.

Beantwoord

Extreem hoog mobiel internet verbruik, hoe kan dit?

  • 16 January 2015
  • 15 reacties
  • 1153 Bekeken

ik heb een SIM-only abonnement bij Simyo. Sinds Dec 2014 en jan 2015  komt er  extreem hoog mobiel internet verbruik voor, op tijden dat de telefoon of: verbonden is met wifi, of: niet gebruikt wordt (midden in de nacht). Het gaat om blokken van iedere keer 60001 of 60002 kb per keer. Dit resulteerde in December 2014 in een naheffing van in totaal € 234,18,en in Januarie 2015  € 442,08.Na even googelen blijkt dat ik niet de enige ben die bij Simyo met dit onverklaarbare extreem hoge (spook)verbruik te maken heb.  ik heb ook alle instellingen voor automatische updates uitgeschakeld in december en wederom in januari geconfronteerd met onverklaarbaar dataverbruik in de nachtelijke uren, én terwijl aangesloten op wifi. Dit is toch niet normaal?Dit klopt toch niet! Ik krijg zomaar extra kosten ( heel erg veel) die ik niet verwacht bij een provider.Bij Simyo worden er sms berichten gestuurd wanneer een databundel voor 50% en voor 100% is verbruikt. Daar staat niet bij dat er onverwachte kosten kunnen komen zoals hier boven staat beschreven.
Ik vertrouw de systemen van Simyo niet en zou graag willen dat ik gecompenseerd wordt voor de extra kosten in December en Januarie. tevens wil ik weten wanneer ik eventueel van het contract af kan komen.
icon

Beste antwoord door Ruud 18 January 2015, 17:05

Bekijk originele reactie

15 reacties

Reputatie 3
Badge +7
Hoi Tromp 70,

Welkom op ons forum:)

Wat vervelend dat je ineens geconfronteerd wordt met meer data verbruik. Wij kunnen helaas niet zien wat er in jouw toestel zorgt voor dit verbruik. Gelukkig kun je dit wel zelf zien, heb je al eens op dit topic gekeken? Zo krijg je inzicht in je verbruik en kun je zien wat er in jouw toestel gebeurt.

De blokken van 60000 KB(60 MB) die jij terug ziet op je factuur heeft te maken met de maximale grootte van de pakketten die wij van het netwerk binnen krijgen. Die pakketten zijn maximaal 60 MB. De sessie is dan in werkelijkheid groter, maar wordt opgesplitst in kleinere pakketten. Ik zie aan je gegevens dat je vanaf 2012 aan af nooit zo'n hoog verbruik hebt gehad. Gebruik je een ander toestel?

Omdat dit een openbaar forum is wil ik graag de informatie correct houden. In beide smsjes wordt juist gewaarschuwd voor extra kosten, en tips gegeven hoe dit te voorkomen. Zo weten ook andere forumgebruikers waar ze aan toe zijn.;)

Omdat ik deze situatie heel vervelend voor je vind, ga ik kijken of we je éénmalig tegemoet kunnen komen op je facturen. Ik ga hier morgen mee aan de slag en zal je in een privébericht de precieze details laten weten.:)

Overigens ben je al een tijdje contractvrij, en is je aansluiting maandelijks opzegbaar. Ben je er via het bovenstaande topic achter wat de grootverbruikers in je toestel zijn?
Ik moest in december ook ineens bijbetalen terwijl ik nauwelijks buiten de wifi iets doe.
Ineens stond de instelling van wifi op UIT
Kan dit gebeuren door Wifi in de trein?
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Jannyvanrooy,

Welkom op het forum:)

Je wifi kan niet ineens uitschieten doordat je wifi in de trein hebt gebruikt. Wel is wifi geen waterdicht netwerk. Ik lees in een ander topic dat je een iPhone gebruikt. Die schakelen vaak automatisch over op het 3G netwerk wanneer het toestel in slaapstand staat. Heb je dit topic al doorgelezen?
Hai Ruub, Bedankt voor de snelle reactie van gisteren en vandaag! ik ben zeer content met de oplossing van jullie voor de beide facturen!!
Ik heb de hoofd oorzaak nog niet kunnen vinden maar ik blijf het volgen! ik heb het internet nog steeds uitstaan en heb nu zelf de simkaart eruit gehaald.
Nogmmals bedankt voor de goede afhandeling,

