Skip to main content
Beantwoord

Onverklaarbaar verbruik 59 mb, graag uw toelichting en oplossing

• December 22, 2025
  • 13 reacties
  • 63 Bekeken

Beste Simyo, sinds 5 december jl. heb ik een onverklaarbaar verbruik, telkens afgerond op 59 MB. Het antwoord dat ik niet zoek, is het antwoord dat ik tot nu toe op uw forum kan vinden: het ligt aan uw verbruik op uw apps, etc. Op 5 december begon het dus, met bijv. 10 x 59 MB in 1 minuut! Sindsdien heb ik mobiel netwerk grotendeels uitstaan, heb ik mobiel gebruik van bijna alle apps uitgezet, achtergrond verversen, IOS update gedraaid, etc. Zo´n beetje alles wat ik kon vinden. Maar een oplossing blijft uit. Met wat testen de afgelopen week zie ik gebruik apps: 135 mb terwijl de teller ‘verbruik in deze periode’ op 1,9 (!) staat. Ook is er in de nacht als ik slaap, mijn mobiel uit staat, sprake van verbruik!! Ook weer die 59 mb. Maar 1 keer in een nacht en niet 10 keer in een minuut, maar hoe kan dit???? Waarom doe Simyo dit, dit is onbestaanbaar. Graag uw uitleg en oplossing. Indien deze er niet per ommegaande komt, ben ik genoodzaakt mijn abonnement van ik denk wel 10 jaar en dat van 2 andere gezinsleden op te zeggen. Dank en met groet.

Beste antwoord door Sedat

Hoi ​@cwvanson,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hierover informeert. Ik kan mij goed voorstellen dat het verwarrend is om internetverbruik te zien waarvan je niet weet hoe dit is verbruikt. 

Bij Simyo wordt internetverbruik per sessie geregistreerd, met een maximum van ongeveer 59 MB. Als je bijvoorbeeld 200 MB verbruikt, wordt dit opgesplitst in meerdere sessies van ongeveer 59 MB. Dit is waardoor je meerdere keren 58.60 MB terug ziet in Mijn Simyo. Al het verbruik dat je ziet, is direct vanaf het netwerk geregistreerd en de gegevens in de app komen overeen met wat wij ontvangen. Vanwege privacywetgeving kunnen wij niet precies zien waaraan je data is besteed.

Het is goed om te weten dat je telefoon eigenlijk altijd wel internet verbruikt, dit kan via wifi of via 4G. Heb je de optie “Internet in Nederland” in Mijn Simyo ook uitgeschakeld? Indien deze optie aan staat, is het namelijk nog steeds mogelijk om MB's in kleine hoeveelheden te verbruiken terwijl je de mobiele data in je telefoon wel uit hebt geschakeld. Als je er zeker van wilt zijn dat je helemaal geen MB's verbruikt, kun je het beste deze optie uitschakelen in Mijn Simyo bij Instellingen> Internet en bellen.

Wat ik je ook wil meegeven is om te controleren of de Wi-Fi-assistentie aanstaat. Afhankelijk van welk toestel je hebt, kan dit een andere naam hebben. Bij Android telefoons heet dit vaak “Slimme netwerkwissel”. Deze optie zorgt ervoor dat je toestel automatisch overschakelt naar het mobiele netwerk als de Wi-Fi-verbinding te zwak is. En je kunt daarna ook gelijk controleren of iCloud Drive is ingeschakeld. Als deze functie aanstaat kan je toestel automatisch back-ups maken via 4G/5G wat ook veel MB’s kan verbruiken.

Wil je in de toekomst beter inzicht hebben in het verbruik per app? Dan kun je een 'Data Manager' app installeren. Daarmee kun je bijhouden hoeveel MB’s elke app verbruikt. Internetverkeer is namelijk breed: er is inkomend en uitgaand verkeer dat bij elkaar telt voor je dataverbruik.

Net zoals ​@JanD, wil ik je aanraden om ons dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je  kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Mocht je verder nog vragen hebben hoor ik dat graag!

Groetjes,
Sedat

13 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • December 23, 2025

Beste ​@cwvanson ik ga geen oplossingen aandragen die je blijkbaar zelf al gelezen hebt en je hebt blijkbaar een Iphone van Apple, daar weet ik niets van, dus ook daar reageer ik niet op.

Wat ik wel wil adviseren is het dataplafond aan te zetten voor slechts €0,50 per maand en gaat dan meteen per de 1e van de komende maand in en voorkom je de eventuele volgende buitenbundelkosten.

