.

Beantwoord

Kosten voor internet terwijl ik op Wifi zit

  • 8 January 2014
  • 17 reacties
  • 4777 Bekeken

Badge
  • Startend Simyaan
  • 0 reacties
Beste Simyo,

Ik keek vanochtend naar mijn verbruik, nadat ik een sms'je had gekregen dat ik mijn bundel voor 100% had gebruikt. Ik vind dit nogal raar, omdat ik overal waar ik kom wifi heb, en vaak check ik ook of de wifi wel degelijk verbonden is met het netwerk. Tot mijn schrik zag ik een rekening voor de maand december van 200 euro... Ik keek naar de data van mijn verbruik, en op de pieken van mijn verbruik was ik altijd in een wifi-gebied. Ik zou hier graag meer opheldering over willen, want dit klopt gewoon niet...

Mvg, Neal
icon

Beste antwoord door Ernst 9 January 2014, 12:12

Bekijk originele reactie

17 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Hoi Neal, welkom op het Simyo forum.

Het internetverbruik kun je het beste als volgt zien:
Je telefoon maakt op een bepaald moment contact met het internet. Dit gebeurt omdat je er zelf voor kiest om verbinding te maken via een applicatie of je browser. Dit kan ook gebeuren vanwege automatische processen in een telefoon of applicaties.
Een verbinding kan op 2 manieren tot stand komen, via een draadloos netwerk (WiFi) of via het mobiele netwerk.
In het geval dat je telefoon de opdracht krijgt om verbinding te maken met het internet en er is geen bekend Wifi netwerk in de buurt, gebruikt je telefoon hiervoor de simkaart.
Het is voor ons onmogelijk te achterhalen waarom je telefoon via de simkaart contact maakt met internet als er WiFi aanwezig is. Dit ligt echt aan je telefoon. Je simkaart wordt aangestuurd door je telefoon om die verbinding te maken, niet andersom.

Ik wil je in ieder geval aanraden om je internetbundel te verhogen. Als je dit uiterlijk 25 januari doet, gaat dit op 1 februari in.
Hallo,
Ik heb vaak hetzelfde probleem gehad. Zou het dan ook aan mijn telefoon liggen? Ik checkte ook altijd of ik verbonden was.
Reputatie 3
Badge +9
@abefcka,

Sommige apps of zelfs een OS gaat ongewild en soms ook ongemerkt op 3g terwijl je thuis of elders met WiFi verbonden bent. Dit om updates of iets anders te downloaden of checken. Wat je kan doen is een app op je mobiel installeren die je verbuik meet en zonodig uitschakeld.
Reputatie 5
Badge +11
Hallo,
Ik heb vaak hetzelfde probleem gehad. Zou het dan ook aan mijn telefoon liggen? Ik checkte ook altijd of ik verbonden was.


Hoi abefcka,

In je gegevens zie ik dat je sinds juni 2013 de optie 'internet op je mobiel' uit hebt staan en ook geen kosten maakt voor internetgebruik.
Heb je dit probleem bij Simyo gehad? 😕
Intern verbruik terwijl wifi aanstaat

Me intern verbruik is hoger als de laatste maanden terwijl ik intern net het meeste aalleen thuis gebruikt omdat wifi

Snap niet dat iknu al de helft van me bundel verbruikt is
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem. Vorige maand en deze maand kreeg ik een week voor het einde van de maand al een smsje dat ik mijn internet mbs heb verbruikt. Na vorige maand heb ik mijn abbo verhoogd naar 1,5 gb en ik zit er alweer boven terwijl ik bijna altijd met een wifi netwerk verbonden ben. Het kan gewoon echt niet zo zijn dat ik al een week van te voren mijn mbs heb verbruikt. Bij mijn vorige abbonement bij vodafone had ik 1 gb en ben ik er nooit overheen gegaan in 2 jaar tijd en mijn internetgebruik is niet anders geworden.
Reputatie 7
Badge +9
Als je een datamonitor app installeert dan krijg je een idee waar al die MBs aan op gaan. Simyo als provider levert alleen de aansluiting op het mobiele internet maar kan niet zien waar het dataverbruik door wordt veroorzaakt (wel het tijdstip). Heb je een iPhone met iOS 7? Dan kan je onder Instellingen > Mobiel netwerk vrij precies zien waardoor je mobiele dataverbruik sinds de laatste reset van de datateller is veroorzaakt.
Reputatie 2
Badge +6
Intern verbruik terwijl wifi aanstaat

