.

Beantwoord

Opeens ongewenst datagebruik, hoe kan dit?

  • 18 September 2014
  • 7 reacties
  • 335 Bekeken

Badge
Mijn instellingen zijn al maanden en maanden dezelfde. Omdat ik mijn mobiel bijna nooit gebruik, laat staan ermee het net op ga, heb ik weinig kosten (daarom ook prepaid natuurlijk). Sinds een paar dagen echter zijn er iedere dag kosten voor 'mobiel internet' - gelukkig stelde simyo mij daar per email van op de hoogte. Maar ik weet van niks - ik doe nog steeds niks met mijn mobiel. Hoe kan dat? Ik heb internet nu maar uitgezet bij de instellingen, maar ik begrijp er echt niks van: waarom begint het ding ineens data te gebruiken? Is de enige oplossing tegen dit ongewenst verbruik inderdaad de instelling veranderen, of kan het ook anders? Of is er iets mis?
icon

Beste antwoord door Kim 19 September 2014, 11:55

Bekijk originele reactie

7 reacties

Badge +6
Hoi 12482089, welkom op het forum van Simyo!

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Internet, zodat we het forum overzichtelijk kunnen houden.

Ik zie inderdaad dat er sinds 11-7 opeens zo af en toe verbinding wordt gemaakt met mobiel internet door je telefoon.

Als je wil voorkomen dat dit kan gebeuren, is de 'veiligste' manier om inderdaad de optie "Internet op je mobiel / MMS" uit te zetten op Mijn Simyo. Hierdoor is het voor de simkaart simpelweg niet mogelijk om verbinding te maken met mobiel internet, ook al zou je telefoon hier opdracht toe geven.

Waarom je telefoon nu opeens wel verbinding maakt met mobiel internet, dàt is een goede vraag waar ik helaas ook het antwoord niet op weet. Je zou alle instellingen nog eens goed door kunnen lopen, maar zoals aangegeven is het eigenlijk het makkelijkst om de optie uit te zetten op Mijn Simyo als het verder toch niet je bedoeling is om gebruik te maken van mobiel internet :)

Ik hoor graag van je of ik hiermee je vragen hebt beantwoord!
Badge
Betreft het hier 'n smartphone?
Badge
Ja, het is een smartphone, hoezo?
Badge
Kan het de installatie van de virusscanner (avast) zijn? Die scanner is automatisch op mijn mobiel gaan staan nadat ik hem op mijn pc had aangeschaft. Ongevraagde synchronisatie zeg maar. Misschien haalt dat ding updates op of zo, ook ongevraagd? Is zoiets bij jullie bekend?
Reputatie 5
Badge +11
Hi 12482089,

Zelf heb ik hier nog niet eerder van gehoord, maar dit betekent niet dat niet de oorzaak kan zijn.
Er zijn meerdere programma's die op deze manier op je telefoon gezet worden. Als je een data monitor installeert kun je zien welke apps er data gebruiken, mocht het Avast zijn, dan zie je dat terug.
Badge
Smartphones hebben de eigenschap uit zichzelf online te gaan, doen ze allemaal. Heb je nog geluk dat je hier eerder geen last van had en Avast zal zeker de oorzaak zijn. Aangezien hiervoor iedere dag updates uitkomen, net zoals bij je op de computer.
 
Beste schakel je internet gewoon uit, gelukkig biedt Simyo deze mogelijkheid.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi 12482089,

Rik geeft hier precies het juiste antwoord 🙂 Zeker een App zoals Avast geef je bij het installeren heel wat machtigingen, zodat hij je telefoon optimaal kan beveiligen. Via Mijn Simyo -> "Instellingen & Simkaart" kun je internet op je mobiel uitschakelen 🙂 Dit is de veiligste optie, want dan staat je internet op netwerkniveau uit.

Mocht je nog verdere vragen hebben, laat het ons weten 🙂

@Rik, bedankt!

Reageer