.

Vraag

Extreem hoog dataverbruik in korte tijd, hoe kan dat?

  • 18 April 2023
  • 4 reacties
  • 473 Bekeken

Beste Simyo,

Ik wil graag mijn ongenoegen uiten over de recente factuur die ik van u heb ontvangen. Mijn iPhone heeft blijkbaar 50178 MB aan data verbruikt in slechts 37 minuten, terwijl ik op dat moment mijn telefoon niet actief aan het gebruiken was.

Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk bij een 4G-verbinding en ik ben dan ook erg geschrokken van de hoge kosten die hierdoor zijn ontstaan, namelijk €6796,01.

Toen ik terugkwam bij mijn telefoon, bleek mijn simkaart geblokkeerd te zijn vanwege het dataverbruik. Ik heb mijn iPhone gecontroleerd en kan geen logische verklaring vinden voor dit extreem hoge dataverbruik.

Gelukkig heb ik inmiddels telefonisch contact gehad met een zeer begripvolle en behulpzame medewerker van uw klantenservice, zij heeft aangegeven dat het bedrag via een andere manier zal worden berekend. Ik zag later vandaag via een e-mail dat dit bedrag nu is verlaagd naar €455. Ik ben blij met deze hercalculatie, maar ik vind het bedrag nog steeds erg hoog, vooral omdat mijn normale maandelijkse kosten slechts €8 zijn. Ik ben al meer dan 10 jaar klant bij Simyo en ik hoop dan ook dat u begrip heeft voor mijn situatie.

Daarnaast ben ik erachter gekomen dat er meer mensen zijn met een soortgelijk probleem. Om die reden wil ik mijn verhaal graag delen in de vorm van een forum post op de website. Ik hoop dat u begrijpt dat ik hiermee niet alleen mijn eigen situatie wil delen, maar ook anderen wil waarschuwen zodat er wellicht een structurelere oplossing gevonden kan worden om dit in de toekomst te voorkomen. Ik was niet de eerste en ik vrees ook niet de laatste.

Ik ben blij met de hulp die ik heb gekregen van uw medewerker, maar ik zou graag vragen om een meer redelijke oplossing voor deze situatie. Ik hoop dat we samen tot een oplossing kunnen komen die voor beide partijen redelijk is.

 

Met vriendelijke groet,

Sjoerd

 

 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk bij een 4G-verbinding

50178 MB in 37 minuten zou ~181 Mbit/sec. Dat is rap, maar zeker haalbaar! Maximaal is overigens 256 Mbps haalbaar.

455 euro is waarschijnlijk gebaseerd op het bijkopen van 91 extra MB bundels van 500 MB om daarmee 45500 MB buiten de bundel te compenseren.

Ik weet niet of daar meer mogelijk is! Een moderator zal jou morgen vragen hem/haar een privébericht te sturen. In de tussentijd raad ik aan om via dit blog te kijken of er toch niet te achterhalen is wat er gebeurd is.

Daarnaast ben ik erachter gekomen dat er meer mensen zijn met een soortgelijk probleem. Om die reden wil ik mijn verhaal graag delen in de vorm van een forum post op de website. Ik hoop dat u begrijpt dat ik hiermee niet alleen mijn eigen situatie wil delen, maar ook anderen wil waarschuwen zodat er wellicht een structurelere oplossing gevonden kan worden om dit in de toekomst te voorkomen. Ik was niet de eerste en ik vrees ook niet de laatste.

De forum experts (waaronder ik) vragen al letterlijk jaren om hier betere bescherming tegen te bieden. Het komt er niet door, dus ben ik zeker bang dat je niet te laatste zal zijn.

Reputatie 7
Badge +6

Hi @SjoerdS,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer dat je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt aan dataverbruik, ik kan me goed voorstellen dat je hiervan geschrokken bent.

