Skip to main content
Vraag

onverklaarbaar internet verbruik

  • 17 July 2024
  • 4 reacties
  • 26 Bekeken

Goedemiddag, ik krijg zojuist te horen van mijn zoon dat zijn databundel in 1 dag flink is gezakt. In de app van Simyo zie ik meerdere blokken van 59mb, over de gehele dag. Soms meerder in een minuut. Wat is hier aan de hand? Hij heeft dit nog nooit eerder gehad, althans niet in deze hoeveelheden.  Ook zegt hij geen films o.i.d. bekeken te hebben. Kan iemand mij helpen hoe dit op te lossen?

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Simyo groepeert data in zogenaamde datasessies. Die zijn maximaal ~60MB of 8 uur lang. Als je mindere datasessies van 60MB ziet, dan komt dat doordat is meer dan 60MB per 8 uur wordt gebruikt.

Dat stuk is simpelweg hoe die administratie werkt.

In dit blog staan tips om inzicht te krijgen welke app data verbruikt.

Daarnaast laat ik ook graag weten dat je bij Simyo een dataplafond zou kunnen aanzetten.

Ik ben echt op de hoogte van hoe data verbruik werkt…maar dit gewoon vreemd. Mijn zoon geeft aan geen films o.d. gekeken te hebben. Het forum van Simyo staat vol met deze klachten … het kan toch niet zo zijn dat hier niets aan gedaan wordt. Dan moet Simyo er voor zorgen dat er beter te monitoren is, hier heb je al gebruiker niks aan. Een data plafond is geen oplossing…die voorkomt enkel dat je over de limiet heen gaat. De onverklaarbare mb’s zijn dan al verbruikt. 

Reputatie 6
Badge +3

Op app-niveau kan binnen de telefoon precies gezien worden welke apps data gebruiken @Marco-M .

Ook zijn er apps die standaard op de achtergrond altijd data verbruiken, dit is per app aan- of uit te zetten, standaard staat alles aan.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Marco-M,

Bedankt voor je bericht.

Ik kan het me goed voorstellen dat je je afvraagt waar je verbruik vandaan komt. Wij kunnen vanwege de privacywetgeving helaas niet inzien waar je MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel in je telefoon zelf terugvinden. Met een Android kun je je verbruik bekijken via “Instellingen”> “Gegevensverbruik” of “Dataverbruik”. Met een iPhone is dit wel wat lastiger, je kunt via “Instellingen”> “Mobiel netwerk” zien welke apps het meeste internet verbruiken als je hier naar beneden scrolt.

Als je wilt voorkomen dat je data buiten de bundel verbruikt, dan raad ik aan om een dataplafond in te schakelen via Mijn Simyo. Dit kost €0,50 cent per maand, maar je weet dan wel zeker dat je geen kosten maakt aan internetverbruik buiten je bundel. Je dataplafond gaat vanaf de volgende maand in als je dit activeert.

Super bedankt voor jullie hulp! @Groentjuh en @J.D.L. 😊

Groetjes,
Roeqajja

Reageer