Grt.Richard
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Tromp 70,

Graag gedaan. Fijn dat het je duidelijk is en bedankt voor de terugkoppeling. De simkaart kan weer geplaatst worden:) Je hebt je internet via Mijn Simyo uit staan. Je aansluiting is inmiddels ook weer actief. Mocht je nog problemen ondervinden, herstart dan even je toestel;)
Ik heb dit probleem dus ook. Zitten altijd op de wifi en blijkbaar is dit bij Simyo normaal.
Helaas heb je niet zoals bij andere providers de mogelijkheid om je bundel op een max te zetten, zodat je verbruik vertraagd en de kosten dus niet hoger oplopen. Bij mij stuurde Simyo een mail waarin ze aangeven je te blokkeren ivm hoogverbruik. De kosten zijn op dat moment 250 euro, echter op de rekening zijn ze dan weer opgelopen tot 350???
Ze kunnen niet tegenmoet komen in de kosten want dit hebben ze reeds eerder al op een factuur gedaan. Ik ben blij te lezen dat ze bij jou op twee facturen een correctie hebben toegezegd. Dit betekend dat het dus wel mogelijk is en ook ik hier hopelijk aanspraak op kan maken.
Ik betreur dit zeer, want een betalingsregeling kun je ook niet met jullie treffen? Hoezo klant onvriendelijk? We willen toch allemaal tot een voor beide partijen goede oplossing gevonden word?

Ik hoop dat jullie ook voor mij twee facturen kunnen aanpassen. Aangezien het niet verklaarbaar is gezien ook wij altijd op de wifi zitten en we het alleen op een nummer hebben van Simyo en op het andere nummer niet?!

Ik hoor het graag van u.
Mvg
Marion
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Marion1978,

Welkom op het forum en goed dat je hier je vraag stelt.

Ik kan me goed voorstellen dat het schrikken is om hoge kosten te krijgen door mobiel internet.

De vorige keer dat je een hoge factuur had voor mobiel internet was mei 2014. We hebben je toen een aantal tips gegeven om het verbruik in de gaten te houden en onnodig dataverbruik tegen te gaan. Het is te zien dat het lange tijd goed gegaan is.

Verder zag ik dat je je vraag ook per e-mail had gesteld. Mijn collega Mark heeft telefonisch contact met je opgenomen over het internetverbruik van deze maand.

Uit je gegevens kan ik opmaken dat het verbruik toch verrekend zal worden tegen een extra internetbundel :)

Je simkaart is inmiddels ook weer actief.
Hallo!

Ik heb hetzelfde probleem. Pas sinds eind december klant en ik zie nu al voor de maand januari dat ik extreem hoog internet verbruik heb voor de laatste dagen terwijl ik niets vreemds gedaan heb. Het komt echter totaal niet overeen met het verbruik op mijn telefoon en mijn internetgebruik uberhaupt...Als ik eerlijk ben zijn dit soort zaken voor mij een reden om per direct het abonnement op te zeggen. Op dit moment ben ik teleurgesteld in Simyo. Ik hoop dat jullie met een passende oplossing komen.

Groetjes,

Nimma
Nou, hier precies hetzelfde. Factuur van december ruim 300 euro, nog nooit eerder voorgekomen. Ook in januari is het verbruik extreem hoog.

Mijn iPhone instellingen of apps zijn in die periode nooit gewijzigd, de oorzaak moet dus bij Simyo liggen. Ik krijg vandaag steeds meer meldingen van bekenden die hetzelfde probleem hebben.

Ik neem aan dat hier heel snel een passende oplossing voor komt, de negatieve publiciteit m.b.t. dit probleem groeit namelijk ook explosief op het internet. Niet goed voor de naam Simyo.
Wij hebben precies hetzelfde . 2500 mb en doen weinig met internet. Wat snapchat, instagram en watsapp.
Dit is deze maand al na 2 weken op. Snap er niets van, inderdaad ligt dit aan simyo dat kan niet anders als ik al die klachten hoor.
Reputatie 6
Badge +10
Hallo!

