.

Beantwoord

Ineens hoogverbruik buiten bundel. Hoe kan dit?

  • 2 September 2015
  • 13 reacties
  • 521 Bekeken

Badge
Op vrijdag 28/8 nog internet binnen bundel (200mb nog in bundel) en app Wedpics intensief gebruikt. Op zaterdagochtend 29/8 melding bundel op. Op zaterdag Wedpics opnieuw gebruikt, maar minder intensief. Nu ineens enorm veel dataverbruik 600mb (en dus hoge kosten). Het lijkt erop of buiten internetbundel het mb's verbruik vele malen sneller gaat als binnen bundel. Heb geen inzicht in verbruik op vrijdag, alleen van zaterdag aangezien verbruik buiten bundel wel zichtbaar is binnen mijn Simyo. Ik kan me niet voorstellen dat de app Wedpics (foto's en filmpjes van max 30 sec.) zulke grote hoeveelheden mb verbruikt. Ik ben nu dus afgesloten en moet eerst een flink bedrag betalen.... Niet normaal dit! Wat is er aan de hand? Is eea inzichtelijk te maken en op te lossen? Wellicht hoge mb verbruik en kosten kwijtschelden en omzetten in internetbundel 1000mb?
icon

Beste antwoord door Angela 3 September 2015, 11:40

Bekijk originele reactie

13 reacties

Badge
Ik heb dit immers nog nooit meegemaakt en ben echt geen groot verbruiker!! Ik hoop op een passende oplossing en meer inzicht. Gr. Johan
Reputatie 7
Badge +10
Hoi JohanM,

Welkom op het Simyo Forum.

Dat je graag mee duidelijkheid wilt over jouw verbruik kan ik begrijpen. Het is nooit leuk om een hogere factuur te krijgen dan verwacht. Helaas kan ik je geen uitsluitsel geven over jouw verbruik. Om jouw privacy te beschermen, kunnen wij niet inzien waaraan jij MB's verbruikt hebt. Dit kun je wel in jouw telefoon terugvinden. Hier vind je meer uitleg over hoe je dit kunt opzoeken.

Zoals ik het zie in ons systeem, is er meer dan alleen één app gebruikt. Filmpjes steamen kosten redelijk veel MB's. Als je dit met deze app doet, kan het verbruik nog best kloppen. Daarnaast zijn er misschien nog updates uitgevoerd zonder dat je dit door hebt gehad. Laat je even weten wat je in jouw telefoon terug hebt kunnen vinden?

Hier vind je ook nog tips & tricks om binnen jouw databundel te blijven.

Groetjes,
Angela
Badge
Hoi Angela,

Ik heb inderdaad terug kunnen vinden dat de app Wedpics 686MB heeft verbruikt (wist ik overigens al....). Ik heb deze app sinds vrijdag 28/8 en op deze dag ook daadwerkelijk gebruikt. Ik wil graag inzicht in het verbuik op vrijdag. Zaterdag kan ik zien wat ik buiten mijn bundel heb gebruik (rond de 600MB), ongeveer gelijk aan het totaal aantal MB van de Wedpics app. En dat is raar want op vrijdag heb ik deze app ook intensief gebruikt. Het klopt gewoon niet. et lijkt erop of buiten internetbundel het mb's verbruik vele malen sneller gaat als binnen bundel. Ik weet zeker dat ik op vrijdagavond intensief de app heb gebruikt en op zaterdagochtend wederom. Het verbruik op vrijdag zou minimaal gelijk moeten zijn aan het verbuik op zaterdag en dat betekent dus het verbuik op de app op 1200MB zou moeten staan...... Voor het overige heb ik echt niets gek gedaan dan alleen de gebruikelijke app's (whatsapp, mail). En wat betreft de filmpjes: er stonden er maar een paar op en die waren max. 30 seconden. Zeker niet genoeg voor een gebruik van 600MB.
Gr.
Johan
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Johan,

Het verbruik van vrijdag kun je ook inzien via Mijn Simyo. Als je klikt op 'Verbruik', krijg je een grafiek te zien. Daar kun je klikken op de balkjes. Het verbruik wordt vervolgens rechts in beeld gespecificeerd.

