.

Beantwoord

Waarom geeft mijn telefoon ander verbruik aan dan de factuur?

  • 23 August 2013
  • 8 reacties
  • 1085 Bekeken

Badge
Lieve mensen van Simyo,

Het is nu al de tweede keer dat ik geloof dat jullie mij te veel laten betalen. De eerste keer was ik zo dom om geen data manager App te hebben en kon ik via mijn iPhone niet zien of het klopte. Nu heb ik wel zo'n app. Die app zegt dat ik in juli 1,4 GB heb opgemaakt en ik heb een bundel van 1,5 GB. Ik heb de hele maand netjes opgelet of ik er niet overheen zou gaan. Ook via jullie site heb ik daarop gelet. ECHTER, ik kreeg vandaag weer een factuur van 50 euro. Als ik kijk naar de specificatie pakken jullie zaterdag 26 juli eruit en ik zou die dag voor 20 euro aan internet hebben opgemaakt, terwijl het de rest van de dagen een paar cent is. De tijden zijn ook bizar, om 8:00, 8:02, 9:00. Ik kan je één ding zeggen, ik werk 's avonds tot laat in de nacht en ik slaap op die tijden, al helemaal op een vrijdag. Bij het kopje "duur" staat ook iedere keer 00:00 minuten. Hoe kan ik 0 minuten 1000en KB's opmaken? Hoe kan het dat mijn App aantoont dat ik MINDER dan 1,5 GB heb verbruikt en jullie zeggen meer? Hoe kan het dat het ook Allemaal op 1 dag valt en dat het allemaal in de ochtend is terwijl ik dan slaap?!
Ik ben bij jullie gebleven en heb de vorige keer gewoon netjes betaald en jullie zeiden dat het niet meer zou gebeuren. Ik vraag me nu echt af waarom dit weer gebeurd en ik hoop een gepast antwoord terug te krijgen. Ik hoop dat jullie kunnen verklaren waarom ik volgens jullie over mijn bundel ben heen gegaan terwijl mijn telefoon duidelijk laat zien dat het niet zo is.

Met vriendelijke groet,
Vera.
icon

Beste antwoord door Ernst 23 August 2013, 17:30

Bekijk originele reactie

8 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Hoi Veraa93,

Ik vind het jammer dat de app die je gebruikt hebt aangeeft dat je 1,4Gb hebt gebruikt. Volgens onze gegevens is er wel degelijk meer verbruikt. Misschien is het een idee om de officiële Simyo app te installeren?

Dat er bij je verbruikstijdstippen 08.00, 08.02 en 09.00 etc staat bevestigt mij dat je een iPhone hebt. Deze geven vaak op vaste tijdstippen data door. Dit kunnen updates zijn, maar ook verzamelde data door apps, locaties etc.

Net als bij andere smartphones, verbruikt een iPhone niet enkel data wanneer jij daartoe opdracht geeft. Er zijn onderliggende processen die data verzamelen en doorsturen. Vanuit je telefoon zelf, maar ook vanuit applicaties.

26 juli is er inderdaad veel data verbruikt. Het grootste deel van dat verbruik viel gelukkig binnen je bundel.

Hoe het ook zij; Ik kan niet verklaren waarom je telefoon iets anders aangeeft dan onze gegevens.
Badge
Dankjewel voor je reactie. Ik begrijp echter niet hoe enkele "processen" zich kunnen afspelen voor 20 euro terwijl ik mijn telefoon niet gebruik. En kunt u mij uitleggen waarom ik dan pas op 26 juli om 17:16 een sms heb ontvangen met dat mijn internetbundel verbruikt is?? Ik vind het allemaal erg vreemd omdat ik bijna overal wifi heb.. En omdat ik ook nog eens op vakantie ben begin juli waardoor ik toen niet eens internet verbruikt heb ..