Fijn om te horen dat je telefonisch goed bent geholpen door één van mijn collega's van de klantenservice en dat er een coulanceregeling mogelijk was. Ik zie inderdaad dat je al jarenlang trouwe klant bent, om deze reden wil ik graag overleggen wat wij met het restbedrag kunnen doen. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je persoonlijke gegevens (geboortedatum, adres en e-mailadres)? Ik kan voor nu nog niks beloven, maar ik wil dan graag samen kijken naar de mogelijkheden. 

Bedankt voor je hulp en uitleg @Groentjuh! 😊

Groetjes,
Roeqajja

Ik weet niet of daar meer mogelijk is! Een moderator zal jou morgen vragen hem/haar een privébericht te sturen. In de tussentijd raad ik aan om via dit blog te kijken of er toch niet te achterhalen is wat er gebeurd is.

De forum experts (waaronder ik) vragen al letterlijk jaren om hier betere bescherming tegen te bieden. Het komt er niet door, dus ben ik zeker bang dat je niet te laatste zal zijn.

 

Hallo Groentjuh,

 

Ik heb grondig onderzocht op mijn telefoon wat de rede voor dit hoog dataverbruik zou kunnen zijn. Het is mij nog steeds niet duidelijk. Ik vind dit een erg onbevredigend gevoel geven.

 

Er zijn een aantal dingen die ik weet:

  • Ik heb laatste maand geen nieuwe apps gedownload.
  • Mijn iPhone gebruik op de betreffende dag en dagen ervoor wijkt niet af van wat ik al jaren doe.
  • Toen in 37 minuten tijd ruim 50GB aan data gemeten werd door simyo zat ik niet op mijn telefoon.
  • Er is geen automatische stop van je bundel wanneer alle data binnen de bundel is verbruikt. Als je niet bij je telefoon aanwezig bent ben je dus de pineut. (Ref: ik)

 

De ochtend na het voorval heb ik gelijk mijn opslagruimte en data verbruik bekeken op mijn iPhone.

Mijn conclusies hieruit:

 

Screenshot 1:

  • Whatsapp is de grootste gebruiker van opslagruimte.
    • Niks abnormaals, deze geschiedenis heb ik al jaren niet gewist.
  • Opvolgende apps zijn gelijk significant kleiner qua opslagruimte.
  • Ik zocht naar een app die wellicht heel groot was geworden (50GB aan download bijvoorbeeld). Niet aangetroffen.

Screenshot 2:

  • In de iPhone kan je periods bekijken met data verbruik. Deze periods kan je resetten. Echter heb ik dit nooit gedaan. De meting van deze period is dus vanaf 9 Mei 2020 (Aanschaf telefoon).

 

Screenshot 3:

  • Nu kunnen we de period data inzien. In grofweg 3 jaar 302GB.
  • Grootste data consumeerders, Photos, Instagram, Youtube, Spotify.
  • In deze sectie probeerde ik ook te zoeken naar een app die wellicht opeens heel veel data verbruikt heeft. We zoeken die 50GB. De enige app die daar in aanmerking voor zou kunnen komen is Photos. Resterend zou het dan 14GB moeten hebben in de afgelopen 3 jaar. Zeer onwaarschijnlijk acht ik deze kans ook. Dat de photos app de grootste dataverbruiker is is vrij normaal.
  • Mijn conclusie is hier dan ook dat ik geen abnormale dingen ben tegengekomen.

 

Screenshot 4:

  • Totale storage 94GB.
  • Gezien de grootte van de apps is het hier ook niet aannemelijk en onlogisch dat er opeens veel data is gedownload voor een bepaalde app.

 

 

 

Mijn uiteindelijk conclusie is dan ook dat er geen abnormale waarnembare activiteiten hebben plaatsgevonden op mijn telefoon. Dus nogmaals ik vind de meting die wordt gepresenteerd door Simyo zeer onbevredigend. Is Simyo in staat te specificeren wat dit data verbruik dan geweest is als ik hier toestemming voor geef?

In dat geval geef ik Simyo graag toestemming omdat ik duidelijk wil hebben wat er is gebeurd. Als dit niet duidelijk is kan het net zo goed volgende week weer gebeuren, ik ben uiteraard niet van plan hoofd sponsor te worden van Simyo.

