.

Beantwoord

Rare happen in internetverbruik. Hoe komt dat?

  • 15 September 2015
  • 1 reactie
  • 152 Bekeken

Reputatie 1
Beste Simyo,

Ik heb een vraag over mijn internetverbruik.
Mijn vraag bestaat eigenlijk uit twee delen:

Om te beginnen kreeg ik vorige maand al op 22 augustus een smsje dat ik 100% van mijn internet had verbruikt.
Dit zou kunnen (alhoewel ik normaal meestal niet zo snel door mijn MB's heen ben).
Maar dit was dus wel rede om deze maand mijn verbruik beter in de gaten te houden.
En ook deze maand gaan de MB's erg snel de deur uit.
Is hier misschien een verklaring voor?

Ten tweede heb ik een concretere vraag.
Toen ik aan het kijken was naar mijn verbruik, zag ik dat zondag 13 september mijn grootste verbruiksdag van deze maand is.
In totaal zou ik op die dag 119 MB hebben verbruikt. En dat maar in 3 keer 1 minuut (verspreid over de dag).
Wat opvalt is dat om 12.29 en 20.12uur allebei 58,59MB wordt verbruikt, wat dus al bijna die 119 MB is.
Op die momenten ben ik niet in de gelegenheid geweest om mijn mobiel actief te gebruiken.
Nu weet ik dat het dan op 'updates afgeschoven' kan worden.
En volgens mij is het zo dat Simyo rekent in blokken van 58,59MB.
Maar hoe kan het dan dat op twee onafhankelijke tijdstippen op een dag twee exact (op 2 decimalen) hetzelfde aantal MB's wordt verbruikt? Het zou immers erg toevallig zijn dat twee 'updates' precies even groot zijn en ook nog een precies even groot zijn als 58,59MB (de blokken waar Simyo in zou rekenen).

Ik wacht op uw antwoord.

Met vriendelijke groet,
Bart
icon

Beste antwoord door Tiury 16 September 2015, 14:16

Bekijk originele reactie

1 reactie

Reputatie 6
Badge +10
Hoi Baart,

Goed dat je hier navraag over doet. Het is natuurlijk geen fijn gevoel als je niet precies door hebt waar de MB's uit je internetbundel naartoe gaan. Wij kunnen je niet vertellen waar deze MB's aan op zijn gegaan of waarom je afgelopen maanden veel meer MB's verbruikt. Deze uitleg heb je zelf vaak letterlijk in handen. Lees hier hoe je daar achter kunt komen.

Een antwoord op je tweede vraag heb je zelf al nagenoeg gegeven. We rekenen inderdaad in blokken van 58,59-61 MB. Een registratie van een datasessie kan niet meer MB's bevatten dan +/- 60 MB. Zodra dit punt is behaald, start automatisch de volgende datasessie. Dit betekend dus niet dat het twee afzonderlijke downloads van exact dezelfde grootte zijn, maar dat er meer dan dat is verbruikt dan 60 MB achtereenvolgend. Bij jou is die datasessie om 12:28 gestart en doorgegaan tot 23:32 en heb je in die periode 118,99 MB verbruikt. Ook dit kun je als het goed is terugvinden in je telefoon.

Je geeft aan dat er vaak iets afgeschoven wordt op een 'Update'. Dit zeggen we nooit met zekerheid, omdat we dit simpelweg niet weten. Waarom we dit suggereren is omdat dit toch in 9/10 keer het geval is. Net zoals jouw datasessies, lopen die erg samen met bijvoorbeeld iOS updates. Heb je misschien een iPhone?

Groetjes, Tiury

Reageer