.

Beantwoord

mijn data gebruik explodeert, hoe stop ik dit!

  • 26 December 2013
  • 3 reacties
  • 516 Bekeken

Ik kreeg net een SMS dat mijn data bundel leeg was, terwijl ik een bescheiden gebruiker. Nu niet ik op de simyo portal dat ik opeen erg veel data gebruikt heb en dat er opeens enorme kosten zijn (meer dan 160 euro, en het lijkt nog steeds toe te nemen). Dit kan niet goed zijn, want ik doe  helemaal niets met mijn telefoon.

Ik kan niemand van simyo bereiken, de service desk is vandaag niet bereikbaar. Mailen helpt ook al niet. En nu lijkt mijn telefoon ook al afgesloten te zijn.

Hoe stop ik dit!
Hoe kan ik simyo bereiken om deze onzin te stoppen!
icon

Beste antwoord door Kim 27 December 2013, 13:54

Bekijk originele reactie

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9
(Forum experts zijn klanten, die andere klanten proberen te helpen. Moderatoren zijn Simyo medewerkers.)

Met 160 euro verbruik (alleen vandaag opgebouwd?) wordt je geblokkeerd omdat je meer buiten de bundel besteed dan waarschijnlijk je doel is. Hooggebruik wordt dat hier genoemd. Op deze pagina staat meer informatie over deze blokkade.

Op mijn simyo staat een knopje "Internet op je mobiel". Zet dat uit en dan stopt het over een paar uur, want het verbruik op mijn simyo loopt achter op wat je werkelijke verbruik is. Ook al word je geblokkeerd, dan is je nog handig om deze optie uit te laten om meer kosten te voorkomen deze maand. Je bundel is immers nu op!

Het verbruik is moeilijk te achterhalen. Providers slaan niet op wat je doet met je dataverbinding. Ze slaan op welk IP je wanneer had en hoeveel data je verbruikt, maar niet waaraan dit verbruikt is. Recente android toestellen houden wel eens bij hoeveel de applicaties op het toestel verbruiken. Mocht je toestel hebben met android 4.0 of hoger, kijk eens bij "Instellingen" > "Draadloos en Netwerken" > "Datagebruik". Soms is daar het een en ander te achterhalen.

Het is zeer aan te raden bij smartphone een data teller applicatie te installeren. Zulke applicaties houden bij hoeveel u ongeveer gebruikt en wat het veroorzaakt. Helaas kunnen zulke applicaties soms niet alles meten. Wij als klanten kunnen hierover meer adviseren als we weten welk toestel je hebt.
Nou, mijn telefoon (iPhone, IOS7) heeft ook een datateller en die geeft precies aan wat ik wist, namelijk dat ik het toestel vandaag amper gebruikt heb. Verder zat ik de hele dag thuis, dus alles zal gewoon via de WiFi gelopen zijn.

Ik ga ervan uit dat hier om een systeem-fout of technische storing gaat. Wat ik gek vind is dat er een voorzorg limiet van 75 euro per 24 uur totaal genegeerd is. De kosten zijn trouwens 161,73 euro (en daarbij nog het grootste deel van mijn databundel), allemaal in een kort tijdsbestek vandaag. Gisteren stond alles nog netjes zoals het moest zijn, dus op 0.00 met een volle bundel (ergens rond de kwart verbruikt, niet meer).

Ik ga er maar van uit dat simyo dit allemaal netjes herstelt en corrigeert, want het is allemaal erg absurbd.
Badge +6
Nou, mijn telefoon (iPhone, IOS7) heeft ook een datateller en die geeft precies aan wat ik wist, namelijk dat ik het toestel vandaag amper gebruikt heb. Verder zat ik de hele dag thuis, dus alles zal gewoon via de WiFi gelopen zijn.

Ik ga ervan uit dat hier om een systeem-fout of technische storing gaat. Wat ik gek vind is dat er een voorzorg limiet van 75 euro per 24 uur totaal genegeerd is. De kosten zijn trouwens 161,73 euro (en daarbij nog het grootste deel van mijn databundel), allemaal in een kort tijdsbestek vandaag. Gisteren stond alles nog netjes zoals het moest zijn, dus op 0.00 met een volle bundel (ergens rond de kwart verbruikt, niet meer).

Ik ga er maar van uit dat simyo dit allemaal netjes herstelt en corrigeert, want het is allemaal erg absurbd.


Hoi bashuijbrechts,

Welkom op het forum van Simyo!

Ik zie dat je inmiddels contact hebt gehad met onze klantenservice en je weer bereikbaar bent. Helaas kan het bedrag oplopen wanneer er in een korte tijd veel verbruik plaatsvindt, doordat wij verbruiksgegevens met een vertraging binnenkrijgen.

Ik raad je aan een kijkje in dit en dit topic te nemen om te kijken hoe je dit verbruik in het vervolg kan voorkomen.

@Groentjuh, bedankt voor het meedenken!

Reageer