.

Beantwoord

Opeens internetkosten, zonder abonnement. Hoe kan dat?

  • 18 January 2015
  • 7 reacties
  • 678 Bekeken

Voor mijn zoontje hebben we een telefoon/sms abonnement afgesloten zodat hij bereikbaar is. Nu heeft hij in oktober een nieuwe telefoongekregen en werden we in november en december opeens geconfronteerd met torenhoge Simyo rekeningen (normaal 3 euro, nu 140 euro!). Blijkt dat hij kan internetten via Simyo- raar natuurlijk want daarvoor hebben we met Simyo geen contract afgesloten en als hij wil internetten met zijn telefoon maakt hij gebruik van de wifi thuis of op school - dachten we.....
Gelukkig hebben we nu alle dataverkeer uitgezet en is de rekening van januari weer 3 euro - maar het blijft een rare actie en ik vraag me ook af of het juridisch allemaal klopt dat je zomaar - zonder waarschuwingen! - 140 euro dataverkeer mag afrekenen terwijl daar geen contractuele relatie onder ligt. Ik ben wel nieuwsgierig naar Simyo's eigen idee hierover - helaas is het (openbare)forum de enige contactmogelijkheid die ik hier tegenkom, vandaar dit mailtje.
Graag ontvang ik een toelichting en een compensatie voor de torenhoge kosten.
En een waarschuwing aan andere ouders: zorg dat alle dataverkeer uitstaat zowel op de telefoon als hier in de website!
alvast bedankt voor de reactie.
icon

Beste antwoord door Ruud 20 January 2015, 10:08

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 4
Badge +8
Die nieuwe telefoon gaat in de internetstand,zodra die geactiveerd wordt, listig zijn de fabrikanten van die dingen.
Blijft natuurlijk raar dat je iets krijgt waar je geen contract voor hebt afgesloten en waar je geen behoefte aan hebt. Alsof je op het terras zit voor een kop koffie en er een driegangenmenu op tafel gezet wordt waar je later ook de afrekening voor krijgt ?
Een volkomen te begrijpen reactie, alleen zijn er telefoons die wel wat meer kunnen dan alleen maar sms en bellen.
 De vergelijking klopt niet, maar dat begrijp je zelf ook wel.:)
De investeringen die gemaakt zijn om internet te leveren via zendmasten is een veelvoud van de kosten van koffie.
Ook bij grote muziek/dancefestivals is KPN actief in het opzetten van mobiele masten.
En geloof me daar is erg veel bij nodig, de opbouw van de mast, de daarbij horende antennes, kabels.
De kraan om hem op te stellen.

Koop je een telefoon met uitsluitend bel/sms mogelijkheid dan zoekt de telefoon in dit geval verbinding met je provider.
Bestel jij een kop koffie, wordt er ook melk en suiker aangeboden.
Bij een smartphone zitten ook functies als internet en die worden mede ook door de simkaart als doorgeefluik tot stand gebracht of door een configuratiebericht.
Het koekje bij je kop koffie.
Nu heb je nog het 'geluk' dat je.....
  1. Een provider hebt gekozen waarbij je internet kunt uitschakelen, ofwel je sim rechtstreeks online blokkeren voor internet
  2. Je hebt alle internet uitgezet, dat lees ik als zowel op telefoon als op Mijn Simyo.
Maar nu stel ik me de vraag wat als je een telefoon gekocht had waarbij je internet niet uit kunt zetten?
Wat als je een provider hebt gekozen waarbij je internet niet uit kunt zetten?

Dan ben je afhankelijk van de welwillendheid van de provider (of die je sim wil blokkeren voor mobiel data), en/of er sprake is van een dataplafond.

Helaas heeft er slechts 1 forumlid (bedankt daarvoor Frans Steffin) op mijn topic gereageerd.
Had gehoopt op een reactie van meer forumleden, maar helaas, had graag van meer forumleden hun gedachte vernomen.


Hierbij dient wel ter volledigheid vermeld worden dat Simyo zich uiterst coulant opstelt.
Dat de door jou vermelde kosten hoog zijn ben ik volledig met je eens....
Dat jullie geschrokken zullen zijn is voor eenieder te begrijpen.

