Skip to main content
Vraag

Wil je een dataplafond?

• November 5, 2025
  • 34 reacties
  • 336 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan

Wordt een dataplafond aanbevolen of afgeraden? Er staat geen Aanbevolen highlight bij en het staat ook niet standaard aan bij het afsluiten van een nieuw abo. Waarom niet?

34 reacties

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • November 5, 2025

Hi ​@XTF,

Bedankt voor je bericht. Ik heb dit doorgezet naar de juiste afdeling, zodra ik meer weet zal ik je een terugkoppeling geven in dit topic! 

Groet,
Seren

Forum|alt.badge.img+1
  • auteur
  • Actief Simyaan
  • January 5, 2026

@Seren Knock knock

Friesian
  • Forum Expert
  • January 6, 2026

Wordt een dataplafond aanbevolen of afgeraden? Er staat geen Aanbevolen highlight bij en het staat ook niet standaard aan bij het afsluiten van een nieuw abo. Waarom niet?

Hoi ​@XTF en ​@Seren .

Morgen allebei. 

Volgens de Algemene voorwaarden betaal je de tarieven voor de diensten die je afneemt. 

Je bent zelf als contractant dus verantwoordelijk voor de kosten en ook de keuze welke diensten je afneemt en daar valt mijns inziens ook het dataplafond onder.

Het is een persoonlijke keuze en daarmee lijkt alles gezegd. 

Zoals in het screenshot en topic titel staat - Wil je een dataplafond? 

*Edit*

https://forum.simyo.nl/officieel-nieuws-acties-en-verstoringen-59/simyo-introduceert-een-dataplafond-blijf-met-een-dataplafond-voortaan-altijd-automatisch-binnen-je-bundel-47889

Hoe werkt het dataplafond van Simyo?

Klanten met een internetbundel kunnen het dataplafond als extra optie toevoegen aan hun abonnement. Zodra je internetbundel op is, wordt je internetverbinding voor zone 1 automatisch stop gezet.

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • January 8, 2026

Hi ​@XTF,

We raden dit niet aan of af. Het is volledig aan de klant zelf of hij 50 cent extra betalen voor een dataplafond of dat hij liever zelf zijn verbruik in de gaten houdt. Beide keuzes zijn helemaal prima.

Zoals ​@Friesian ook al aangaf is het een persoonlijke keuze. 

Groet,
Seren

Forum|alt.badge.img+1
  • auteur
  • Actief Simyaan
  • January 9, 2026

Hi ​@XTF,

We raden dit niet aan of af.

Niet?

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er kosten zijn gemaakt buiten de bundel. Ik kan me voorstellen dat dit vervelend is en dat je hier niet op zit te wachten.

Wij versturen altijd twee waarschuwing-sms'jes: één wanneer de internetbundel voor 80% is verbruikt en één wanneer de bundel volledig op is. Zodra de internetbundel op is en er toch internetverbruik op de simkaart plaatsvindt, wordt het buitenbundel-tarief van €0,15 per MB in rekening gebracht. Daarom adviseren wij altijd om een dataplafond in te stellen om hoge kosten buiten de bundel te voorkomen. 

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • January 9, 2026

Hi ​@XTF,

We raden dit niet aan of af.

Niet?

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er kosten zijn gemaakt buiten de bundel. Ik kan me voorstellen dat dit vervelend is en dat je hier niet op zit te wachten.

Wij versturen altijd twee waarschuwing-sms'jes: één wanneer de internetbundel voor 80% is verbruikt en één wanneer de bundel volledig op is. Zodra de internetbundel op is en er toch internetverbruik op de simkaart plaatsvindt, wordt het buitenbundel-tarief van €0,15 per MB in rekening gebracht. Daarom adviseren wij altijd om een dataplafond in te stellen om hoge kosten buiten de bundel te voorkomen. 

Dit bedoelde ik specifiek in de context van de Mijn Simyo app/web versie omdat je vraag in dit topic daarover ging. In de app/web versie wordt het dataplafond niet actief aanbevolen of afgeraden.

Wanneer wij moderators echter topics oppakken waarin sprake is van (onverwacht) hoog verbruik of buitenbundelkosten, raden we het instellen van een dataplafond uiteraard wel aan om herhaling te voorkomen.

