Skip to main content

.

Yes, het is tijd voor geweldig nieuws 🙌🏼.

Simyo introduceert een dataplafond! Het dataplafond bij Simyo is een handige functie waarmee je zorgeloos kunt internetten, zonder je zorgen te hoeven maken over extra kosten buiten je bundel. Hieronder vind je een uitgebreider overzicht van het dataplafond en hoe het werkt:

 

Wat is het dataplafond?

Het dataplafond zorgt ervoor dat je internetverbinding automatisch stopt zodra je je internetbundel hebt verbruikt. Hierdoor voorkom je onverwachte kosten buiten je bundel. Het dataplafond is beschikbaar voor internet gebruik in Nederland en zone 1 (EU).

Hoe werkt het dataplafond van Simyo?

Klanten met een internetbundel kunnen het dataplafond als extra optie toevoegen aan hun abonnement. Zodra je internetbundel op is, wordt je internetverbinding voor zone 1 automatisch stop gezet.

Dataplafond aanzetten:

Je kunt het dataplafond makkelijk activeren via Mijn Simyo. Het dataplafond wordt geactiveerd vanaf de eerste dag van de volgende maand, samen met andere bundelwijzigingen.

Kosten:

Voor het dataplafond betaal je slechts €0,50 per maand. Deze kosten worden automatisch toegevoegd aan je maandelijkse factuur. Zonder dataplafond betaal je €0,15 per MB buiten je bundel.

Extra MB's bijkopen via SMS:

Als je het dataplafond hebt bereikt en toch verder wilt internetten, kun je eenvoudig 500 MB extra kopen voor €5,- door '500MB aan' naar 1330 te sms'en.

Belangrijke punten:

  • Het dataplafond is alleen van toepassing op internetgebruik en niet op bellen of sms'en.
  • Het werkt alleen binnen Nederland en zone 1 (EU).
  • Je kunt het dataplafond niet activeren als je geen internetbundel hebt.
  • Het dataplafond gaat direct in als je het samen met een internetbundel bestelt in dezelfde wijziging en je op dat moment nog geen internetbundel hebt. Als je al een internetbundel hebt of net een internetbundel hebt besteld maar het dataplafond bent vergeten toe te voegen, dan zal het dataplafond pas de volgende maand ingaan.

Hopelijk geeft dit jullie meer inzicht in hoe het dataplafond bij Simyo werkt! Meer weten over het dataplafond? Lees meer op ddeze] pagina. 

Ik heb een nieuw abonnement afgesloten voor mijn dochter en ik wil graag het dataplafond instellen. Ik krijg deze optie niet in Mijn Simyo. Waarschijnlijk omdat het abonnement nog niet is ingegaan vanwege nummerbehoud? Is het niet mogelijk om het dataplafond meteen aan het begin van het abonnement af te sluiten? Moet ik dan een maand wachten voordat dat ingaat? En dus de eerste maand risico lopen van datagebruik buiten de bundel?


Bij de overgang van  een oude provider naar Simyo met nummerbehoud krijg je eerst een tijdelijk nummer om administratief technische redenen, ga hier niet mee bellen, wat dat kost veel geld.

Wacht tot het nummer definitief is omgezet en je daar een bevestiging van hebt gekregen. Op dat moment is MijnSimyo ook actief met dat nummer en kun je allerlei aanpassingen doen, o.a. dataplafond instellen @Duintje 


Ik heb een nieuw abonnement afgesloten voor mijn dochter en ik wil graag het dataplafond instellen. Ik krijg deze optie niet in Mijn Simyo. Waarschijnlijk omdat het abonnement nog niet is ingegaan vanwege nummerbehoud? Is het niet mogelijk om het dataplafond meteen aan het begin van het abonnement af te sluiten? Moet ik dan een maand wachten voordat dat ingaat? En dus de eerste maand risico lopen van datagebruik buiten de bundel?

