.

Beantwoord

Piek verbruik op vast moment, hoe kan dit?

  • 7 March 2016
  • 8 reacties
  • 298 Bekeken

Badge
Ik heb nog geen week mijn nieuwe tegoed en heb vandaag een bericht ontvangen dat 80% van mijn bundel al verbruikt is.
Als ik in het verbruik kijk, zie ik dat er elke middag rond 14.00/15.00 uur ca. 42MB wordt verbruikt. Dit is elke dag hetzelfde verbruik.
Ik ben de afgelopen dagen grotendeels verbonden geweest met wifi, dus vraag me af waar die piek ineens vandaan komt en dan ook nog elke keer dezelfde grootte. Aangezien ik een redelijk oud toestel heb, doe ik ook geen onnodige updates.

Hopelijk is hier een oplossing voor, want dit is een vervelend iets (of wordt een duur grapje).
En is er een app die mij kan laten zien waar het door verbruikt wordt?
icon

Beste antwoord door Angelica 8 March 2016, 14:09

Bekijk originele reactie

8 reacties

Ook ik heb dezelfde vraag over onverwacht gebruik van 42 mb per dag gedurende de gehele maand februari zonder enige verklaring
Reputatie 2
Badge +5
Hoi MarPie en Liesbethf,

Super vervelend dat er telkens onverwacht dataverbruik is op een bepaald tijdstip!

In dit geval is het heel belangrijk om erachter te komen wat de boosdoener is. Wanneer je dit weet, kan je actie ondernemen en de app bijvoorbeeld alleen internetverbinding laten maken met een WiFi verbinding. Kijk hier: https://www.simyo.nl/blog/krijg-inzicht-het-datagebruik-van-je-apps/ om erachter te komen wat de boosdoener is in jouw toestel .

Groetjes Angelica
Badge
Beste Angelica, bedankt voor jouw reactie.
Ik heb de pagina van de door jou bijgesloten link bekeken maar ik heb nog een oud toestel dus kan niet naar het gegevensgebruik van mijn toestel kijken. Hierdoor kan ik dus geen inzicht krijgen waar nu plotseling die pieken vandaan komen en wat de boosdoener is. Ik schakel voorlopig mijn dataverbinding uit, maar vind het vreemd dat die pieken vanaf eind februari gaande zijn, terwijl ik daarvoor nog niet eens de helft van mijn bundel gebruikte. Ook heb ik voor het updaten van mijn apps al lang geleden zo ingesteld dat het alleen gebeurd als er wifi is. En de tijden dat de pieken er zijn, zijn tijden dat ik of thuis of op mijn werk ben waar ik beide beschik over wifiverbinding.

Ik heb niet voor niks een bundel gekozen met internetverbinding voor het geval er geen wifi in de buurt is en hoop dat er toch door simyo een oplossing geboden kan worden hierin. Want vorig jaar heb ik precies hetzelfde probleem gehad en na melding bij simyo en tijdelijk uitschakelen van mijn dataverbinding was het probleem na een paar maanden ineens opgelost...
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Marpie,

Het lastige in deze situatie is dat wij niet kunnen zien waaraan jij jouw MB's opmaakt. Vanwege jouw privacy kunnen wij alleen zien hoeveel MB's er op zijn gegaan en op welke tijdstippen.

Kun je mij vertellen welke telefoon je gebruikt? Dan kan ik eens nagaan of jij op een andere manier je verbruik kunt inzien.

Je geeft aan dat de meeste momenten waarop er data verbruikt is, jij of wifi aangemeld bent. Helaas is een wifi verbinding in 90% van de gevallen niet volledig te vertrouwen. Het signaal kan haperen, wegvallen of heel zwak zijn. Op deze momenten zal het wifi signaal ondersteund worden door ons netwerk en verbruik je dus MB's. Om dit te voorkomen, kun je de mobiele data in je telefoon uitzetten als je thuis gebruik maakt van wifi.

Maakt dit het wat duidelijker?

