.

Beantwoord

In 4 dagen 4600x op internet met bundel van 200MB?

  • 29 January 2013
  • 9 reacties
  • 515 Bekeken

Goedendag,
Het volgende probleem:

Sinds 23 januari heb ik een abonnement met 200 MB. Op vrijdag krijg ik een melding dat ik 75% verbruikt heb (nauwelijks op internet geweest en dat was dan nog thuis ook en op Wifi, stond aan natuurlijk) en zaterdag een mail dat alles verbruikt is. Nou snap ik dat dit dan 50 MB zal zijn, maarrrr volgens "Mijn verbruik" ben ik in een paar dagen tijd 4682x op internet geweest! Heel knap... Ik heb in die paar dagen een paar  keer gebeld, wat foto's gemaakt en gewhatsappt met mijn dochters. Mijn dochter heeft bij Simyo 500 MB en heeft 400 x op internet gezeten deze maand (even ter vergelijking). Heb gebeld met de klantenservice, maar kon er niets mee, je loopt tegen een muur op, krijgt steeds hetzelfde antwoord en ik werd alleen maar bozer. Moest maar een brief schijven naar de klantenservice. Gaat wel een paar weken duren... 
Herkent iemand dit of kan iemand dit voor mij  verklaren. Ik heb zin om direct dit abonnement weer op te zeggen.

Met vriendelijke groet,
Sascha
icon

Beste antwoord door Natascha 30 January 2013, 14:55

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 7
Badge +9
4682x op internet zegt niet echt veel. Dat betekend niet meer dan dat uw toestel 4682 keer een data-verbinding met Simyo heeft op gezet. Dat kan 4682 keer 1KB zijn (dus ~4,6MB) of 4682 keer bijvoorbeeld 60 MB (~274GB!).

Hoeveel keren u op het internet bent geweest maakt dus niet zoveel uit. Met 4 x op internet heb ik wel eens ruim 220MB gebruikt.

Het gaat er uiteindelijk om hoeveel MBs je gebruikt hebt. Ofterwijl hoe vaak u dit plaatje van 1MB ophaalt via Simyo.
Het kan best dat die 4000 keren op het internet gewoon waren om whatsappjes, emails, facebook berichten, etc, etc, etc op te halen. Dat hoeft per verbinding niet veel MBs te zijn, maar vele kleine beetjes vormen samen een hele hoop!

Overigens: De eerste maand heeft u minder MBs, minuten/SMSjes! Uw eerste bundel loopt maar van 23 Januari t/m 31 Januari. Dat is dus maar paar dagen.
U heeft in die tijd dus maar ~51MB data ipv de 200MB. U betaald natuurlijk ook maar een gedeelte van uw abonnementskosten voor de maand Januari.
(zie ook deze topic)

Ik raad aan om op Mijn Simyo tijdelijk de instelling "Internet op je mobiel / MMS" uit te zetten. Hierdoor verkomt u verdere kosten buiten de bundel. Op 1 Februari(nieuwe bundel) kunt u deze dan weer uitzetten.
Badge +6
Hoi Sascha-vl,

Welkom op het forum!
Je bent later in de maand klant geworden en dan krijg je niet de volledige bundels. Voor de maand dat je klant bent geworden betaal je niet de volledige abonnementskosten voor de maand dat je klant bent geworden. Wanneer het WIFI signaal te zwak wordt en het toestel heeft de mogelijkheid om te schakelen naar het 3G netwerk wat altijd sterker is dan het WIFI signaal zal het toestel dit doen. In je verbruik zie je staan hoeveel keer je gebruikt hebt gemaakt van het internet. In dit topic kan je lezen wat er voor veel gebruik kan zorgen van het internet.

@ Groentjuh bedankt voor je reactie.
Hallo Natascha,

Ik had al gezegd dat ik begreep dat ik 50MB heb gekregen, maar zoals ik hierboven al vermeldde heb ik bijna geen gebruik gemaakt van mijn 3G. Ik heb vooral thuis op Wifi gezeten, sterk signaal, valt nooit weg. Mijn dochters hebben hier namelijk ook nooit last van. De apps die op mijn telefoon staan heb ik niet gedownload terwijl ik bij Simyo zat. Die had ik gedownload toen ik nog mijn prepaid kaart bij Hi had, hier kan het dus ook niet aan liggen. Het lijkt mij ook sterk dat er zo'n 30MB verbruikt wordt alleen aan updates en dat soort automatische dingen. Ook vind ik het raar dat ik binnen een week ruim over mijn 50MB ben terwijl ik er nauwelijks op zit. Dat zou dus betekenen dat ik lang niet genoeg zou hebben aan 200MB in een maand, terwijl mijn dochter net over de 200 MB zit in een maand die veel meer gebruik maakt van internet dan ik. Dat beetje whatsappen dat ik doe met mijn dochters kan toch geen 50MB per week verbruiken. En dan was dit nog niet eens een week, na 2 dagen zat ik al op 75%??!! Klopt echt niks van lijkt mij. Ik kijk het nog 1 maand aan, maar ik ben blij dat ik per maand kan opzeggen. Zo te lezen op dit forum is dit kennelijk een klacht die heel vaak voor komt. Mijn vriendin schrok hier van. Heeft net n.a.v. mijn abb. bij jullie ook een abb. genomen per 1 maart en wacht het ook af. Is dit "goedkoop is duurkoop"? Hoop het niet, mijn dochter heeft geen klachten....