Uiteindelijk blijft het instellen van een dataplafond altijd een persoonlijke keuze van de klant. Hopelijk is het nu duidelijk wat ik bedoelde. :)

Forum|alt.badge.img+1
  • auteur
  • Actief Simyaan
  • January 9, 2026

Wanneer wij moderators echter topics oppakken waarin sprake is van (onverwacht) hoog verbruik of buitenbundelkosten, raden we het instellen van een dataplafond uiteraard wel aan om herhaling te voorkomen.

Uiteindelijk blijft het instellen van een dataplafond altijd een persoonlijke keuze van de klant. Hopelijk is het nu duidelijk wat ik bedoelde. :)

“Als het kalf verdronken is, dempt men de put” terwijl ik denk “Voorkomen is beter dan genezen”

Je internet zal doorlopen nadat je bundel op is

De default (geen dataplafond) zegt eigenlijk al dat jullie het meer af- dan aanraden.

Begrijpt de klant uit deze tekst dat het 150 euro per GB extra kost?

Friesian
  • Forum Expert
  • January 15, 2026

XTF schreef:

Begrijpt de klant uit deze tekst dat het 150 euro per GB extra kost?

Elke klant is weer anders ​@XTF elke situatie is weer anders. Simyo deelt openbaar dat €0,15 per MB wordt gerekend zonder internetbundel (buitenbundelkosten) en voldoet hiermee aan transparant zijn. 

Kaas Berrie 25
Forum|alt.badge.img+1

“Als het kalf verdronken is, dempt men de put” terwijl ik denk “Voorkomen is beter dan genezen”

<knip>

De klant kan, als hij/zij alles goed leest de put zelf dempen, dus niet verdrinken. Maar dat moet men wel zelf doen, daar is niks mis mee. Inderdaad, voorkomen is beter dan genezen, maar dat voorkomen is een taak van de klant zelf. Een autofabrikant is ook niet verantwoordelijk als een chauffeur in een auto van hun merk te snel rijdt. “Hij kan zo snel” is geen excuus als deze chauffeur een enveloppe van het JIB op de deurmat vind. 

Forum|alt.badge.img+1
  • auteur
  • Actief Simyaan
  • January 15, 2026

<knip>

De klant kan, als hij/zij alles goed leest de put zelf dempen, dus niet verdrinken. Maar dat moet hij/zij wel zelf doen, daar is niks mis mee. Inderdaad, voorkomen is beter dan genezen, maar dat voorkomen is een taak van de klant zelf. Een autofabrikant is ook niet verantwoordelijk als een chauffeur in een auto van hun merk te snel rijdt. “Hij kan zo snel” is geen excuus al men tegen een bekeuring aanloopt.  

Nee, maar veiligheidsfeatures als gordels zijn in auto’s wel verplicht en daar hoef je zelfs niet extra apart voor te betalen.

Friesian
  • Forum Expert
  • January 15, 2026

Het dataplafond is geen plicht maar wordt als dienst aangeboden, net zoals ook internet een dienst is. Maar ja, je kunt hier eindeloos over discussiëren maar dit was mijn laatste reactie hier. 

Jullie vergelijking is.... Appels en peren. 

Kaas Berrie 25
Forum|alt.badge.img+1

Het dataplafond is geen plicht maar wordt als dienst aangeboden, net zoals ook internet een dienst is. Maar ja, je kunt hier eindeloos over discussiëren maar dit was mijn laatste reactie hier. 

Jullie vergelijking is.... Appels en peren. 

Je hebt gelijk ​@Friesian , appels zijn inderdaad geen peren. Blijft echter staan dat Simyo op heel veel plaatsen en verschillende niveaus duidelijk maakt dat het instellen van een dataplafond een optie is en wat de consequenties kunnen zijn als men daar geen gebruik van maakt. Hier stopt de verantwoordelijkheid van de provider en is het verder volledig aan de consument. 

Ik verbaas me dat er, na twee jaar van het bestaan van het plafond, nog steeds klanten zijn die over hun datalimiet heen gaan. Niet goed gelezen denk ik dan.

Forum|alt.badge.img+5
  • Involved
  • January 18, 2026

Maar, als een klant er dan voor kiest om geen dataplafond te nemen, zou Simyo ook niet moeten compenseren met een coulanceregeling als het is misgegaan.

Vroeger zeiden we dan: ‘Eigen schuld, dikke bult.’

JanD
  • January 18, 2026

Maar, als een klant er dan voor kiest om geen dataplafond te nemen, zou Simyo ook niet moeten compenseren met een coulanceregeling als het is misgegaan.

