.

Beantwoord

Internetverbruik steeds hoger

  • 25 April 2013
  • 9 reacties
  • 1191 Bekeken

Hallo Simyo,

Sinds december ben ik klant bij jullie. Hoewel mijn gedrag niet veranderd is, zie ik met de maand mijn internetverbruik stijgen! Van 50 naar 100 naar 200Mb per maand. Ik zie in mijn factuur staan dat er dagelijks om 08:00, 20:00 en 0:00 uur verbruik wordt geregistreerd, plus tussendoor ook nog een aantal maal op wisselende tijdstippen. Maar die drie tijdstippen van 8, 20 en 0 uur lijken er elke dag bij te zitten. Eerst was dit elke keer een paar honderd kb. Nu is het om 08:00 steeds enkele Mb's! Waar is dit verbruik voor? Op dat tijdstip zit ik op de fiets naar mijn werk. Ik kan me niet voorstellen dat mijn telefoon opeens iedere ochtend ongemerkt in mijn tas iets doet wat 3-9 Mb kost?! En als het een samenvatting van de hele nacht betreft: 's nachts ligt mijn telefoon thuis in mijn Wifi omgeving. Die kan natuurlijk wel eens uitvallen, maar niet iedere nacht! En dan nog vraag ik me af wat er dan midden in de nacht zo veel Mb's kost.

Ik heb onavo count al geinstalleerd om beter zicht te krijgen op wat er nou zo veel data gebruikt, maar ik krijg het niet helder. Onavo kijkt niet naar specifieke tijdstippen, enkel naar periodes van een aantal dagen.

Voor de duidelijkheid: wat ik doe met mijn telefoon is enkel heeeel veel SMS-en, af en toe mijn mail lezen, dagelijks 3x op een forum kijken, en hooguit 1x op een 'gewone' website. Geen muziek/filmpjes. Als ik nog iets anders doe (updaten enzo) doe ik dat thuis in wifi-omgeving, waarbij ik altijd controleer of de Wifi ook echt werkt op dat moment.

Ik begrijp dat jullie veel onbeantwoordbare vragen krijgen van mensen die niet begrijpen waarom ze zoveel data verbruiken, maar wat ik bij mij opmerkelijk vind is1. het rare tijdstip (8 uur 's ochtends) en 2. dat het verbruik bij gelijk gebleven gebruikersgedrag is toegenomen van 50 naar 100 naar 200Mb per maand over drie maanden tijd! Ik hoop dus toch dat jullie er iets over kunnen zeggen. In ieder geval over dat tijdstip van 8:00.
Vriendelijke groet,
Barbara
icon

Beste antwoord door Natascha 26 April 2013, 12:09

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 7
Badge +9
De regelmaat in het tijdstip van internet gebruik (8, 20 en 0 uur) betekent vrijwel zeker dat er een app in de weer is om data te downloaden. Waar de data vandaan komen zul je niet van Simyo horen, i.v.m. privacy regels. Een app installeren die registreert welke apps voor het internetverbruik verantwoordelijk zijn zal helderheid verschaffen.
Ha Scotsman,

Dank voor je reactie. Zo'n datacount app heb ik dus: Onavo. Wordt aangeraden op de Simyo site. Maar die registreert geen tijdstippen. Sinds ik Onavo heb (eergisteren) heb ik via die app nog geen enorm verbruik gezien. En mijn verbruik op de simyo-site is niet actueel genoeg om te kunnen vergelijken met wat ik op de Onavo-app zie. Wat ik tot nu toe via onavo zie is niet echt schokkend. Allemaal apps die ieder een klein beetje verbruiken.

Ik vrees inderdaad dat er een of andere app actief is op de achtergrond, die iedere ochtend weet-ik-veel-wat zit te updaten of downloaden. Nu moet ik er alleen nog achter zien te komen welke... En toch op zoek naar een andere app om data mee te registreren: eentje die ook tijdstippen vermeldt. Iemand tips, voor de iPhone 3Gs?

Dank!
Barbara
Reputatie 3
Badge +9
Whatchdog3g kijkt per dag of per week of per periode (maand). ook kan je een limiet instellen zodat je nooit buiten je bundel komt.
Tijd registratie heeft dit perogramma ook niet.
Als er een andere app bezig is wordt het verbruik hoe dan ook gezien. Misschien zou deze onder other sources kunnen vallen.
Downloaden is geen app en valt onder other sources.
Badge +6
Hoi Barbara L,

Wellicht kan de app Watchdog 3G je meer inzicht geven in je internetverbruik. Ik heb zelf ook een app van BlackBerry op mijn toestel die dit voor mijn controleert en daarnaast ook aangeeft dat een app te lang open staat.
Reputatie 7
Badge +9
Ha Scotsman,

Dank voor je reactie. Zo'n datacount app heb ik dus: Onavo. Wordt aangeraden op de Simyo site. Maar die registreert geen tijdstippen. Sinds ik Onavo heb (eergisteren) heb ik via die app nog geen enorm verbruik gezien. En mijn verbruik op de simyo-site is niet actueel genoeg om te kunnen vergelijken met wat ik op de Onavo-app zie. Wat ik tot nu toe via onavo zie is niet echt schokkend. Allemaal apps die ieder een klein beetje verbruiken.

