.

Beantwoord

Zit er een bug in de internetadministratie?

  • 18 December 2023
  • 7 reacties
  • 42 Bekeken

Badge

Ik heb een prepaid toestel, en mobiel internet staat vrijwel altijd uit. Heel af en toe koop ik een internet bundeltje als ik mobiel internet nodig heb.

Gisteren was dit het geval. Ik heb om 09:29 een bundeltje gekocht, en direkt daarna mobiel internet aangezet.

Later op de dag krijg ik een sms van Simyo met de melding dat ik tegen hoog tarief internet kosten maak, omdat ik geen bundel heb.

Dit kan niet kloppen, maar voor de zekerheid heb ik mobiel internet onmiddellijk uitgezet.

Later blijkt dat volgens Simyo er mobiel internet verkeer heeft plaats gevonden om 07:29. Dat kan niet kloppen.

Mijn vermoeden is dat er een bug zit in het tijdstip dat door Simyo gelogd wordt waarop internet verkeer plaats vindt.

Het is dus onbetrouwbaar, en de klant wordt opgezadeld met hoge kosten.

Ik heb kontakt gehad met de klantensevice, maar die kunnen hier niets mee. Dat snap ik, want als er een bug in het log algoritme zit, met verkeerde tijdstippen, dan houdt het voor hun op.

Als dit niet kan worden opgelost, dan ga ik weg bij Simyo

icon

Beste antwoord door Amy 18 December 2023, 12:40

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @c.a.s.e.y,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend voor je is. Uit je bericht begrijp ik dat je het internet vrijwel altijd uit hebt staan, tenzij je gebruik maakt van een internetbundel, dan zet je deze optie dus aan. Via welke optie zet je het internet uit en aan? Ik zie namelijk dat deze optie op de simkaart altijd aan staat en zolang het internet op de simkaart aan staat kan het altijd voorkomen dat er internet wordt verbruikt, ook als je het zelf niet in de gaten hebt. Denk bijvoorbeeld aan een app die op de achtergrond nog aanstaat of waar een update op wordt uitgevoerd en noem zo maar op.

Op de momenten dat je dus geen internetbundel hebt bij je prepaid in het belangrijk dat je deze optie ook uitzet via Mijn Simyo (app) > Instellingen > Internet en bellen > Internetten in Nederland. 

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. 

Groetjes,
Amy

Reputatie 7
Badge +9

Later blijkt dat volgens Simyo er mobiel internet verkeer heeft plaats gevonden om 07:29. Dat kan niet kloppen.

Mijn vermoeden is dat er een bug zit in het tijdstip dat door Simyo gelogd wordt waarop internet verkeer plaats vindt.

Als je weet dat:

  • Simyo werkt met zogenaamde datasessies.
  • Een datasessie is 8 uur lang of 60 MB groot is. Welke eerst bereikt wordt beëindigd de datasessie, waarna er weer een nieuwe begint.
  • 4G is primair een data netwerk.

Dan kunnen we wel achterhalen wat hier waarschijnlijk gebeurde. Om 07:29 was er een nieuwe datasessie gestart door het netwerk. 09:29 kocht je een databundel en daarna ben je data gaan gebruiken. Al dat verkeer kwam in de datasessie van 07:29 terecht. Na 60 MB verbruik of om 15:29 eindigde deze datasessie. Iets na het beëindigen van deze datasessie krijgt Mijn Simyo dat verbruik binnen. Mijn Simyo berekent al het verkeer van deze sessie alsof het allemaal om 07:29 verbruikt werd en dus voordat de databundel gekocht was. Vervolgens stuurt Mijn Simyo dan de waarschuwings-SMS dat je data buiten de databundel verbruikt hebt.

Dat is iets dat al vrij lang in de systemen van KPN/Simyo zit. Dat zie ik niet snel veranderen. Als je na het aanschaffen van een databundel 8 uur wacht voordat je gaat verbruiken, dan zit je goed.

Badge

Op mijn telefoon staat “Mobiele gegevens” altijd uit. Er kan dus alleen kontakt gemaakt worden met internet als er een wifi verbinding is.

 

Badge

Maar ik begrijp nu dat je na het aanschaffen van een bundel dus minimaal 8 uur moet wachten voordat je deze daadwerkelijk kunt gebruiken.

Als je het eerder gaat gebruiken, dan betaal je mogelijk de volle mep.

Ik ben nog steeds van mening dat het een bug is. Het is een implementatie die de klant op kosten jaagt. Er is iets verkocht dat niet geleverd kan worden. De klant wordt hier ook niet op gewezen.

Dit lijkt mij iets voor Kassa of Radar.

 

Reputatie 7
Badge +7

Het is niet zo dat je 8 uur moet wachten tot je gebruik kunt maken van jouw internetbundel. Wat @Groentjuh heeft uitgelegd klopt inderdaad dat dit al een langere tijd in het KPN/Simyo systeem is. Het gaat in de meeste gevallen goed maar het kan voorkomen dat dit door de vertraging in het systeem niet goed loopt. Uiteraard vergoeden wij de kosten in dit geval. Ik zal dit gelijk doorzetten naar de juiste afdeling zodat dit word rechtgetrokken. Excuses voor het ongemak! 

Groetjes,
Amy

Reputatie 7
Badge +9

minimaal 8 uur moet wachten voordat je deze daadwerkelijk kunt gebruiken.

Maximaal 8 uur. Op het moment dat je de databundel aanschaft kan een lopende datasessie al 7 uur en 59 minuten actief zijn en dan kun je na 1 minuut al aan de slag. Uiteraard kan het ook zo zijn dat precies voordat je de databundel kocht de datasessie begon en je dan inderdaad 8 uur moet wachten.

Helaas kun je niet gemakkelijk zien welke van die 2 het is als je geen data verbruikt.

Het is niet zo dat je 8 uur moet wachten tot je gebruik kunt maken van jouw internetbundel.

Nee, maar als je dat niet doet kan het wel zo zijn dat data wordt berekend alsof het voor aanschaf van een bundel is gebruikt. En indien dat gebeurd moet je naar de Simyo klantenservice om dat dan te laten compenseren, wat als ik zijn eerste bericht lees en jouw antwoord lees niet bepaald gemakkelijk is.

Pas nu ik het voor die klant opneem zie ik dat het wordt doorgezet naar de juiste afdeling.

Waarschijnlijk zal de mobiel een minuut of 10 uitzetten/in vliegtuig stand zetten zal waarschijnlijk ook wel de datasessie laten eindigen. En misschien is zelfs op de mobiel 4G tijdelijk even uitzetten al genoeg, maar Simyo erkent maar half dat dit überhaupt een probleem is, dus geen garanties dat die opties werken.

Badge

Omdat je als gebruiker niet weet hoe lang de datasessie al loopt, moet je ‘worst case’ denken. Dus alleen als je 8 uur wacht, dan kun je er van uit gaan dat er een nieuwe sessie gestart is, die gebruik maakt van de bundel.

Het zou al een verbetering zijn als jullie deze melding geven op het moment dat je de bundel gekocht hebt, zolang jullie technisch niet in staat zijn om simpelweg de huidige datasessie te sluiten, en een nieuwe te starten.

Reageer