Me intern verbruik is hoger als de laatste maanden terwijl ik intern net het meeste aalleen thuis gebruikt omdat wifi

Snap niet dat iknu al de helft van me bundel verbruikt is


Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem. Vorige maand en deze maand kreeg ik een week voor het einde van de maand al een smsje dat ik mijn internet mbs heb verbruikt. Na vorige maand heb ik mijn abbo verhoogd naar 1,5 gb en ik zit er alweer boven terwijl ik bijna altijd met een wifi netwerk verbonden ben. Het kan gewoon echt niet zo zijn dat ik al een week van te voren mijn mbs heb verbruikt. Bij mijn vorige abbonement bij vodafone had ik 1 gb en ben ik er nooit overheen gegaan in 2 jaar tijd en mijn internetgebruik is niet anders geworden.


Hoi Lietepiet en Xdanielle93,

Graag heet ik jullie welkom op het forum :D

Zoals Ernst al eerder in dit topic heeft aangegeven, is het dus ook mogelijk dat je telefoon automatisch contact maakt met het 3G netwerk. Zo verbruik je dus eigenlijk ongewenst data. Op het moment dat je wifi signaal minder sterk is, neemt je 3G netwerk het automatisch over. Je denkt dan dan op je de wifi zit, maar toch heb je dataverbruik. Wat jullie zouden kunnen proberen is om als je op wifi zit in je telefoon de optie voor 3G uit te zetten. Op die manier weet je 100% zeker dat je alleen internet via wifi verbruikt :)

Bij Lietepiet zie ik niet dat er dataverbruik buiten de bundel is geweest. Wat Scotsman zegt is heel handig, namelijk een app installeren die je dataverbruik bijhoudt. Op die manier zie je welke apps er veel data verbruiken en kun je daar rekening mee houden. Ook automatische updates van je telefoon kunnen voor ongewenst data zorgen. Controleer je instellingen van je telefoon m.b.t. het automatisch updaten van software.

Xdanielle93 heeft wel dataverbruik buiten de bundel. Ik zie dat je op 26-01-2014 je bundel hebt verhoogd naar 1500 MB. Deze is per 01-02-2014 actief, maar toch ga je nog over de 1500 MB heen. Ook in februari ben je flink over je databundel gegaan. Ik adviseer jou dus ook om een datamonitor te installeren. Controleer je telefoon op automatische updates en zet deze uit. Mocht je dan nog steeds over je databundel gaan, is het misschien een optie om de grootste databundel van 2500 MB te nemen?

@Scotsman, bedankt voor het meedenken 🙂
Intern verbruik terwijl wifi aanstaat

Me intern verbruik is hoger als de laatste maanden terwijl ik intern net het meeste aalleen thuis gebruikt omdat wifi

Snap niet dat iknu al de helft van me bundel verbruikt is


Je bedoelt mIjn internet. Mijn Mijn MIjn. Me is een wederkerend voornaamwoord. Ik heb me vergist, is bijvoorbeeld wel goed. Me fiets, me reet, me tanta op een houtvlot, allemaal fout. Mijn is een bezittelijk voornaamwoord.

Basisschoolniveua, groep 2.
Intern verbruik terwijl wifi aanstaat

Me intern verbruik is hoger als de laatste maanden terwijl ik intern net het meeste aalleen thuis gebruikt omdat wifi

Snap niet dat iknu al de helft van me bundel verbruikt is


Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem. Vorige maand en deze maand kreeg ik een week voor het einde van de maand al een smsje dat ik mijn internet mbs heb verbruikt. Na vorige maand heb ik mijn abbo verhoogd naar 1,5 gb en ik zit er alweer boven terwijl ik bijna altijd met een wifi netwerk verbonden ben. Het kan gewoon echt niet zo zijn dat ik al een week van te voren mijn mbs heb verbruikt. Bij mijn vorige abbonement bij vodafone had ik 1 gb en ben ik er nooit overheen gegaan in 2 jaar tijd en mijn internetgebruik is niet anders geworden.