Hoi @Duintje,

Goed dat je hierover informeert. Wanneer je een abonnement bestelt kun je gelijk kiezen voor de optie '’dataplafond'’. Als je dit niet doet kun je dit aanzetten wanneer je nummerbehoud is ingegaan. In dit geval gaat het dan ook pas in vanaf de eerste van de volgende maand. 

Groetjes,
Seren


Mooi dat deze optie er is. Het heeft met altijd weerhouden om over te stappen naar Simyo omdat er geen dataplafond was.

 

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is dat ik op de website lees dat de weergave van het datagebruik achterloopt, in Nederland tot drie uur en in Europa tot zeven uur als ik het goed heb. In die tijd kun je toch aardig wat data boven je bundel gebruiken. Hoe werkt dat met dit dataplafond? Is dat risico voor Simyo, of komt er alsnog een vette rekening?


Hoi @g00fy,

Bedankt voor je bericht. 

Er zit inderdaad een vertraging in het verwerken van je verbruik in je mijn Simyo. De waarschuwingssms’jes worden echter in real-time verstuurd. De datablokkade ook. Dit betekent dat je geen buitenbundel internet kosten kan maken met een dataplafond binnen zone 1 omdat je internet op tijd wordt gestopt. Je krijgt dus niet achteraf nog een rekening voor buitenbundel internetkosten. 

Groetjes,
Ashley


Hoi Ashley, 

 

Dank je wel voor je snelle en duidelijke antwoord. Mijn databundel gaat overmorgen in 😉

 

Nu dat vervelende iPhone 11 en 12 probleem nog even oplossen, dan kunnen mijn beide dochters ook zonder kans op problemen overstappen... 


Dataplafond?

Simyo belooft de bruikbaarheid van hun internetpakketten ook in Europese landen. Omdat ik tijdens mijn vakantie extra internet wilde, nam ik een ander abonnement met 2 GB data. Ik wilde ook een dataplafond om verrassingen met extra kosten te voorkomen.

Gisteren kwam ik met mijn auto in Moldavië aan. Ik heb echt niets gedaan, maar op de eerste dag had ik geen internet en kreeg ik een verrassend bericht van Simyo: ondanks dat mijn bundel voor deze maand 1774 MB internet bevat, zegt Simyo dat ik buiten mijn bundel internet heb gebruikt. Dit zou mij € 60 kosten.

Ongelooflijk! Ik neem aan dat dit een fout is.
Kunt u mij iets betekenen?

Ik hoor graag van u.

06xxxxx


De bundels zijn geldig in EU landen, en Moldavie is geen EU.

Zo snel mogelijk roaming uit zetten en daar met een lokale sim of Wifi verder gegaan.


Het "bundel" systeem is anders dan het "dataplafond". Ik dacht dat mijn mobiele nummer de data zou blokkeren waar ik ben, maar dat lijkt niet het geval te zijn. Simyo zou naast het "dataplafond" een waarschuwing moeten geven, bijvoorbeeld: "Dit is geldig in Zone 1", of iets dergelijks.

Daarnaast kreeg ik een waarschuwing via sms bij een bedrag van € 48,40. Waarom kreeg ik geen waarschuwing bij bijvoorbeeld de eerste € 10? Ik heb niets gedaan; apps deden het automatisch, denk ik.

Nu moet ik dus € 60 betalen voor iets wat ik niet wist. Wat een verwarring, zeg... Echt jammer...

 


Dataplafond?

Simyo belooft de bruikbaarheid van hun internetpakketten ook in Europese landen. Omdat ik tijdens mijn vakantie extra internet wilde, nam ik een ander abonnement met 2 GB data. Ik wilde ook een dataplafond om verrassingen met extra kosten te voorkomen.

Gisteren kwam ik met mijn auto in Moldavië aan. Ik heb echt niets gedaan, maar op de eerste dag had ik geen internet en kreeg ik een verrassend bericht van Simyo: ondanks dat mijn bundel voor deze maand 1774 MB internet bevat, zegt Simyo dat ik buiten mijn bundel internet heb gebruikt. Dit zou mij € 60 kosten.

Ongelooflijk! Ik neem aan dat dit een fout is.
Kunt u mij iets betekenen?

