.

Beantwoord

Hoe kom ik aan zoveel dataverbruik buiten de bundel?

  • 2 January 2024
  • 16 reacties
  • 278 Bekeken

Ik zag vanmorgen een E-mail waarin mijn telefoon nummer geblokkeerd werd vanwege het hoge mobiele data verkeer.

Mijn schrik werd nog groter toen ik in mijn simyo een bedrag zag van maar liefst 9400 Euro!

 

Ik heb meteen telefonisch contact gezocht met simyo waarna uit coulance de rekening verlaagd werd.

 

Ik ben geen grote data gebruiker en op het moment dat de data verbruikt werd zat ik op de fiets naar huis van de tennisbaan.

Om te begrijpen wat er gebeurd is heb ik in mijn iPhone zitten zoeken naar relevante informatie.

 

Volgens mijn iPhone is in de huidige periode 35,8 GB aan mobiele data gebruikt. De huidige periode is echter al gestart op 12 mei 2018 00:52, dit is waarschijnlijk het moment geweest waarop de telefoon voor het eerst is aangezet.

 

Volgens mijn simyo is er op 2 Jan 2024 een verbruik geweest van 71410 MB grotendeels buiten mijn bundel van 4GB wat tot een rekening leidde van 9400 euro.

 

Het verbruik vond plaats tussen 11:29 en 11:52, dus in een tijdspanne van 23 minuten.

 

Ik zie verschillende getallen voor de snelheid van een 4g netwerk, er staat een waarde van 256Mb/s op de simyo website. 256Mb/s is gelijk aan 32MB/s. Het versturen van 71410 MB duurt hiermee 2231 sec, 37min, veel langer dus dan de 23min.

 

Hiermee heb ik 2 redenen aangegeven waarom ik twijfel aan de juistheid van de hoeveelheid mobiele data die ik in de mijn simyo app terugvindt en waarvoor de rekening gepresenteerd wordt.

 

  1. Mijn iPhone vermeld 35.8GB gerekend vanaf mei 2018, dit is moeilijk te rijmen met de 71GB die mijn simyo laat zien op 2 januari.
  2. 71GB in zo’n korte tijd versturen via een 4G netwerk is twijfelachtig.

 

De rekening die uit coulance aangeboden wordt is veel minder dan het originele bedrag maar volgens mij is hier toch iets uitzonderlijks aan de hand.

Is het mogelijk om een inhoudelijke reactie te geven op de twee punten die ik hierboven aangedragen heb?

Is het mogelijk om het coulance bedrag verder te verlagen gezien de uitzonderlijke situatie?

 

Met vriendelijke groeten

 

Johan

icon

Beste antwoord door Amy 3 January 2024, 13:20

Bekijk originele reactie

16 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Johver,

Bedankt voor je bericht. Jeetje, ik kan me voorstellen dat je hier ontzettend van geschrokken bent! 

Het verbruik dat in het toestel zelf wordt aangegeven hebben wij helaas geen invloed op. Echter klopt het verbruik dat op de simkaart wordt geregistreerd of in Mijn Simyo wordt weergegeven altijd. Via deze pagina kan je veel tips terugvinden om het beste uit je bundel te halen. 

Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag of we iets voor je kunnen betekenen. 

Groetjes,
Amy

Het versturen van een privé bericht heeft niet veel uitgehaald.😕

De “coulance” regeling blijft staan op 315E…

Ik ben al ruim 13 jaar bij Simyo en altijd tevreden geweest over mijn mobiele abonnement.

Maar na deze ervaring ga ik switchen naar een andere provider.

Het is me nu duidelijk geworden dat het buiten de bundel gebruik een essentieel onderdeel is van het business model van Simyo.

 

Voor een incident wat  ik nu voor het eerst in 13 jaar meemaak en gebeurde in slechts 23 min en wat ik bovendien niet kan terugvinden op mijn telefoon uit “coulance” 315E rekenen maakt me dit duidelijk.

Deze “coulance” voor data buiten de bundel staat niet in verhouding tot 0.00081E/MB voor reguliere data die ik betaal.

