.

Beantwoord

Extreem hoog dataverbruik, hoe kan dat?

  • 9 December 2014
  • 41 reacties
  • 2721 Bekeken


Toon eerste bericht

41 reacties

Reputatie 7
Mocht ik uiteindelijk deze maand over mijn bundel heen gaan, door nog meer onverklaarbare datasessies, dan zal ik wederom mijn beklag doen en wellicht andere instanties inschakelen.

Zover hoeft het hopelijk deze keer niet te komen.


Wat een vervelend klinkend dreigement wordt hier toch geuit!

Mijn ervaring met Simyo is dat zij een zeer redelijke provider is en het belang van de klant voorop staat! Ik ben ervan overtuigd dat het juiste zal worden gedaan indien nodig.
Reputatie 7
Badge +9
Kijk even in de ingebouwde datamonitor in iOS, als je vandaag de teller even weer op nul zet en je kijkt 24 en 48 uur later weer, dan zie je precies hoeveel mobiele data door de diverse apps en iOS functies ("System Services" op mijn Engelstalige iPhone) zijn verbruikt sinds de reset. Heel verhelderend want het kan een slok op een borrel schelen als je de grootste mobiele dataslurper anders instelt of helemaal van het mobiele internet afsluit.
Badge
Beste Ali,

Bedankt voor je reactie en uitleg. Ik heb inderaad een iPhone en wat betreft de datasessie van 8uur, is dit te verklaren. De andere sessies blijven daarmee natuurlijk nog steeds een raadsel.
Maargoed, deze klacht blijft toch 'dweilen met de kraan open', want het blijft natuurlijk jullie woord tegen mijn woord.

Tot dusverre zit ik nog binnen mijn bundel. Mocht ik uiteindelijk deze maand over mijn bundel heen gaan, door nog meer onverklaarbare datasessies, dan zal ik wederom mijn beklag doen en wellicht andere instanties inschakelen.

Zover hoeft het hopelijk deze keer niet te komen.

Toch bedankt voor alle reacties!
Reputatie 7
En dit is zo ontzettend irritant. Het heeft mij ook hoofdbrekens gekost. 

Overigens is het niet altijd stipt op de genoemde tijdstippen hoor. Meestal is het net na die tijdstippen met een 'uitloop' van maximaal een half uur.

Blijkbaar maakt mijn iPhone 5 met inmiddels iOS 8.1.2 iedere nacht tussen 00:00 en 08:00 gebruik van 3G terwijl de telefoon gewoon thuis ligt en gebruik zou moeten maken van de WiFi getuige het dataverbruik tussen 08:00 en 08:30 van zo'n 1,5MB tot zelfs 5 of 6 MB!

Inmiddels heb ik mij erbij neergelegd, maar irritant is het wel.
Reputatie 3
Badge +7
Timmeh,


We kunnen niet nagaan waar het verbruik voor is geweest.

Wij kunnen namelijk niet inzien welke websites je hebt bezocht of van welke diensten je gebruik maakt op het internet.

Dit soort gegevens mogen providers, bij wet, niet bijhouden. Je simkaart registreert enkel hoeveel u verbruikt. Dit wordt vervolgens weergeven in aantallen Kb's.

Gezien het tijdstip (8:00 uur) maakt je gebruik van een iPhone, klopt dat?

In de iOS is iets ingesteld waardoor er rond 00.00, 08.00 en 20.00 uur lopende datasessie worden afgekapt, om lange datasessies te voorkomen. Mocht het nodig zijn dan wordt opnieuw een verbinding opgezet.

Dit is iets van Apple en Simyo heeft er geen invloed op. Dit verklaart waarom je op gezette tijden (ook 's ochtends en 's nachts) verbruik kan zien.

Overigens komt het ook voor bij de latere versies van de Samsung Galaxy's.

Is je vraag hiermee beantwoord?
Badge
Beste Ernst,

Ik ben het hier nog steeds niet mee eens en constateer nu van gisteren wederom een sessie van 60 MB. Gezien het tijdstip zie ik dat dit het moment is dat ik het huis verlaat en van de Wifi overschakel naar Mobiel internet. Ik heb verder geen zaken streamen, downloaden of iets dergelijks.
Heb jij enig idee waar dit verbruik vandaan kan komen op het punt dat er overgeschakeld wordt van Wifi naar mobiel internet?
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Timmeh,

Aan de hand van het eerdere contact kan ik terugzien dat je destijds een tegemoetkoming gekregen omdat "het vervelend is om te worden geconfronteerd met dergelijke kosten".
Dit is niet anders dan nu nog steeds af en toe gebeurt. Over waar de bewijslast ligt wordt in de schikking waar je mee akkoord bent gegaan is niet gesproken.

Er is toen ook uitgebreid onderzoek gedaan om eventuele fouten in ons systeem te achterhalen. Hiervan is geen sprake geweest."
Simyo blijft van tijd tot tijd checks uitvoeren om na te gaan of er fouten kunnen optreden en mochten er ergens verbeteringen mogelijk zijn, dan worden die uitgevoerd.

Het blijft dus zo dat we verbruik niet opnieuw in de bundel kunnen plaatsen.
Als er vragen of klachten zijn over onverklaarbaar hoge facturen dan worden deze individueel behandeld en beoordeeld.
Badge
Beste Ernst,

Ik heb hier (helaas) 1 keer eerder 'discussie' met jullie over gehad. Destijds was het op het eind van de maand en had ik bijzonder hoge kosten buiten mijn bundel. Ook toen werd er gezegd dat ík dit dien te bewijzen. Maar dit werkt natuurlijk in omgekeerde richting ook.
Sterker nog; ik heb destijds de geschillencommissie ingeschakeld en zij zeggen dat de provider de bewijslast aan dient te leveren. Uiteindelijk is het bedrag ook terug gestort op mijn rekening.
Gelukkig komt het deze keer niet zo ver, maar ik wilde deze klacht wel aangekaart hebben omdat als dit aan het eind van de maand gebeurd, ik wél met hoge verbruikskosten zit waar ik niet voor verantwoordelijk ben.