Hoi Lietepiet en Xdanielle93,

Graag heet ik jullie welkom op het forum :D

Zoals Ernst al eerder in dit topic heeft aangegeven, is het dus ook mogelijk dat je telefoon automatisch contact maakt met het 3G netwerk. Zo verbruik je dus eigenlijk ongewenst data. Op het moment dat je wifi signaal minder sterk is, neemt je 3G netwerk het automatisch over. Je denkt dan dan op je de wifi zit, maar toch heb je dataverbruik. Wat jullie zouden kunnen proberen is om als je op wifi zit in je telefoon de optie voor 3G uit te zetten. Op die manier weet je 100% zeker dat je alleen internet via wifi verbruikt :)

Bij Lietepiet zie ik niet dat er dataverbruik buiten de bundel is geweest. Wat Scotsman zegt is heel handig, namelijk een app installeren die je dataverbruik bijhoudt. Op die manier zie je welke apps er veel data verbruiken en kun je daar rekening mee houden. Ook automatische updates van je telefoon kunnen voor ongewenst data zorgen. Controleer je instellingen van je telefoon m.b.t. het automatisch updaten van software.

Xdanielle93 heeft wel dataverbruik buiten de bundel. Ik zie dat je op 26-01-2014 je bundel hebt verhoogd naar 1500 MB. Deze is per 01-02-2014 actief, maar toch ga je nog over de 1500 MB heen. Ook in februari ben je flink over je databundel gegaan. Ik adviseer jou dus ook om een datamonitor te installeren. Controleer je telefoon op automatische updates en zet deze uit. Mocht je dan nog steeds over je databundel gaan, is het misschien een optie om de grootste databundel van 2500 MB te nemen?

@Scotsman, bedankt voor het meedenken :)


Ik heb internetverbruik terwijl ik NOOIT internet op mijn telefoon. Ook niet via wifi. Mijn telefoon is daar helemaal niet geschikt voor. Hoe kan dat?
Reputatie 2
Badge +6
Ik heb internetverbruik terwijl ik NOOIT internet op mijn telefoon. Ook niet via wifi. Mijn telefoon is daar helemaal niet geschikt voor. Hoe kan dat?

Hoi Lei,

Welkom op het forum :)

Je geeft aan dat je telefoon niet geschikt is om internet te gebruiken, maar ik zie dat je in ieder geval de afgelopen 3 maanden toch redelijk wat data hebt verbruikt...

Ik zie dat je een internetbundel hebt en je hebt internet aan staan. Dit is niet veranderd sinds je de bestelling hebt gedaan op 24-02-2013. Als je geen internet wenst te gebruiken dan moet je op Mijn Simyo inloggen en daar de bundel wijzigen naar de 0 MB bundel voor €0,00 én de optie 'internet op je mobiel' uitzetten.

Zou je willen laten weten wat je van plan bent om te gaan doen?
Ik heb internetverbruik terwijl ik NOOIT internet op mijn telefoon. Ook niet via wifi. Mijn telefoon is daar helemaal niet geschikt voor. Hoe kan dat?

Hoi Lei,

Welkom op het forum :)

Je geeft aan dat je telefoon niet geschikt is om internet te gebruiken, maar ik zie dat je in ieder geval de afgelopen 3 maanden toch redelijk wat data hebt verbruikt...

Ik zie dat je een internetbundel hebt en je hebt internet aan staan. Dit is niet veranderd sinds je de bestelling hebt gedaan op 24-02-2013. Als je geen internet wenst te gebruiken dan moet je op Mijn Simyo inloggen en daar de bundel wijzigen naar de 0 MB bundel voor €0,00 én de optie 'internet op je mobiel' uitzetten.

Zou je willen laten weten wat je van plan bent om te gaan doen?


Beste Dries,

Wanneer ik zeg dat ik internet niet gebruik, dan bedoel ik dat ik internet niet gebruik. Dat wil zeggen, ik surf niet op websites. Alleen what's app, dat gebruik ik af en toe. Alle andere internetgebruik zal komen door automatische backups of zo. Is mijn verbruik daarmee te verklaren?

Ik laat het verder zo.

Lei
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Lei,

Voor dataverbruik wordt ook vaak het woord internet gebruikt. Dat komt omdat het je dataverbruik via internet gaat. En dat is weer het mobiele netwerk.
Surfen is gewoon 1 van de manieren om internet te gebruiken. Whatsapp is ook een manier. En je backups, updates, apps die je locatie doorgeven et cetera, zijn ook allemaal manieren om internet te gebruiken.
Mocht je nu wat meer controle willen over wat allemaal wat doet, dan adviseer ik je om een datamanager te installeren.
Dat is een app die bijhoudt wáár jouw telefoon allemaal het internet voor gebruikt en hoeveel die er voor gebruikt.
Onavo Count is er 1, maar er zijn er een heleboel meer. Als je wat rondstruint op ons forum kom je meerdere voorbeelden tegen.