Zoals eerder vermeld heb ik echt serieus geprobeerd om op mijn telefoon te achterhalen wat er gebeurd kan zijn.

Ik heb daarbij ook gebruik gemaakt van de methode die vermeld staat in de hints en tips die ook op dit forum te vinden is,

 

Verbruik per app bekijken met iOS

  • Open de ‘Instellingen’-app.
  • Druk op ‘Mobiel netwerk’.
  • Scroll naar beneden.
  • Je ziet nu bij elke app hoeveel MB’s ze verbruiken.
    • Tip: je kunt hier ook mobiel internet per app uitschakelen. Handig om, als je krap in je MB’s zit, grootgebruikers qua data uit te zetten.

 

Maar ik moet concluderen dat deze methode niet betrouwbaar is en daarmee het risico op herhaling groot tenzij ik mobiele data helemaal uit zet.

De reden dat ik nog een reactie op dit forum zet is de hoop dat ik hiermee anderen meer bewust kan maken van de risico’s die kleven aan het model wat simyo gebruikt voor het buiten de bundel gebruik, er zijn betere alternatieven….

 

MvG,

johan
 

Nou heb net 5 dagen Simyo omdat het voordeliger lijkt te zijn.

Schijn bedriegt…

Verbruik nu in 5 dagen net zo veel data als anders in 15 dagen, dus wat ben ik er mee opgeschoten.

Nee, en doe niks anders dan anders.

Had eerst 10 GB bij de vorige provider maar met de mooie aanbieding had ik nu 20 GB bij Simyo, en dat ook nog voor een paar cent minder.

Maar ja als ik zo bekijk kan het alleen maar duurder worden.

Zal even informeren bij de consumentenbond, want dit is ordinaire oplichting.

Reputatie 7

@SdV heel veel succes!

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @SdV,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp dat je hiervan baalt en dit verwarrend vind. 

Echter, zoals eerder in dit topic aangegeven klopt het verbruik dat op de simkaart wordt geregistreerd wel altijd. Helaas kunnen en mogen wij wegens privacy wetgeving niet inzien waar het internet aan is verbruikt. Om het beste uit je bundel te halen raad ik aan om de blog door te nemen die ik eerder in dit topic heb gedeeld. 

Voor nu heb ik gratis 1000 MB voor je klaargezet in Mijn Simyo om het zo een beetje te compenseren. Je kan zelf bepalen wanneer je dit activeert, dit doe je via Mijn Simyo (app) > Overzicht. 

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. 

Groetjes,
Amy

Hoi @SdV,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp dat je hiervan baalt en dit verwarrend vind. 

Echter, zoals eerder in dit topic aangegeven klopt het verbruik dat op de simkaart wordt geregistreerd wel altijd. Helaas kunnen en mogen wij wegens privacy wetgeving niet inzien waar het internet aan is verbruikt. Om het beste uit je bundel te halen raad ik aan om de blog door te nemen die ik eerder in dit topic heb gedeeld. 

Voor nu heb ik gratis 1000 MB voor je klaargezet in Mijn Simyo om het zo een beetje te compenseren. Je kan zelf bepalen wanneer je dit activeert, dit doe je via Mijn Simyo (app) > Overzicht. 

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. 

Groetjes,
Amy

Hoi persoon die zich achter de naam Amy verschuilt.

 

Leuk dat ik 1 Gb gratis krijg.

Maar is nog geen  verklaring van de vele Mb's die mensen verbruiken.

Normaal verbruikte ik tussen de 6 á 7 Gb per maand, zit nu al op ruim 3,5 Gb. Hoe kan dit ?

Is toch heel vreemd dat iedereen er over klaagt.

Zal tot de zomer met mijn gebruik gezien de afgelopen jaren dus niet boven de 7 Gb moeten uitkomen dat zal in een slechte maand naar 8 Gb gaan.

Na de zomer zal ik waarschijnlijk meer verbruiken vandaar de overstap naar Simyo.

Is dit het dubbele dan had ik dus beter kunnen blijven waar ik zat.