Beste ​@Katana, je hebt helemaal gelijk, ik meen eens gelezen te hebben dat Simyo niets gratis weggeeft, maar dat de buitenbundelkosten omgezet worden in die 500MB-pakketten, dus per definitie goedkoper dat 15c per MB en dat dat wel gewoon afgerekend moet worden.

Het zou ook van de zotte zijn dat wij als klanten mee moeten betalen aan de fouten van andere klanten.

Ik zie graag een bevestiging van mijn stelling door het moderatieteam.

Forum|alt.badge.img+1
  • Allround active
  • January 18, 2026

@JanD Daar ga je geen bevestiging van krijgen. Het wordt niet voor niets via PB afgehandeld.😉 En je ziet op het forum ook nooit hoe het is opgelost, alleen dat het is opgelost.

Transparant is het allemaal niet en ik vind het t.o.v. klanten die niet gaan klagen maar gewoon de volle mep betalen, bepaald niet eerlijk.

Forum|alt.badge.img+1
  • Allround active
  • January 22, 2026

Beste ​@Katana, je hebt helemaal gelijk, ik meen eens gelezen te hebben dat Simyo niets gratis weggeeft, maar dat de buitenbundelkosten omgezet worden in die 500MB-pakketten, dus per definitie goedkoper dat 15c per MB en dat dat wel gewoon afgerekend moet worden.

Het zou ook van de zotte zijn dat wij als klanten mee moeten betalen aan de fouten van andere klanten.

Ik zie graag een bevestiging van mijn stelling door het moderatieteam.

Krijgt ​@JanD nog antwoord op zijn vraag? 

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • January 22, 2026

Gaan we dan ook mensen die roken of met een zak chips voor de voetbal zitten minder gezondheidszorg geven?

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • January 23, 2026

Hoi ​@JanD,

Het klopt inderdaad wat je omschrijft hoor, we maken er ook er geen geheim van hoe een datacoulance in elkaar zit ​@Summer2 😊. Nog even kort samengevat: bij een datacoulance berekenen wij hoe vaak een klant had kunnen bijkopen aan extra 500MB voor €5,00. 

De reden dat wij bij buiten bundel kosten (of andere kosten) om een privébericht vragen is omdat wij dat soort geldzaken niet publiekelijk willen en mogen bespreken. Je kunt je voorstellen dat zoiets erg gevoelig kan liggen en mocht een klant niet in aanmerking komen voor een vergoeding vinden wij het niet netjes om dit te bespreken op het forum. Zij kunnen dan in dat geval een regeling met ons treffen, ook over dat soort informatie vinden wij het beter om dit privé te bespreken. 

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid. 

Groetjes,
Amy

Forum|alt.badge.img+1
  • Allround active
  • January 23, 2026

@Amy Bedankt voor de opheldering.

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • January 23, 2026

Dank je voor je uitleg. Als ik spreek over coulance vragen maak ik ook vaak de nuance dat ik het uiteindelijk niet bepaal.

Forum|alt.badge.img+1
  • Allround active
  • January 23, 2026

Gaan we dan ook mensen die roken of met een zak chips voor de voetbal zitten minder gezondheidszorg geven?

Dat is natuurlijk geen vergelijk. De zorgverzekering is gebaseerd op solidariteit. 

Friesian
  • Forum Expert
  • January 23, 2026

@Amy 

+1👍

JanD
  • January 23, 2026

Beste ​@Amy bedankt voor je uitleg.

Interpreteer ik je uitleg als volgt goed:

Van de buitenbundelkosten worden 500MB bundels gemaakt en die moeten worden betaald en er wordt niets cadeau gedaan?

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • January 23, 2026

Hoi ​@JanD,

Dat klopt inderdaad! Het bedrag dat dan na de coulance overblijft dient de klant te betalen naast de standaard abonnementskosten. Wat bedoel je precies met cadeau? Voor zover ik weet geven wij geen cadeautjes aan klanten die buiten bundel kosten hebben gemaakt. Tenzij je het hebt over onze cadeaubrigade. Het komt soms wel eens voor dat een klant zo erg is geschrokken dat wij als troost een kaartje opsturen bijvoorbeeld met een kleine Simyo gadget! 

Groetjes,
Amy

JanD
  • January 23, 2026

Beste ​@Amy wat ik bedoel met niets cadeau gedaan is het volgende als voorbeeld:

De buitenbundelkosten maken jullie porties van 100MB voor €5 van en het restant wat niet in in een bundel past doet Simyo  dus niet cadeau en moet ook gewoon betaald worden?