Met vriendelijke groet,
Sascha van Looy
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Sascha-vl,

Ik zou je graag willen vertellen waar de mb's aan verbruikt zijn. Helaas kunnen wij dit niet zien ivm de wet van privacy. Je geeft aan dat je dochters vaker internetten dan jij. Het gaat er echter niet om hoe vaak er gebruik wordt gemaakt van internet, maar wel wat je doet. Als je bijvoorbeeld 1 keer een serie terug kijkt (streaming van video) verbruik je hier mee data mee dan wanneer je 500 Whatsapp tekst berichtjes verstuurd. Je kunt het best de app Traffic Monitor downloaden. Dan kun je zelf controleren waar je mb's precies aan op gaan.

Groetjes,

Alex
Hallo Alex,

Als je mijn vraag goed leest dan zou je weten dat ik dat niet gedaan heb. Maar ik blijf niet herhalen.En dan nog iets:
Ik heb op 29 jan. een uitdraai gemaakt van mijn gebruik, want ik vertrouwde dit niet (had inmiddels mijn Simkaart al uit mijn toestel gehaald!) en wat schets mijn verbazing? Ik kijk op 31 jan.nog een keer en ineens heb ik op een aantal dagen meer mb's gebruikt en daardoor zat ik niet 45 ct. over mijn bundel, maar voor het gemak was het nu 50 ct.????? Het is maar 5 ct. maar als je dat bij al je klanten doet.... Hoe verklaar je dit? Daar ben ik heel benieuwd naar.
Ik heb inmiddels mijn  abonnement opgezegd. Mijn vriendin (haar abonn. zou per 1 maart ingaan) heeft meteen de hele boel teruggestuurd en ergens anders een abonn. afgesloten. Ik zit nog een maand aan jullie vast en ben benieuwd. Ik ga nauwlettend in de gaten houden, per dag, wat het verbruik is. Als ik er weer in no time doorheen ben, ( ik ga weer alleen whatsappen en bellen, om het uit te testen) laat ik je dat weten, maar dan gaat er ook een berichtje naar de consumentenbond en Radar. Tenslotte: waar ik van baal is dat ik nu wel de aansluitkosten kwijt ben, terwijl ik zegge en schrijven 1 week lid ben geweest. Als je de antwoorden terugleest van je collega's ( goed lezen!) zie je dat ik steeds hetzelfde antwoord krijg en er dus niets mee op ben geschoten.

Met vr. groet,
Sascha van Looy
Reputatie 7
Badge +9
Gewoon een app installeren die aangeeft welke app(s) de boosdoener is (zijn) wat betreft ongemerkt en onbewust dataverbruik. Dan weet je precies wat de oorzaak is van een onverwacht hoog dataverbruik, en kun je eventueel maatregelen nemen. 
Veranderen van provider lijkt me geen oplossing want bij ongewijzigd gebruik van de smartphone zal het aantal verbruikte MBs per maand ruwweg hetzelfde blijven, of je nu bij Simyo zit of ergens anders.
Goedendag,

Ik kijk nu terug op mijn verbruik van de afgelopen dagen. Volgens het staatje heb ik 2 smsjes verstuurd. Valt er nog iets anders onder smsjes (?), want ik heb geen smsjes verstuurd, alleen gewhatsappt. 
Kun jij misschien antwoord geven op mijn vraag die ik gisteren gesteld heb, nl. over de factuur waar ineens een paar dagen ervoor het verbruik opgelopen is, terwijl ik zwart op wit heb wat het verbruik van dagen was. 
Ik hoop dat je gisteren Radar hebt gezien, want dit probleem is zo groot dat het daar gisteren behandeld is.
Wat ik jullie wel moet nageven en wat ik erg prettig vind is, dat men gewaarschuwd wordt wanneer je over je bundel dreigt te gaan.
Reputatie 7
Badge +9
Als je een iPhone gebruikt, zorg er voor dat de laatste iOS update is geinstalleerd (versie 6.1). Daarmee worden ook nieuwe provider settings geinstalleerd waaronder die voor Simyo (laatste versie is v14.0). Er is grote kans dat de iPhone vanaf dat moment niet meer ongemerkt en onbedoeld stiekem van wifi op 3G overschakelt wanneer er toch wifi is. Dit is (was) een specifieke iPhone bug die nu is opgelost, mij is niet bekend dat andere smartphones er ook aan lijden.