Ik heb hetzelfde probleem. Pas sinds eind december klant en ik zie nu al voor de maand januari dat ik extreem hoog internet verbruik heb voor de laatste dagen terwijl ik niets vreemds gedaan heb. Het komt echter totaal niet overeen met het verbruik op mijn telefoon en mijn internetgebruik uberhaupt...Als ik eerlijk ben zijn dit soort zaken voor mij een reden om per direct het abonnement op te zeggen. Op dit moment ben ik teleurgesteld in Simyo. Ik hoop dat jullie met een passende oplossing komen.

Groetjes,

Nimma


Hoi Nimma,

Wat vervelend om te lezen dat je teleurgesteld bent in Simyo. Ik heb meteen je verbruik van januari erbij gepakt en ik zie dat er, ondanks je omschrijving, toch op twee momenten erg veel MB's zijn verbruikt. Dit is op 5 en 12 januari geweest. In die tijd is je telefoon lang bezig geweest om data op te halen van het netwerk. Je hebt op 13 januari een sms'je gekregen dat je bundel voor 100% op was. In dat sms'je waarschuwen voor buitenbundel kosten, maar ondanks die waarschuwing ben je toch door blijven sms'en. Had je dit niet gedaan, was je rekening ook niet opgelopen tot €52,90.

Ik heb gebeld met KPN om te controleren of dit verbruik echt plaats heeft gevonden en dit was het geval. Het lijkt me daarom heel verstandig dat je eerst goed je telefoon doorzoekt naar die twee dagen, om te achterhalen wat dit nou is geweest. Pas dan kijk ik graag ik met je mee of we samen een passende oplossing kunnen vinden.

Heb je niet direct het idee hoe je dit doet, staan er tips in dit deze blog.
Naast de andere mensen hier op het forum stuit ook ik op hetzelfde probleem. Afgezien van 1 maand en af en toe een paar euro over mijn bundel heen was ik enorm tevreden over mijn bundel bij Simyo. Tot ik vanochtend op mijn rekening keek en zag ik dat ik in de - stond. Dit was me nog nooit overkomen en ik snapte niet waar dit vandaan kwam. Ik keek op mijn bankoverzicht en zag een enorme rekening van SIMYO (t.w.v. 396 euro) Ik als student schrok me helemaal kapot en heb de klantenserivce opgebeld, er werd vooral veel over mijn verhaal heen gepraat en ik zou een mail terugkrijgen. Ik kreeg een mail terug met daarin het bericht dat ik een tegemoetkoming zou krijgen. Dit stelde ik heel erg op prijs.
Nu komt alleen het punt: ook stond er in de mail dat ik over mijn bundel van deze maand zou zitten. Ik ging kijken en wederom stond er een rekening open van over de 200 euro. Ik ben al een jaar trouwe klant van Simyo en was altijd erg tevreden maar ik sta verbijsterd van de 2 enorme rekeningen die ik nu krijg.  Ik heb daarna opnieuw contact gezocht met de klantenservice en hier wordt ik afgewimpeld met het feit dat ik een mailtje mag sturen en tips om hoog internetverbruik te voorkomen. Terwijl ik niet veel anders heb gedaan dan anders. Als ik dan vervolgens op internet ga kijken en zo enorm veel mensen zie die precies hetzelfde ervaren vind ik dit een heel slecht punt. Ik zou graag zien dat Simyo een tegenmoetkoming voor zowel de rekening van december als januari verzorgd. Ook hoor ik graag waar ik zo snel mogelijk mijn abonnement op kan zeggen. MVG Bente
Reputatie 6
Badge +10
Nou, hier precies hetzelfde. Factuur van december ruim 300 euro, nog nooit eerder voorgekomen. Ook in januari is het verbruik extreem hoog.

Mijn iPhone instellingen of apps zijn in die periode nooit gewijzigd, de oorzaak moet dus bij Simyo liggen. Ik krijg vandaag steeds meer meldingen van bekenden die hetzelfde probleem hebben.

Ik neem aan dat hier heel snel een passende oplossing voor komt, de negatieve publiciteit m.b.t. dit probleem groeit namelijk ook explosief op het internet. Niet goed voor de naam Simyo.


