.

Beantwoord

Waarom krijg ik geen e-mail bij het opraken van mijn internetbundel?

  • 28 August 2016
  • 10 reacties
  • 244 Bekeken

Badge
Aan de medewerker van Simyo,

Ik kwam er woensdag achter dat mijn dochter (die ivm een ontgroening van een studentenvereniging pas vrijdag weer bereikbaar is) in de afgelopen buitensporig hoge overschrijdende kosten heeft gemaakt.
Ik zie voor mei 51,30 euro, juni 140,26 euro, juli 207,02 euro en voor september volgt zeker een rekening van 176 euro. Ik heb dit abonnement voor mijn dochter afgesloten voor 14 euro per maand.
Ik ben zeer ontevreden dat ik niet via de email op de hoogte ben gebracht van deze exorbitante overschrijdingskosten.
Ik kan nu helaas mijn dochter niet bereiken en wil ook met haar overleggen want ook zij heeft haar verantwoordelijkheid naast Simyo.
Ik wil graag van Simyo weten of er aan haar SMSsen zijn gestuurd dat ze haar bundel overschreed en ik wil graag weten waarom er niet met mij via mijn email contact is opgenomen bij een dergelijk hoge overschrijding.



Cees Schaar
Graag hoor ik ook wat jullie in deze voor mij kunnen betekenen want dit maakt op mij de indruk van onbehoorlijk makkelijk verrijken.
icon

Beste antwoord door Ilias 29 August 2016, 15:59

Bekijk originele reactie

10 reacties

Ik zou, om privacy reden, het telefoonnummer even weghalen. Dit kan tot een uur na het plaatsen van het bericht.

Er worden berichten gestuurd bij 80 en 100% gebruik van de internetbundel. E-mails worden niet gestuurd.
Ook is er de Mijn Simyo app en de MijnSimyo pagina, waar u maar ook uw dochter had kunnen zien hoe het zat met het verbruik.
Badge
Dank voor het noemen van het weghalen van het nummer, ik heb dat inmiddels gedaan.
Ik ga de verantwoordelijkheid van mijn dochter in deze niet uit de weg maar blijf het vreemd vinden dat er ook niet voa de email wordt gewaarschuwd, dat moet toch geautomatiseerd kunnen ? Net als bij een SMS ?
Simyo heeft zich te houden aan bepaalde wettelijke verplichtingen. Door het sturen van die berichten voldoen zij aan deze verplichtingen. Deze berichten worden trouwens niet door Simyo gestuurd maar komen rechtstreeks vanaf het netwerk van KPN, het heten dan ook netwerkberichten. Mails komen vanuit Simyo en kunnen om die reden nooit gelijktijdig met die berichten worden gestuurd. Om deze laatste reden worden de standen op MijnSimyo (en App) met een lichte vertraging bijgewerkt.

Ik zou wellicht ook overwegen om de bundel te verhogen als blijkt dat uw dochter toch niet genoeg heeft aan de huidige bundel.
Reputatie 7
Badge +9
Technisch ligt het sturen van een email lastiger. Het netwerk van KPN houdt het internetverkeer realtime bij. Zodra 80% en 100% wordt gehaald stuurt KPN een SMS naar de desbetreffende aansluiting. Simyo zelf komt daar soms na uren pas achter, nadat KPN het verbruik naar Simyo toe stuurt. Dat kun je ook zien als je Mijn Simyo zou openen zodra je zo'n SMS krijgt. Op mijn Simyo staat dan dat je nog MBs binnen je bundel hebt.

Enkele jaren terug stuurde Simyo juist een email, maar deze kwam door het bovenstaande technische probleem te laat aan, waardoor mensen soms al flink over de bundel heen gegaan konden zijn. De huidige SMS is gewoon real-time en komt gelijk aan op de plek die het meest belangrijk is, de gene die zijn/haar verbruik moet stoppen.

