.

Beantwoord

Waarom heb ik geen 100% waarschuwing ontvangen?

  • 28 November 2016
  • 10 reacties
  • 261 Bekeken

Mijn MB's waren op en daarom heb ik 500 MB bijgekocht. Blijkbaar was mijn bundel al eerder op en heb ik dus 58 MB buiten de bundel verbruikt. Ik heb geen 100% sms ontvangen en het was me niet duidelijk dat het bijkopen van MB's niet met terugwerkende kracht geldt. Ik verwacht dat de MB's buiten de bundel alsnog worden verrekend met de overgebleven MB's.
icon

Beste antwoord door Sean 29 November 2016, 10:11

Bekijk originele reactie

10 reacties

Reputatie 5
Badge +8
Hoi LMeyer.

Welkom op het Simyo forum.

Wat vervelend dat je kosten buiten de bundel hebt gemaakt. Wij sturen onze klanten een real-time waarschuwing per sms op het moment dat de internetbundel voor 80 en 100% is verbruikt. We hebben deze sms'jes ook naar jou gestuurd, namelijk op 17-11-'16 om 19:40 (80%) en op 18-11-'16 om 20:40 (100%). Als je deze berichten niet in je telefoon ziet staan, dan is het slim om te controleren of andere sms'jes wel binnenkomen. Misschien is de inbox van het toestel vol.

Zoals je hier kunt lezen, is het helaas niet mogelijk om de bijgekochte MB's met terugwerkende kracht te verrekenen. Mocht je vaker te weinig data hebben, dan is het slim om voor een grotere internetbundel te kiezen. Je bundels aanpassen kan bij Simyo iedere maand!

Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Sean
Badge
Dat de bundel niet voor de gehele maand geldt, maar pas na de aankoop, blijkt absoluut niet op de pagina waar je de mb's bijkoopt én niet in de algemene voorwaarden.

Als een dergelijke bepaling niet direct duidelijk is bij aankoop (kernbeding) en niet duidelijk in de algemene voorwaarden vermeld wordt, moet het in het voordeel van de consument worden toegepast. Dit heet de contra proferentem-regel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Contra_proferentem (die helppagina heeft weinig waarde wat dit betreft)

Wat betreft het 100%-smsje valt mij op dat er meer mensen op het forum deze niet hebben ontvangen. Kan toeval zijn, maar wellicht kan dit onderzocht worden.
Badge +7
Hoi PietL,

Klanten geven inderdaad wel eens aan dat ze het 100 % sms'je niet ontvangen hebben. Natuurlijk gaan we dat dan altijd onderzoeken. Onze netwerkspecialisten kunnen zien of deze sms'jes wel of niet ontvangen zijn. In dit geval kunnen onze netwerkspecialisten wel zien dat het 100% sms'je is verstuurd én afgeleverd.

In het 100% sms'je staat het volgende: 'Heb je extra MB's, dan gaan deze nu in. Anders geldt het buitenbundeltarief.' Op het moment dat zijn bundel op was, had hij de extra MB's nog niet bijgekocht. Zijn internetverbruik viel zoals aangegeven in het sms'je, buiten de bundel. Het is heel goed dat hij MB's heeft bijgekocht.

Dat deze MB's met terugwerkende kracht werken, is een aanname die je hebt gedaan. Er staat nergens op onze website dat dit zo is. Zoals mijn collega Sean al heeft aangegeven, wordt op onze website juist vermeld dat dit niet kan. Het klopt dat dit niet wordt gezegd als je MB's bijkoopt op Mijn Simyo. Om onduidelijkheid te voorkomen, willen we graag overwegen om deze tekst aan te passen.

Als je hier vragen over hebt, laat je dit dan weten?

Groetjes,
Samantha
Badge

Dat deze MB's met terugwerkende kracht werken, is een aanname die je hebt gedaan. Er staat nergens op onze website dat dit zo is. Zoals mijn collega Sean al heeft aangegeven, wordt op onze website juist vermeld dat dit niet kan. Het klopt dat dit niet wordt gezegd als je MB's bijkoopt op Mijn Simyo. Om onduidelijkheid te voorkomen, willen we graag overwegen om deze tekst aan te passen.