Hoi NvN,

Wat vervelend dat ook jij tegen een hoge factuur aanloopt. Helaas heeft elke provider klachten met betrekking tot dataverbruik die klanten helaas niet kunnen plaatsen. Niet eens Simyo in het bijzonder. Telefoons doen nou eenmaal dingen die je als gebruiker niet door hebt. Telefoons schakelen over op 3G netwerk als de wifi verbinding zwakker is of op nachtkast modus. Telefoons synchroniseren hun apps op gezette momenten. Telefoons werkt iCloud bij, terwijl er grote bestanden op je telefoon staan. Zo kan ik nog een hele poos doorgaan.

Ik wil je vragen om, net als bij Nimma eens wil kijken in je telefoon wat dit heeft kunnen veroorzaken, want ik heb ook bij jou achterhaald of je data terecht heeft plaatsgevonden en dit is het geval. Pas dan kijk ik of Simyo je tegemoet kan komen in je hoge factuur. Hoe doe je dat precies? Lees het hier.
Reputatie 6
Badge +10
Wij hebben precies hetzelfde . 2500 mb en doen weinig met internet. Wat snapchat, instagram en watsapp.
Dit is deze maand al na 2 weken op. Snap er niets van, inderdaad ligt dit aan simyo dat kan niet anders als ik al die klachten hoor.


Hoi einnim,

Ik zie dat je ook een eigen topic bent gestart over hetzelfde onderwerp. Om het forum overzichtelijk te houden, wil ik je vragen om in het vervolg je vraag maar op één plek te stellen. Zo houden we met zijn alle het forum eenvoudig en zonder teveel dubbele antwoorden. 🙂
Reputatie 3
Badge +7
Naast de andere mensen hier op het forum stuit ook ik op hetzelfde probleem. Afgezien van 1 maand en af en toe een paar euro over mijn bundel heen was ik enorm tevreden over mijn bundel bij Simyo. Tot ik vanochtend op mijn rekening keek en zag ik dat ik in de - stond. Dit was me nog nooit overkomen en ik snapte niet waar dit vandaan kwam. Ik keek op mijn bankoverzicht en zag een enorme rekening van SIMYO (t.w.v. 396 euro) Ik als student schrok me helemaal kapot en heb de klantenserivce opgebeld, er werd vooral veel over mijn verhaal heen gepraat en ik zou een mail terugkrijgen. Ik kreeg een mail terug met daarin het bericht dat ik een tegemoetkoming zou krijgen. Dit stelde ik heel erg op prijs.
Nu komt alleen het punt: ook stond er in de mail dat ik over mijn bundel van deze maand zou zitten. Ik ging kijken en wederom stond er een rekening open van over de 200 euro. Ik ben al een jaar trouwe klant van Simyo en was altijd erg tevreden maar ik sta verbijsterd van de 2 enorme rekeningen die ik nu krijg.  Ik heb daarna opnieuw contact gezocht met de klantenservice en hier wordt ik afgewimpeld met het feit dat ik een mailtje mag sturen en tips om hoog internetverbruik te voorkomen. Terwijl ik niet veel anders heb gedaan dan anders. Als ik dan vervolgens op internet ga kijken en zo enorm veel mensen zie die precies hetzelfde ervaren vind ik dit een heel slecht punt. Ik zou graag zien dat Simyo een tegenmoetkoming voor zowel de rekening van december als januari verzorgd. Ook hoor ik graag waar ik zo snel mogelijk mijn abonnement op kan zeggen. MVG Bente



Hoi Bennnte,

Excuses voor de late reactie.

Ik zie dat we wel antwoord hebben gegeven op Nimma, NvN en einnim, maar jouw bericht nog niet behandeld hebben.

Uit de mailwisseling lees ik dat beiden facturen worden meegenomen in de tegemoetkoming. De automatische incasso voor je december factuur was al uitgevoerd. Na de verrekening zal een deel worden teruggestort.

De verrekening voor de maand januari voeren we direct uit op je komende factuur. Helaas is dit niet zichtbaar op Mijn Simyo. Dit zorgt dus voor de verwarring.

Halverwege februari is je factuur van januari opgemaakt. Hierop vind je de verrekening met de extra internetbundel terug.

Is het zo duidelijk(er) voor je?

Reageer