Groetjes,
Angela
Angela, je gaat wel voorbij aan het feit dat het verbruik elke dag gedurende een hele maand hetzelfde is en ook nog zonder aanleiding terwijl ik nooit eerder een probleem had en in mijn gebruik niets veranderd is.Je oplossing werkt alleen voor nieuwe toestellen. Ik heb een Samsung gt-s5690
Reputatie 7
Badge +9
Angela, je gaat wel voorbij aan het feit dat het verbruik elke dag gedurende een hele maand hetzelfde is en ook nog zonder aanleiding terwijl ik nooit eerder een probleem had en in mijn gebruik niets veranderd is.Je oplossing werkt alleen voor nieuwe toestellen. Ik heb een Samsung gt-s5690

Het vervelende is dat het waarom van onverwacht dataverbruik niet vanuit het netwerk is te beantwoorden. Alleen de telefoon zelf kan helderheid verschaffen. Dat het verbruik elke dag hetzelfde is kan een aanwijzing zijn dat er een app is die elke dag een synchronisatie of update uitvoert op een tijdstip dat er toevallig geen WiFi is. Dat het probleem zich eerder niet voordeed is niet verwonderlijk, want apps worden regelmatig geüpdatet waardoor ze zich anders kunnen gaan gedragen t.o.v. dataverbruik. Ook vergeten mensen vaak dat ze een nieuwe app hebben geïnstalleerd. Kortom, dat een probleem er eerst niet was en nu wel betekent niet dat er een externe oorzaak (d.w.z. aan de kant van de provider) is. Sterker nog, het netwerk heeft helemaal geen controle over het tijdstip waarop een telefoon mobiele data gaat downloaden, en hoeveel data er wordt gedownload.
Badge
Bedankt voor jullie reacties, het kan dat als een app word geupdated deze niet meer juist is ingesteld.
Maar t.o.v. mijn wifi niet echt waar, dat deze een downtime of degradatie pieken heeft, en dat dit niet te vertrouwen is is eigenlijk niet juist. Ook als de telefoon goed staat ingesteld , zoals jullie aan geven , om alleen met wifi te updaten kan en mag de app geen gebruik maken van het netwerk, de telefoon regeert over de app.
Het overnemen van het netwerk zou dan ook maar een paar seconden mogen duren en 42 mb is niet in die seconden gedownload zeker niet met 3g.
verder hoop ik dat er toch eens word gekeken naar dit zogenoemde extra verbruik en dat Simyo dat nu eens echt aan banden gaat leggen. ik weet dat jullie willen helpen, kijk daar eens naar en niet elke keer de vinger naar een andere bron wijzen. is dat een idee? want jullie forum staat vol met dit soort vragen. mijn vrienden en ik hebben met regelmaat gedoe en dit gaat toch irriteren.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi MarPie,

Dat dit gaat irriteren, als je er regelmatig problemen mee hebt, snap ik erg goed 🙂. We proberen inderdaad iedereen te helpen hiermee en ik hoop dat je ook begrip hebt voor het feit dat wij inderdaad niet kunnen zien waaraan het is verbruikt. Dit zou het natuurlijk een stuk makkelijker maken en meteen op een presenteerblaadje aangeven wat er nou mis is gegaan. Omdat we dit niet hebben, wijzen we inderdaad telkens naar een andere bron, omdat het voor ons ook een giswerk is. Praktisch gezien is overigens 42 MB binnen 10 seconden binnen te halen, zonder hierbij een optimale 3G verbinding te hebben.

Het is gewoon erg belangrijk dat klanten ook inzicht in hun eigen verbruik hebben, zodat je dit zélf op tijd kunt inzien en dit soort verbruik op je telefoon kunt voorkomen. Zeker tot het moment dat Simyo extra verbruik eventueel aan banden legt in de toekomst, wat ik op dit moment nog niet zie gebeuren.

Er bestaan data besparende apps én datamonitors, die je telefoon goed in de gaten houden. In deze blog worden er een paar toegelicht, met de functies en mogelijkheden. Zeker als je een verouderde telefoon hebt waar je geen limiet bij kunt instellen of het verbruik met terugwerkende kracht kunt bekijken, lijkt dit me een perfect moment om daar mee te starten 🙂.

Groetjes, Tiury

Reageer