.

Beantwoord

Volgende in de rij! Extreem hoge kosten buiten de bundel!! Simyo stop hiermee en blokkeer data!

  • 23 January 2024
  • 13 reacties
  • 264 Bekeken

Beste lezer,

Zoals zovelen met mij is mijn dochter voor het eerst buiten haar bundel getreden, dit doordat ze 2 dagen logeren was waar men geen wifi had. Gevolg: €120,- binnen 2 dagen aan data verbruikt! 
Vinden jullie dit werkelijk een normale gang van zaken en is dit werkelijk jullie verdienmodel?

Ja, de fout ligt bij ons: Jullie sturen 2 sms’jes, die krijgt mijn dochter en wist niet wat het was dus heeft dat genegeerd. Fout, ik weet het. Jullie geven ook aan dat alles buiten je bundel 15 cent per mb kost, met de mogelijkheid om extra mb's te kopen. Begin ik niet aan, daar ze ook moeten leren dat op=op is. Ze zit altijd netjes binnen haar bundel, helaas nu een keer niet. Dit is de rekening ervan. Bedankt!

Jullie zijn echter wel goed in een mail sturen (die komt gelukkig wel bij mij uit) met een betaallink om alvast €100,- te betalen, omdat haar sim-kaart om deze reden nu geblokkeerd is. Dus bellen ook niet meer mogelijk nu. Hoe dan? Bellen staat los van internetten. Zet dat svp actief, want ik wil dat mijn dochter bereikbaar is en hoor graag van jullie weten hoe we dit kunnen oplossen. Ik vind het gewoonweg asociaal dat jullie op deze manier geld (bijna letterlijk) binnen harken. 

Bvd,
Maurice 

icon

Beste antwoord door Roeqajja 24 January 2024, 12:49

Bekijk originele reactie

13 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoe dan? Bellen staat los van internetten.

De blokkade is door "Hoogverbruik” veroorzaakt. Hoogverbruik treed volgens Simyo op zodra er meer dan 100 euro per 24 uur of 250 euro per week verbruikt is. Het maakt daarbij niet uit of dat via bellen, SMSen, data of combinaties daarvan komt. Vandaar dat de blokkade ook alles uitgaand blokkeert.

Volgens mij zou bellen/SMSen naar je dochter nog moeten werken. Dat is immers binnenkomend en dus niet uitgaand.

Verder is het aan de moderator om dit op te pakken. Ik neem aan dat je dit blog al hebt gevonden en eventuele maatregelen daaruit hebt opgepakt.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @MauriceSch,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer dat je een hoge rekening hebt gekregen vanwege internetverbruik buiten je bundel!

Wij zijn bij Simyo transparant over het feit dat wij geen dataplafond hebben. Wij sturen om deze reden altijd twee waarschuwingssms’jes bij 80% en 100% verbruik van de internetbundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€ 0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Als je dochter een Android telefoon heeft wil ik de tip meegeven om een datalimiet in te stellen via de instellingen in je telefoon om dit in de toekomst te voorkomen. Als ze een iPhone heeft, dan wil ik je verwijzen naar dit topic. Op onze website hebben wij een blog met meer handige internetbesparingstips, ik raad aan om dit goed door te lezen. 

Wij kunnen het voorstellen dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Ik wil je daarom graag helpen en met je meekijken wat wij hier aan kunnen doen. Zou je mij een privébericht willen sturen met je persoonlijke gegevens? Ik kan voor nu nog niks beloven, maar wij kunnen samen naar de mogelijkheden kijken. 🙂

Bedankt voor je hulp @Groentjuh

Groetjes,
Roeqajja

Reputatie 3
Badge +1

Ik vind het gewoonweg asociaal dat jullie op deze manier geld (bijna letterlijk) binnen harken. 

Bvd,
Maurice 

Simyo is inderdaad gewoon asociaal en arrogant, je kunt dus het beste overstappen naar een andere provider.