Overstappen naar een andere provider om eerder genoemde kosten te voorkomen is weinig zinvol.

Veel providers hebben een dergelijk systeem en sommige providers hebben een systeem dat je geen kosten meer maakt, maar de datasnelheid dusdanig verlaagd wordt dat je uitsluitend nog kunt mailen, appen en SMS’en zonder gebruik van foto's, video's en andere zware toepassingen, net zoals in het begin van het GSM-tijdperk dus.

Wacht verder s.v.p. de reactie van een moderator af.

Succes

• auteur
  • Beginner
  • December 23, 2025

Beste JanD, dank voor je bericht. Zou je alsnog willen reageren op het onverklaarbare gebruik als ´mobiele data´ op mijn telefoon uitstaat? Zie het verbruik 22 december 3.41 uur 59 MB (overigens eerdere nachten ook verbruik bij uitstaan mobiele data). Hoe bestaat dit? Mocht dit tot discussies leiden over het wel of niet aan staan van mobiele data, hoe kan ik bewijzen volgens Simyo dat de mobiele data uit stond? Dan lever ik dat aan.  

Overstappen naar een provider met het ouderwetse systeem gaat mij/ons wel degelijk iets opleveren, nl. het stopzetten van het MB verbruik. Ik kan nu al weken mijn mobiel niet normaal gebruik. Doe ik dat wel, dan kan het gebruik oplopen naar minimaal 3000 mb per dag, zo is gebleken op 5 december. Dat is geen doen.

Dank voor de uitleg op mijn vraag over het MB verbruik als mobiele data uit staat. Mogelijk hebben anderen daar ook iets aan. 

JanD
  • Forum Expert
  • December 23, 2025

Beste ​@cwvanson ik memoreer  nog even het activeren van het dataplafond en wachten op een reactie van een moderator.

Ik ben géén medewerker van Simyo, maar een medeforumlid net als jij die probeert te helpen, dus ik kan verder geen antwoord geven op je vragen omdat je ook niet zit te wachten op antwoorden die je al weet, ik quote:

Het antwoord dat ik niet zoek, is het antwoord dat ik tot nu toe op uw forum kan vinden: het ligt aan uw verbruik op uw apps, etc. 

Succes

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • December 23, 2025

Simyo meet alleen hoeveel data wordt gebruikt. Niet waaraan (is ook moeilijk te achterhalen) of waarom. Dat wordt niet gemeten. Het beste overzicht van welke app data verbruik is in het toestel zelf te vinden.

Eventueel via apps zoals “DataMan” of "Data Usage Pro”, "Data usage” kun je misschien beter inzicht krijgen.

Dat het blokken van 59MB zijn is simpelweg omdat het netwerk van KPN dataverbruik groepeert in groepen van 59MB of 8 uur.

Is uit echt “uit via deze instructies” of simpelweg uit, want het scherm is uit. Bij de eerste staat je toestel ECHT uit is zou er niets meer moeten gebruiken. Bij de tweede staat enkel het scherm uit, maar werkt alles nog. Je kunt dan gewoon mail/notificatie en zo binnenkrijgen.

Een oplossing: Zet de optie "Internetten in Nederland” via Mijn Simyo eens uit. Na een herstart van jouw mobiel zal er totaal geen internet meer gebruikt kunnen worden.

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+1
  • Moderator
  • antwoord
  • December 23, 2025

Hoi ​@cwvanson,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hierover informeert. Ik kan mij goed voorstellen dat het verwarrend is om internetverbruik te zien waarvan je niet weet hoe dit is verbruikt. 

Bij Simyo wordt internetverbruik per sessie geregistreerd, met een maximum van ongeveer 59 MB. Als je bijvoorbeeld 200 MB verbruikt, wordt dit opgesplitst in meerdere sessies van ongeveer 59 MB. Dit is waardoor je meerdere keren 58.60 MB terug ziet in Mijn Simyo. Al het verbruik dat je ziet, is direct vanaf het netwerk geregistreerd en de gegevens in de app komen overeen met wat wij ontvangen. Vanwege privacywetgeving kunnen wij niet precies zien waaraan je data is besteed.

Het is goed om te weten dat je telefoon eigenlijk altijd wel internet verbruikt, dit kan via wifi of via 4G. Heb je de optie “Internet in Nederland” in Mijn Simyo ook uitgeschakeld? Indien deze optie aan staat, is het namelijk nog steeds mogelijk om MB's in kleine hoeveelheden te verbruiken terwijl je de mobiele data in je telefoon wel uit hebt geschakeld. Als je er zeker van wilt zijn dat je helemaal geen MB's verbruikt, kun je het beste deze optie uitschakelen in Mijn Simyo bij Instellingen> Internet en bellen.