Er staat nergens op de aankooppagina en in de algemene voorwaarden of het wel of niet met terugwerkende kracht werkt: dat is onduidelijk. En als zoiets belangrijks (een kernbeding) niet duidelijk is bij de koop en algemene voorwaarden, dan zegt de wet dat het twistpunt altijd in het voordeel van de consument moet werken: de zogenaamde contra proferentem regel (de helppagina's hebben weinig juridische betekenis, het draait echt om de aankooppagina's en de algemene voorwaarden).

Oftewel, Simyo is in deze verplicht deze kosten met terugwerkende kracht te verrekenen, omdat Simyo niet duidelijk is geweest op de aankooppagina en algemene voorwaarden.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi PietL,

Ten eerste wil ik zeggen dat ik het bewonder dat je je zo verdiept in de 'case' van LMeyer. Ik heb het Wikipedia artikel gelezen en helaas heeft dit geen toepassing op het bijkopen van de extra MB's. Bij het bijkopen van extra MB's wordt inderdaad niet vermeld of het met terugwerkende kracht wordt toegepast of niet.

Het is inderdaad handig om dit erbij te vermelden, maar het is niet iets raars dat de MB's niet met terugwerkende kracht wordt verrekend. Wanneer het wel zo zou zijn, zouden we het erbij moeten vermelden omdat het in dat geval afwijkt van de normale gang van zaken. Zodra het niet afwijkt van de normale gang van zaken, hoeft het niet vermeld te worden.

Nogmaals, ik geef je groot gelijk dat het wel handig zou zijn, en daarom overwegen we om dit erbij te vermelden, maar het is niet noodzakelijk volgens de wet.

Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Caspar
Badge
Ik heb deze persoon uitgenodigd via de VriendenDeal, maar ik vind het niet netjes hoe hij vervolgens behandeld wordt, vandaar.

Op de pagina lijkt het gewoon alsof je de 500MB toevoegt aan je huidige maandbundel. Dat is bij meer providers een gebruikelijke gang van zaken. Als je bij Hollandsnieuwe beltegoed bijkoopt, wordt dat gewoon aan je huidige maandbundel bijgevoegd bijvoorbeeld. Maar in ieder geval, het spreekt niet voor zich dat bijgekochte MB's in een maand pas geldig zijn na aankoop of dat ze gewoon worden toegevoegd aan de huidige maand.

Het argument wat je hier aandraagt ("het spreekt toch voor zich, daarom hoeft het niet wettelijk verplicht vermeld te worden bij koop") is natuurlijk zwak. Behalve dat het niet voor zich spreekt, is dat niet hoe contractenrecht in elkaar zit: het moet gewoon precies en duidelijk vermeld worden en dat is niet gebeurd. Als het niet duidelijk is, werkt dit automatisch in het voordeel van de consument. Vliegtuigmaatschappijen zetten zelfs in de Algemene Voorwaarden dat als je te laat bent, je geen rechten hebt. Ik zou ook zeggen, dat spreekt voor zich, maar dat moet gewoon in de Algemene Voorwaarden staan.

Toch maar weer 2 vragen:
-Ben je het ermee eens dat de geldigheidsduur van bijgekochte MB's een kernbeding is?
-En dat als een kernbeding niet duidelijk wordt gemaakt bij aankoop, dat dit in het voordeel van de consument moet werken?

Een paar jaar geleden deelden jullie aan alle kanten zogenaamde "coulance" uit, maar dat is er helaas vanaf 😞
Reputatie 7
Badge +10
Hi PietL,

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Het is duidelijk dat je veel geeft om de situatie 🙂 Dat is altijd verfrissend en fijn om te zien!

Het lijkt erop dat deze discussie vooral leunt op één punt: de aanname dat het vanzelfsprekend is dat de extra MB's met terugwerkende kracht werken. Dit is niet zo. Het is allemaal een kwestie van perceptie natuurlijk. Wat voor de één vanzelfsprekend is, is dat voor de ander niet. Dat is helemaal niet erg! Sterker nog, dit soort dialogen kunnen heel zinnig zijn om die reden.

Dat neemt echter niet weg dat de aanname exact dat is: een aanname. Er wordt zeker geen geheim gemaakt van het feit dat de MB's niet met terugwerkende kracht werken. Het kost maar twintig seconden om hier achter te komen, door op de Simyo website '500 MB' in te typen in het zoekvak. Andere zoektermen werken ook! Daar staat alle informatie, op een heldere en uitgebreide manier uitgelegd. Als je hierop klikt, kom jij ook op die pagina terecht. Als deze pagina niet bestond, en als deze informatie nergens te vinden was, dan had ik je gelijk gegeven!