Reputatie 7
Badge +6

Hi @XTF,

In onze voorwaarden staat duidelijk aangegeven dat wij geen dataplafond aanbieden, wij sturen hierom altijd 2 waarschuwing sms'jes. Ik snap dat jullie het wellicht anders hadden gezien (een dataplafond) maar laten we wel respectvol blijven. Zulke reacties hebben namelijk geen toegevoegde waarde in dit topic. 

Groetjes,
Seren

Reputatie 3
Badge +1

Hi @XTF,

In onze voorwaarden staat duidelijk aangegeven dat wij geen dataplafond aanbieden, wij sturen hierom altijd 2 waarschuwing sms'jes. 

 

 

Hi Seren,

 

Waar dan? In https://www.simyo.nl/templates/assets/pdf/voorwaarden/algemene_voorwaarden.pdf komt het woord “plafond” niet voor. 

 

 

 

Ik snap dat jullie het wellicht anders hadden gezien (een dataplafond) maar laten we wel respectvol blijven. Zulke reacties hebben namelijk geen toegevoegde waarde in dit topic. 
 

 

 

 

Hoe bedoel je?

Het heeft geen waarde voor mensen om hiervan op de hoogte te zijn?

 

Groetjes

Reputatie 7
Badge +6

Hi @XTF,

Het heeft geen waarde om ons als bedrijf op het Forum te bestempelen als 'asociaal' en 'arrogant' en klanten door te sturen naar een andere provider. Je stelt hier namelijk niet echt iemand mee op de hoogte. De term ''dataplafond'' wordt voornamelijk door ons moderators/FE's gebruikt op het Forum. Je hebt gelijk dat deze term niet letterlijk in onze algemene voorwaarden wordt gebruikt dat had ik misschien in mijn bovenstaande bericht anders moeten verwoorden. Wat ik bedoelde was dat er wel in onze Algemene Voorwaarden (artikel 9), tarieven pagina (en het document op de voorwaarden pagina) en website duidelijk dat de buiten bundel kosten €0,15 per MB zijn. Dit is ook het laatste wat ik hier eigenlijk over kwijt wil. Nogmaals snappen wij moderators dat jullie het graag anders willen zien. Wij hebben dit ook vaker doorgezet naar de juiste afdelingen. Meer dan dat kunnen we niet doen.

Groetjes,
Seren

Reputatie 3
Badge +1

Hi @XTF,

Het heeft geen waarde om ons als bedrijf op het Forum te bestempelen als 'asociaal' en 'arrogant' en klanten door te sturen naar een andere provider. Je stelt hier namelijk niet echt iemand mee op de hoogte.

 

 

Hi Seren,

 

Simyo heeft er bewust voor gekozen de dienst zo aan te bieden dat klanten een reëel risico op een onplezierig hoge rekening lopen. Dit gebeurd getuige het forum ook regelmatig, het gebeurd al jaren, jullie zijn hier al jaren van op de hoogte en jullie doen er alles aan om dit niet op te lossen.

 

Als klanten op zoek zijn naar een dataplafond kunnen we dan toch niet anders dan ze doorsturen naar een andere provider?

 

 

De term ''dataplafond'' wordt voornamelijk door ons moderators/FE's gebruikt op het Forum. Je hebt gelijk dat deze term niet letterlijk in onze algemene voorwaarden wordt gebruikt dat had ik misschien in mijn bovenstaande bericht anders moeten verwoorden. Wat ik bedoelde was dat er wel in onze Algemene Voorwaarden (artikel 9), tarieven pagina (en het document op de voorwaarden pagina) en website duidelijk dat de buiten bundel kosten €0,15 per MB zijn. Dit is ook het laatste wat ik hier eigenlijk over kwijt wil. Nogmaals snappen wij moderators dat jullie het graag anders willen zien. Wij hebben dit ook vaker doorgezet naar de juiste afdelingen. Meer dan dat kunnen we niet doen.

 

 

Natuurlijk staat het ‘netjes’ opgeschreven.. maar lost dat de problemen op?