Maar geef een een eerlijk antwoord over hoe het kan dat iedereen over extreem veel data verbruik klaagt.

Stuur maar een PB met je nummer, kunnen we er even over bellen en bespreken.

Gr Stephan 

 

Reputatie 7

@SdV Simyo mag en kan niet achterhalen waaraan jouw data worden gespendeerd. De enige die dit kan is de gebruiker zelf door in zijn toestel te zien welke app, wanneer verantwoordelijk is geweest voor datagebruik.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @SdV,

Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je precies met dat ik mij achter een naam verschuil? Dit is namelijk mijn echte naam.

​​​​Wat @RicoK zegt klopt inderdaad (bedankt!). Het spijt me dat we hierin niet meer voor je kunnen betekenen. 

Mocht je hier telefonisch contact over willen dan kan je contact opnemen met onze klantenservice 0800-8007

Groetjes,
Amy 

Reputatie 3
Badge +1

Echter, zoals eerder in dit topic aangegeven klopt het verbruik dat op de simkaart wordt geregistreerd wel altijd.

Hoe kunnen wij dat controleren?

En dan nog, waarom moet dat zoveel kosten?

Dit zijn toch gewoon maffiapraktijken?

Reputatie 3
Badge +1

@SdV Simyo mag en kan niet achterhalen waaraan jouw data worden gespendeerd. 

Bedoel je dat het (juridisch) niet mag of dat het technisch niet kan?

 

Reputatie 7
Badge +6

Hi @XTF,

Meer hierover kun je teruglezen op de website van Autoriteit Persoonsgegevens. Voornamelijk dit artikel: Persoonsgegevens op internet is relevant. 

Uw internetprovider mag in principe niets weten over de inhoud van uw dataverkeer, zoals welke websites u heeft bezocht. Hiervoor is analyse van het dataverkeer (‘deep packet inspection’) nodig. Zo’n analyse mag uw internetprovider alleen doen als dat strikt noodzakelijk is voor een technisch doel, zoals het beheer van het netwerk.

Uw provider moet uw gegevens daarbij direct anonimiseren. Uw provider mag geen analyses op individueel niveau bewaren. Tenzij u als klant daarvoor vooraf toestemming heeft gegeven. Uw provider moet u over deze mogelijkheid informeren.

Groetjes,
Seren

hetzelfde probleem heb ik ook met de datum verbruik in 5 minuten werd alles opgemaakt van de data op13-02.

ik heb gebeld dat dit niet klopt want we zitten op kantoor te weken en tel is via wifi aangemeld dus onmogelijk dat we data verbruiken .

maar tel gebeld te hebben doen ze gewoon dat we dat wel gebruikt hebben in 5 minuten tijd 30 euro

dus doe nu gelijk het Simyo weg word net gedaan of dat normaal is maar er zijn een helleboel klachten hier over.

dat zou ik iedereen aanraden 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @appelsap,

Bedankt voor je bericht. Ik wil graag met je meekijken. Zou je mij een privé bericht kunnen sturen met jouw 06-nummer en persoonlijke gegevens? 

Groetjes,
Seren

contact met sim maar  zeer onduidelijk en afwijzend antwoord dus ik zou nooit iemand aanraden een simyo te nemen 

mijn nummer is 06XXXXXXXXX

en op kantoor zeg ik alle Simyo op zo spoedig mogelijk 

Moderator: In verband met privacy redenen telefoonnummer verwijderd uit bericht. 

Reputatie 7
Badge +9

@appelsap, op dit publieke forum is het niet wenselijk om jouw mobiele nummer openlijk te plaatsen. Als ik jou was zou ik die even verwijderen uit jouw post door de post te wijzigen. Jij kunt dat nog zelf tot een uur na plaatsing, anders moet een moderator dat doen.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @appelsap,

Zoals @Groentjuh aangeeft is het niet wenslijk om jouw persoonlijke gegevens te delen op een publiekelijk forum. Om deze reden heb ik jouw bericht aangepast en je telefoonnummer verwijderd. Als je mij een privé bericht stuurt kunnen we samen kijken naar een oplossing. 

Groetjes,
Seren

Reageer