Veel mensen realiseren zich niet dat smartphones zoals de iPhone niet alleen data verbruiken voor bekende dingen zoals Skype, SMS en websurfen, maar ook voor allerlei andere achtergrond processen zoals push notifications en automatisch downloaden van updates. Door dit uit te zetten voorkom je dat je dataverbruik door het plafond schiet met name in combinatie met bovengenoemde bug.

Radar niet gezien - Nederlandse TV is hier niet te ontvangen. Overigens is het probleem van het onverwacht hoge data verbruik niet alleen van toepassing op Simyo, op allerlei andere forums en sites in binnen en buitenland wordt hierover geklaagd (b.v. http://appleinsider.com/articles/12/10/01/bug-causing-iphone-5s-to-use-cellular-data-while-on-wi-fi-may-not-be-limited-to-verizon). Vermoedelijk treft de provider in de meeste gevallen geen blaam - ik denk dat in principe het dataverbruik correct wordt geregistreerd - maar waar het soms wel aan schort is de voorlichting richting smartphone klanten die er vaak niet bij stil staan dat een smartphone met standaard fabrieksinstellingen ook als je hem niet gebruikt (b.v. 's nachts) toch data verbruikt. Ook zou de actuele stand van het dataverbruik op de website wat vaker ververst kunnen worden.
Reputatie 5
Badge +10
Hallo Alex,

Als je mijn vraag goed leest dan zou je weten dat ik dat niet gedaan heb. Maar ik blijf niet herhalen.En dan nog iets:
Ik heb op 29 jan. een uitdraai gemaakt van mijn gebruik, want ik vertrouwde dit niet (had inmiddels mijn Simkaart al uit mijn toestel gehaald!) en wat schets mijn verbazing? Ik kijk op 31 jan.nog een keer en ineens heb ik op een aantal dagen meer mb's gebruikt en daardoor zat ik niet 45 ct. over mijn bundel, maar voor het gemak was het nu 50 ct.????? Het is maar 5 ct. maar als je dat bij al je klanten doet.... Hoe verklaar je dit? Daar ben ik heel benieuwd naar.
Ik heb inmiddels mijn  abonnement opgezegd. Mijn vriendin (haar abonn. zou per 1 maart ingaan) heeft meteen de hele boel teruggestuurd en ergens anders een abonn. afgesloten. Ik zit nog een maand aan jullie vast en ben benieuwd. Ik ga nauwlettend in de gaten houden, per dag, wat het verbruik is. Als ik er weer in no time doorheen ben, ( ik ga weer alleen whatsappen en bellen, om het uit te testen) laat ik je dat weten, maar dan gaat er ook een berichtje naar de consumentenbond en Radar. Tenslotte: waar ik van baal is dat ik nu wel de aansluitkosten kwijt ben, terwijl ik zegge en schrijven 1 week lid ben geweest. Als je de antwoorden terugleest van je collega's ( goed lezen!) zie je dat ik steeds hetzelfde antwoord krijg en er dus niets mee op ben geschoten.

Met vr. groet,
Sascha van Looy


Hoi Sascha,

In mijn reactie probeerde ik via een voorbeeld aan te geven waarom je niet moet letten op het aantal verbindingen dat gemaakt wordt met internet. Ik impliceer niet dat jij dat daadwerkelijk hebt gedaan. Ik kan dit immers niet zien.

Het verschil in kosten is te verklaren door de verwerkingstijd. Ik zie dat er internetsessies welke op 28/1/13 hebben plaatsgevonden op 29/1/13 en 30/1/13 zijn verwerkt.

Ik zie dat er op 2/2/13 2 sms berichten zijn verstuurd. Ons systeem registreert exact wat voor uitgaande verbindingen er via de simkaart plaats vinden.

Van wat voor toestel maak je precies gebruik? Sommige toestellen willen nog wel eens berichtjes omzetten in sms berichten. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij iMessage op een iPhone.

Scotsman geeft overigens goede tips. Ik raad je aan zijn post ook even goed door te nemen.

Groetjes,

Alex

Reageer