn prepaid weer kunnen gebruiken, terwijl dat dweilen met de kraan open is en hartstikke gevaarlijk en duur zo is gebleken. Amy heeft mij niet uitgelegd waar ik helaas zelf te laat ben achter gekomen dat je altijd een abonnement met voldoende GB nodig hebt, ook al maak je geen gebruik van internet.

 

@Hsd Dat simyo daar geen controle over heeft klopt, maar ze zijn er wel van op de hoogte. En het ligt niet aan mijn telefoon; het gebeurt met alle telefoons. Reden te meer dus om die internet optie uit te zetten op prepaid kaarten, anders besteel je onwetende klanten.

 

O ja, over belazeren gesproken, volgens simyo zou ik € 30,= beltegoed krijgen als ik met € 30,=  opwaardeer, terwijl dat in werkelijkheid € 8,93 zou zijn, die meteen op is als ik het waag mijn mobiel weer aan te zetten. Vervolgens word je niet meteen afgesloten, dat duurt nog een paar uur en in die tijd kan er nog heel veel geupdate worden met zo'n snelle 5G verbinding. Hierboven was mijn beltegoed ook om 15:18 op, maar werd er daarna toch nog internet verbruikt.

 

Inmiddels heb ik een mobiel abonnement, wat @Amy mij had moeten aanraden, afgesloten bij de concurrent en mijn peperdure abonnement bij KPN, dat al meer dan 25 jaar liep, opgezegd. Jammer dat ze zo zijn afgegleden en denken aan schulden meer te verdienen dan aan tevreden klanten.


Hoi ​@Bubbleblower,

Bedankt voor je reactie. 

De reden dat ik aangaf dat je zou kunnen opwaarderen is zodat je weer gebruik kan maken van de Prepaid omdat er internet verbruik had plaatsgevonden en je geen beltegoed meer had, verder ben je hier niet op ingegaan via X en gaf je al aan dat je een forumpost had geplaats hierover. Zolang je zelf het internet niet uitschakelt in Mijn Simyo kan het altijd gebeuren dat er internet verbruik van het beltegoed wordt afgeschreven zoals eerder aangegeven. Dit valt echter onder eigen verantwoordelijkheid aangezien wij een waarschuwing sturen per e-mail, zoals in mijn vorige forumbericht staat omschreven. 

Ik heb mijn best gedaan om je zo goed mogelijk te informeren wat betreft jouw prepaid, wellicht hebben we elkaar niet goed begrepen. Het lijkt er een beetje op dat je het probleem nu bij mij neerlegt door te zeggen dat ik jou een abonnement had moeten aanraden, dat vind ik niet helemaal eerlijk. Pas als je van plan bent om veel internet te gaan verbruiken zou ik een abonnement aanraden maar dit is voor mij niet duidelijk naar voren gekomen in ons gesprek via X. 

Jammer dat je hebt gekozen om over te stappen, dat had ik graag anders gezien, onze deur staat altijd voor je open.

Groetjes,
Amy


Hou nou toch eens op met al die smoesjes, op het moment dat je een simkaart in je mobiel stopt ben je binnen een uur al € 35,16 kwijt aan beltegoed, als je zo veel tegoed hebt, 4 x die € 8,79, die je kwijt bent aan een programma dat standaard met Android 14 wordt meegeleverd.

Jullie zullen ongetwijfeld weten welk programma dat flikt, maar dat moet je ons vooral niet vertellen zogenaamd om privacy redenen, het levert jullie natuurlijk wel een hoop geld op.

NOGMAALS VOOR ALLE DUIDELIJKHEID; IK KON MIJN MOBIEL NIET EENS IN, OMDAT IK WERD OVERVALLEN DOOR OPNIEUW EEN VERZOEK OM DE PINCODE (die ik per e-mail had ontvangen, waar ik op dat moment niet in kon, omdat ik niet thuis was en dus mijn mobiel niet in kon), die kosten worden al gemaakt als je alleen maar de mobiel aan zet, ik had de mobiel helemaal nog nooit gebruikt.

En die 26 Mb zijn verbruikt op het moment dat ik de simkaart erin stopte en verder niets, voor mij is dit allemaal een mysterie hoe dat kan, maar voor simyo natuurlijk niet.

 

En zeur niet over eigen verantwoordelijkheid, ik had nota bene speciaal een afspraak met de KPN winkel gemaakt om mij goed te informeren. Ik kon niet ruiken dat ik een abonnement nodig had, want overal, ook weer in je laatste antwoord, wekken jullie de indruk dat een prepaid kaart ook geschikt is.

Op forums van bv KPN en Vodafone beweren je collega's dat zelfs als je internet uitzet er toch altijd iets doorheen komt, dus dat is gewoon een bekend probleem en de reden dat je wel verplicht bent om een abonnement te nemen. Dat had de KPN mij moeten vertellen op het moment dat ik helemaal naar Alkmaar ben gegaan om die informatie te verkrijgen, een investering van meer dan twee uur.

 

En onze deur staat alt

onze deur staat altijd voor je open.
 

 

In tegendeel, jullie gooien de deur juist met een harde klap dicht.

Omdat ik zo'n trouwe klant ben, op mijn huidige adres had ik al 15 jaar KPN, krijg ik een loyaliteitskorting en betaal slechts € 64,08 voor mijn abonnement.

Maar mensen die minder loyaal zijn blijken slechts € 54,50 voor precies hetzelfde abonnement te betalen, dus voor mijn abonnement met speciale korting betaal ik € 114,96 per jaar extra.