Groetjes,
Vera
Mijn zoon heeft voor het eerst deze maand extreem dataverbruik. In 2 dagen ruim 17 euro  zelfs met de telefoon uit. Al de maanden hiervoor was slles ruim binnen de bundel. Volgend de iphone is het verbruik vanaf mei 2, 4 gb ontvangen en 244 mb verzonden en de telefoon is nooit opnieuw in gesteld.
We hebben nu de telefoon helemaal uitgezet om de kosten niet nog verder te laten oplopen en dataverkeer op mijn simyo uitgezet. Ik krijg het gevoel dat simyo de boel oplicht en ga dus de simkasrt van simyo niet meer gebruiken en een ander sbonnement nemen. Ik zie op het forum dat simyo de schuld bij de klsnt legtmasr de fout kan ook bij simyo liggen. Al die maanden netjes binnen de bundel gebleven en nu eextreem er buiten. Dit kan mijn inxiens niet. Snel opzeggen deze dievenbende.
Reputatie 7
Badge +9
Mijn zoon heeft voor het eerst deze maand extreem dataverbruik. In 2 dagen ruim 17 euro  zelfs met de telefoon uit. Al de maanden hiervoor was slles ruim binnen de bundel. Volgend de iphone is het verbruik vanaf mei 2, 4 gb ontvangen en 244 mb verzonden en de telefoon is nooit opnieuw in gesteld.
We hebben nu de telefoon helemaal uitgezet om de kosten niet nog verder te laten oplopen en dataverkeer op mijn simyo uitgezet. Ik krijg het gevoel dat simyo de boel oplicht en ga dus de simkasrt van simyo niet meer gebruiken en een ander sbonnement nemen. Ik zie op het forum dat simyo de schuld bij de klsnt legtmasr de fout kan ook bij simyo liggen. Al die maanden netjes binnen de bundel gebleven en nu eextreem er buiten. Dit kan mijn inxiens niet. Snel opzeggen deze dievenbende.


Opzeggen is natuurlijk een mogelijkheid maar ik betwijfel of je ervaringen elders veel beter zullen zijn. Geen enkele provider kan je namelijk vertellen waaraan het dataverbruik op een smartphone te wijten is, die gegevens hebben ze domweg niet, alleen het tijdstip en de hoeveelheid MBs die verstookt zijn. 

Het is niet de simkaart die verantwoordelijk is voor dataverbruik, maar de iPhone en om precies te zijn bepaalde apps. Het dataverbruik op een iPhone kun je beperken door bepaalde instellingen te wijzigen, zie hier  voor wat tips gebaseerd op mijn eigen ervaring. Als je helemaal safe wilt zijn moet je internet gewoon helemaal uitzetten op Mijn Simyo. Dan kun je alleen nog het internet op via WiFi.

Providers worden vaak beticht van oplichting en diefstal, maar ik ken geen enkel geval waar dit inderdaad is bewezen. Het probleem is meer dat er veel onervaren bezitters van een smartphone zijn die niet weten op welke al dan niet stiekeme manieren hun gadget contact kan maken met het mobiele datanetwerk - met alle financiële gevolgen van dien.
Badge +6
Dankjewel voor je reactie. Ik begrijp echter niet hoe enkele "processen" zich kunnen afspelen voor 20 euro terwijl ik mijn telefoon niet gebruik. En kunt u mij uitleggen waarom ik dan pas op 26 juli om 17:16 een sms heb ontvangen met dat mijn internetbundel verbruikt is?? Ik vind het allemaal erg vreemd omdat ik bijna overal wifi heb.. En omdat ik ook nog eens op vakantie ben begin juli waardoor ik toen niet eens internet verbruikt heb ..

Groetjes,
Vera


Hoi Veraa93,

Het verbruikt met vertraging verwerkt. De sms kunnen wij pas sturen wanneer al je verbruikt op het netwerk is verwerkt.
Wanneer je WIFI signaal zwak wordt en je toestel heeft de mogelijkheid te schakelen naar het mobiele netwerk dan zal je toestel dit altijd doen om gebruik te maken van het internet.

