.

Beantwoord

Internet sluipverbruik

  • 25 April 2013
  • 5 reacties
  • 468 Bekeken

  • Startend Simyaan
  • 2 reacties
Ik heb op m'n Xperia T altijd 3G internet via android setup uit staan (3G symbool is ook niet zichtbaar) en gebruik uitsluitend wifi, maar zie bij het overzicht op simyo toch regelmatig kleine hoeveelheden (10-50kB) internet data staan. Geen idee waar dit vandaan komt. Android datacounter, 3G watchdog en TrustGo geven allemaal 0Bytes mobiel dataverbruik aan.

Ik gebruik ook Juice Defender, maar ook hier heb ik mobile data uit staan.

Wie-o-wie weet waar dit sluipverbruik aan te wijten is? Hoe kan ik erachter komen welke (systeem) app dit sluipverbruik veroorzaakt?

- Edit: als ik de netwerk mode op WCDMA mode only zet, zou het sluipverbruik (vermoedelijk via GSM) weg moeten zijn?
icon

Beste antwoord door Alex 26 April 2013, 14:01

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum Scrat,

Ik durf je niet te zeggen waar de oorzaak precies ligt. Ik zelf heb ook een tijd Juice Defender gebruikt. Ik heb gemerkt dat deze app het internet niet altijd uit zet in de stand by modus. Wellicht dat het helpt om een app te installeren die per app meet hoeveel data de app verbruikt. Ik gebruik zelf Traffic Monitor.

Groetjes,

Alex
Hi Alex,

Bedankt voor je reactie. Ik heb ondertussen Traffic Monitor geprobeerd. Lijkt echter niet alle verkeer te detecteren. De teller staat op nul terwijl er volgens mijn simyo toch weer een paar kB verbruikt is. Gebruik nu even 2G,3G,4G,CDMA Network Monitor. Die zou het verbruik naar netwerk type moeten splitsen. Ik heb het vermoeden dat het sluipverbruik door 2G (GSM) wordt veroorzaakt. Sommige datamonitors lijken dit niet te registreren. Ik heb android (4.1) daarom nu ook zo ingesteld dat alleen CDMA netwerken gebruikt mogen worden. 

Op zich maak ik me niet druk om een paar kB dataverbruik, maar ik wil toch graag zeker weten dat als ik mobile data uit zet er inderdaad helemaal geen traffic is. Dit om eventuele onverwachte kosten (misschien straks ook in het buitenland wanneer jullie dit gaan bieden) te voorkomen.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Scrat,

Als je de mobiele data uit zet, is internetten in ieder geval niet meer mogelijk via ons netwerk. Ik gebruik Traffic monitor vooral zodat ik kan controleren welke apps bij mij veel mb's verbruiken.

Groetjes,

Alex
Reputatie 7
Badge +9
Ik ken Traffic Monitor niet en weet dus ook niet hoe dat werkt, maar Onavo Count schijnt wel alle dataverkeer te detecteren doordat het een VPN tunnel installeert wat inspectie en registratie van alle data bytes (behalve VoIP) mogelijk maakt (zie https://forum.simyo.nl/internet-62/internetverbruik-steeds-hoger-10803/#post36474).
Badge +6
Hoi Scrat,

Misschien een idee om de app die Scotsman aanraadt te installeren op je toestel?

@ Scotsman bedankt voor het meedenken.

Reageer