Nogmaals, ik begrijp dat jullie dit verbruik constateren, maar het blijven natuurlijk systemen waar ook fouten in kunnen sluipen en het verbruik niet altijd bij de klant hoeft te liggen.
Reputatie 5
Badge +11
Hi Timmeh,

Eerlijk gezegd is het geen optie om geconstateerd dataverbruik 'opnieuw in de bundel te plaatsen'. Het valt niet buiten je bundel, dus kan het ook niet teruggeplaatst worden.
Als we het zwart-wit zouden bekijken zo ik moeten zeggen dat wij dit verbruik hebben geconstateerd en als jij als klant het daar niet mee eens bent, je dit dient te bewijzen. Zo ver hoeven we natuurlijk niet te gaan, maar binnenbundel verbruik kunnen we niets aan doen.
Badge
Beste Ali,

Mag ik vragen waarom het niet mogelijk is om het verbruik opnieuw in de bundel te plaatsen? Dit lijkt me toch wel een optie die beschikbaar is voor een provider?

Ik heb niet na kunnen gaan waar de data aan verbruikt is, omdat dit ook niet geregistreerd is in mijn iPhone (kom niks geks tegen) en ik geen datameter heb,.

Naast het feit dat ik op de Wifi zat, heb ik ook geen bestanden gedownloadt/gestreamt o.i.d. van die grootte. Dus vandaar dat ik ook zeker kan zeggen dat dit verbruik niet afkomstig is van mijn gebruik.

Graag zou ik nogmaals het verzoek in willen dienen om het verbruik terug te plaatsen in de bundel.

Met vriendelijke groet,
Een al jaren tevreden klant en hopelijk blijft dit ook zo 🙂
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Timmeh,

Ik kan me goed voorstellen dat je verrast bent door het hoge verbruik.

Je geeft aan dat je op Wifi zat. Het kan zijn, zoals Scotsman het aangaf, dat je (eerst) op Wifi zat maar later toch overgeschakeld bent naar het 3G netwerk.

Wanneer je gebruik maakt van de simkaart wordt het verbruik bijgehouden, we kunnen (met zekerheid) vaststellen dat er verbinding was met het internet via je simkaart. Je verzoek om het verbruik met je bundel te verrekenen kan helaas niet.

Ik kan wel aangeven waarom je het getal 60002 (kB) telkens terugkomt op uw factuur. Dit komt omdat internetsessies op je factuur gebundeld worden tot sessies van maximaal 60003 kB (omgerekend zo'n 60 MB). Elke sessie die meer verbruikt dan 60 MB wordt dan opgesplitst in meerdere sessie van 60 MB. De tijdstippen kunnen dus afwijken omdat de sessies (later) gebundeld worden.

Wij houden niet bij welke websites een klant bezoekt of welke informatie gedownload is. Heb je aan de hand van RicoK's tip kunnen nagaan waar het verbruik voor is geweest?

Andere handige tips kan je vinden in dit artikel voor het nagaan van dataverbruik op je toestel.

Heb ik je vragen hiermee beantwoord?
Badge
Ik heb een iPhone, maar in het dataverbruik is niets geks van 400 MB te zien. Dus dat maakt het ook vreemd.
Reputatie 7
Timmeh, toch is in heel erg veel gevallen de gebruiker van de telefoon (onbewust) de oorzaak van ho(o)g(er) dataverbruik.......:(

Heb je al eens in je telefoon gekeken om te zien welke app deze hoeveelheid data heeft verstookt? Op die wijze was ik ook achter Google+ gekomen, nadat ik eerst enigszins onstemd de Klantenservice had gebeld om te vragen hoe dit nu kon..........:p
Badge
Bedankt voor jullie reacties!!
De update van de IOS is het niet geweest, dat kan ik met zekerheid zeggen. Want deze heb ik enkel op de Wifi gedownloadt.

@RicoK, uiteindelijk kan Simyo niets hard maken en ik ook niet, dus blijft het een grijs gebied. Maar ik zou het erg klantvriendelijk vinden als deze sessies terug gezet worden in mijn bundel. Uit het verleden kan Simyo zien dat mijn verbruik nooit zo hoog is.
Reputatie 7
Badge +9
Het kan ook slechts 1 sessie zijn geweest waarbij een paar honderd MBs zijn gedownload, zo'n sessie wordt door het mobiele netwerk onderverdeeld en geregistreerd in stukken van 60MB. Vandaar dat je blokken van 60MB terugziet in de verbruiksgegevens. Misschien was het een update van het OS dat toen is opgehaald op een moment dat de WiFi verbinding even was weggevallen. Ook al komt de Wifi verbinding even later weer terug, dan trekt een smartphone zich daar niets van aan en gaat gewoon verder met de download via 3G (of 4G als je dat hebt).
Reputatie 7
Oei oei oei, heb exact heztelfde ondervonden..... toen ik nog een Android telefoon had..... Op een avond probeerde Google+ al mijn foto's over te zetten. Dat resulteerde in meerdere sessies, exact zoals jij die hebt qua data en tijdstippen, van 60 MB. In een avond mijn hele bundel voor die maand er doorheen gejaagd.

Check eens je datamonitor in je (Android?)telefoon. Dan kun je zien welke app voor deze acties verantwoordelijk is geweest.

NB Ik ben bang dat dit wél jouw verantwoordelijkheid is......

Reageer