Wat ik je ook wil meegeven is om te controleren of de Wi-Fi-assistentie aanstaat. Afhankelijk van welk toestel je hebt, kan dit een andere naam hebben. Bij Android telefoons heet dit vaak “Slimme netwerkwissel”. Deze optie zorgt ervoor dat je toestel automatisch overschakelt naar het mobiele netwerk als de Wi-Fi-verbinding te zwak is. En je kunt daarna ook gelijk controleren of iCloud Drive is ingeschakeld. Als deze functie aanstaat kan je toestel automatisch back-ups maken via 4G/5G wat ook veel MB’s kan verbruiken.

Wil je in de toekomst beter inzicht hebben in het verbruik per app? Dan kun je een 'Data Manager' app installeren. Daarmee kun je bijhouden hoeveel MB’s elke app verbruikt. Internetverkeer is namelijk breed: er is inkomend en uitgaand verkeer dat bij elkaar telt voor je dataverbruik.

Net zoals ​@JanD, wil ik je aanraden om ons dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je  kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Mocht je verder nog vragen hebben hoor ik dat graag!

Groetjes,
Sedat

• auteur
  • Beginner
  • December 23, 2025

Beste Sedat, dank voor je uitgebreide bericht. JanD, ook nog bedankt voor je berichten. En Groentjuh.

Hierbij mijn reactie, aan Simyo:
-Het verschijnsel deed zich ineens op 5 december voor, zonder dat ik iets aan mijn instellingen had gewijzigd, zomaar uit het niets. Misschien komt het door een IOS update, een virus, een spook.... 
-Van alle opties heb ik idd ook de wifi-assistentie vrij snel uitgezet twee weken geleden, biedt dus ook geen soelaas.
-Het internet Nederland uitzetten is geen oplossing, dan kan ik mijn mobiel en abonnement niet gebruiken voor dat waarvoor ik ze heb aangeschaft. Bovendien: mobiele data uit, wifi aan (die werkt hier gewoon thuis) en dan internet maar constant uitzetten om geen onverklaarbaar MB gebruik te hebben… dat is toch de wereld op zijn kop?

Het topic komt volgens mij bijna 100 keer op uw site voor. Uw standaard antwoorden bieden geen soelaas:
Dataplafond uitzetten (wat moet je met dit antwoord als je de rest van de maand geen mb's meer hebt).
App verbruik achterhalen. (JanD adviseert nog een app om dat te controleren. Dat zal de laatste stap zijn schat ik in.)

En anders naar een ouderwetse provider. Eigenlijk is alleen mijn app bereikbaarheid kritisch, kan prima leven met de ouderwetse datasnelheid waardoor ik niet alle mb's in 1 keer kwijt ben. 

Met groet, cwvanson.  

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • December 23, 2025

Heb je soms op de een of andere manier Wifi assistentie aan staan?

Als dat het geval is dan kan je toestel van Wifi naar mobiele data omschakelen als de Wifi even een beetje minder is.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • December 23, 2025

App verbruik achterhalen. (JanD adviseert nog een app om dat te controleren. Dat zal de laatste stap zijn schat ik in.)

Zou dat niet de eerste stap moeten zijn? iOS houdt dat gewoon bij.

Ook niet per ongeluk de hotspot functie aan staan?

Stuur je Simyo een bos bloemen als blijkt dat het toch niet aan Simyo ligt?

JanD
  • Forum Expert
  • December 24, 2025

Zou dat niet de eerste stap moeten zijn? iOS houdt dat gewoon bij.

Ook niet per ongeluk de hotspot functie aan staan?

Stuur je Simyo een bos bloemen als blijkt dat het toch niet aan Simyo ligt?

Beste ​@cwvanson en ​@XTF , Ik heb dat niet geadviseerd, dat was de moderator.

• auteur
  • Beginner
  • December 24, 2025

Hi Jan, nee dat ga ik niet doen. Dank voor al je reacties en fijne dag!

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • December 24, 2025

@cwvanson Wat ga je niet doen?

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • December 24, 2025

Ik vermoed de bos bloemen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • December 24, 2025

@wimj12 Nu is Jan weer aan de beurt om te zeggen dat ie dat niet geadviseerd had..