Weet je wat het is? Het is niet mogelijk om alle informatie op de bestelpagina neer te zetten. De bestelpagina dient juist overzichtelijk en duidelijk. Kun je je voorstellen hoe het eruit zou zien als we alle voorwaarden en alle stukjes informatie op de bestelpagina neerzetten? We maken het lekker makkelijk voor iedereen om toegang te hebben tot alle informatie.

Dit feit, gecombineerd met het feit dat de aanname die jij maakt echt niet een (per definitie) logische aanname is, zorgt ervoor dat ik je moet vertellen dat er niet iets is mis gegaan.

Wat de geldigheidsduur betreft: dat is weer een andere kwestie natuurlijk 😛 Daar staat het volgende over op de bestelpagina: "Tot einde maand." Dit staat zelfs op de knop van de 500 MB's. Het is dus heel duidelijk tot wanneer de bundel geldig is.

Je noemde ook de coulances. Er is niets veranderd in de coulance-procedure. Als iemand onverhoopt teveel internetkosten maakt, dan zijn we bereid om eenmalig diegene tegemoet te komen. Hierbij wordt wel altijd heel duidelijk gemaakt dat er geen sprake was van een (systeem)fout of iets dergelijks. Het is dan puur een vriendelijk gebaar. Klantvriendelijkheid staat altijd voorop!

Ik ga er vanuit dat ik hiermee alle benodigde informatie verstrekt heb! Mocht je toch nog onverhoopt een vraagje hebben, voel je dan vooral vrij om die te stellen.

Groetjes,
Jihane
De 80% sms heb ik precies op het aangegeven tijdstip ontvangen, de 100% sms heb ik nooit ontvangen. Mijn inbox bevat 5 berichten is dus niet vol, mijn telefoon bevat nog 10 Gb vrije ruimte en is dus ook niet vol.
Bijgevoegd een screenshot van de pagina waar de 500 Mbs gekocht worden, let vooral op het woord 'Alles' i.c.m. het feit dat er nergens een link is voor meer informatie.
PietL heeft het wat mij betreft duidelijk genoeg het rechtsbeginsel Contra proferentem uitgelegd en dat daar hier sprake van is. Ik ga er daarom dus ook van uit dat de onterecht gerekende kosten van de volgende factuur worden afgetrokken.
Het is maar net hoe je de zaken interpreteert. Je koopt MB's bij als aanvulling van je maandelijkse bundel en niet als verrekening van je buiten de bundel gemaakte kosten. Daarbij word er wel aangeven dat MB's buiten de bundel 15 cent per MB zijn.

Wel ben ik van mening dat het inderdaad verstandiger is om het ook op de bestel pagina te plaatsen.

Reputatie 7
Badge +10
Hoi LMeyer,

Wat jammer dat je het 100%-sms'je niet hebt gezien! 😞 Je hebt 'm wel ontvangen, op 18 november 2016 om 20:40. Kun je dit berichtje nog terugvinden in je toestel? Hij zou er moeten staan.

Verder snap ik jullie punt ook heel goed! Het staat er niet tussen, en ik zal deze feedback ook zeker doorgeven. Dat gezegd hebbende, is het ook alleen een aanname dat het per definitie oneerlijk is dat het er niet staat. Maar als het bij jullie onduidelijkheid schept, dan vind ik dat reden genoeg om te garanderen dat we hier serieus naar gaan kijken. Geen zorgen, dus! 🙂 Dit betekent dat de werking van de bundel verandert, maar wel dat we gaan kijken naar wáár de uitleg over de bundel precies te vinden is. Dank voor de feedback!

Ik zie dat jij in november € 8,75 buiten je bundel hebt geïnternet, voordat je je aanvullende bundel van 500 MB kocht. Bij wijze van eenmalige coulance ben ik bereid je hierin tegemoet te komen. Het is namelijk zeker niet de bedoeling dat je met een vervelend gevoel terugkijkt op deze kwestie. Het feit dat het hierbij om aannames ging, neemt niet weg dat jij gewoonweg baalde van de situatie. Vind je deze tegemoetkoming goed? Zodra jij je akkoord geeft, ga ik het in orde voor je maken!

Hoor ik van je?

@ Raytje, het is allemaal een kwestie van interpretaties inderdaad 😛 Maar zeker goed om te weten dat het verwarrend kan overkomen. Dankzij feedback kun je alleen maar groeien!

Groetjes,
Jihane

Reageer