Wel zou ik je het advies geven om dit blog over hoog dataverbruik te voorkomen eens samen met je zoontje te lezen.
Ik begrijp dat dit een zeer uitgebreid verhaal van mijn kant is, maar hoop dat hiermee ook wat duidelijkheid wordt gebracht dat er meer achter een smartphone en simkaart steekt.

Voor nu adviseer ik je om rustig te wachten op de reactie van een moderator.
Reputatie 3
Badge +9
Ik vind de vergelijking heel begrijpelijk. Je bestelt geen internet maar je kan het ontvangen (tegen een hoger tarief).
Alleen zit het hem in het verschil dat je zelf gewoon goed moet weten wat je doet. En laten we eerlijk zijn, als je misschien voor het eerst een smartfoon hebt, dan kan je niet alles weten. En internet zou in mijn ogen ook uit moeten staan.
Het is bovendien niet de fabikant die listig is...die heeft hier geen baat bij....maar dat ter zijde.
Reputatie 3
Badge +7
Hoi van der Wiel,

Allereerst welkom op ons forum, wat leuk dat je je vraag hier stelt.

Wat vervelend dat je met onvoorziene kosten bent geconfronteerd. Zoals je hebt gezien hebben je telefoon en simkaart ook zonder bundel de mogelijkheid tot internet. Met een bundel koop je alleen een bepaald pakket aan MB's tegen een gereduceerd tarief af. Er zijn ook mensen die bewust sporadisch gebruik maken van internet en daar dus geen bundel voor aanschaffen.

Ik kan je vergelijking met de kop koffie op het terras enigszins begrijpen. Wel wil ik deze vergelijking dan graag compleet maken. Bij aankomst op het terras en bij het plaatsnemen aan tafel wordt er 2 keer gewaarschuwd dat er een driegangenmenu op tafel wordt gezet. "Aan u zelf om hier dan wel of geen gebruik van te maken";)

Oftewel, er worden in de welkomst mail en na de activatie van de simkaart een mail gestuurd. Waarin staat dat internet op je simkaart automatisch aan staat. Met het advies het uit te zetten als je hier geen gebruik van wil maken. Baas in eigen bundel:D

Omdat ik deze situatie heel vervelend voor je vind, wil ik je éénmalig tegemoet komen. Ik verwerk de verbruikte MB's tegen bundel. We storten het verschil in het bedrag naar je terug. Ik stuur je hier een mail over.

Heb je dit bericht ook per mail gestuurd? Misschien begrijp ik dat verkeerd uit je eerste bericht. @Allen dank voor je bijdrage:D

Heb ik je vraag zo beantwoord?
Ook ik heb hetzelfde meegemaakt. Mijn schoonmoeder heeft enige tijd geleden een beroerte gehad en omdat ze buitenshuis was en geen mobiel bij zich had heeft het enige tijd geduurd voordat ze hulp kon inschakelen. Om te voorkomen dat dit nog een keer zou gebeuren hebben we voor haar een tweedehands iPhone aangeschaft met een Simyo bundel met 0Mb internet. Ze luistert alleen soms (buitenlandse) radio via de telefoon en dan binnenshuis via Wifi

Met de klantenservice gebeld en prima geholpen. Met een 0Mb bundel kun je prima Internet gebruiken, maar betaald daar achteraf een behoorlijk bedrag voor (meer dan 70 euro!). En daar kom je meestal pas na de 1e maand achter. Er is een optie om Internet uit te zetten bij je instellingen in mijnSimyo.

Heb daar overheen gelezen en zal daarom niet moeilijk doen over de nota. 

Maar ... het zou Simyo wel sieren om de optie meteen uit te zetten indien men een bundel kiest van 0Mb. (Gratis tip!)
Reputatie 6
Badge +10
Hoi mickeyr61, welkom op het Simyo forum 🙂.

Bedankt voor je gratis tip, we horen steeds meer geluiden dat dit wenselijk is, dus misschien wordt dit opgepakt 🙂. Wat vervelend dat je wordt geconfronteerd met zo'n hoge rekening. Het verbruik zonder bundel is €0,15 per MB. Op zichzelf niet een vetpot, als je het houdt bij e-mail of Whatsapp. Er zijn weinig dingen die zoveel MB's kosten als het streamen van beeld of geluid, dus dat betreft is het echt pech geweest.

Gelukkig staat de optie nu uit en kan het niet meer mis gaan!

Reageer