Ik vrees inderdaad dat er een of andere app actief is op de achtergrond, die iedere ochtend weet-ik-veel-wat zit te updaten of downloaden. Nu moet ik er alleen nog achter zien te komen welke... En toch op zoek naar een andere app om data mee te registreren: eentje die ook tijdstippen vermeldt. Iemand tips, voor de iPhone 3Gs?

Dank!
Barbara


Nadat ik jouw bericht had gelezen heb ik Onavo Count geinstalleerd op mijn iPhone. Het is nog te vroeg om te kunnen zeggen wat ik er van vind maar de eerste indrukken zijn positief.
Badge +6
Hoi Scotsman,

Graag ben ik benieuwd naar je mening over deze app. Wellicht kan je mening andere gebruikers helpen op het forum.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Scotsman,

Graag ben ik benieuwd naar je mening over deze app. Wellicht kan je mening andere gebruikers helpen op het forum.


Ik heb nu een paar dagen ervaring opgedaan met Onavo Count voor de iPhone/iPad, een app bedoeld om je dataverbruik met ongeëvenaarde nauwkeurigheid in de gaten te houden. Het blijkt prima te werken op mijn iPhone5 (iOS 6.1.3) en ik kan de app dan ook van harte aanbevelen. Er is ook een versie voor Android, die vrijwel hetzelfde doet als de iOS versie maar die is door mij niet getest. (NB. Er bestaat ook Onavo Extend, maar die doet iets heel anders nl. je internetrekening reduceren door middel van datacompressie - ook niet getest.)

Installatie van Onavo Count ging zonder problemen. Vanaf dat moment houdt de app nauwkeurig bij hoeveel data er door iedere app is gedownload. Klaarblijkelijk is Onavo Count de enige app voor iOS op dit moment die het dataverbruik per app registreert. Dit is uitermate handig om te weten, want alleen dan krijg je inzicht in het hoe en waarom van een onverwacht hoge internetrekening van Simyo. De apps worden keurig gerangschikt in volgorde van dataverbruik, zodat het in een oogopslag duidelijk is welke het meest gulzig zijn. Om je verbruik van MBs binnen de perken te houden zou je dan je internet gebruik kunnen aanpassen.

Het meten en bijhouden van het dataverbruik vindt niet plaats in de smartphone zelf, maar door een extern systeem ("Cloud") van Onavo waarmee de smartphone in verbinding staat via VPN. Omdat het dataverbruik via deze VPN "pijp" wordt gemeten zou het geregistreerde dataverbruik exact hetzelfde moeten zijn als de hoeveelheid Bytes die door de provider (Simyo in dit geval) wordt gemeten. Kennelijk kan deze precisie niet worden bereikt door apps die afhankelijk zijn van de verbruiksgegevens van het OS (iOS, Android). Een bijkomend voordeel van het Onavo Count systeem is dat de accu van de smartphone gespaard wordt.

Onavo Count geeft je een overzicht van het dataverbruik per app over de afgelopen 30 dagen. Wat je dus niet ziet is het exacte tijdstip waarop een bepaalde internetsessie heeft plaatsgevonden. De kracht van Onavo Count zit hem dus vooral in het nauwkeurig weergeven van het werkelijke dataverbruik en het ontmaskeren van de apps die het meeste dataverkeer genereren. Om die reden is Onavo Count niet een alternatief maar een nuttige aanvulling voor andere datamonitoring apps die je wel per dag een ruwe indruk geven wat je dataverbruik is en die je waarschuwen als je dagelijkse of wekelijkse quotum bereikt is. Verder meet Onavo Count alleen cellular data (inklusief tethering en media streaming), en geen data via WiFi. Ook wordt door de huidige versie nog geen VoIP data gemeten (wordt kennelijk aan gewerkt).
Reputatie 7
Badge +9
Onavo Count voor iOS is hier te downloaden: http://itunes.apple.com/us/app/onavo/id543547474?mt=8&ls=1
Badge +6
Hoi Scotsman,

Bedankt voor je recensie over de app. Hopelijk kan dit andere klanten helpen.

Reageer