In dit topic kan je lezen wat er voor veel gebruik van het internet op je toestel kan zorgen.
Badge +6
Mijn zoon heeft voor het eerst deze maand extreem dataverbruik. In 2 dagen ruim 17 euro  zelfs met de telefoon uit. Al de maanden hiervoor was slles ruim binnen de bundel. Volgend de iphone is het verbruik vanaf mei 2, 4 gb ontvangen en 244 mb verzonden en de telefoon is nooit opnieuw in gesteld.
We hebben nu de telefoon helemaal uitgezet om de kosten niet nog verder te laten oplopen en dataverkeer op mijn simyo uitgezet. Ik krijg het gevoel dat simyo de boel oplicht en ga dus de simkasrt van simyo niet meer gebruiken en een ander sbonnement nemen. Ik zie op het forum dat simyo de schuld bij de klsnt legtmasr de fout kan ook bij simyo liggen. Al die maanden netjes binnen de bundel gebleven en nu eextreem er buiten. Dit kan mijn inxiens niet. Snel opzeggen deze dievenbende.


Hoi Hum,

Welkom op het forum!
Het is vervelend om voor hoge kosten te komen staan waar je niet op had gerekend en dat begrijp ik. Simyo kan helaas niet zien van je zoon heeft gedaan op het internet. Deze gegevens kunnen wij niet inzien want dit zou een inbreuk zijn op je privacy.
Een simkaart registreert enkel berichten, telefoongesprekken en/of internetverbruik, wanneer het toestel daar de opdracht toe krijgt van een gebruiker. Een simkaart kan niet zelf denken of handelen en wordt te allen tijde aangestuurd via het toestel en dus de gebruiker.

In dit topic kan je lezen wat er voor veel gebruik van het internet op je toestel kan zorgen.

@ Scotsman bedankt voor het meedenken.
Ook ik heb slechte ervaringen met overschrijding van bundels. Waarom hebben we het trouwens over bundels?
Je abonneert je op een hoeveelheid data/minuten/sms en ik zou zeggen; op=op!
Maar nee, iedere maand wordt de bundel overschreden en mag je fors bijbetalen.
Nu heeft het iets ongrijpbaars en stiekems en wordt iedereen van alles verweten en bekruipt ook mij het gevoel dat het zo wel lekker makkelijk geld verdienen is.
Ik heb dit abonnement aangeschaft ten behoeve van mijn dochter. Dankzij bovenstaande heb ik iedere maand ruzie thuis omdat het weer niet is gelukt om binnen de gestelde bundel te blijven. Ik ben er helemaal klaar mee en ga op zoek naar een provider met een plafond of limiet! Het zou Symio sieren als er pro-actief meegedacht en -gewerkt zou worden aan het beheersbaar maken van vaak onnodige kosten.
En nogmaals; een bundel is een bundel; op=op.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Bozevader2,

We begrijpen dat het erg vervelend is dat er ruzie ontstaat over het overschrijden van de opgestelde bundellimiet. Gelukkig heb je daarom bij Simyo iedere maand de optie om je bundels aan te passen als je weet dat de bundel te klein voor het verbruik is en kun je de bovenstaande problemen voorkomen.

Daarnaast bestaan er meerdere opties om in de gaten te houden of je buiten je bundel gaat en om je verbruik te beperken. Zo sturen we waarschuwing sms'jes over het verbruik bij 80% en 100% en hebben we de Mijn Simyo app. Omdat er veel geluiden kwamen van klanten dat ze hier behoefte aan hebben, hebben we vanaf afgelopen maand mogelijk gemaakt om MB's bij te kopen.

Natuurlijk willen wij bij Simyo dat je dochter een provider heeft die bij haar past. We vinden het erg jammer dat Simyo dat niet is 😞.

Groetjes, Tiury

Reageer