Begrijpen mensen dat dat 150 euro per GB is?

En dat je binnen tien minuten 1 GB verder kunt zijn?

 

Groetjes,

XTF

Reputatie 3
Badge +2

Het staat netjes in de AV maar als kijkt hoeveel klanten er hier per week buiten de bundel vliegen kun je je afvragen. Wie leest die AV eigenlijk? Zoals zoveel niemand dus.

 

Men gaat er gewoon vanuit dat het doorloopt op trage snelheid (KPN) of soort plafond wat bij andere zn 50 cent kost. Blijft ook een aparte oplossing namelijk betalen voor veiligheid. Verwerk die 50 cent bij iedereen en biedt dat plafond als mooie service. 

 

Nog voor ze klant worden reviews checken dan valt 1 ding op hoge kosten buiten bundel dan is AV doorlezen niet nodig ben benieuwd je al voldoende geïnformeerd. Als Simyo 5 volle sterren wil. Bouw een plafond in of op=op dan zie ik voor de Simyo klant geen groot gevaar meer.

 

Voor Android is dat in te stellen maar bij een nieuwe telefoon moet je dat niet vergeten en je moet dat ook maar weten. Bij iPhone heb je pech daar zit het niet op. Dus iPhone? Word geen klant bij Simyo voor je eigen veiligheid.

 

Natuurlijk ligt er nog een stukje verantwoordelijkheid bij de klant zelf. Sms word in dit geval door kind genegeerd maar in vele andere gevallen (topics genoeg) bij volwassenen zit men ook rond de 150 euro of zelfs meer. 

 

Dan de conclusie. Voorkomen is beter dan genezen. Als je dat voor de klant over hebt Simyo kan die veiligheid voor de klant bieden ipv achteraf hoge kosten, andere providers kunnen het wel waarom Simyo dan niet?

Het is ook win win. Geen negatieve reviews meer of torenhoge kosten en als klant geen gekke verrassingen en mooie service naar de klant toe.

Als klanten buiten de bundel vliegen netjes dat jullie vaak voor de eerste keer een nette oplossing bieden maar zoals eerder aangegeven voorkomen is beter dan genezen.

 

Dan nog terug te komen op de AV daar zal ook vast in staan hoe afronden van data is en hoe snel het internet is. De gemiddelde consument zoekt dat niet uit. 5GB of weet ik wat voor bundel. Men heeft internet en men weet hoeveel, hoe snel en hoe het afronden gaat verdiept men zich niet in. Wil je daarmee pronken zet het vol in beeld. Net als het vaste internet daar zie je de up en down snelheid ook bij de internet pakketten. 

Ga even de straat op en vraag aan 10 man hoe snel is jou mobiele internet? Niemand zal het weten, het staat wel in de AV.

Reputatie 3
Badge +1

 

Het is ook win win. Geen negatieve reviews meer of torenhoge kosten en als klant geen gekke verrassingen en mooie service naar de klant toe.

 

Het levert Simyo blijkbaar meer op qua inkomsten ondanks negatieve reviews en topics..

Reputatie 3
Badge +2

 

Het is ook win win. Geen negatieve reviews meer of torenhoge kosten en als klant geen gekke verrassingen en mooie service naar de klant toe.

 

Het levert Simyo blijkbaar meer op qua inkomsten ondanks negatieve reviews en topics..

En toch komen weer als beste uit de test

https://www.consumentenbond.nl/mobiel-abonnement/beste

Dat levert ook makkelijk klanten op.

ik heb een SIM-only abonnement bij Simyo 16,- 30gb Sinds 2023. 

 

Nu blijkt achteraf dat sinds afgelopen tijd er extreem hoog mobiel internet verbruik voorkomt op mijn nummer , op tijden dat de telefoon of: verbonden is met wifi, of: niet gebruikt wordt (midden in de nacht). Het gaat om blokken van iedere keer 60000 kb per keer, en dat meerdere keren per minuut terwijl ik mijn tel niet gebruik. 