Heb je ook gekeken naar andere applicaties of systemen die eventueel meer verbruikt hebben dan verwacht? Het kan natuurlijk zo zijn dat deze apps een update hebben gehad. Daarnaast kan het zijn dat je op vrijdag wellicht intensiever gebruik hebt gemaakt van de app via een wifi verbinding. Dit zie je dan niet terug in jouw verbruik.

Als laatste wil ik je aangeven dat, ook al zijn de filmpjes kort, deze alsnog veel MB's verbruiken. Het streamen van beeld en ook van geluid, gaat het behoorlijk hard qua MB's. Ik raad je aan te streamen via wifi. Voor de zekerheid dan je 3G uit te zetten, je telefoon wil nog wel eens uit zichzelf overschakelen bij een zwakker wifi signaal. Laat je het weten als je nog vragen hebt?

Groetjes,
Angela
Badge
Hoi Angela,

Bedankt voor je reactie en hulp. Eea is duidelijk. Laatste vraag. Kunnen jullie mij nog op een of andere manier tegemoet komen in de onverwacht hoge kosten? Ik heb dit nog nooit meegemaakt en ben normaliter geen groot verbruiker. Daarnaast ben ik zeer tevreden met Simyo en hoop dat ook te blijven. Ik hoor graag van je.
Mvg,
Johan
Reputatie 5
Badge +11
Hoi JohanM,

Ik heb je verzoek overlegd met onze financiële afdeling. Je hebt ook een aanbetaling gedaan eind vorige maand. Deze zullen we terugboeken naar je. Dat gebeurt in de loop van deze maand.
In plaats daarvan gaan we een extra internetbundel van 1000 MB à €11 in rekening brengen op je factuur van augustus. Er is 604 Mb buiten je bundel verbruikt, wat past binnen een bundel van 1000 MB.
Let wel: deze tegemoetkoming is absoluut eenmalig.

Is dit zo duidelijk voor je?
Badge
Beste Ernst,

Dit is duidelijk voor me. Bedankt voor deze passende oplossing. Wederom een tevreden klant van Simyo!

Mvg,
Johan
Reputatie 6
Badge +10
Hoi JohanM,

Wat goed om te lezen dat je blij bent met de oplossing 🙂. Ik hoop dat je de tips in acht neemt en het je daarom niet meer overkomt!

Groetjes, Tiury
Badge
Ernst,
Ik heb nu de factuur ontvangen. Vreemd genoeg moet ik, in tegenstelling tot wat jij 11 dagen geleden voorstelt als tegemoetkoming nu en internet buiten de bundel betalen a €90 en de 1000mb a €11 (als tegemoetkoming voor de rekening buiten bundel internet) betalen. Dat is natuurlijk dubbel op en zeker geen tegemoetkoming! Hoe gaan we dit oplossen?
Mvg,
Johan
Reputatie 4
Badge +10
Hoi JohanM,

Ik denk ook dat dit niet klopt 😞 Ik ga even na bij mijn collega's van finance hoe we het nu oplossen. Zodra ik meer weet, geef ik het aan je door.
Reputatie 4
Badge +10
Hoi JohanM,

Ik heb het besproken met mijn collega's van finance. Op je factuur van augustus horen de kosten van € 90,56 nog vergoed te worden. Je tegemoetkoming is dus niet helemaal goed verwerkt. Sorry voor het ongemak.

Doordat deze factuur inmiddels is gesloten en eind deze week wordt geïncasseerd, kan ik het volgende doen. Ik kan aan finance doorgeven om het bedrag van € 90,56 terug te betalen. De terugbetaling zie je binnen drie weken na de incassering weer terug op je rekening.

Ik hoor graag of je deze oplossing goed vindt. Vervolgens kan ik het voor je in orde maken 🙂
Badge
Hoi Naomi,

Dat lijkt me een passende oplossing. Bedankt voor je reactie en voor het in orde maken.

Mvg,
Johan
Reputatie 4
Badge +10
Hoi JohanM,

Dankjewel voor je reactie. Ik heb het meteen in orde gemaakt 🙂

Als je nog vragen hebt, dan weet je ons te vinden op het forum.

Reageer