.

Beantwoord

Waarom heb ik geen verbinding via 3G en wel via 4G?

  • 25 September 2016
  • 9 reacties
  • 407 Bekeken

Ik heb nu al twee keer gehad (zondag 18 en25 september) dat ik in Kijkduin Den Haag met 3g geen verbinding krijg met internet terwijl ik op weg ernaartoe geen problemen had. Ook bellen geeft problemen.

Op beide dagen was het bijzonder druk met pokemon go spelende mensen daar. Ik heb van alles geprobeerd om verbinding te krijgen met opnieuw opstarten en wijzigen van de toegangsnamen (portalmmm.nl en kpn4g.nl). Niets hielp totdat ik vandaag op mijn simyo de optie flex 4g zag (via WiFi verbinding). Ik heb deze geactiveerd en na opnieuw opstarten had ik meteen een goede internetverbinding en kon ik ook weer bellen. Ik heb dit ook op het toestel van mijn partner gedaan en ook daar hielp dat meteen. De prepaid verbinding via simyo van mijn zoon had ook geen verbinding en kon ik helaas niet via een 4g optie oplossen.

Dit geeft mij te denken dat het 4g netwerk prioriteit krijgt boven 3g als de capaciteit onder druk staat. Ik heb namelijk op andere rustige dagen geen problemen in kijkduin gehad met mijn 3g verbinding maar alleen op deze twee zondagen.

Vraag is nu of de netwerkcapaciteit in kijkduin te laag is en ik daardoor feitelijk verplicht wordt een 4g verbinding te moeten nemen voor 5 Euro per maand middels de flex 4g optie. Tweede vraag is hoe een prepaid simyo toestel daar verbinding kan krijgen op drukke dagen.
icon

Beste antwoord door Caspar 26 September 2016, 16:24

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 7
Badge +9
3G en 4G zijn verschillende netwerken. Ze werken ook op verschillende frequenties! Echt over prioriteit geven aan het een of het andere netwerk is geen spraken van. 4G is nieuwer en kan gewoon meer aan dan het veel oudere 3G netwerk. Zeker op internetverkeer is 4G vele malen beter! Voornamelijk omdat 4G meer kan hebben en niet iedereen erop zit werkt dat als enige netwerk nog wel in die drukte!
Ok dus van prioriteit is geen spraken maar dan verwacht ik meer meldingen van problemen met simyo/kpn 3g gebruikers. Ik zou eerlijk gezegd verwachten dat 3g juist geen problemen geeft omdat velen al op een 4g abbo zitten.
Zoekende op deze pagina van KPN, geeft aan dat er rondom Kijkduin gebieden zijn die met 3G geen verbinding geven en op 4G wel. Dat zou dus ook een mogelijke reden kunnen zijn.
Maar dan zou ik op rustige dagen ook geen verbinding moeten hebben en dat is niet het geval. Het probleem treedt alleen op op zeer drukke dagen en veel mensen met hun smartphone bezig zijn, lees pokemon jagen en dus met name het mobiele dataverkeer gebruiken
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Sweetlake73,

Welkom op 't forum.

Wat vervelend dat je op drukke dagen in Kijkduin slechte verbinding hebt via het 3G netwerk.

Er is in die omgeving slechtere 3G verbinding mogelijk als we kijken naar de dekkingskaart van KPN (zie de reactie van Raytje). Wanneer het rustig is, is het netwerk wel sterk genoeg om verbinding te maken, maar wanneer het druk is, en er veel mensen op het netwerk zitten in die omgeving, zal het sneller gebeuren dat je helemaal geen verbinding hebt! Het ligt dus zowel aan de drukte als aan de mindere 3G verbinding in die omgeving.

De 4G verbinding is daar wel goed. Dit netwerk kan meer aan, hoeft minder gebruikers te dragen en heeft in die omgeving een goed bereik. Dit is de reden dat 4G beter loopt dan 3G, vooral wanneer het druk is.

@Groentjuh en Raytje bedankt voor je hulp!

Groetjes,
Caspar
Beste Caspar,

Volgens die kaart is er helemaal geen dekkingsprobleem in Kijkduin, op geen enkel netwerk, zelfsd 2G niet.
Specifiek het Deltaplein, de exacte locatie waar het hier om gaat is voor alle netwerken maximaal vertegenwoordigd.
Dus die vlieger gaat hier niet op.
En daarnaast heb ik ook anderen gevraagd of ze problemen hadden met het kpn netwerk die twee zondagen. Wij leken met Simyo de enigen te zijn. Dat lijkt me dan toch wel vreemd.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Sweetlake73,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb net de dekkingskaart goed bekeken en zie dat er in Kijkduin inderdaad voldoende dekking is om 3G te hebben. Op sommige locaties zelfs 3G+, wat een snellere variant is.

Het kan zijn dat het aan de drukte ligt. Als er veel mensen online zijn in dezelfde omgeving, kijk bijvoorbeeld naar festivals, wordt er vaker geconstateerd dat er slechte of geen internetverbinding gemaakt kan worden. Dat andere mensen met KPN wel goed internet hadden is natuurlijk erg vreemd. Daarom heb ik de internet instellingen gereset en daarmee opnieuw aangemeld op het netwerk. Je zult wel even je toestel uit en aan moeten doen om de reset te voltooien.

Ik hoop graag van je te horen of je hebt gemerkt dat de reset voor verbetering heeft gezorgd. Het zou mooi zijn als er weer een dag komt dat je het in Kijkduin kunt testen met veel mensen die op 3G zitten.

Groetjes,
Caspar
Beste Caspar,

ik wil best 3g testen a.s. zondag maar hoe doe ik dat nu ik de 4g flex optie al geactiveerd heb voor mijzelf en mijn vrouw en dus van 4g gebruik maak? Moet ik daarvoor de toegangspunt namen/APN veranderen en welk settings dan?
Ik heb 4g helemaal niet nodig normaal gesproken (immers bijna overal heb je al wifi behalve daar en buitengebieden) dus als ik ervan af kan, graag.

En in hoverre kan je de instellingen ook voor mijn vrouw en zoon(prepaid) resetten?
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Sweetlake73,

Fijn dat je dit wilt testen! Laten we nu nog niet direct de bundels uitzetten omdat ik niet kan garanderen dat je verbinding stabieler of beter is geworden. Je kunt in je telefoon aangeven of je 4G wilt gebruiken of niet. In een iPhone vind je dit via Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data > Gesprekken en data. Hier heb je de mogelijkheid om 3G of zelfs 2G aan te vinken. Zo kun je geen verbinding maken met het 4G netwerk.

Op een Android toestel, ga je naar iIstellingen > Meer netwerken > Mobiele netwerken > Netwerk modus. Als het goed is, zie je nu 'LTE/WCDMA/GSM' staan. LTE staat voor 4G. Je mag hem op ' WCDMA/ GSM' zetten om alleen gebruik te maken van 3G en 2G.

Als je mij via een privébericht de telefoonnummers van jouw vrouw en zoon wilt sturen, kan ik de instellingen van hun simkaarten ook opnieuw aanmelden middels een reset. We kunnen hier ook nog even mee wachten tot je getest hebt of dit werkt. Die keus laat ik aan jou :)

Houd je ons op de hoogte?

Groetjes,
Angela

Reageer