Dit resulteerde vandaag in een sms uw zit op 80% verbruik van de 30gb (ik gebruik alleen af en toe internet van Simyo , om me mail of Facebook te kijken als ik even niet in wifi zit ) maar na dit sms'je  dat ik nog 80% had dan heb ik nog kleine 10gb over 

Maar ik heb meteen internet uit gedaan voor zekerheid terwijl ik al op wifi zat ook, heel vreemd 

Krijg ik erna meteen binnen 15min bericht van Simyo we hebben u geblokkeerd u zit ruim boven uw bundel en ik meteen kijken in de AP , heb ik ruim euro 500,- aan extra kosten en als ik nu euro 127 betaal deblokkeren ze me, en overige kosten worden geïncasseerd 😱

Ik zat verder niet op Simyo maar op wifi omdat ik t uit had gezet 

Kijk ik weer na een ongeveer 10 min in mijn AP, zit ik ineens op de Euro 1500,- aan extra kosten en dat allemaal binnen half uur... terwijl ik op wifi zat ..... en internet uit en dan onverklaarbaarder Simyo had me al geblokkeerd toen ik tegen de euro 500,- zat 

Het verhaal en de gebeurtenissen zijn heel vreemd bij Simyo 

 

Na even googelen blijkt dat ik niet de enige ben die bij Simyo met dit onverklaarbare extreem hoge (spook)verbruik te maken heb.   Ik ben dus geconfronteerd met onverklaarbaar dataverbruik en ook in de nachtelijke uren, én terwijl aangesloten op wifi. 

En dat al jaren lang 

 

Dit is toch niet normaal?Dit klopt toch niet! Ik krijg ook zomaar extra kosten ( heel erg veel) die ik niet verwacht bij een provider. 

Ik vertrouw de systemen van Simyo niet en verwacht ook zeker dat ik gecrediteerd wordt voor de extra spook kosten van vandaag en wil ik weten wanneer ik eventueel van het contract af kan komen.

 

Omdat er zoveel gedupeerde zijn met ditzelfde probleem lijkt het me misschien verstandig om mijn rechtsbijstand en mijn consumenten bond en misschien ook de politie om advies te vragen, dit is gewoon diefstal.

Zo ga je toch niet met klanten om.

 

Ik gebruik mijn nummer ook zakelijk en nu moet ik andere extra kosten maken omdat recht te zetten gezien ik geblokkeerd ben 

Graag zie ik advies tegemoet van andere gedupeerden in deze spook zaak, ik zit echt met mijn handen in de haren.

 

Alvast bedankt ! 

Reputatie 3
Badge +1

Na even googelen blijkt dat ik niet de enige ben die bij Simyo met dit onverklaarbare extreem hoge (spook)verbruik te maken heb.   Ik ben dus geconfronteerd met onverklaarbaar dataverbruik en ook in de nachtelijke uren, én terwijl aangesloten op wifi. 

 

Heb je al jarenlang onverwacht hoge facturen?

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Bar-Doutz,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je enorm bent geschrokken van de hoge kosten!

Ik heb begrepen dat je inmiddels telefonisch contact hebt gehad met onze klantenservice medewerker en hierover uitleg heeft gegeven. Als het internet op de simkaart (dus via Mijn Simyo) nog aan staat kan het altijd voorkomen dat er internet verbruik wordt geregistreerd op de simkaart. Als je er zeker van wilt zijn dat de simkaart geen data kan verbruiken raad ik aan om het internet uit te schakelen via Mijn Simyo > Instellingen > Internet en bellen. Dit kan ook via de Mijn Simyo app. 

Ook heb ik begrepen dat er al een vergoeding aan je is aangeboden maar dat dit nog niet in orde is gemaakt. Mocht je dit willen dan kan je mij een privébericht sturen met jouw persoonlijke gegevens. Ik maak dit dan graag voor je in orde.

Groetjes,
Amy

Reageer