Ik hoor graag van u.

06xxxxxxxx

Los van het gemelde probleem @Uygar Ozan : Het is niet verstandig om in een openbaar forum je 06 nummer te vermelden. Vraag de moderator deze te verwijderen. 


Hoi @Uygar Ozan,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier contact over opneemt!

Moldavië valt onder zone 3. Als het goed is heb je hier een grens sms over ontvangen met informatie over de tarieven daar. Hier zijn je bundels niet geldig en is er dus geen dataplafond van toepassing. Zoals ook vermeld in dit topic en op de website is je dataplafond alleen van toepassing op je bundels dus alleen in zone 1 landen. 

Wel blokkeren wij je internet bij kosten van €60,50 om nog hogere kosten te voorkomen in het buitenland. 

Wil je mij een privé bericht sturen met daarin je telefoonnummer, geboortedatum, postcode + huisnummer en je e-mailadres? Ik kijk dan graag even met je mee.

Groetjes,
Ashley


dit hoort toch niet binnen netneutraliteit?? dat het dataplafond 50 cent per klant kost? dat bewijst dat buitenbundelkosten een inkomensplaatje waren voor simyo en dat zij dit niet zomaar opgeven. hun vrekkerigheid kost nu niet meer Alleen de ongelukkige klanten, maar zo goed als Elke klant een gulden per maand


dit hoort toch niet binnen netneutraliteit?? dat het dataplafond 50 cent per klant kost? dat bewijst dat buitenbundelkosten een inkomensplaatje waren voor simyo en dat zij dit niet zomaar opgeven. hun vrekkerigheid kost nu niet meer Alleen de ongelukkige klanten, maar zo goed als Elke klant een gulden per maand

Mensen willen een budgetprijs bij een budgetprovider @suusje99 

Als je klant bij Simyo wordt, weet je dat er buitenbundelkosten gemaakt kunnen worden als je niet oplet.

Dat staat gewoon in de voorwaarden, als je dat niet wilt, moet je geen klant bij Simyo worden.

Verder is de huidige euro geen nlg 2,20371 meer maar nlg1,41 volgens het prijspeil van 2023, dus 50 eurocent is nu ongeveer 0,71 guldencent.

Het is mooi van  Simyo dat ze nu het prijsplafond aanbieden, zodat mensen zich kunnen beschermen tegen onverwacht hoge kosten.

Maar ook dat hoef je niet te doen, het is een keus.

 


dit hoort toch niet binnen netneutraliteit?? dat het dataplafond 50 cent per klant kost? dat bewijst dat buitenbundelkosten een inkomensplaatje waren voor simyo en dat zij dit niet zomaar opgeven. hun vrekkerigheid kost nu niet meer Alleen de ongelukkige klanten, maar zo goed als Elke klant een gulden per maand

De providers met eigen netwerk hebben een “dataplafond” inbegrepen, en hun bundels zijn ongeveer twee keer zo duur.

Nu was het oude systeem waar elke maand een paar walvissen helemaal leeggetrokken werden met 300x duurdere buitenbundelkosten ongelooflijk smakeloos, omdat Simyo de prijzen zelf helemaal arbitrair opstelde, en mensen zich er niet op providerniveau tegen konden beschermen. Kleine lettertjes of niet, het was natuurlijk buiten elke proportie, zowel als een door Simyo gecreëerd probleem.

Of het plafond nu inbegrepen is in een duur contract, of los op de rekening staat als extra op een budgetcontract, daar zie ik voor nieuwe klanten eigenlijk ook niet echt het verschil in. 


Youfone heeft naast dataplafond binnen EU, ook een optie om internet buiten EU uit te zetten zodat je daar ook geen verrassing en krijgt, zeler niet in grensgebieden EU. Zou heel fijn zijn als Simyo dat net als Youfone (ook van KPN) doorvoert.

 

Net als 5G trouwens :)


Schandalig dat hier geld voor gevraagd wordt. Bij andere maatschappijen (zelfs budget) is dit gewoon gratis.

Dan stap ik maar over.


Reageer