De meeste nieuwe telefoons hebben dit overigens al ingebouwd, misschien de jouwe ook?
Hallo,

Ook ik kwam er vanmorgen achter dat mijn internetbundel ineens bijna op is, dit is me in al die maanden nog nooit gebeurd maar ik ben bang dat hij dus gister toen ik iets terug aan het kijken was, geen contact met wifi heeft gehad.
Is het ook mogelijk om deze maand nog een extra bundel erbij te krijgen of kan het echt alleen pas volgende maand?

Groeten Michelle
Reputatie 2
Badge +6
Hallo,

Ook ik kwam er vanmorgen achter dat mijn internetbundel ineens bijna op is, dit is me in al die maanden nog nooit gebeurd maar ik ben bang dat hij dus gister toen ik iets terug aan het kijken was, geen contact met wifi heeft gehad.
Is het ook mogelijk om deze maand nog een extra bundel erbij te krijgen of kan het echt alleen pas volgende maand?

Groeten Michelle


Hoi Michelle04,

Welkom op het forum :)

Je internetbundel is bijna op inderdaad. Je hebt op 07-05-2014 ineens heel veel data verbruikt... Dat zou kunnen komen als je iets aan het streamen was je wifi signaal wegvalt. Voor tips over data verbruik verwijs ik je graag naar dit artikel. Je hebt nu 422 MB van de 500 MB verbruikt. Je hebt tot het einde van de maand dus nog 78 MB over.

Het is niet mogelijk om deze maand een extra databundel aan te schaffen 😞 Dat is technisch niet mogelijk. Ik begrijp dat je normaal niet zoveel data gebruikt, anders had ik je aangeraden om je databundel te vergroten. Ik wil je daarom vragen om deze maand goed op je verbruik te letten. Als je bundel op is, betaal je het buiten bundel tarief en dat is € 0,15 per MB.

Kijk regelmatig op Mijn Simyo of de app om je verbruik te controleren. Op 01-06-2014 heb je weer je volledige bundel tot je beschikking :)

Heb ik je vraag zo goed beantwoord?
Beste Simyo,
Afgelopen zondag kreeg ik rond 2.45 uur per email bericht dat mijn MB's voor 50% verbruikt waren.
Vervolgens kreeg ik om 4.26 uur per email bericht dat mijn MB's voor 100% verbruikt waren.
Dit lijkt me enigzins onmogelijk aangezien ik in tussen tijd enkel een aantal berichten heb verstuurd via Whatsapp. 
Eigenaardig is dat ik diezelfde zondag rond 9 uur eerst een SMS bericht ontving waarin stond dat ik mijn
internetbundel voor minimaal 100% had verbruikt en vlak daarna het SMS bericht ontving waarin stond dat ik
mijn bundel voor minimaal 50% had verbruikt.
Ondanks dat ik bovenstaande berichten gelezen heb, is mij nog niet duidelijk hoe het mogelijk is dat het 250 MB kost
om enkel een aantal Whatsapp berichten te verzenden. Ik gebruik mijn telefoon niet voor het bekijken van filmpjes via
internet en dergelijken. Bovendien is mijn telefoon vrijwel altijd verbonden met WiFi, hierdoor ben ik behoorlijk verontwaardigd
over het feit dat mijn bundel plotseling binnen 11 dagen op is.
Kunt u mij uitleggen hoe dit mogelijk is en hoe dit is op te lossen?

Met vriendelijke groet
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Ninja,

In je gegevens zie ik dat je deze vraag ook via de mail hebt gesteld. Daar is het heel uitgebreid beantwoord, gelukkig.
Ook is de collega die jouw mail beantwoord heeft, coulant omgegaan met het financiële aspect van jouw verbruik :)

Ik lees dat je je nog wel afvraagt hoe je aan dit dataverbruik komt. Helaas zien wij niet welke apps of deel van je besturingssysteem dit heeft kunnen veroorzaken. Je maakt ook gebruik van verschillende data monitors. Ik lees ook dat je een iPhone hebt, als je deze al hebt geüpdate naar iOS 7 kun je ook in Instellingen > Mobiel netwerk zien welke apps er hoeveel data verbruiken en als je op 'systeem' drukt, zie je wat dat verbruikt heeft.

Heb je hier iets aan?

Reageer