Dan mijn laatste punt. Wat ik niet begrijp is dat Simyo geen automatische stop kan implementeren. Wat is hierop tegen om dit te doen. Ik vind het vrij logisch dat niemand willens en wetens voor zijn pleziertje 100 euro aan data bundel erdoorheen trekt in korter dan een uur, laat staan 6800 euro! Zo heeft vodaphone een automatische stop als het bedrag groter wordt dan 100 euro, zeer redelijk lijkt mij dit. 

Waarom is Simyo niet bereid dit te doen?

 

Ik vind dat Simyo het zich er te gemakkelijk vanaf maakt om de gebruiker te wijzen op wat het allemaal kan doen om data gebruik goed te monitoren. Ja, dit zal voor veel mensen zelfs al lastig zijn en het is goed dat zij hier hulp bij krijgen. Echter heb ik nu al meerdere verhalen gelezen waar het onverklaarbaar is waar het dataverbruik nu vandaan komt en waar mensen geconfronteerd worden met hele hoge rekeningen. Zolang niet gespecificeerd kan worden waar het data verbruik vandaan komt houd ik de mogelijkheid open dat dat er bepaalde data processen niet goed verlopen in de telefoon of ergens in het meet process daarna.

 

Met deze kennis kan ik ook nooit bij Simyo blijven omdat dit nogmaals kan gebeuren en ik hier niet nogmaals geconfronteerd mee wil worden. Ookal ben ik al meer dan 10 jaar tevreden klant bij Simyo.

 

Ik wil dit toch kwijt op dit forum omdat ik zeker weet dat dit nog veel mensen zal overkomen. Als Simyo het beste voor heeft met zijn klanten dan zullen ze hier wat aan moeten doen.

 

 

@Roeqajja Ik heb je prive bericht gezien dat jullie bereid zijn nog eens 50% van de prijs af te halen uit coulance. Dat is fijn, en ik waardeer het dat je mij helpt. Echter betekent dit nog steeds een rekening van ~225euro terwijl ik maandelijks 8 euro betaal. Dat is dus omgerekend 2,5 jaar aan Simyo abbonmentskosten. In dat perspectief vind ik het nog steeds zeer kwalijk, en dat voor iemand die al meer dan 10 jaar trouw klant is.

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @SjoerdS,

Bedankt voor het aanleveren van je screenshots en het onderzoeken op eigen initiatief naar het verbruik.

Het klopt inderdaad dat we bij Simyo geen dataplafond hebben. Op dit moment is nog niet duidelijk of er in de toekomst wel een dataplafond komt. Voor nu proberen wij onze klanten op tijd te waarschuwen met onze waarschuwing sms’jes bij 80% en 100% verbruik van de internetbundel. Deze komen rechtstreeks van onze netwerk en worden dus real time verstuurd. Het is dus belangrijk om gelijk actie te ondernemen wanneer je deze sms’jes ziet.

Ik heb samen met de technische afdeling gekeken naar jouw screenshots en op dit moment kan ik je niet meer vertellen dat deze kosten terecht zijn. Jouw simkaart heeft dit verbruik geregistreerd. Een simkaart registreert alleen verbruik als hier opdracht voor word gegeven vanuit het toestel. Het verbruik wat geregistreerd wordt op ons netwerk is altijd leidend en dit is ook waar wij ons aan moeten houden.

Ik kan mij voorstellen dat je graag had willen weten waaraan je MB’s op zijn gegaan en dat je hier meer duidelijkheid in zou willen hebben. Wij kunnen in verband met de privacy wetgeving echt niet inzien waaraan je MB’s zijn verbruikt. Ook al geef je hier bijvoorbeeld toestemming voor.

Ik kan mij ook goed voorstellen dat je om deze reden wilt overstappen. Het is erg jammer maar ik kan deze keuze wel begrijpen. Ik had graag meer voor je willen betekenen maar helaas is dit het enige wat ik voor je kan doen. 

Groetjes,
Roeqajja

Reageer