En dat voor hoe lang al?

Als ik alsnog mijn abonnement bij KPN wil verlengen krijg ik daarvoor een éénmalige korting van € 75,= voor twee jaar. Maar ik blijf wel het speciale tarief van € 64,08 betalen, dus om die korting van € 75,= te krijgen moet ik € 229,92 extra betalen.

 

Hetzelfde abonnement dat ik bij de concurrent heb afgesloten per 18 december kost het eerste jaar € 32,50 en het tweede jaar € 47,50 en is € 577,92 goedkoper.

Dat verschil zou terug gebracht kunnen worden tot precies 98 euro als ik van dezelfde voordelen had kunnen profiteren als nieuwe klanten, behalve het lagere tarief € 250,= boodschappentegoed bij AH.

Ik heb geprobeerd een nieuw abonnement aan te gaan per 19 december, dan had ik die concurrent alsnog af kunnen zeggen, maar dat feest gaat niet door, ik MOET per sé naar de concurrent, de KPN heeft genoeg van haar trouwe klanten. Het is niet waarschijnlijk dat ik ooit nog terug kom, misschien bevalt die concurrent wel heel goed en die is veel goedkoper.


@Roeqajja schreef:

Als je een Android telefoon hebt, wil ik de tip meegeven om een datalimiet in te stellen via de instellingen in je telefoon

@Seren schreef:

Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik, zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. 

@Amy schreef:

Het kan wel eens voorkomen dat er op de achtergrond iets wordt afgespeeld of ge-update wat veel MB's verbruikt.

 

Maar toch aanraden je prepaid op te waarderen en vooral geen data plafond aanraden, terwijl je de situatie kende en wist wat het probleem was. Ondertussen adverteert simyo nog steeds dat prepaid een goede optie is voor als je weinig of niet mobiel internet, terwijl ze daarmee grote schulden veroorzaken.

 

Zojuist heb ik bij mijn nieuwe provider mijn verbruik over de laatste 14 dagen gecheckt en die bleek 884 Mb te zijn, terwijl ik nog helemaal niets met de mobiel had gedaan. Als verbruik zonder iets te doen al zo'n 2 Gb per maand is dan is het pure oplichting om zo'n kaart aan te raden of ervoor te adverteren.

 

Eén reden dat veel mensen hierin trappen is dat ze niet weten dat de prepaid kaart helemaal geen prepaid kaart is. Wist ik ook niet. Vroeger had je nog telefoonkaarten waarmee die vergelijkbaar zou zijn https://nl.wikipedia.org/wiki/Beltegoed en de meesten geloven wat er op Wikipedia staat: 

Hoewel het bellen per minuut meer kost dan bij een mobiel abonnement, is het voordelig voor klanten die zelf weinig bellen en voornamelijk bereikbaar willen zijn, of die niet achteraf met hoge rekeningen geconfronteerd willen worden. Ook is het populair bij ouders van (jonge) kinderen omdat hun kind zo niet meer kan verbruiken dan het tegoed.

 

Met 5G kun je bij simyo 0,3 Gb per seconde downloaden, dus in de tijd die het duurt vóór je een waarschuwing krijgt kun je zo maar duizenden euro's verliezen en die verhalen vind je ook op dit forum. Stel je voor dat je in een taxi zit die € 45,= per seconde kost, 2700 euro per minuut voor 18 Gb.

 

En het duurt minstens 39 minuten voor je wordt afgesloten nadat je tegoed op is dus reken maar uit wat die grap je kan kosten. En nou gaat iemand zeggen dat je toch een data plafond kunt instellen, maar dat zullen mensen niet doen als ze in de veronderstelling zijn een prepaid kaart te hebben, want dan zou je tegoed immers je plafond moeten zijn.


Voor Simyo prepaid bestaat geen dataplafond. Dat hebben alleen Simyo sim only abonnementen als optie. Als een eventuele databundel op is bij prepaid, dan ga je voor 0,15 euro per MB je beltegoed verbruiken. Zodra je beltegoed op is zal het systeem van Simyo je blokkeren.

Aangezien we het hier hebben over PRE-paid mag Simyo jou niet meer laten betalen dan wat je vooraf hebt betaald. Dus als met 1 euro beltegoed 0,3 Gb per seconde downloaden en daarmee vele GBs binnenhaalt, dan gaat Simyo niet meer dan die ene euro beltegoed vragen. Het is de verantwoordelijkheid van Simyo om op tijd die aansluiting te blokkeren bij prepaid.

Het kan voorkomen dat je gedurende korte tijd een negatief beltegoed ziet, maar dat wordt automatisch door het systeem weer naar 0,00 € beltegoed gezet, waardoor je gewoon uitkomt op:

Met een Prepaid kan je eigenlijk nooit in de min uitkomen. Als je beltegoed op is, is het op. Op dit moment staat jouw tegoed op €0,00. Als je jouw beltegoed weer opwaardeert kan je weer gebruik maken van je aansluiting.

De tijden dan Simyo prepaid GEEN echte prepaid is, zijn al JAREN voorbij!

 

Via Mijn Simyo kun je overigens ook via de optie "Internet op je mobiel” daadwerkelijk vanuit de Simyo zorgen dat er geen dataverbruik mogelijk is. Die optie is waterdicht in tegenstelling tot eventuele opties op jouw mobiel zelf.

 

Uw verhaal over uw vaste aansluiting lijkt mij meer bij KPN en dus niet Simyo horen; Simyo kan daar helemaal niets in betekenen.


Reageer