.

Beantwoord

Geen mobiel internet op OnePlus 2 met Cyanogenmod 13. Hoe los ik dit op?

  • 19 May 2016
  • 6 reacties
  • 681 Bekeken

Badge
Hoi allen,

Sinds gisteren heb ik met mijn telefoon problemen om een mobiele netwerk verbinding op te zetten. Ik heb gisteren Cyanogenmod 13 op mijn telefoon geflashed, dit is verder goed gelukt, maar ik krijg met geen mogelijkheid mobiel internet aan de praat. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd naar aanleiding van Google en de Simyo handmatige internet instellingen handleiding. Een recap van mijn stappen:

  • In MijnSimyo de instellingen gechecked, deze waren niet veranderd en mobiel internet in Nederland stond aan
  • In MijnSimyo wel gezien dat het abonnement verlopen zou zijn, hier direct gekozen voor verlengen van het abonnement (zou wel heel toevallig zijn dat dit de oorzaak is van het niet kunnen internetten, maar is een optie)
  • https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/internetinstellingen-voor-android-telefoons-149 gevolgd, en de volgende settings uitgeprobeerd naar aanleiding van verder googlen (soms net andere instellingen gevonden) APN: portalmmm.nl Poort: 5080 of Geen Server 0.0.0.0 MCC: 204 MNC: 08 Verificatietype: PAP en Geen APN type: "default" en "internet" en "default,supl" Verschillende combinaties geprobeerd, telefoon tussen probeersels herstart, helaas geen resultaat.
  • Wanneer ik handmatig zoek naar mobiele netwerken krijg ik in eerste instantie een lijst met netwerken, Simyo heeft het tekentje van de SIM, KPN is open en Vodafone en een ander netwerk hebben een slot ikoontje. Als ik dan Simyo of KPN selecteer krijg ik de melding dat er geen netwerken beschikbaar zijn, verversen van de lijst is dan ook niet meer mogelijk. Na selecteren van "Automatisch netwerk selecteren" komt na een tijdje de verbinding weer op, echter nog steeds zonder data.
  • In- en Uitschakelen van vliegtuigmodus heeft geen effect. Na uitschakelen vliegtuigmodus is echter kort te zien dat er geen data-SIM is. Simyo netwerk wordt wel actief, echter geen data.
  • Voorkeursnetwerktype aangepast van LTE naar 3G, ook geen effect.

Met mijn oude OS, OxygenOS wat standaard werd geleverd met mijn telefoon, had ik regelmatig uitval van de mobiele dataverbinding, maar na een paar minuten was dit altijd over en ik had er zo goed als geen last van. Het heeft er misschien niks mee te maken, toch maar melden voor de volledigheid.



Hopelijk weten jullie een oplossing.

Groeten,
Bert
icon

Beste antwoord door franswon 19 May 2016, 18:12

Bekijk originele reactie

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Hallo Stiertje,

Welkom op het Simyo Forum.

Het lijkt er sterk op dat dit een CM13 probleem is, op dit forum https://www.reddit.com/r/cyanogenmod/comments/3xm0mo/mobile_data_not_working_cm13/ staan verschillende klachten en voor sommigen ook oplossingen.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Stiertje,

Wat balen dat het flashen van CM13 ervoor heeft gezorgd dat je geen internet meer hebt. Aan je APN instellingen te zien, kan dit niet het probleem zijn. Nog wel een kleine aanwijzing over je verificatietype, dit moet PAP zijn en APN type op default.

Gelukkig verwijst franswon je al naar een blog met goede aanwijzingen om dit voor je op te lossen 🙂. Daarnaast is misschien het flashen van een andere ROM ook verstandig om te checken of het daar aan ligt. Ken je Blisspop al?

Groetjes, Tiury

Bedankt franswon!
Badge
Hoi franswon, hoi Tiury,

Ik heb ondertussen al contact gehad met de servicedesk, deze konden mij gisteren helaas ook niet veel verder helpen en kwamen met idd dezelfde instellingen. Na vanalles te proberen blijkt het hier dus niet aan te liggen.

Ik ben weer aan het prutsen geslagen met de installatie van Cyanogenmod, want in principe zou deze mod ook gewoon moeten werken. Flashen van een nieuw OS is gelukkig niet zo veel werk, en mijn telefoon was toch net opnieuw geinstalleerd. Ik heb verschillende smaken van Cyanogenmod geflashed, maar tijdens de installatie van de eerste bleek al dat ik gewoon een mobiele internet verbinding had. Om te testen heb ik ook de installatie van eergisteren opnieuw uitgevoerd, ook deze had nu een werkende mobiele internet verbinding.

Het probleem zit hem uiteindelijk in de initiele setup procedure van Cyanogenmod. Tijdens de installatie wordt gevraagd of je mobiel internet wilt inschakelen voor gebruik tijdens installatie. Deze had ik de vorige keer uit gezet voor de zekerheid, maar heb ik dit keer aan gelaten (want toch WIFI netwerk in gebruik). De switch om hem weer aan te zetten zit na installatie achter het ikoontje voor mobiele verbinding, maar deze wilde bij mij niet op "aan" blijven staan.

Ik heb dus weer werkend mobiel internet door tijdens eerste installatie de mobiele verbinding aan te laten staan. Moet je wel opnieuw voor flashen. Misschien dat iemand anders er noig wat aan heeft :P


Groeten,
Bert
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Stiertje,

Best een kwalijke bug als je het mij vraagt 😉! Bij installatie van Android laat ik Mobiel internet ook het liefst uit, voor hij alle apps over 4G gaat herstellen. Nou, het is een pak van ons hart dat het nu is gelukt en je weer online bent!

Laat je ons weten of CM13 beter bevalt dan de haperende OS die er op stond 😉?

Groetjes, Tiury
Badge
Tja, het is natuurlijk een onofficiele mod want CyanogenMod ondersteund de OnePlus 2 officieel niet, maar zo een simpele maar ingrijpende bug had ik niet verwacht. Echter is het nu nog steeds wachten op de officiele Marshmallow update van OxygenOS en ik was het wachten beu.

Buiten een paar vertaalfoutjes werkt CyanogenMod uitermate goed op mijn telefoon, maar ik ben geen grootgebruiker dus ik daardoor misschien nog niet tegen problemen aangelopen. De accuduur en responsiviteit zijn wel flink verbeterd, en het lijkt erop dat er minder hitteproblemen zijn (bekend probleem met de OP2). Wat mij betreft een aanrader.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Stiertje,

Als ik weer aan het modden en flashen raak, ga ik het eens proberen 🙂. Ik ben ooit overigens juist van CM11 afgestapt, omdat er teveel bugs waren met updates en ik keer op keer mijn telefoon opnieuw moest installeren. Laten we er vanuit gaan dat dit je niet overkomt 🙂!

Groetjes, Tiury

Reageer