Simyo blokkeert niet en gaat gewoon door op volle snelheid. Ze zijn veelal ook wel coulant, mocht het een keer fout gaan. Als ik het bovenstaande lees dan is het echter al 3 keer misgegaan en ontdekt u dat nu pas. Een rekening van 200+ euro valt mij op bij mijn bank afschriften! (Banken willen graag dat je ze controleert... Is verstandig!) Ik denk dat Simyo wel iets gaat betekenen.

Simyo heeft overigens ook hoogverbruik limieten. Daarbij wordt wel gemaild en zelfs de aansluiting afgesloten totdat een gedeelte alvast wordt betaald. Uw dochter is daar echter weer net onder gebleven.

In ieder geval: Dit blog vertelt diverse mogelijkheden om het dataverbruik te limiteren. Hopelijk kan ze daar het een en ander mee!
Badge
Beste Groentjuh en Raytje, dank voor jullie bericht en meedenken.
Ik zal met haar kijken dat ze een abonnement krijgt waarbij het afsluit bij teveel verbruik zoals PKN,
Reputatie 7
Badge +7
Wellicht een goed idee. Wel opvallend dat een naar ik aan neem slimme meid niet in staat is om zelf dataverbruik in de gaten te houden.
Reputatie 7
Badge +9
Bij KPN wordt je geknepen, dus daar voorkom je extra kosten ivm te veel MB verbruik. Telfort biedt echt afsluiting aan en is goedkoper, dus misschien is dat ook het bekijken waard.
Reputatie 3
Badge +5
Hoi cschaar,

Welkom op 't Simyo Forum!

Wat enorm vervelend dat er sprake is geweest van hoge factuurbedragen de laatste tijd. Ik snap dat je daar niet vrolijk van wordt.

Als er sprake is van het opraken van de internetbundel dan zijn wij wettelijk verplicht om je per sms hiervan op de hoogte te houden. Dit moet dan ook gebeurd zijn. Wij sturen dit niet per e-mail om diverse redenen. Één daarvan is het feit dat je deze mail met vertraging binnenkrijgt en de kans dat een sms'je over het hoofd wordt gezien veel kleiner is dan de kans dat een e-mail over het hoofd wordt gezien.

Helaas kunnen wij niets veranderen aan het feit dat dit heeft plaatsgevonden en dat er sprake is geweest van dergelijke buitenbundelkosten. Het is enorm vervelend, maar ik raad dan ook aan om het dataverbruik goed in de gaten te houden en goed op de hoogte te zijn van hetgeen gebeurd op het toestel. Het is als persoon die het toestel niet gebruikt veel lastiger om het in de gaten te houden, omdat degene die het toestel gebruikt de handelingen verricht. Wellicht kan hier een afspraak over gemaakt worden met je dochter.

Ze kan in principe gebruik blijven maken van Simyo zonder bang te hoeven zijn dat ze (extreem) hoge facturen ontvangt. Dat kan simpelweg door een aantal adviezen op te volgen die wij uiteen hebben gezet. Deze zijn hier te vinden. Wil je weten wat de boosdoener is en wat zoveel MB's verbruikt, bekijk dan deze blog.

Ik hoop dat je ervoor kiest om bij Simyo te blijven en dat je wat hebt aan onze adviezen en feedback.

Raytje, Groentjuh en Wimj12, enorm bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Ilias
Badge
Beste Ilias, Raytje, Groentjuh en Wimj12,

Dank voor jullie constructieve input. Ook al maakt dat de financiële schade er niet minder op ik zal het met mijn 'slimme' meid (aldus Wimj12) opnemen.

Vriendelijke groet Cees

Groetjes,
Cees
Reputatie 5
Badge +9
Hoi cschaar,

Je kan zelf ook de Mijn Simyo app op jouw telefoon zetten en hiermee het verbruik in de gaten houden. Het handigst zijn toch echt de sms'jes. Wanneer daar goed op wordt gelet, kan het bijna niet meer fout gaan. Ik adviseer altijd om bij het 80% sms'je alvast 500 MB bij te kopen zodat er geen buitenbundelkosten worden gemaakt.

Groetjes,
Caspar

Reageer